Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tällä hetkellä työelämässä ja parisuhteissa on paljon aikuisia, joilla on ollut hyvä ja onnellinen lapsuus mutta joita on lapsena piiskattu.

Vierailija
23.02.2024 |

"Kun olen ajatellut omia lapsuudenkokemuksiani 80-luvulla, minun on ollut helppo ajatella, että piiskaaminen oli silloin yleistä. Se kuului ajankuvaan ja sitä tehtiin muissakin perheissä."

"Ainakin minä olin kiltti lapsi: en minä halunnut ehdointahdoin tehdä mitään väärää."

https://hidastaelamaa.fi/2022/09/piiskatut-lapset-ovat-nyt-aikuisia-mit…

Tässä jutussa hyvä pointti, koska yleensä, jos kurituksesta puhutaan, se liitetään muutoinkin huonoihin, rikkonaisiin ja väkivaltaisiin perheisiin. Mitenkään tällaisten perheiden lasten tuskaa väheksymättä, ihan hyvä myös pohtia sitä, miten hyvien onnellisten perheiden kiltit lapset, joita on ajan tavan mukaan vielä 80-luvulla (ja omalla kohdalla vielä 90-luvulla) vyöllä tms. kuritettu, ovat asian kokeneet.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden kuluttua:

"Tällä hetkellä työelämässä ja parisuhteissa on paljon aikuisia, joilla on ollut hyvä ja onnellinen lapsuus mutta joita on lapsena jäähytetty."

20 vuoden kuluttua:

"Tällä hetkellä työelämässä ja parisuhteissa on paljon aikuisia, joilla on ollut hyvä ja onnellinen lapsuus mutta joille on lapsena sanoitettu."

Vierailija
2/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli juuri hetki sitten täällä pitkä ketju.

Siellä aikuiset ihmiset ihan tosissaan väittivät, että se mikä kahden aikuisen välillä on väkivaltaa, ei ole enää silloin väkivaltaa kun tekijä on aikuinen ja uhri oma lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa sain vähän piiskaa lapsena kauan sitten, mutta oli totta vieköön aiheesta, ja tehosi, en enää mennyt kylmään kovasti virtaavaan jokeen uimaan.

Meillä oli sellainen rankaisumenetelmä, että äiti uhkaili, että isä antaa piiskaa, kun tulee töistä. Jos hän mukamas lähti piiskaa hakemaan, äiti sanoi, että ei  niitä nyt ruveta piiskaamaan.

Tiedän kyllä, että joissain perheissä saattoi olla kovempiakin kuritoimenpiteitä.

Nykyisinhän ei ruumiillista kuritusta sallita, silloin se oli jonkinlainen kasvatuskeino.

Vierailija
4/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina heitä tulee olemaan ei sitä olisi tarvinnut erikseen tulla kertomaan 

Vierailija
5/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi sanoittamisjuttu on kyllä melko naurettavaa. Se tepsii kyllä vanhempiin lapsiin, mutta alappa sanoittaa lapselle joka ei edes tiedä kaikkia sanoja =D Pikku Ida 1,5 v. tässä sanoitan, "että miksi ei saa tiputtaa telkkaa lattialle. En mitenkään yrittänyt estää sitä tapahtumaa, koska sehän olisi ollut rajoittamista. Toivon vain hiljaa mielessä, että telkka ei tipu hänen päälleen. Jälkeenpäin sitten sanoiteltiin asiaa. Hyvin näytti menevän perille. Pikku Ida sanoi kuitenkin sen jälkeen : plääähpröö , kukkuu mami "

En kannata mitään tukistamista ym. mutta tää nykyajan kasvatus on kyllä melkosta lässytystä

Vierailija
6/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöminen on merkki välittämisestä. Muistakaa naiset se.

