Illallilasku kahdelle ravintolassa 200e, onko vielä aivan ok summa?
Käytiin naisen kanssa fine dining paikassa syömässä. Minä maksoin. Alkupalat, pääruoka, jälkkäri ja punkkupullo.
Kommentit (62)
Vesi on hyvä ruoka juoma, ei tule pöhnää oloa ja halpa. En kyllä kaipaa mitään somnelieriä suosittelemaan niitä etikkaisia litkuja:) Säästyy paljon jo siinä
Kesällä olimme miehen kanssa perusravintolassa, ehkä jopa vähän keskitasoa edullisempi, mutta ruoka todella hyvää. Söimme alkuruuan, pääruuan, minulle jälkiruoka, miehelle Irish coffee. Juomana oli valkoviinipullo ja mies taisi juoda pari olutta. Maksoi 152€. Periaatteessa kallista, ei noin voi montaa kertaa vuodessa syödä. Mutta yleiseen ravintolahintatasoon nähden aika edullista.
jos tuntipalkka töissä on 14 euroa ja veroprosentti 12% saa muutaman tunnin ahertaa että illallinen on kuitattu
Ne joiden mielestä on hukkaan heitettyä rahaa, niin heille varmasti onkin. Itse tykkään siitä kokemuksesta kun ei tarvitse (paljoa) miettiä mitä ruokaa, saa kokeilla jotakin erilaista kuin normaalisti tekisi, ja joku toinen on valinnut yhteensopivan kokonaisuuden valmiiksi. Ei tarvitse siivota vaan kaikki kannetaan herkullisena nenän eteen. Voin mielelläni satsata siihen muutamaan kertaan vuodessa pari sataa.
Kun teillä on molemmilla kaksi kättä, niin olisitte ostaneet kaupasta parasta pihvilihaa ja vaikka valmiiksi tehtyä valkosipuliperunoita ja valmis bernaisekastike tetrassa. Siihen vaikka vokkivihanneksia tai vaan vihanneksia/salaattia.
Pihvin paistaminen ei kestä kauan. Olisit päässyt huomattavasti halvemmalla, noin neljäsosalla tuosta ravintolalaskusta. Lisäksi varmaan ravintolasta teidän piti ottaa taksi/taksit. Säästyneet rahat olisin sijoittanut osakkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne joiden mielestä on hukkaan heitettyä rahaa, niin heille varmasti onkin. Itse tykkään siitä kokemuksesta kun ei tarvitse (paljoa) miettiä mitä ruokaa, saa kokeilla jotakin erilaista kuin normaalisti tekisi, ja joku toinen on valinnut yhteensopivan kokonaisuuden valmiiksi. Ei tarvitse siivota vaan kaikki kannetaan herkullisena nenän eteen. Voin mielelläni satsata siihen muutamaan kertaan vuodessa pari sataa.
Ai yhteensopivan kokonaisuuden? Eikö siellä asiakas itse valitse alku-, jälki- ja pääruuan ihan itse. Ja myös sen punkun.
En koskaan maksa syömisestä noin paljon!
Vierailija kirjoitti:
Sen viinin olisin jättänyt pois ja ottanut tuopillisen kevytmaitoa. Jos pihvi on 200g+ ja jälkiruoka vastaa puolta litraa jäätelöä niin ehkä sitten. Olen tosin melkohyvä kotikokki itsekin, ehkä tekisin aterian kuitenkin itse. Viiniä ostan vain ruoanlaittoon.
Aikuinen ihminen ei juo maitoa sivistysvaltiossa. Missään muualla maailmassa ei juoda maitoa ruokailun yhteydessä. Tämä on joku periferiametsäläisten kivikautinen tapa.
Muualla maailmassa nauretaan suomalaisten maidonjuonnille.
Vierailija kirjoitti:
En koskaan maksa syömisestä noin paljon!
Eihän se ole järkevääkään. Kovin suuri vaiva ei ole paistaa pihvit itse. Valmista lisuketta löytyy vaikka palvelutiskeiltä saalaateista lähtien.
Jos nettotulot on sellasta 3000-4000 euroa kuussa, niin eikö tuo 200e ravintolalasku ole aivan normihuttua, vaikka kävisi joka viikonloppu? Toki sitten työpäivisin usein joku yhteistyötaho tarjoaa lounaan tai illallisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai yhteensopivan kokonaisuuden? Eikö siellä asiakas itse valitse alku-, jälki- ja pääruuan ihan itse. Ja myös sen punkun.
Yleensä fine dining -paikoissa syödään valmis menu, eikä valintoja tehdä itse. Joissakin on kyllä se perusmenu esimerkiksi 9 ruokalajia ja suppeampi menu 4 ruokalajia ja silloin saattaa olla mahdollista valita haluttu alkuruoka mutta yleensä ei. Viinit tulee pakettina tai sitten voi valita jotain muuta.
Ollaan Italiassa laskettelemassa ja eilen illalla kävimme ravintolassa syömässä juuri tuollaisen aterian. Ei ollut fine dining paikka, mutta tasokas ravintola kuitenkin. Aivan loistavat ruoat oli ja hyvää Italialaista punaviiniä myös pullo, lisäksi ravintola tarjosi jälkiruoan yhteyteen limonicello shotit, jotka siis tuli ilmaiseksi. Lasku koko illallisesta kahdelle oli 87 euroa.
Kyllä Suomessa on ihan tolkuttomat ravintolahinnat.
