Vaikka on työtön niin ei ole silti köyhä.
Työttömät ei ole köyhiä. Suomessa kuitenkin työtön saa asunnon ja tukia ja työttömyysrahaa 600 euroa jolla pärjää. Oma vika jos ryyppää rahansa eikä ole sitten varaa ostaa ruokaa ja perustarvikkeita. Kannattaa mietti miten ne tukirahat käyttää. Itse olen säästänyt tuista ja pienistä palkoista 15000 euroa.
Kommentit (25)
Järkyttävää kun tunnen yli 10v olleita työttömiä joita ole mihinkään kuntouttaviin laitettu vaikka niistä menee kamalat sakkomaksut.
Miksi muilla on työttömyyskorvaukset vastikkeellisia ja toisilla ei ollenkaan. Millä perusteella joku saa olla kotona kymmenen vuotta kun taas toinen laitetaan heti vuoden työttömyysjakson jälkeen kuntouttavaan työtoimintaan.
60v en jaksaisi käydä enää missään työttömien pajoilla ja minun tuttuni puolta nuorempi saa olla kotona työttömyys korvauksella ihan rauhassa nukkuen pitkään eikä pakoteta sen työttömyysetuuden saadakseen ihan mihinkään.
Olen työtön ja saan 2200€/kk ansiosidonnaista. Minulla on omistusasunto. En ole mielestäni köyhä. Olen ollut 2kk työtön.
Järkyttävää kuinka juopot saavat seurakunnalta avustuksia kuten yksikin on koijannut sieltä koko ikänsä ja sitten rehvastelee kuinka paljon on juonut kurkusta alas.
Tämmöisiä tapauksia seurakunnat avustavat ja tyhmät ihmiset maksavat kirkollisveroja.
Piteletkö niitä rahoja vaan patjan välissä? Vai osteletko joskus jotain? Vaikka uusi pyykinpesukone? Polkupyörä?
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kuinka juopot saavat seurakunnalta avustuksia kuten yksikin on koijannut sieltä koko ikänsä ja sitten rehvastelee kuinka paljon on juonut kurkusta alas.
Tämmöisiä tapauksia seurakunnat avustavat ja tyhmät ihmiset maksavat kirkollisveroja.
Alkoholismi on sairaus eli jos persut vaikka poistaisivat sen luokituksen ja kieltäisivät alkoholin myynnin Suomessa??? 🤔🤔🤔
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävää kun tunnen yli 10v olleita työttömiä joita ole mihinkään kuntouttaviin laitettu vaikka niistä menee kamalat sakkomaksut.
Miksi muilla on työttömyyskorvaukset vastikkeellisia ja toisilla ei ollenkaan. Millä perusteella joku saa olla kotona kymmenen vuotta kun taas toinen laitetaan heti vuoden työttömyysjakson jälkeen kuntouttavaan työtoimintaan.
60v en jaksaisi käydä enää missään työttömien pajoilla ja minun tuttuni puolta nuorempi saa olla kotona työttömyys korvauksella ihan rauhassa nukkuen pitkään eikä pakoteta sen työttömyysetuuden saadakseen ihan mihinkään.
Jospa tuttusi on sairas, masentunut tai kipeä. Kannattaako tuosta nyt olla kateellinen?
Mitä luenkaan: " ... saa asunnon ja tukia ja työttömyysrahaa 600 euroa ...". No mutta eihän kukaan saa asuntoa, ja mitä ihmeen tukia? Työtön saa työttömyyskorvausta. Osa saa ansiosidonnaista, ja jos on ollut hyvä palkka niin se voi olla aika isokin korvaus, mutta suhteessa sitä edeltävään palkkaan silti pienempi. Osa saa tosiaan vain sen Kelan peruspäivärahan jotain 600 euroa, ja silloin voi ehkä saada lisäksi asumistukea, riippuen perheen tuloista. Mutta ei tietenkään välttämättä työtön ole köyhä.
Olen pitkäaikaistyötön ja saan työmarkkinatukea 730e ja asun ihan omassa talossa. Asumistukea tai toimeentulotukea en saa.
Ei tietenkään ole. Jos asuu yksin halvassa asunnossa jossa on halvat asumiskulut, voi hyvin säästää rahaa. Mutta, jos on velkoja ja/tai elätettäviä eli lapsia, ei rahat riitä.