Vierailija
7/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

se mikä muuttui 020-2023 Marin ex viisikko hallinnon tuotua woke ja trans agendat Suomeen on että nyt ei ole enää naisia ja miehiä eikä siis isiä ja äitejä vaan sukupuoleton kasvattaja - oletettu henkilö, näin sanovat agendat

Vierailija
8/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

se mikä muuttui 020-2023 Marin ex viisikko hallinnon tuotua woke ja trans agendat Suomeen on että nyt ei ole enää naisia ja miehiä eikä siis isiä ja äitejä vaan sukupuoleton kasvattaja - oletettu henkilö, näin sanovat agendat

2020-2023

Vierailija
9/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua äiti tukisti ja löi, mutta aina aiheesta, koen että minulla oli maailman paras äiti. Olen hyvin läheinen äitini kanssa nykyään. Olen erittäin tasapainoinen ihminen, lääkärinä työelämässä.

Vierailija
10/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret ja nuoret aikuiset ovat saaneet kasvaa kuin pellossa. Mitään ei ole opetettu, ei tekemään kotona yhtään mitään. On saanut pelata päivät päästään tietokonepelejä. On kehuttu miten meidän Jarkko-Maijasta tulee vielä vaikka mitä. Pahanteosta ei ole saanut rangaistusta, esim.arestia. Jne jne. Ei ihme, ettei nämä Jarkko-Maijat osaa toimia arjessa eikä kestä vastoinkäymisiä. Saatikka halua tehdä töitä.

Toki poikkeuksia on, mutta ne ovat harvassa, ikävä kyllä.

Vierailija
11/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2020-2023

Tämähän ei ole yhtään väkivaltaa eikä tuota minkäänlaista harmia kenellekään.

Vierailija
12/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kyllä kuulunut ajankuvaan enää 80-luvulla. Joskus 50-luvulla oli niin yleistä että noin voi sanoa.

t.70-luvun ihan tavallinen lapsi, jota ei ole ruumiillisesti kuritettu

Vierailija
13/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyöminen on merkki välittämisestä. Muistakaa naiset se.

Yhden palstapeikkopökäleen usein käyttämä väite on, että miehet kokevat naisia enemmän parisuhdeväkivaltaa ja vieläpä naisten tekemänä. Sehän on osoitus rakkaudesta. Sinua voisin rakastaa pesäpallomailalla.

Vierailija
14/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen olivat käytössä myös luunapit ja tukistukset. Piiska ei ollut "ensiasteen" ruumiillinen rangaistus.

Ja piiskaamisessa oli varmaan eri tasoja. Saattoi olla varovaistakin. Pelkkä sana "piiskaaminen" ei oikeastaan kerro mitään siitä, mitä on oikeastaan tehty. Joissain perheissä taas vanhempi saattoi käyttäytyä melkein kuin raivohullu.

Että siinä mielessä hyvä, kun asia on nyt kielletty.

Vierailija
15/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä aikuiset ihmiset ihan tosissaan väittivät, että se mikä kahden aikuisen välillä on väkivaltaa, ei ole enää silloin väkivaltaa kun tekijä on aikuinen ja uhri oma lapsi.

Lapsille tehdään muutenkin paljon sellaista mikä aikuisille tehtynä olisi väärin.

Vierailija
16/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapsista kukin voi päätellä, onko lässyttävä vaihtoehto hyvä. 

Vierailija
17/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua äiti tukisti ja löi, mutta aina aiheesta, koen että minulla oli maailman paras äiti. Olen hyvin läheinen äitini kanssa nykyään. Olen erittäin tasapainoinen ihminen, lääkärinä työelämässä.

ja nyt kun hoitajaa pikkuisen vituttaa ja se tulee hakemaan sinulta sen vuoksi saikkua, tukistat ja lyöt sitä ja sanot, että mene takaisin töihin

Vierailija
18/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos oma miehesi ei päästä sinua pois huoneestasi ja ottaa sinulta väkisin puhelimen pois, niin oletko silloin uhri? Ja entä jos oletetaan että olisit alaikäinen ja miehesi olisikin isäsi, niin olisitko silloin uhri jos sinulle tehtäisiin tuolla lailla?

Väkivaltaa on muutakin kuin vain fyysistä. Väkivalta voi olla myös esimerkiksi psyykkistä, taloudellista, digitaalista tai kulttuurista.

Vierailija
19/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni 80-luvun lapsi haluaa piiskaa vielä aikuisenakin.

Vierailija
20/96 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsille tehdään muutenkin paljon sellaista mikä aikuisille tehtynä olisi väärin.

Kerrotko esimerkkejä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän