Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toisen mahdollisuuden antaminen, kannattaako se koskaan?

Vierailija
21.02.2024 |

Olen aina ollut joustava ja uskonut anteeksiantamiseen ja toisiin, kolmansiin, jne mahdollisuuksiin. Tässä inventaariota tehdessä, kun oma elämä on ajautunut surkeaan umpikujaan, juurikin tämän ajatusmallin takia, olen huomannut, että omalla kohdallani toisen mahdollisuuden antaminen ei koskaan ole kannattanut. Negatiiviset ja vahingolliset tilanteet ovat sitä kautta vain toistuneet. 

Kerran täällä joku kommentoi, ettei hän ikinä anna toisia mahdollisuuksia ja on näin toimimalla välttänyt monet ongelmat elämässään. Siinä kommentissa oli varmasti totuuden siemen. Kannattaako toisen mahdollisuuden antaminen käytännössä koskaan?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kannattaa antaa mahdollisuus, mutta älä anna sitä kolmatta...

Vierailija
2/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologian oppien mukaan, jos joku on jo kertaalleen tehnyt väärin sinua kohtaan, kynnys tehdä niin uudelleen on jo valmiiksi matala ja vielä matalampi, jos annat sen toisen mahdollisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata. Tein sellaisen johtopäätöksen, tietyt ihmistyyppit eivät ikinä opi. He tekevät aina sama uudelleen.

Vierailija
4/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on selvä että kun toinen huomaa saavansa mahdollisuuksia niin ei sitä kiinnosta parantaa koska odottaa saavansa jatkossakin mahdollisuuksia.

Vierailija
5/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on selvä että kun toinen huomaa saavansa mahdollisuuksia niin ei sitä kiinnosta parantaa koska odottaa saavansa jatkossakin mahdollisuuksia.

Joo, näinhän se ilmeisesti menee. Koskaan ei ole vielä tullut vastaan tilannetta, jossa mikään olisi muuttunut paremmaksi toisen mahdollisuuden myötä.

Vierailija
6/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo jäi huumeidenkäytöstä kiinni. Annoin anteeksi, lupasi että loppuu. Heti seuraavalla kerralla viihtellä käytti uudestaan. Viimeseen asti valehteli, että ei ole ottanut vaikka merkit viittasi toiseen suuntaan. Vasta kun kusitesti tehtiin niin myönsi. Nyt lupasi, taas, lopettaa. Annoin anteeksi ja vielä mahdollisuuden. Ei silleen kovin iso luotto, mutta katotaan vielä kerran.

Vierailija
7/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
8/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis nyt päättänyt, että ainakaan vuoteen en anna kenellekään enkä millekään enää sitä toista mahdollisuutta, koska tämä asia on selkeästi itselleni vahingollinen ja saanut aikaan paljon haittaa omassa elämässäni. Yksinkertaisesti minulla ei enää ole tähän käytösmalliin varaa henkisesti eikä emotionaalisesti. 

Vierailija
9/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo jäi huumeidenkäytöstä kiinni. Annoin anteeksi, lupasi että loppuu. Heti seuraavalla kerralla viihtellä käytti uudestaan. Viimeseen asti valehteli, että ei ole ottanut vaikka merkit viittasi toiseen suuntaan. Vasta kun kusitesti tehtiin niin myönsi. Nyt lupasi, taas, lopettaa. Annoin anteeksi ja vielä mahdollisuuden. Ei silleen kovin iso luotto, mutta katotaan vielä kerran.

Varmasti ei koskaan lopeta, mutta jos olet Ok asian ja valehtelun siitä kanssa, niin mikäs siinä.

Vierailija
10/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmasti ei koskaan lopeta, mutta jos olet Ok asian ja valehtelun siitä kanssa, niin mikäs siinä.

En ole ok asian kanssa enkä varsinkaan valehtelun. Jos hän näkee, että hetkellinen huuma on parempaa kuin rakastava mies rinnalla niin siinähän on sitten, saa jäädä oman onnensa nojaan. En minä tota kauaa katso. Jos hän myöntäisi että hänellä on ongelma, olisin valmis auttamaan, mutta jos hän ei näe niitä kaikki negatiivisia asioita mitä hänen toimintansa aiheuttaa niin aika voimaton tuossa on.

Vierailija
11/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ok asian kanssa enkä varsinkaan valehtelun. Jos hän näkee, että hetkellinen huuma on parempaa kuin rakastava mies rinnalla niin siinähän on sitten, saa jäädä oman onnensa nojaan. En minä tota kauaa katso. Jos hän myöntäisi että hänellä on ongelma, olisin valmis auttamaan, mutta jos hän ei näe niitä kaikki negatiivisia asi

Sori nyt vaan, mutta kun jatkat hänen kanssaan eikä valehtelusta edes seuraa mitään, hyväksyt tilanteen.

Vierailija
12/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologian oppien mukaan, jos joku on jo kertaalleen tehnyt väärin sinua kohtaan, kynnys tehdä niin uudelleen on jo valmiiksi matala ja vielä matalampi, jos annat sen toisen mahdollisuuden.

Melkoinen tuhon tie jos tuohon uskoo.

Ihmisten on huikean vaikea antaa mitään anteeksi.

Alkoholisti on monelle alkoholisti vaikkei olisi juonut pisaraakaan 20 vuoteen.

En ymmärrä moisen stigman ylläpitoa kun toinen on muuttanut käytöstään

Vierailija
13/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ok asian kanssa enkä varsinkaan valehtelun. Jos hän näkee, että hetkellinen huuma on parempaa kuin rakastava mies rinnalla niin siinähän on sitten, saa jäädä oman onnensa nojaan. En minä tota kauaa katso. Jos hän myöntäisi että hänellä on ongelma, olisin valmis auttamaan, m

Mitä voisin tehdä?Antaa kotiarestia aikuiselle ihmiselle?

Olen kantani tehnyt selväksi, jos jatkaa meidän homma loppuu.

Vierailija
14/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan ihmisestä kiinni. Onko ihminen tehnyt oman sisäisen työnsä? kyllä ihminen pystyy muuttamaan omia tapojaan ja itseään, se ei ole mikään myytti. 

Harva vaan osaa tehdä sitä. 

Vierailija
15/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on varmaan elämässä ollut sellainen n. 2 vuoden aika, jollon olisin väittänyt että kannattaa ehdottomasti antaa toinen mahdollisuus. No, eipä oikeasti kannattanut. Jos ihminen on tahallaan tai välinpitämättömyyttään valmis satuttamaan sinua tavalla tai toisella, niin hän vain on sellainen eikä tule muuttumaan. Saattaa kyllä oppia paremmaksi puhumaan mustan valkoiseksi ja piilottamaan todellisuuden. Juuri niin on mahdollista päätyä sellaiseen outoon tilanteeseen, että on vuosikausia huonossa parisuhteessa ilman todellista lämpöä ja vuorovaikutusta.

Ehkä poikkeuksena ne tapaukset jossa se toinen osapuoli on itse eniten huonona siitä, mitä on tapahtunut, eli ns. toiminut itseään vastaan. Mutta jos sitä tapahtunutta ja sen loukkaavuutta tarvitsee yhtään selittää toiselle, niin ennuste on huono.

Vierailija
16/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tuhon tie on nimenomaan ollut se toisten mahdollisuuksien antaminen. Voisin sanoa jopa, että elämäni on sen takia pilalla. Se on maksanut jokaisella elämän osa-alueella kalliisti. Joten olen eri mieltä.

Kyllä siihen täytyy suhtautua niin, että toisen mahdollisuuden antaminen on aina valtava riski ja täytyy todella miettiä onko siihen varaa.

Alkoholisti muuten myös aina on alkoholisti, vaikka olisi juomatta.

Vierailija
17/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on varmaan elämässä ollut sellainen n. 2 vuoden aika, jollon olisin väittänyt että kannattaa ehdottomasti antaa toinen mahdollisuus. No, eipä oikeasti kannattanut. Jos ihminen on tahallaan tai välinpitämättömyyttään valmis satuttamaan sinua tavalla tai toisella, niin hän vain on sellainen eikä tule muuttumaan. Saattaa kyllä oppia paremmaksi puhumaan mustan valkoiseksi ja piilottamaan todellisuuden. Juuri niin on mahdollista päätyä sellaiseen outoon tilanteeseen, että on vuosikausia huonossa parisuhteessa ilman todellista lämpöä ja vuorovaikutusta.

Ehkä poikkeuksena ne tapaukset jossa se toinen osapuoli on itse eniten huonona siitä, mitä on tapahtunut, eli ns. toiminut itseään vastaan. Mutta jos sitä tapahtunutta ja sen loukkaavuutta tarvitsee yhtään selittää toiselle, niin ennuste on huono.

Joo ei se voi niin mennä, että aikuiselle ihmiselle täytyy selittää, miksi huono käytös on loukkaavaa. 

Vierailija
18/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse saanut toisen mahdollisuuden ja olen sen saatuani toiminut sovitusti ja ollut luottamuksen arvoinen. Eli joskus se kannattaa, useimmiten varmaankin ei eli sama meno jatkuu puheista huolimatta.

Kannattaa miettiä, katuuko ihminen itse toimintaansa, onko aidosti pahoillaan, onko aidosti halukas muuttumaan. Vai puhuuko vain saadakseen anteeksi ja jatkaakseen käytöstään.

Itse kun olen toisen mahdollisuuden saanut, niin itsekin sen toiselle, jos uskoisin toisen vilpittömästi katuvan ja olevan pahoillaan ja pystyvän muutokseen. Kolmatta mahdollisuutta en enää antaisi.

Vierailija
19/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni tuhon tie on nimenomaan ollut se toisten mahdollisuuksien antaminen. Voisin sanoa jopa, että elämäni on sen takia pilalla. Se on maksanut jokaisella elämän osa-alueella kalliisti. Joten olen eri mieltä.

Kyl

Et siis ole sisäistänyt kristinuskon,budhalaisuuden tai kunfutsen sisimmäistä oppia.

Filosofiasi on jäänyt 600 luvulle

Vierailija
20/27 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt taas vähän riippuu ja roikkuu, että mistä puhutaan. Uskon että joissain tapauksissa esimerkiksi pettämisestä on mahdollista päästä yhdessä yli, jos molemmilla on kykyä ja halua puhua siitä, mikä siihen tilanteeseen johti. Sen sijaan alkoholistille en antaisi uutta mahdollisuutta, kerran olen juopon kanssa seurustellut ja todennut, että alkoholisti ottaa sen uuden tilaisuuden vaan merkkinä siitä että voi jatkaa samaan tyyliin, pitää sen jälkeen itsestäänselvyytenä.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi