Sukulaisen lapsi saanut aina kaiken ja nyt tulikin stoppi, kun oikiksen ovet eivät avaudu
Tuossapa otsikossa asia tiivistettynä. Nuori oli viime vuonna aivan raivoissaan, hämmentynyt ja ihmeissään varmaan elämänsä ensimmäisen pettymyksen kohdatessaan. Syy ei tietenkään ollut hänessä itsessään, vaan oli tehty kaikenlaisia virheitä hänen sisäänpääsyä arvostellessa.
Tänä vuonna taas yrittämässä. Vanhempiensa mukaan lukee kovasti, mutta epäilen suuresti... Kyseisen nuoren tuntien.
Olisihan se hienoa olla asianajaja.....
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo oli aikakin saada pettymyskokemus.
Olet mätä.
Ok Jannica
Syyhy leviää
"Perheillä ei ole varaa alle 12 euron lääkkeeseen."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mätä.
Miten niin mätä? Minä oon samaa mieltä että tuossa vaiheessa oli viimeistään hyvä saada se pettymyskokemus. Jos ei sellaista ole koskaan vielä kokenut. En sitten tiedä oliko jo lyöhäistä, ei nuori näköjään osannut sitä käsitellä.
-Eri
Mistä me tiedetään mitä toi nuori on kokenut? Meillä on kateellisen ap:n sana, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Syyhy leviää
"Perheillä ei ole varaa alle 12 euron lääkkeeseen."
Hups, uusi linkki
Eihän oikiksessa tarvitse osata edes luonnontieteitä. Kyse on vain ulkoa muistamisesta ja ulkoa muistamisen soveltamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet mätä.
Miten niin mätä? Minä oon samaa mieltä että tuossa vaiheessa oli viimeistään hyvä saada se pettymyskokemus. Jos ei sellaista ole koskaan vielä kokenut. En sitten tiedä oliko jo lyöhäistä, ei nuori näköjään osannut sitä käsitellä.
-Eri
Kiitos, hetkeksi tuli jo paha mieli. Tosin niihinkin olen tottunut.;) Loistavaa päivänjatkoa Sinulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä, aikuinen ihminen, olet onnellinen siitä, että sukulaisnuori ei saanut haluamaansa opiskelupaikkaa ja että häntä harmitti. Tuo kertoo paljon enemmän sinun ikävästä luonteestasi kuin siitä nuoresta.
Ja siis sinä, olet saanut jostain enemmän tietoa, kun tiedät, että ap on onnellinen ja aikuinen? Voihan hän olla myös surullinen siitä, millainen sukulaisnuoresta on tullut ja voi olla myös samalla vaikka tämän sukulaisnuoren ikätoveri tai vaikka nuorempi.
Ap, tässä. Tämä kommentoiva on oikeilla jäljillä. Olen aika surullinen tuosta tilanteesta, että ei osata katsoa sitä, olisiko itsessä jotain parannettavaa tai jos itsessä ei ole parennettavaa, niin mahdollisesti valmistautumisessa voisi olla.
Jätin tarkoituksella aloituksesta pois sen, että olen its
Olen huomannut, että asianajajissa on juuri niitä rohmuja, jotka eivät soisi kenenkään muun pääsevän alalle. Ainoana maailmassa pitäisi saada rohmuta ja rahastaa. Kyllä sukulaisellasi on ihan täysi oikeus hakea alalle ilman, että sinä olet kintereillä ja paineistamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos isi ja äiti on aina järkänneet kaiken,niin kyllähän ne nyt järkkää lapsosen kalliille valmennuskurssille.Kyllä ne ovet vielä aukeaa.
Sivusta kysyn, että mitenkä isi ja äiti pystyvät järkkäämään hyvän koulumenestyksen, menestyksen harrastuksissa ja niin edelleen?
Hyvä koulumenestys on mulle ainakin perustilanne.Näille lellityille juuri se tulee kovana yllätyksenä, kun kaikki muutkin pärjää hyvin opiskelussa ja moni heitä itseään paremmin.Painivat nyt eri sarjassa.
Miten niin? Sarja on edelleen ihan sama vai vietitkö sinä kouluvuotesi jossain piilossa, jolloin nämä "lellityt" ei tienneet sinusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis sinä, aikuinen ihminen, olet onnellinen siitä, että sukulaisnuori ei saanut haluamaansa opiskelupaikkaa ja että häntä harmitti. Tuo kertoo paljon enemmän sinun ikävästä luonteestasi kuin siitä nuoresta.
Ja siis sinä, olet saanut jostain enemmän tietoa, kun tiedät, että ap on onnellinen ja aikuinen? Voihan hän olla myös surullinen siitä, millainen sukulaisnuoresta on tullut ja voi olla myös samalla vaikka tämän sukulaisnuoren ikätoveri tai vaikka nuorempi.
Ap, tässä. Tämä kommentoiva on oikeilla jäljillä. Olen aika surullinen tuosta tilanteesta, että ei osata katsoa sitä, olisiko itsessä jotain parannettavaa tai jos itsessä ei ole parennettavaa, niin mahdollisesti valmistautumisessa voisi olla.
Jätin tarkoituksella aloituksesta pois sen, että olen its
Minä vuonna suoritit asianajotutkinnon?
Jokainen oikikseen päässyt tietää, että lakikirjojen pänttäämisestä ei ole iloa, pääsykokeisiin luetaan pääsykoekirjat ja kysymykset tulevat niistä, ei mistään muualta. Voi opiskella ulkoa vaikka lain työttömyysturvasta, mutta jos se ei ole pääsykoemateriaalin aiheena, niin yhtä turhaa on lukeminen kuin jos osaisi Mirja Makkosen Nautakarjaopin.
Ei mitään hätää, avoimen yliopiston väyläopintojen kautta on mahdollista hakea myös sisään oikikseen suorittamalla 60op noin 4 keskiarvolla. Tämä siis vinkiksi kaikille, joille oikiksen ovet eivät pääsykokeella aukea.
Itsekin kävin pääsykokessa viime keväänä enkä päässyt sisään, osasin sitä odottaakin. Osasin mielestäni asioita hyvin ja lukiessa toki lisää opinkin, mutta oikiksen pääsykokeessa vaaditaan sanatarkkaa osaamista ja yhden sanan virhe jossakin vastauksessa saattaa vetäistä pisteet siitä tehtävästä nollille tai jopa miinuspisteille. Paljon on myös tuurista kiinni, kysytäänkö niitä asioita, jotka itsellä ovat päällimmäisenä mielessä ja toisaalta myös se kuinka pystyy kovassa aikapaineessa perehtymään itse kokeessa eteen tuleviin aineisto / soveltamistehtäviin.
Vaikka itselläni koe meni suhteellisen hyvin, en aio tänä vuonna pyrkiä sisään vaan keskityn avoimen väylän opintojen eteenpäinviemiseen ja sitä kautta sitten aikanaan sisään yliopistoon. Siinähän on hyvän matkaa jo 1/3 notaariopinnoista tuolloin kasassa, kun aloittaa opinnot.
Ja samaistun aloittajan tuttavan pettymykseen, kyllä se aina harmittaa kun ei kouluun pääsee johon hakee ja panostaa. Oikiksen pääsykokeessa monelle jää myös hiukan erikoinen olo arviointimenetelmästä, sillä se on tiukka. Monihan hakee vuosittain niihin oikaisuvaatimuksen kautta pisteiden tarkistusta ja osa pääsee sillä tavalla myös sisään.
Huomauttaisin myös ap:lle, että kun hän on jo tukevassa keski-iässä, niin aikanaan oikkikseen pääsy oli paljon helpompaa. Ei ollut samanlaista kilpailua kuin nykynuorilla. Keskimäärin kolmannella kerralla onnistuu pääsy oikkikseen ja lääkkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsi kaksi ihan tavis keskiverto lasta yliopistoon ensi yrittämällä.