Ei ole ookoo summa. Me tykätään valita ja paistaa pihvit itse. Tiedetään tälla tavalla mitä saadaan ja minkä paistoasteista. Toinen tykkää kypsästä ja toinen medium-.
Jos ulkona syödään, niin syödään pitsat tai hampurilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen viinin olisin jättänyt pois ja ottanut tuopillisen kevytmaitoa. Jos pihvi on 200g+ ja jälkiruoka vastaa puolta litraa jäätelöä niin ehkä sitten. Olen tosin melkohyvä kotikokki itsekin, ehkä tekisin aterian kuitenkin itse. Viiniä ostan vain ruoanlaittoon.
Aikuinen ihminen ei juo maitoa sivistysvaltiossa. Missään muualla maailmassa ei juoda maitoa ruokailun yhteydessä. Tämä on joku periferiametsäläisten kivikautinen tapa.
Japanissa juovat maitoa ihan sikana! Sieltää löytyy myös makumaitoja joka lähtöön
Vierailija kirjoitti:
Ollaan Italiassa laskettelemassa ja eilen illalla kävimme ravintolassa syömässä juuri tuollaisen aterian. Ei ollut fine dining paikka, mutta tasokas ravintola kuitenkin. Aivan loistavat ruoat oli ja hyvää Italialaista punaviiniä myös pullo, lisäksi ravintola tarjosi jälkiruoan yhteyteen limonicello shotit, jotka siis tuli ilmaiseksi. Lasku koko illallisesta kahdelle oli 87 euroa.
Paljonko oli kello, kun kävitte evästämässä? Itse olen lähtöisin niin maalaistollukkaperheestä, kuin olla ja voi. Ruoka-aika oli tasan kello 5 ja se oli siis päivällinen.
Kun muutin pois kotoa ja aloin tutustumaan muiden maiden kulttuuriin, niin aloin syödä illallista. Kaupunkiasujana saatoin mennä ravintolaan illalliselle vasta 8 jälkeen.
Italiassakin taitaa olla niin, että illalliselle mennään ravintolaan vasta illalla 20-00 välisenä aikana koko perheen voimin. Isäni vanhan kansan ihmisenä ei ole tätä ymmärtänyt koskaan. Hän on menossa 9 jälkeen nukkumaan. Joskus on hyvä vähän ravistella ummehtuneita instituutioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hollannissa juodaan eikä edes ymmärretä hävetä suomalaisten puolesta. Eikä ketään muutenkaan kiinnosta mitä jossain Suomessa juodaan ruoan kanssa. Itseäni ei kiinnosta edes mitä viereisessä pöydässä juodaan. Mitä se minulle kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko oli kello, kun kävitte evästämässä? Itse olen lähtöisin niin maalaistollukkaperheestä, kuin olla ja voi. Ruoka-aika oli tasan kello 5 ja se oli siis päivällinen.
Kun muutin pois kotoa ja aloin tutustumaan muiden maiden kulttuuriin, niin aloin syödä illallista. Kaupunkiasujana saatoin mennä ravintolaan illalliselle vasta 8 jälkeen.
Italiassakin taitaa olla niin, että illalliselle mennään ravintolaan vasta illa
----
Taitavat lämpimissä maissa ottaa päivän kuumimpaan aikaan siestat. Suomessa ei kesken työpäivää lepäillä paria tuntia. Siksi pitää mennä ajoissa nukkumaan, että jaksaa painaa päivän putkeen. Joutaahan ne siellä valvoa yötä myöten, kun tietävät voivansa lepäillä keskellä päivää.
Oli varmaan joku vähän parempi paikka mut ei varsinaisesti fine dining. Me syödään yleensä miehen kanssa tuolla tavalla, kun mennään ulos. Fine dining ei niin kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olisit päässyt halvemmalla maksullisen naisen kanssa. Saitko edes?
Kyllähän tuota rietasta ja estotonta seksiä oli yön aikana. On toki tasokas, kouluttautunut ja kunnianhimoinen naisellinen nainen. Millekään epäsiistille ja homssuiselle naiselle en olisikaan mitään tarjonnut, ei olisi sen arvoinen. Vakka kantensa valitsee, niin älykkäät ovat älykkäiden kanssa ja tyhmät tyhmien.
ap
Mielestäni jo aika arvokasta, mutta käynkin niin harvoin keskivertoa tasokkaimmissa paikoissa syömässä.
Mutta vertailuna vaikka ruokailumme eräässä erittäinkin hienossa paikassa viime keväältä (oli ihan pakko kirjoittaa nämä kaikki silloin muistiin, koska tosissaan on niin harvinaista)
Alkuun molemmille lasi kuoharia.
Ruoaksi otin paikan menun, joka sisälsi alku-, pää- ja jälkiruoan. Mieheni sivuutti alkuruoan (koska ei ollut mitään mieleistä vaihtoehtoa) ja minun syödessäni parsakeittoa hän tyytyi leipäkorin antimiin.
Pääruokana meillä molemmilla oli härän fileetä, duchesse-perunaa ja ruskistettu voikastike. Tämän kanssa otimme lasilliset punaviiniä.
Jälkiruokana minulle paikan kakku mansikkakastikkeella, miehelle suklaakakku.
Yhteensä nämä maksoivat vähän alle 170 euroa ja oli elämäni kallein (ja yksi parhaimmista) aterioista.
Mutta tosiaan, seuraavaan kertaan voi olla piiiiitkä aika, ennen kuin ateriaan voidaan noin paljon laittaa rahaa.