Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä hetkellä työelämässä ja parisuhteissa on paljon aikuisia, joilla on ollut hyvä ja onnellinen lapsuus mutta joita on lapsena piiskattu.

Vierailija
23.02.2024 |

"Kun olen ajatellut omia lapsuudenkokemuksiani 80-luvulla, minun on ollut helppo ajatella, että piiskaaminen oli silloin yleistä. Se kuului ajankuvaan ja sitä tehtiin muissakin perheissä."

"Ainakin minä olin kiltti lapsi: en minä halunnut ehdointahdoin tehdä mitään väärää."

https://hidastaelamaa.fi/2022/09/piiskatut-lapset-ovat-nyt-aikuisia-mit…

Tässä jutussa hyvä pointti, koska yleensä, jos kurituksesta puhutaan, se liitetään muutoinkin huonoihin, rikkonaisiin ja väkivaltaisiin perheisiin. Mitenkään tällaisten perheiden lasten tuskaa väheksymättä, ihan hyvä myös pohtia sitä, miten hyvien onnellisten perheiden kiltit lapset, joita on ajan tavan mukaan vielä 80-luvulla (ja omalla kohdalla vielä 90-luvulla) vyöllä tms. kuritettu, ovat asian kokeneet.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan noi jotka puolustelee lasten hakkaamista ja puhuu rumasti lapsista, niitä jotka ovat hakanneet omasta mielestään oikeutetusti omia lapsiaan.

Näiden väkivaltavanhempien näkökulmaa ei juuri näy missään keskusteluissa. Jossain tutkimuksessakin aika vähäsanaista. Niinpä luulen että he ovat näitä huutelijoita että pitäis hakata kaikki lapset. Tehokas keino oli, mihin se tehosi?

No, en kunnioita mun äitiä yhtään. En silloin enkä nyt.

Vierailija
82/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 90-luvulla ala-asteen loppupuolella kaveri, kiva ja kiltti tyttö (kuten minäkin, heh) ja sen vanhemmat tuntui myös kivoilta, isänsä oli vieläpä lääkäri, kävin niillä monta kertaa sisälläkin. Mutta silti tätä kaveriani kuritettiin joskus vyöllä, ja jostain aika pikkujutuista kuten vaikka että tuli myöhässä kotiintuloajan jälkeen kotiin, eikä ollut ilmoittanut siitä tai pyytänyt lupaa olla pidempään. Tämän kun joku selittäisi, että miksi piti noin kova kuri olla, itsestäkin tuntui kurjalta kaverin puolesta. Ja sekin oli vähän outoa, että vaikka mun vanhemmat eivät minua kurittaneet, eivät he silti reagoineet tuohon, kun kerroin, olivat vaan jotenkin että aijaa, niillä on sellaista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako naistakin vähän lyödä, kun se kuului ajankuvaan joskus? Ja kaikista tuli ihan normaaleja. Ihme lässytystä tää nykyajan touhu, kasvatus ja naisten asema.

Vierailija
84/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 90-luvulla ala-asteen loppupuolella kaveri, kiva ja kiltti tyttö (kuten minäkin, heh) ja sen vanhemmat tuntui myös kivoilta, isänsä oli vieläpä lääkäri, kävin niillä monta kertaa sisälläkin. Mutta silti tätä kaveriani kuritettiin joskus vyöllä, ja jostain aika pikkujutuista kuten vaikka että tuli myöhässä kotiintuloajan jälkeen kotiin, eikä ollut ilmoittanut siitä tai pyytänyt lupaa olla pidempään. Tämän kun joku selittäisi, että miksi piti noin kova kuri olla, itsestäkin tuntui kurjalta kaverin puolesta. Ja sekin oli vähän outoa, että vaikka mun vanhemmat eivät minua kurittaneet, eivät he silti reagoineet tuohon, kun kerroin, olivat vaan jotenkin että aijaa, niillä on sellaista.

Ei tuo ole mitään kuria, vaan lapseen kohdistunutta väkivaltaa.

Vierailija
85/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sain remmistä, joskus solkipäällä että paremmin sattui sillä uhattiin, risuilla, hyppynarulla, harvemmin luunappia seihän ei tunnu miltään, tukistusta joo ei sekään tuntunut miltään. Muistan kun uutisissa sanottiin että lapsen rangaistus on rangaistavaa niin sanoin sen vanhemmille, vähän muminaa tuli. En ollut mikään tuhma lapsi luonteeltani että olisin ansainnut, sisarustani ei rankaistu kuten minua. Kyllä se on jättänyt jälkensä.

