Miksi laihduttaminen saadaan kuulostamaan niin vaikealta?
Loppujen lopuksi se on yksinkertaista, syö terveellisesti, juo riittävästi, rajoita herkuttelua ja jos bonuksena liikut niin hyvä homma. Paino pudonnut tällä metodilla puolessa vuodessa 12kg
Kommentit (52)
Ainakin moni kilojensa kanssa tuskaileva perheellinen kaveri sanoo, että haluaisi kyllä syödä kevyemmin ja terveellisemmin, mutta kun muu perhe ympärillä vetää herkkuja, ei sitten itsekään pysty olemaan syömättä. Monella myös homma tyssää heti alkuunsa, kun muutos on niin hidasta, eikä sitä edes itse tajua ensimmäisten kuukausien aikana. Kilot eivät ole tulleet hetkessä, joten ei ne myöskään hetkessä lähde pois. Samoin kun jos on vuosikaudet syönyt epäterveellisesti, ei hetkessä totu vähärasvaisempaan, vähemmän sokeria jne sisältävään ruokavalioon, vaan maun muuttuminenkin vaatii aikaa. Eli itsekurin ja kärsivällisyyden puute monella syynä miksi laihdutus tai oikeastaan elämäntapojen muutos ei onnistu. Nälkäähän ei tosiaan tarvitse nähdä.
Tässä hyvä esimerkki miten 30 kg lähti pois 3 kk:ssa:
Vain n. 3% laihduttaneista pystyy pitämään laihdutetut kilot poissa pysyvästi. Eli eiköhän pysyvä laihtuminen aika vaikeaa ole.
2 kuukaudessa laihtunut 1kg, eilen päivällisillä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi 800g.
Huomenna aloitan taas alusta, vatuttaa kun 1 ateria kumoaa 2kk sinnittelyn:(
Noudattakaa pari kuukautta pätkäpaastoa. Syötte kaiken vuorokauden ravinnon 6-8 tunnin aikaikkunassa ja olette täysin ravinnotta 16-18 tuntia. Sen 6-8 tunnin aikana saatte syödä mitä vain ja niin paljon kuin huvittaa. Ihmettelen todellakin ellei paino ole tippunut vähintäänkin 5 kg parissa kuussa ellette jo sitten lähtötilanteessa ole erittäin hoikkia. Itse tiputin tuolla tavalla melkein 20kg yhteensä enkä edes ollut lähtötilanteessa mitenkään lihava. Pätkäpaastossa on monia muita hyötyjä laihtumisen lisäksi. Edistää solujen uusiutumista, hidastaa ikääntymistä ja parantaa mielialaa ym.
No, mä olen juossut lähestulkoon koko aikuisikäni, n. 10 km lenkkejä 4-6 kertaa viikossa, lisäksi olen muutenkin liikkuvainen, en istuskele enkä katso telkkaria. Terveellisestä ruokavsliosta olen myös tarkka. Olenko pajunvitsamaisen hoikka? En, vaan normaalipainon ylärajalla.
Vierailija kirjoitti:
No, mä olen juossut lähestulkoon koko aikuisikäni, n. 10 km lenkkejä 4-6 kertaa viikossa, lisäksi olen muutenkin liikkuvainen, en istuskele enkä katso telkkaria. Terveellisestä ruokavsliosta olen myös tarkka. Olenko pajunvitsamaisen hoikka? En, vaan normaalipainon ylärajalla.
Tämän siis oli tarkoitus olla vastsus hälle, joka sanoi, että juoksemalla laihtuu tuosta vaan ja runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaminen ei ole vaikeaa, mutta painon pitäminen laihdutetussa painossa sen sijaan on. Vain harva onnistuu siinä kun aikajanaksi otetaan vaikkapa viisi vuotta laihduttamisen aloittamisesta.
niin, moni menee siinä metsään että laihduttaminen on kuuri, todellisuudessa pitää muuttaa elintapoja eli sitä mitä, miten ja kuinka paljon syö pysyvästi, silloin myös tulokset pysyy. Jos edelleen haluaa mässäillä kaikkea kuurin jälkeenkin, niin lienee terveellisempää jättää se kuuri kokonaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Rasvanpoltto on ihan järjettömän vaikeaa. Minultakin tippui painoa 10kg ihan ilman mitään hokkuspokkusta mutta haluaisin näyttää hyvältä ja siihen ei pelkkä painon pudotus riitä, vaan tarvitaan myös lihasta.
Tämä on vaikea kombo. Miten muuttaa 10kg läskiä lihakseksi? Ei edes tarvitsisi painon pudota enempää.
Et millään pysty muuttamaan läskiä lihakseksi.