Varmasti pääseekin aloille, konne helppo päästä. Oikkis ja lääkkis esimerkiksi ei kuulu niihin aloihin, jonne keskiverto menee eka yrittämällä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti pääseekin aloille, konne helppo päästä. Oikkis ja lääkkis esimerkiksi ei kuulu niihin aloihin, jonne keskiverto menee eka yrittämällä Suomessa.
Meillä tuossa onnistui kaksi lapsista, kolmatta kiinnosti enemmän rahoitus. Ehkä he eivät ole keskivertoja, vaikka vanhemmat ovat tavisyrittäjiä.
Ap vaikuttaa narsistilta. Vahingoniloinen epäonnesta ja kontrolloiva kyttääjä. Jätä heti perhe ja perheen nuori rauhasn. Aivan sairasta, että tännekin kirjoitat. Mitä jos lukevat aloituksesi vai onko se tarkoituskin. Ja sitten vielä, että perheen nuoren pitäisi nöyrtyä ja kysyä häneltä apua. Olisiko se sitten niin, että nuori hänen ansiostaan pääsi, jos pääsisi?
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa narsistilta. Vahingoniloinen epäonnesta ja kontrolloiva kyttääjä. Jätä heti perhe ja perheen nuori rauhasn. Aivan sairasta, että tännekin kirjoitat. Mitä jos lukevat aloituksesi vai onko se tarkoituskin. Ja sitten vielä, että perheen nuoren pitäisi nöyrtyä ja kysyä häneltä apua. Olisiko se sitten niin, että nuori hänen ansiostaan pääsi, jos pääsisi?
Ai narsismilla heittelyäkin vielä joku jaksaa yhden vauva-avauksen takia harrastaa?
Yleensä sellaiset asiat harmittavat muissa, jotka on itseltä kielletty. Ehkä ap:lle ei ole sallittu lapsena harmin tunteen ilmaisua? Ehkä nuori tosiaan käsitteli pettymystä huonosti? Paha sanoa, mutta narsistiksi en lähtisi ketään silti nimittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Huomauttaisin myös ap:lle, että kun hän on jo tukevassa keski-iässä, niin aikanaan oikkikseen pääsy oli paljon helpompaa. Ei ollut samanlaista kilpailua kuin nykynuorilla. Keskimäärin kolmannella kerralla onnistuu pääsy oikkikseen ja lääkkikseen.
Sivuhuomautuksena, ei se ole ikinä helppoa ollut.
Vierailija kirjoitti:
googlappa mitkä on suosituimmat ammatit n-ryhmässä ;)
ja vähän köyhää tulla keulimaan ap:n että 33v sitten pääsi ekalla lukemalla sisään, nykyään pääsykokeet on vähän erilaisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuossa onnistui kaksi lapsista, kolmatta kiinnosti enemmän rahoitus. Ehkä he eivät ole keskivertoja, vaikka vanhemmat ovat tavisyrittäjiä.
Nykyisin on mahdollista, kun ylioppilastodistuksella otetaan sisään tietty määrä eli jos saa todella hyvän ylioppilastutkintotodistuksen, voi päästä suoraan oikkikseen tai lääkkikseen. Vanhalla mallilla noille aloille täytyi olla huipputodistus sekä onnistua huipusti pääsykokeessa. Tällä palstalla kuka vain voi kirjoitella mitä vaan. Miten sinä et tiedä, ovatko lapsesi huippuja vai keskivertoja, jos olet heidän vanhempi. Eivätkö näyttäneet sinulle ylioppilastutkintotodistusya? Jos ensimmäisellä menivät sisään oikkikseen tai lääkkikseen, et maininnut kumpaan, niin heillä on täytynyt olla huippuhyvä ylioppilastutkintotodistus. Epäilen, että olet trolli.
Mitä sinulle muiden epäonnistumiset kuuluu?