Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis onko nykyvanhemmilla tällainen yhden leikin sääntö?

Vierailija
22.02.2024 |

Kaksi äitiä esittelee lastenhuoneiden sad beige -tyylin - Koti | HS.fi

Tuossa artikkelissa kumpikin äiti sanoo, että on yhden leikin sääntö eli lapsi saa leikkiä vain yhtä leikkiä kerrallaan. Kun tuo leikki loppuu, niin kyseiseen leikkiin kuuluneet tavarat siivotaan paikoilleen ja sitten vasta saa ottaa esille seuraavaan leikkiin kuuluvat lelut. Eli jos on vaikka leikkinyt nukeilla, niin nuket täytyy siivota paikoilleen ennen kuin voi kaivaa kirjat/palapelit/pehmolelut esiin.

Olen jotenkin ihan hämilläni tästä. Minulla on kotona 3 v lapsi ja hän on saanut pienestä asti tutkia leluja ja leikkiä juuri niin vapaasti kuin huvittaa. Ainoa sääntö on ollut, että tavaroita ei saa leikeissä rikkoa. Lapsi on saattanut iloisesti kaivaa pari kirjaa esiin, lukee hetken, siirtyy sitten leikkimään autoilla, kokoaa palapelin, palaa välissä lukemaan taas kirjoja, etsii värityskirjan jne. Välillä lapsi yhdistelee leikeissä tavaroita, pehmolelut tulevat juttelemaan duploeläinten kanssa jne. Meillä lelut on siivottu koreihin ja hyllyyn viimeistään päivän päätteeksi yhdessä lapsen kanssa. Jos ollaan lähdössä kotoa johonkin, niin tavarat on laitettu oikeille paikoilleen ennen kotoa lähtöä. Ja ihan perussiisti koti meillä on: leluja on jonkin verran, mutta kaikille on paikkansa ja kotona tehdään viikkosiivous joka viikko.

Onko muillakin vanhemmilla tällainen yhden leikin sääntö ja olenko jotenkin outo, kun en rajoita lapsen leikkimistä?

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan yhden sitaatin jonka joku päiväkodin työntekijä oli kuullut kollegan sanovan lapsille turhautuneena: "Mikä siinä on kun ne lelut ei pysy siellä hyllyssä?" Se on aika kuvaava.

Vierailija
62/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti ehtii tai jaksaa mikromanageroida lastensa leikkejä tuolla tavalla?

Ja sitten valitetaan somessa, kun on niin paljon sitä ja tätä metatyötä eikä mies tee tarpeeksi. Ihan itse tekevät naiset elämästään hankalaa. Miten näiden puolisot kestävät tuota touhua.

Äärimmäisimmät lajittelee jopa legot värien mukaan. Olen nähnyt instassa monta kertaa 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en vähän olisi katsonut perään kun lapset oli pieniä, olisi liimat ja muovailuvahat kuivuneet ja hamahelmet ja paperisilput lojuneet lattioilla viikkoja.

Jos Barbie-leikit oli oppuneet edellisenä päivänä, ja käynnissä oli nukke-leikki, Barbiet ja tavarat talloutui lattialla toisen leikin tiimoilta.

Legot kerää helposti pölyä ja niitä häviää, jos ei hieman rajaa missä niitä kootaan. Sama palapelien ja lautapelien kanssa.

Ja pitäähän huoneet joskus imuroida pölystä, paperisilpusta, hiekasta, kaikesta mitä lapsi kantaa mukanaan taskuissaan ulkoa sisälle. Ja minulla on aina ollut se filosofia, että omista tavaroista pidetään huolta. Helmisetit yritetään säilyttää, lelut yritetään pitää ehjänä. Niinpä olen ohjannut aika ajoin siivoamaan yhdet tavarat pois toisen leiriin alta. Olen opettanut korjaamaan omat jutut. 

Eikä nuo koskaan ole tahallaan rikkoneet yhtään mitään, ja nyt kouluikäisinä astiat menee astianpesukoneeseen, vaatteet oman huoneen pyykkikoriin ja sakset ja teipit sun muut on harvoin keneltäkään hukassa. 

Vierailija
64/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vapaasti on kaikki 4 lasta saanut leikkiä kaikilla leilla ja tavaroita levittää koko asunnossa. On opetettu pienestä pitäen siivoamaan omat jälkensä leikin päätteeksi. Jos leikki jatkuu myöhemmin, pitää ne tavarat laittaa johonkin sivuun, niin että tarvittaessa pääsee imuroimaan. Johan jotain isompaa Lego juttua rakentaa monta päivää ja olisi ihan hullua kerätä ne aina pois.

Vierailija
65/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetti ehtii tai jaksaa mikromanageroida lastensa leikkejä tuolla tavalla?

Ja sitten valitetaan somessa, kun on niin paljon sitä ja tätä metatyötä eikä mies tee tarpeeksi. Ihan itse tekevät naiset elämästään hankalaa. Miten näiden puolisot kestävät tuota touhua.

Äärimmäisimmät lajittelee jopa legot värien mukaan. Olen nähnyt instassa monta kertaa 

Tämä on kyllä ihan väärä tapa lajitella legot. Punaisten palikoiden keskeltä on vaikea löytää oikean kokoista palaa. Parempi olisi lajitella palat koon mukaan. Sieltä on nopea poimia oikean värinen pala. Mutta eihän se tietenkään kuvissa näytä yhtään hyvältä.

Vierailija
66/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän lapset leiki enää. Puhelinta räpläävät.

Vierailija
67/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan väärä tapa lajitella legot. Punaisten palikoiden keskeltä on vaikea löytää oikean kokoista palaa. Parempi olisi lajitella palat koon mukaan. Sieltä on nopea poimia oikean värinen pala. Mutta eihän se tietenkään kuvissa näytä yhtään hyvältä.

Turhaa työtä mielestäni tuokin. Hidastaa siivousta

Vierailija
68/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aikataulutettu arkisin leikkiaika 17:30-19:00, ellei ole harrastuksia. Sille ajalle saa lapset (4v ja 6v) valita kaksi leikkiä, joista toisen on oltava kehitystä tukeva. Lelut korjataan pois paikoilleen välittömästi leikin jälkeen. Viikonloppuna on vapaampaa, lelut korjataan pois vain ruokailujen ajaksi enkä puutu leikkien sisältöön.

Huh huh

Tuohan oli sarkasmia  :D

Vierailija
69/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on aikataulutettu arkisin leikkiaika 17:30-19:00, ellei ole harrastuksia. Sille ajalle saa lapset (4v ja 6v) valita kaksi leikkiä, joista toisen on oltava kehitystä tukeva. Lelut korjataan pois paikoilleen välittömästi leikin jälkeen. Viikonloppuna on vapaampaa, lelut korjataan pois vain ruokailujen ajaksi enkä puutu leikkien sisältöön.

Sarkasmia tai olet kauhea ihminen. Vaikea päättää nyt.

Vierailija
70/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3 lasta, nyt jo 1 aikuinen ja 2 teiniä ja sääntönä oli että lasten huoneet piti saada siivottua kerran viikossa! Eli saivat leikkiä ja pitää kaikki haluamansa leikit ihan rauhassa huoneissaan koko viikon ajan. Usein myös tehtiin niin että siivouspäivänä yhdessä nostettiin hienoimmat legorakennelmat tms lattioilta siivouksen ajaksi pois ja laitettiin takaisin lattioille jotta leikki voi jatkua. Aivan hullu ajatus minusta että leikit olisi pitänyt jatkuvasti siivota ja aloittaa taas seuraavana päivänä nollasta. 

Kasvoiko lapsista sotkuisia ja epäsiistejä nuoria? Ei todellakaan. Nykyisin huoneet (ja vanhimmalla koti) on järjestyksissä ja siistinä ja elämänhallinta kaikinpuolin kunnossa. 

Vierailija
71/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä ymmärrän miks nykylapsilla on niin jumalatt omasti mt-ongelmia. Nyt tajuun täysin. Lapsiparat.

Vierailija
72/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pienille 0-2v ei niinkään "yksi leikki kerrallaan" rajoituksia. Ihan siksi, että hyvin pieneltä lapselta ei voi vaatia että "osaa leikkiä". Pienet tutkii ja osaa "leikkiä" ohjatusti. Sitten yli 2 vuotiaasta ylöspäin opetetaan lapselle myös keskittymistä ja pitkäkestoista leikkiä, joka sujuu isommilta. Esimerkiksi leikkitaulun avulla, joka on hyvä väline päiväkodin arjessa organisointiin, pienryhmätoimintaan jne.

T.päiväkodin aikuinen

Kuulostaapa hirveältä tämä nykyinen varhaiskasvatus. Ei ihme että lapset ja nuoret oireilee.

No. Päiväkoti on laitos, jossa työskentelee samanaikaisesti useita aikuisia ja kymmenittäin lapsia.

Oma koti on eri asia. Koska se on myös lapsen koti, ei hänen keskeneräisiä töitään saa aikuinen mennä tuhoamaan tai pakottaa lastaan sellaiseen.

Sama kuin jos sukankutojan pitäisi iltasella purkaa ja keriä keskeneräinen käsityö kerälle ja aloittaa taas seuraavana päivänä alusta.

Vierailija
73/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella on tuollainen, koska päiväkodissa on noin. Siksi monelle lapselle on todella eksoottista, kun meillä leikki voi kestää kuukausia eli jos kävi viime viikon maanantaina, niin sama junarata on yhä paikallaan, nyt sen ympärillä on vain toisenlaista asutusta ja uusia puita. Yhden leikin perheissä leikki (ja mielikuvitus) ei pääse valloilleen.

Meillä on myös näin. Lapsi rakastaa sitä kun saa palata pitkäaikaisen leikin pariin, ja suunnittelee jo etukäteen innoissaan miten leikki voisi jatkua. Mielestäni antaumuksellinen sitoutuminen "projektin" pariin kasvattaakin eri tavalla, kuin joka päivä pois siivottava leikki. Toki meillä sellaisiakin on, ja lasta opetetaan siivoamaan jälkensä. Katson kyllä mihin leikki kehkeytyy, ja ohjaan paremmalle paikalle, jos on tiellä ja jaloissa.

Vierailija
74/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli periaatteessa noin, mutta samassa leikissä oli dinosauruksia, legoja ja milloin mitäkin. Leikkejä sai yhdistellä. Illaksi lelut nukkumaan (paikoilleen). Yksi leikki sääntö oli siksi, ettei ihan kaikki lelut olisi pitkin maailmaa ja lelujen nukkumaan laittaminen tunnin projekti. 

Vierailija
75/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummitytön kotona ei saa olla näkyvillä lapsien piirroksia ja askarteluita kun eivät sovi sisustukseen. Minun luona on sellainen pieni seinä hänen taiteiluille. Itse kun en osaa sisustaa niin kotini on sellainen perus harmaa sinkkukoti joten tuo "taideseinä" on kiva väriläiskä. Viime talvena tehtiin minun luo muuttolaatikoista maja joka nökötti makkarin nurkassa useamman kuukauden kunnes tyttö itse ilmoitti että nyt on aika purkaa ja viedä roskiin :D 

Jokainen sisustaa tyylillään. Hyvähän se on opettaa lapset siivoamaan jälkensä mutta antaa lapsien olla lapsia ja leikkiä vapaasti.

Vierailija
76/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummitytön kotona ei saa olla näkyvillä lapsien piirroksia ja askarteluita kun eivät sovi sisustukseen. Minun luona on sellainen pieni seinä hänen taiteiluille. Itse kun en osaa sisustaa niin kotini on sellainen perus harmaa sinkkukoti joten tuo "taideseinä" on kiva väriläiskä. Viime talvena tehtiin minun luo muuttolaatikoista maja joka nökötti makkarin nurkassa useamman kuukauden kunnes tyttö itse ilmoitti että nyt on aika purkaa ja viedä roskiin :D 

Jokainen sisustaa tyylillään. Hyvähän se on opettaa lapset siivoamaan jälkensä mutta antaa lapsien olla lapsia ja leikkiä vapaasti.

Tämä on surullista. Meillä lasten askartelut ja taideteokset pääsevät esille. Meillä asuu kaksi lasta, saavat näkyä ja kuuluakin. Toki jokaista taiteilua ei voi pistää paraatipaikalle, mutta lapsen mielestä hienoimmat pääsevät esille. Ylpeästi esittelevät vieraille esillä olevia aikaansaannoksiaan.

Vierailija
77/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä myös nähnyt näitä kuvia ja ihmetellyt, kenellä on tuollaiseen lajitteluun aikaa? Saako lapset leikkiä niillä jotta hienosti värikoodatut legot ei sekoitu? Mutta joo, ihan kivoja kuvia noista saa.

Vierailija
78/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että ns yhteisistä tiloista siivotaan jäljet perässä pois, ettei koko kämppä ole sekaisin. Voi myös olla esim lemmikkejä, jotka rikkoo sitten lelut. Vanhemmillakin on joku oikeus viihtyisään kotiin. Mutta kyllä minusta lapsella pitää olla joku "oma" tila esim se oma huone, jonka sisustuksesta saa päättää ikätasoisesti ja johon leikit voi jättää odottamaan seuraavaa päivää. Tuntuu, että ei lapsesta voi ihan täyspäinen kasvaa, jos kaikki on koko ajan kontrolloitua. Lapsia pitää kontrolloida paljon jo ihan heidän turvallisuutensa vuoksi, mutta pitäisi olla aika ja paikka sillekkin, että saa olla vapaasti luova. Ehkä siksi on suosittua laittaa lapsi tuijottamaan tabletilta jotain ennemmin kuin leikkimään, lapsi on silloin hiljaa ja pois sotkemasta, äidin on helpompi esitellä kotia somessa.

Vierailija
79/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ns yhteisistä tiloista siivotaan jäljet perässä pois, ettei koko kämppä ole sekaisin. Voi myös olla esim lemmikkejä, jotka rikkoo sitten lelut. Vanhemmillakin on joku oikeus viihtyisään kotiin. Mutta kyllä minusta lapsella pitää olla joku "oma" tila esim se oma huone, jonka sisustuksesta saa päättää ikätasoisesti ja johon leikit voi jättää odottamaan seuraavaa päivää. Tuntuu, että ei lapsesta voi ihan täyspäinen kasvaa, jos kaikki on koko ajan kontrolloitua. Lapsia pitää kontrolloida paljon jo ihan heidän turvallisuutensa vuoksi, mutta pitäisi olla aika ja paikka sillekkin, että saa olla vapaasti luova. Ehkä siksi on suosittua laittaa lapsi tuijottamaan tabletilta jotain ennemmin kuin leikkimään, lapsi on silloin hiljaa ja pois sotkemasta, äidin on helpompi esitellä kotia somessa.

Tämä. Huonekalut olemme valinneet huoneeseen järkevyyden ja estetiikankin perusteella, tekstiileissä saatettu kysyä joskus lapsen mielipidettä, mutta muuten lapsi kyllä saa laittaa piirustuksiaan seinälle, saa laittaa hyllyyn esille ne kamalat muovilelut niiden kauniiden lelujen sijaan jne. 

Vierailija
80/83 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään uusi asia. Oli jos silloin joillakin lapsilla olemassa, kun mun lapset (kohta täysi-ikäinen ja 15-vuotias) oli pieniä.  

Meillä ei ollut tämmöstä sääntöä, koska mun mielestä se on vähän keinotekoinen. Juuri niin kuin ap sanoo, niin mullakin lapset rakensi Legoista taloja nukeille, Pokemon-hahmoille tai jopa Autot- autoille :D Pehmoleluille pidettiin teekutsuja leikkiastioilla ja niin edellen. Lego-hahmot ajeli Brio-rautatiellä ja asemat ja muutamat sillat oli tehty rakennuspalikoista. Kaikkea mahdollista siis sekaisin. 

Mä en edes välttämättä siivonnut lasten leikkejä edes iltaisin pois. Rautatie ja siihen liittyvät rakennelmat saattoivat olla monta päivää huoneessa, koska ei ne siellä tiellä olleet ja lapset leikkivät niillä. Hirveä homma ois ollut rakentaa ne uudelleen. Siinä vaiheessa kun ei enää niin kiinnostanut raivattiin yhdessä pois.