Miehestä kuoriutui pihi. Vai onko sittenkin mustasukkainen?
Viime aikoina meidän talous on ollut tiukilla ja olen jo ennestäänkin mm hankkinut kaiken 90% kirpputorilta ja ruuat tarjouksesta tai ilta-alesta -60% mitään suoratoistopalveluita ei ole, värjään itse joka 3kk hiukset ja en edes meikkaa, saati pistä rahaa ulkoiseen olemukseen.
Asutaan pienellä paikkakunnalla ja ruokakauppaan on matkaa 5km. Muuta tältä paikkakunnalta ei löydy (mm kirpputoreja) joten näiden takia tarvitsee ajaa isompaan kaupunkiin 70km päähän jos haluaa jotain muuta ostaa kun ruokaa. Mun arki ja työt pyörii täällä pikkukunnassa (mies ajaa 5x viikossa kaupunkiin töihin) ja mies on yleensä töistä tullessaan poikennut kaupan kautta ostamassa jos olen pyytänyt jotain.
Tästä huolimatta olen kerta viikkoon halunnut käydä (kun minulla on arkivapaa ja lapsi on 8-15 hoidossa) kaupungissa katsomassa onko kirpputorilla jotain tarpeellista, kierrän useamman kirpputorin läpi (enkä edes sorru heräteostoksiin). Samalla haen hävikkikasseja yms ruokajuttuja mitä nyt satun bongaamaan. Syön kaupungissa pari banaania ja ostan yhden kahvin. Lisäksi olen työpaikkani e-passilla ostanut uimahalliin sarjalipun ja käynyt siellä kaupungissa ollessa samalla salilla ja uimassa.
Nyt olisin poikkeuksellisesti menossa tällä viikolla toisen kerran kaupunkiin ja tästä yllättäen yhtäkkiä raivo repesikin mieheltä. Kuulemman kulutan turhaan bensaa (=rahaa) kun käyn joka välissä kaupungissa. Kun koitin selittää että näen yhtä kaveria jota en ole yli 10 vuoteen nähnyt, tähän tuli vaan valitusta että mun olisi pitänyt edes sopia se näkeminen samaan päivään kun muutenkin olisin mennyt kaupunkiin. Toisin nekin on sellaisia reissuja että mun tarttisi niitäkin vähentää niin että kerta kuussa olisi maksimi, säästyisi bensaakin. Olen yrittänyt selittää että vaikka rahaa menee bensaan, ne viikoittaiset kaupunkireissut on mun henkireikä ja varsinkin mun valinnat on sellaisia että ne kuittaa bensat mennen tullen.
Kuulemman nyt on outoa että tämä kaveri jota en ole yli 10 vuoteen, sattuu halumaan nähdä minut just vkl eikä edes arkena.
Ollaan oltu lähemmäs 10 vuotta kimpassa, nyt parin kk aikana mies on alkanut säästämään kaikesta. Tai oikeastaan kaikesta muusta kun omista jutuista...
Kommentit (41)
Joudutko sä oikeesti kysymään mieheltä luvan saatko käydä kaupungilla kahdesti viikossa tai nähdä kavereitasi???
Et kerro tarkemmin, kuinka tiukalla taloutenne on. Kuka maksaa mitäkin kuluja vai ovatko kaikki rahat yhteisiä? Kumpi hallinnoi budjettia ja tietää, mihin on oikeasti varaa? Ei tuo 150km ajaminen ilmaista ole, jos rahasta on muutenkin tiukkaa.
Se että jos kalan kilohinta on 50e ja ostat sen ilta alessa -60%, ei ole sinulle kannattavaa! Kun sen viereisen kalan normaalikilohinta on 8e.
Mikset vain eroa ja elä vapaaherrattaren elämää. miksi kiusata itseään.
