No voi jumalauta! Asumistukileikkaukset NOSTAVAT vuokria!
Näin sanoo kookomusasiantuntijat Kauppalehdessä. Missä ne kokoomuksen mainostamat vuokrien alennukset näkyvät?
"Keneltäkään ei vaadita mahdottomia"... Eipä niin, leikataan köyhiltä useita satoja euroja ja samalla kaiken hinta nousee. Asumistukileikkaukset ja niistä johtuvat vuokrankorotukset iskevät keskituloisiinkin voimalla. Ostovoima laskee entisestään, yritykset kaatuvat, valtion verotulot pienenevät...
Taas kokoomuslaista talousosaamista parhaimmillaan...
Kommentit (367)
"Vantaa joutuu maksamaan sakkomaksuja työttömistä 42 miljoonaa euroa.
Jatkossa työttömästä ei mene sakkomaksua, jos hän työllistyy ansiotyöhön eli työkokeilu ja kuntouttava työtoiminta ei enää kelpaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy toivoa, että leikkaukset nostaisivat vuokria.
Nyt joutunut pitämään vuokria jo liian alhaalla, ja olisi kohtuullista, että vuokraamisesta jäisi hyvä nettotuotto vuokranantajalle.
Sehän se kuitenkin on asunnon ostanut ja joutuu siitä pitämään huolta.
Eivät nosta vaan laskevat. Se nouseeko yleinen vuokrataso on kiinni aivan muista asioista kuten inflaatiosta ja korkojen noususta.
Asiantuntija kertoi, että NOSTAA JA TALOUDEN LAKIEN MUKAISESTI MENEE NIIN. Kun kysyntä kasvaa, voi nostaa hintoja. Halvimpien asuntojen hinnat nousee. Mut ei hätää, voin kertoa kaikille, ettei niitä halvimpia asuntoja ole tyhjillään vaan ne on jokapuolella asuttuja ja nyt niistä ei muuteta pois, koska eihän kalliimpaan kannata muuttaa, kun tukia leikataan. Mulla on ollut asunnonhaku jo reilusti puoli vuotta ja hyvin sitkeästi ihmiset nyt pysyy köyhälistön asunnoissa. Isompi ongelma muuttajilla tulee, että mistä saa sen ns. halvemman asunnon...
Vierailija kirjoitti:
Se on hyvä jotta tukia poistetaan ja kiristellään:)
Kyllä se nälkä lopulta töihin ajaa, paatuneemmankin sosiaalipummin.T.Skäbä
Ajaa tietysti. Mutta se "työ" ei ole välttämättä sitä, mitä haluaisit tai tarkoitat.
Välttämättä se ei ole varastaminen. Voi olla myös huijaaminen ja petkuttaminen. Se ei välttämättä edes kohdistu suomalaisiin, vaan nykyään voi petkuttaa verkossa ulkomaalaisia.
Ihminen on "selviytymiskone", joka tekee melkein mitä tahansa selviytyäkseen itse. Muista viis. Siis jos oikein tiukka paikka tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt joutunut pitämään vuokria jo liian alhaalla, ja olisi kohtuullista, että vuokraamisesta jäisi hyvä nettotuotto vuokranantajalle.
Eivät nosta vaan laskevat. Se nouseeko yleinen vuokrataso on kiinni aivan muista asioista kuten inflaatiosta ja korkojen noususta.
Tjaa a, sen nyt näkee, että nouseeko, vai laskeeko.
Mutta pointti olikin, että vuokria pitäisi saada ylöspäin, jotta jäisi paremmin tuottoa vuokranantajalle.
Sillä se riski on, joten sille olisi saatava myös hyvä tuotto.
Asumistukia leikataan.
Ja ansiosidonnaista leikataan.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Huhtikuussa ansiosidonnaisesta lähtee lapsikorotukset ja syksyllä se porrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiantuntija kertoi, että NOSTAA JA TALOUDEN LAKIEN MUKAISESTI MENEE NIIN. Kun kysyntä kasvaa, voi nostaa hintoja. Halvimpien asuntojen hinnat nousee. Mut ei hätää, voin kertoa kaikille, ettei niitä halvimpia asuntoja ole tyhjillään vaan ne on jokapuolella asuttuja ja nyt niistä ei muuteta pois, koska eihän kalliimpaan kannata muuttaa, kun tukia leikataan. Mulla on ollut asunnonhaku jo reilusti puoli vuotta
Helsingistä muutetaan pois esim. Kotkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralaisille terveisiä, ei 1 asunnon vuokraus ole kultakaivos, esim 500€ vuokrasta jää vuokranantajalle vastikkeen ja verojen jälkeen noin 150-200€ käteen.
Ilmeisesti se kuitenkin riittää että viitsitte lähteä tuollaiseen asunnon vuokraamisharrastukseen missä en näe juuri muuta kuin vaivaa ja ongelmia. Tai sitten jätätte jotain kertomatta.....
Unohdin laskuista lainanlyhennyksen, jonka vuokralainen maksaa omistajan puolesta. Omistajan nettovarallisuus karttuu vaikkei käteen jäisi mitään.
Ei maksa. Vuokralainen maksaa markkinavuokraa - se riittääkö se edes korkoihin riippuu siitä mistä vuokranantaja on lainansa ottanut.