Hirvee himo ruokaan. Mikään ei auta
Vierailija kirjoitti:
Hirvee himo ruokaan. Mikään ei auta
keksi muuta tekemistä kun ruuan miettiminen, jos istut vain sohvalla ja odotat milloin nälkä iskee, niin iskeehän se ja moni syö puhtaasti tylsyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Noudattakaa pari kuukautta pätkäpaastoa. Syötte kaiken vuorokauden ravinnon 6-8 tunnin aikaikkunassa ja olette täysin ravinnotta 16-18 tuntia. Sen 6-8 tunnin aikana saatte syödä mitä vain ja niin paljon kuin huvittaa. Ihmettelen todellakin ellei paino ole tippunut vähintäänkin 5 kg parissa kuussa ellette jo sitten lähtötilanteessa ole erittäin hoikkia. Itse tiputin tuolla tavalla melkein 20kg yhteensä enkä edes ollut lähtötilanteessa mitenkään lihava. Pätkäpaastossa on monia muita hyötyjä laihtumisen lisäksi. Edistää solujen uusiutumista, hidastaa ikääntymistä ja parantaa mielialaa ym.
Minä lihosin pätkäpaastolla, lisäksi migreeni paheni ja unettomuus alkoi vaivata. Eikö olekin jännä, että me ihmiset olemme erilaisia?
No kun niillä on 15min. välein ihan hirveä nälkä ja pitää ahtaa taas hevosannos.
Vierailija kirjoitti:
Vain n. 3% laihduttaneista pystyy pitämään laihdutetut kilot poissa pysyvästi. Eli eiköhän pysyvä laihtuminen aika vaikeaa ole.
Jos treenaisivat samalla lihaksia se onnistuisi.Pelkällä kalorilaskennalla heikot mahdollisuudet,kulutus pienenee koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo auta jos alunperinkään ei syö herkkuja ja syö liikaa terveellistä ruokaa. Tämä ongelmana itselläni. Jatkuvasti on nälkä ja annoskoot ovat liian suuria.
Niinpä, tuo on kyllä erikoinen luulo, että kaikki ylipainoiset söisivät herkkuja. Ja etteivät liiku.
Mullakin on ongelmana se, että syön normaalia ruokaa liikaa. Siis liikaa siihen nähden, mitä pitäisi syödä, että laihdun. Pitäisi syödä n. 1200-1300 kcal vuorokaudessa, ja sitä en kovin pitkään jaksa.
Väärin. Laske sun BMI, laskureita löytyy Googlen avulla. Jos sulle kulutus arvoksi tulee sun nykyisellä painollaesim. 2500 kcal, laihtuaksesi sun on vähennettävä kulutusta 500 - 700 kcal. Esimerkkikulutusarvona sun päiväkalorimäärä on 1800 - 2000 kcal. Näin laihdut -1 kg viikossa. Liikunta antaa laihtumiseen lisäpotkua. Kävely edes puoli tuntia päivässä on parempi kuin ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
2 kuukaudessa laihtunut 1kg, eilen päivällisillä pitkän kaavan mukaan ja paino nousi 800g.
Sä et ole lihonut melkein kiloa vuorokaudessa. Käypä vaa'alla huomenaamuna uudelleen, niin voit todeta sen itsekin. Mulla näytti vaaka pizzan syönnin jälkeisenä aamuna +1 kg. Sitä seuraavana tuo kilo oli jo poissa. Tuo 800 g koostuu neste- ja isommasta suoliston kuonan painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ole lihonut melkein kiloa vuorokaudessa. Käypä vaa'alla huomenaamuna uudelleen, niin voit todeta sen itsekin. Mulla näytti vaaka pizzan syönnin jälkeisenä aamuna +1 kg. Sitä seuraavana tuo kilo oli jo poissa. Tuo 800 g koostuu neste- ja isommasta suoliston kuonan painosta.
Tämä. On ihan normaalia että paino vaihtelee pari kiloa sinne tänne, eli tuollainen kilon äkillinen nousu ei merkkaa yhtikäs mitään. Paitsi sitä että et ole käynyt vessassa.
Itse huomasin kyllä laihduttaessa senkin että paino jumittui pitkäksikin aikaa johonkin tietylle välille, tipahti yht'äkkiä pari kiloa ja junnasi taas siinä alhaisemmassa painossa ikuisuuden ennen uutta tipututusta. Mistä lie johtuu.
Pudotin 5 kuukaudessa 30 kg. Lopetin herkuttelun ja söin normaalia ruokaa ja aloin treenaamaan joka päivä 2 tuntia. Paino putosi helposti. Minä oikeastaan vaan liikkusin paljon enemmän ja söin terveellisesti.