No jos talous on viime aikoina ollut tiukilla, niin ei silloin enää ajella turhaan, kierrellä kirppareita sen toivossa että löytäisi jotain ostettavaa, eikä niitä hävikkiruokakassejakaan kannata loputtomiin bongailla, koska ne on tuoretavaroita, joita pystyy käyttämään aika rajallisen määrän sinä aikana kun ne vielä ovat käyttökuntoisia. Noin ON kaikki ylimääräisiä menoja, vaikka ei ehkä sun mielestä isoja. Eli ymmärrän kyllä, että tuossa voi olla ongelma.
mutta mene nyt silti sitä kaveria katsomaan. Seuraavalla kerralla sitten mietit, että kannattaako joka viikko käydä tuollaisilla kierroksilla jos ylimääräisestä rahasta on kerran puute
Ei kait tuossa pitäis olla sanomista jos omilla rahoillas tankkaat auton
150km ajoa kuluttanee lähemmäs 10l bensaa, ainakin kylmällä ilmalla. Eli 20e viikossa, 80e kuussa. Miten paljon sieltä kirpparilta pitää ostaa, että se korvaa 80e menetyksen? En usko että tuo tulee kannattavaksi millään.
Jos teet sitä harrastuksena ja henkireikänä, kutsu sitä sellaiseksi, mutta älä yritä väittää taloudellisesti kannattavaksi ajaa 150km joka viikko kirpparille.
Miehesi käy 5 x vko kaupungissa töissä. Joten hän varmaan tosiaan ymmärtää ja miettii niihin matkoihin meneviä kuluja. Kokee varmasti hiukan turhana ajeluna noi sinun ajelusi. Siksi varmaan ärähti. Toki ymmärrän tuon, että haluat pois pienestä kylästä.
Rupee ajaan taksia, jos noin nautit ajamisesta. Se se olis kannattavaa perheelles ja sulle henkireikä.
Kannattaisiko harkita muuttoa kaupunkiin?
Onkohan tuossa miehesi käytöksessä takana jotain mitä et tiedä? Jos alkanut kovasti säästämään niin onko töissä menossa YT:t tms? Ap:nä miettisin mitä tuossa on taustalla. Ei tuommonen ole normaalia.
Asun yksin, mutta ei tulisi itselleni mieleenkään tuollaiset viikottaiset matkat. Keksisin jonkun muun henkireiän tai muuttaisin sinne kaupunkiin.
Sä itse kuulostat pihiltä. Kaikki mitä kerroit tekemisistäsi kuulostaa niin ankealta. Ja mitä toi kirppareilla jatkuva ravaaminen oikein on? Oletko hordaaja?
Joka viikkoinen kirppistely kuulostaa aika paljolle, ei se ole millään rahansäästöllå oikein perusteltavissa. Lisäksi tuon matkan ajaminen tosiaan maksaa. Mutta toki ymmärrän että tarvitset harrastuksesi ja jos siellä kotipaikkakunnalla ei mitään tosiaan ole, niin alkaahan sitä herkästi kaatua seinät päälle. Voisiko tuohon kehittää jonkun kompromissin. Tällä viikolla menet kahdesti, mutta seuraavalla viikolla jätät väliin?
Christiiina kirjoitti:
Ei ole normaalia
Ai tuo viikottainen autolla rällääminen?
Vierailija kirjoitti:
Sitten ap joutuisi ajamaan joka päivä töihin sinne pikkukaupunkiin ja asumiskulut todennäköisesti nousisi useilla satasilla kuussa. Halvemmaksi tulee ajella kerran viikossa huvittelemaan.
Kaupunkilaisen voi olla vaikea kuvitella mitä tuollainen reissu ihmisten ilmoille voi antaa Ap:lle, joka siis asuu pikkupaikkakunnalla missä lähin kauppakin on 5 km päässä. Ymmärrän hyvin tarvetta tuulettua jos kotonakin vielä ahdistaa. Pidä vaan kiinni tuosta ettet menetä järkeäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten ap joutuisi ajamaan joka päivä töihin sinne pikkukaupunkiin ja asumiskulut todennäköisesti nousisi useilla satasilla kuussa. Halvemmaksi tulee ajella kerran viikossa huvittelemaan.
Jos oma koti sijaitsee noin epäviihtyisässä paikassa, niin muutto lähemmäs kaupunkia ja työn hakeminen kaupungista kuulostaisi ihan fiksulta.
Puuhaa jotain sun selän takana selvä se.
Sulla on oikeus silti vapaalla tehdä muutakin kuin istua kotona.