No kyllä minulla ainakin maksaa. Miksi ihmeessä lainanottopaikka olisi niin tärkeä? Käsirahan suuruus paljon oleellisempi asia.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne.
Jos tulee syyhy, ei ole varaa syyhy lääkkeeseen eli se vaan leviää koko ajan.
Älä pelottele. Mun ihosairaus saattaa aiheuttaa pahoja tulehduksia varsinkin, jos iho on pikkuisenkin rikki tai huonossa kunnossa... Yritäpä olla raapimatta, jos kutiaa. Varmaan kuolisin, jos tulisi syyhy.
300 euron ansiotulovähennys poistuu 1.4.2024 asumistuesta.
Moni tarjoilija lopettaa työt eli voi joutua odottamaan lounasta 2 h ravintoloissa.
Suomessa 400 000 ihmistä tekee osa-aikatyötä.
https://www.pam.fi/artikkelit/osoittaako-tutkimusprofessori-sormella-os…
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei ole pakko vuokrata omistamaansa asuntoa tappiolla.
Ei, vaikka kuinka kiukuttelette täällä että vuokraat tai itket ja vuokraat ja ketut sun kuluista.
Te ette vieläkään tule saamaan sitä kaupungin hienointa ja isointa ja kaikilla mausteilla varustettua vuokra-asuntoa itsellenne. Ette Helsingistä, ette Lahdesta, ette perähikiältä, ette mistään. Kukaan ei tule tarjoamaan teille yhtään mitään sen hienompaa kuin missä asutte nyt. Kellään ei ole velvollisuutta antaa teille yhtään mitään.
Ei, vaikka tulisi vuokrakatto.
Ei, vaikka kaikki yksityisten omistamat osakkeet sosialisoitaisiin valtiolle.
Ei, vaikka tulisi anarkia.
Yksityisen ihmisen yksityisomistus lopetetaan, halusit tai et. Tähän päättäjämme ovat sitoutuneet.
Olisiko siis aika lopulta tehdä jotain sen köyhyyden poistamisen eteen? Opiskella, mennä töihin jne. ja hyödyntää tämän yhteiskunnan tarjoamia mahdollisuuksia muutenkin kuin tekemättä mitään ja siipeilemällä muiden rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Moni tarjoilija lopettaa työt eli voi joutua odottamaan lounasta 2 h ravintoloissa.
Jos on kiire kokoukseen niin kannattaa ottaa eväät töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritin miettiä tuota logiikkaa, mutta ei avautunut, miksi asumistukileikkaukset nostaisivat vuokria. Kerro toki logiikka tämän takana tai laita linkki juttuun, jossa tuosta kerrottiin.
Halvempien asuntojen kysyntä nousee niin merkittävästi, että niiden vuokria nostetaan. Samalla myös kalliimpien asuntojen vuokrat nousevat. Tuossa jälkimmäisessä logiikka ontuu, mutta näin kokoomustalousviisaat kertoivat. Etsi itse se juttu.
Isompien asuntojen vuokrat nousevat, koska pitkään ovat tyhjillään. Pienempien asuntojen vuokria nostetaan pelkästä ahneudesta, koska niiden menekki on suurempaa.
Jos minä olen tuon pienen asunnon omistaja niin pitäisikö minun ihan hyvää hyvyyttäni pitää asunno
Tottakai ahneus ajaa minua. Ihan samalla tavalla kuin ruokakauppa haluaa tehdä toiminnallaan rahaa niin samalla tavalla minä haluan tehdä vuokratoiminnalla tuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko siis aika lopulta tehdä jotain sen köyhyyden poistamisen eteen? Opiskella, mennä töihin jne. ja hyödyntää tämän yhteiskunnan tarjoamia mahdollisuuksia muutenkin kuin tekemättä mitään ja siipeilemällä muiden rahoilla.
Mulla on jo ylioppilas tutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto ja cv 2 sivua.
Opiskelu työttömyyskorvauksella edellyttää lupaa työkkäriltä ja maksimi 2 vuotta ja kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa lisää jos tekijää tarvitsee tai pistää lapun luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukia leikataan.
Ja ansiosidonnaista leikataan.
2100 brutto palkalla leikattu ansiosidonnainen on 700 netto kuukaudessa.
Huhtikuussa ansiosidonnaisesta lähtee lapsikorotukset ja syksyllä se porrastetaan.
Ei ansiosidonnaisen kuulu edes olla mikään säännöllinen tulon lähde, vaan poikkeustila. Joskus siihen voi joutua kuka tahansa, mutta jos elämäänsä suunnittelee ansiosidonnaisen suuruuden mukaan, niin jotain on pahasti pielessä.
Aikuiskoulutustuki poistuu
Kulukorvauksen saa vain työkkärin sivuilla oleviin koulutuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn harvoin ravintolassa. Lounasravintoloissa on usein itsepalvelu tai annos saadaan suoraan tiskiltä.
Tjaa a, sen nyt näkee, että nouseeko, vai laskeeko.
Mutta pointti olikin, että vuokria pitäisi saada ylöspäin, jotta jäisi paremmin tuottoa vuokranantajalle.
Sillä se riski on, joten sille olisi saatava myös hyvä tuotto.