Ja kun on puoliso joka käy töissä, vaikka miten pienellä palkalla, ei saa muita tukia kuin sen 600€ se voi olla liian pieni raha että siitä pystyisi maksamaan oman osuuden talouden menoista kun asumiskulut on niin suuria nykyään, ja toki kaikki muukin kallistunut.
Ja jos on ollut kymmeniä vuosia hyväpalkkaisessa työssä, niin ei tietenkään sitä heti köyhdy kun jää työttömäksi.
Miten muka pystyy säästämään rahaa? Ei ainakaan työmarkkinatuesta. Tai sitten syö kaurapuuroa ja hernerokkaa joka päivä.
Tunnen töissä olleita joilla palkka yli 3000 euroa ja niillä ei ole rahaa euroakaan säästössä.
"Itse olen säästänyt tuista ja pienistä palkoista 15000 euroa"
Noin vähän? Minä säästin tuista 200 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sairaus eli jos persut vaikka poistaisivat sen luokituksen ja kieltäisivät alkoholin myynnin Suomessa??? 🤔🤔🤔
Ei se ole mikään sairaus vaan hyysämmällä juoppoja mahdollistetaan niiden juominen. Köyhällä ei ole varaa juoda ellei joku taho kustanna sitä juomista esim. avustamalla ruuassa kun juoppo on juonut kaikki ruoka rahansa. Muutenhan juoppo kuolisi nälkään jos ei sille tuotaisi ruokaa.
Veronmaksajien avustuksilla juopot pidetään hengissä ja mitä enemmän saa mitä juopompi on. Juopot osaavat kusettaa itkemällä kuinka on rahat loppu.
Sossusta ei ennen saanut mitään avustuksia sellainen ihminen joka ei ollut juopon näköinen. Tästä tuli tv-ohjelmakin joskus kun raittiin näköinen koitti jotain avustuksia hakea niin sille sanottiin ettet ulkonäön mukaan tarvitse mitään.
Kuinka jollain työttömällä on varaa juoda kaljaa joka ilta ja käydä baarissa joka viikko kun siihen ei ole varaa edes pienipalkkaisella työssäkäyvälläkään varaa. Ja tämmöisiä tapauksia on jumalattoman paljon. Hyväksikäytetään eläkeläis vanhempia ja koijataan seurakunnalta avustuksia yms. niin paljon kun sielu sietää. On jätetty velat maksamatta veronmaksajille ja yhteiskunta vielä holhoaa näitä helvetin juoppoja. Ei vois elämä enää helpompaa olla tekeytyen sairaaksi. Kaikkihan voisi sitten alkaa sairaaksi juomalla vain viinaa päivästä toiseen ja sitten olis sairas ilman mitään vastuuta omasta elämästä.
Olen ollut työttömänä melkein 20 vuotta ihan omasta tahdosta. Touhuilen noita omija pikku pisneksiä, nostan luonnollisesti tuet koska voin ja se on mahdollista, asumistuki loppuu vuoden lopulla ja tekee minulle 85e/kk loven hankkeisiin.
Eläkettä minulle ei paljoa ole kertynyt mutta kaksi omistusasuntoa takaa aikanaan kohtuulliset vuokratulot pienen eläkkeen jatkoksi, ja ne verottomat pikku pisnekset jatkuu eläkkeelläkin,,,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa tuttusi on sairas, masentunut tai kipeä. Kannattaako tuosta nyt olla kateellinen?
30v ja ihan terve ja käy kuntosalilla treenamassa kroppaansa. Työnhakeminen vaan ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan höpöä juoksuttaa porukkaa leikkitöissä, kun ne eivät auta ketään työllistymään.
15 vuoteen en oo töissä ollut ja suunnittelen taas mersun ostamista.
Niin no, oma vika kai jos ei hae/ ole oikeutettu toimeentulotukeen. Nyt pärjäilen muutamalla satasella kuussa, mutta kun hallitus aikoo laskea asumistukeani eli tulojani 70 eurolla kk, vaikeaa on. Toimeentulotukiluukulle sitten kai, vaikka periaatteessa en ole oikeutettu, käytännössä rahaa ei kuitenkaan tule mistään muualtakaan eli pitää kokeilla.
Leipäjonoissa käy niitä jotka ryyppää ja pelaa tukirarahat. Olin diakonissa töissä ja sinne tuli kerran mies joka haki apua. Näin tiliotteista että se oli pelannut 7500 euroa. Haki apua vuokraaj ja ruokarahaa.