Kuritusväkivalta kielletty jo vuodesta 1984 | Lastensuojelun Keskusliitto (lskl.fi)

Vierailija
86/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sain remmistä, joskus solkipäällä että paremmin sattui sillä uhattiin, risuilla, hyppynarulla, harvemmin luunappia seihän ei tunnu miltään, tukistusta joo ei sekään tuntunut miltään. Muistan kun uutisissa sanottiin että lapsen rangaistus on rangaistavaa niin sanoin sen vanhemmille, vähän muminaa tuli. En ollut mikään tuhma lapsi luonteeltani että olisin ansainnut, sisarustani ei rankaistu kuten minua. Kyllä se on jättänyt jälkensä.

Kuritusväkivalta kielletty jo vuodesta 1984 | Lastensuojelun Keskusliitto (lskl.fi)

Solkipää on ihan sairasta, koska siitä tulee väkisinkin vammoja.

Vierailija
87/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tukkapöllyä joskus lapsena. Ei jäänyt traumoja. 

Vierailija
88/96 |
25.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt v. 1947. Minua ei koskaan lyöty. Opetettiin kyllä. Meillä oli kaksi aikuista lasta. Heitä ei ole koskaan lyöty. Opetettu kyllä. Kaikista on tullut normaaleja, koulutettuja veronmaksajia. 

Vierailija
89/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai se remmi oli tuohon aikaan oli vielä jossain määrin yleisesti hyväksyttyä, eikä lähdetty toisista perheistä lasuja tekemään.

Vierailija
90/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain tukkapöllyä joskus lapsena. Ei jäänyt traumoja. 

Minulla oli pitkä hiukset pienenä ja äiti repi niistä joskus aika surutta. Sen verran jäi traumoja, että oman tyttäreni pitkistä hiuksista en kyllä koskaan ottanut kiinni. Ei sen puoleen silloin enää fyysinen kuritus ollut laillistakaan.

Vierailija
91/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos muistaa oman menneisyyden niin se menneisyys ei ole varmaan ollut hirveän paha.

Vierailija
92/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monista 1980-luvun remmillä jne kuritetuista lapsista tuli aikuisina syrjäytyneitä. Olis varmaan pitänyt kurittaa vielä enemmän, silloin kun se oli vielä mahdollista. Nyt on myöhäistä. Vanhemmat tekevät lapsilleen karhunpalveluksen jos eivät kurita lapsiaan tarpeeksi paljon. Enempi parempi. Lellittyä pullamössöä nuo syrjäytyneet.

Vierailija
93/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin sain lapsena välillä luunappeja ja piiskaakin pari kertaa. Ei mulle siitä mitään traumoja jäänyt. Olinkin kyllä välillä ihan hirveä kauhukakara, että ihan aiheesta tuli. 

Tätähän nämä kermaper--- ei voi sietää. Kun he ei hväksy rajoittamista mitenkään, se on heille kauhistus jos jollekkin se on ollut hyvä ja vastuuseen ja käytökseen kasvattava asia laosena. Nämä jotka ei hyväksy oman käytöksensä rajoittamista lapsen ja nuorena, ei sitä hyväksy tänäänkään. Eläävät vastoin lakia ja hyviä tapoja edelleen, eivät pyydä anteeksi, varasteleevat, yms.

Vierailija
94/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti hyvä, että tuo aikanaan kiellettiin. Jos poliisi ei ruoski aikuisia, ei vanhempienkaan pidä piiskata lapsia. 

Vierailija
95/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silti hyvä, että tuo aikanaan kiellettiin. Jos poliisi ei ruoski aikuisia, ei vanhempienkaan pidä piiskata lapsia. 

Ai ei ruoski? Lol. No ampuu kyllä. Ja saa laillisesti tabbaakkin. Pamputtaa, kyynelkaasuttaa, ja lyö käsiraudatkin. Lol.

Vierailija
96/96 |
27.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sekoitat kurin ja kurituksen. Ei ole erityisen kova kuri, jos on sovittu kotiintuloaika ja siitä myöhästyy lupaa kysymättä, ja siitä seuraa jokin rangaistus. Toinen kysymys on se, oliko kyseinen rangaistus liian kova. Nykypäivänä tietysti olisi. Tapahtuman aikana ei välttämättä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme