Onko 4,5v liian vanha rattaisiin? Oon vienyt lasta kävellen päiväkotiin ja nyt siellä sanottiin, että olis hyvä aika alkaa luopumaan
rattaista. Reilu km on kävelymatkaa päiväkotiin.
Päiväkodin täti sanoi, että ettei toiset lapset ala kiusaamaan ja painorajoituskin alkaa noissa rattaissa ylittymään. Syiksi siis sille, että olis hyvä aika alkaa pois rattaista.
Kyllä lapsi monesti osan matkaa jaksaakin itse kävellä (ehkä n. puolet matkasta), mutta oon ottanu aina rattaat mukaan sen vuoksi, jos lapsi ei jaksakaan kävellä koko matkaa tai matkaan kestää niin kauan jos lapsi kävelis itse koko matkan.
Viimeistään kesällä kyllä aateltiin luopua kokonaan rattaista ja opettelemaan pyörällä ajoa.
Monet muut lapset tuodaan autolla suoraan päiväkodin oven eteen autolla, mutta mulla ei oo sitä mahdollisuutta joten ollaan vielä käytetty apukeinona noita rattaita.
Kommentit (289)
Hei ap,pidä vaan niitä rattaita vielä nyt ,kun on huonommat kelit, ellei päiväkodissa joku siitä hänelle huutele. Kysy tädeiltä. Kun jalkakäytävät sulat ja kevyemmät vaatteet, sano lapsellesi että ihanaa, nyt alkaa kevätaika ja päästään kävelemään. Voi kun äiti on iloinen, kun olet jo niin iso poika/tyttö.
Kyllä se siitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jep. Juuri niin. Jos lapsi istuu autossa päiväkodin ovelta kotiovelle, niin tämä kyllä kelpaa. Kun samanikäinen lapsi istuu rattaissa ja saa raitista ulkoilmaa siinä samalla, ehkä pysähtyy välillä jopa kävelemään, niin tämäpä on suuri vääryys. Aivan älytön looginen ristiriita! Joillain ihmisillä nämä rattaat nyt vaan ovat sujuvoittamassa ja nopeuttamassa siirtymiä, eikä se tarkoita etteikö lapsi vaikka liiku kilometrejä tai harrasta muuta liikunnallista päivän aikana. Eli yhtä lailla autolla hakijoilta voisi kysyä, että mites lapsen liikunta, ehkä samalla tarkistaa onko ajantasaiset turvaistuimet."
Eiköhän päiväkoti ymmärrä tuon. Voisikohan olla, että ap nyt jättää kertomatta jotain olennaista, jonka ansiosta mekin ymmärtäisimme, että päiväkoti ihan aiheesta huomautti äidille, että lapsen pitäisi kyetä kävelemään se kilometri.
Luulenpa, että jotkut lapset ovat siitä lastasi nälvineet ( älä vaan kysy lapseltasi,ettei tule siitä isoa numeroa.) , ja täti on fiksu,kun vihjasi sinulle ap asiasta.
Meilläkin lapsi kulki jollain välineellä reilu 5-vuotiaaksi. Kesällä pyörällä/potkupyörällä ja tarvittaessa tuupattiin selästä apua ylämäissä, lumikelissä pulkalla/rattikelkalla. Sitten n. 5,5v kun tuli syksy ja pyöräilykelit loppui, alkoi kulkea kävellen. Paitsi ihan pahimmassa lumisäässä pulkalla.
Kenellä on aikaa kävellä lapsen vauhtia aamulla? Kyllä meilläkin käytetään rattaita ihan vain siitä syystä että yleensä on kiire kaikkialle. Lapsi jaksaa kyllä kävellä useita kilometrejä mutta minulla ei ole aamuisin aikaa tutkia ojanpohjia ja ihastella käpyjä. Toki jos lapsi ei oikeasti jaksaisi, kävelyä pitäisi kyllä sitten vapaa-ajalla harjoitella.
Päiväkodille ei kuulu pätkääkään miten kukin lapsensa kuskaa. Ja tuskin niitä muitakaan lapsia kiinnostaa jos vanhemmat eivät asiaa taivastele.
Lapsen kanssa pimeässä, liukkaalla, vesisateessa tms. liikkuminen kävellen, saatikka pyöräillen aamu- ja neljän ruuhkassa on todella vaarallista. Ainakin baanoilla ja pyöräteillä, joissa jupit vetää tuhatta ja sataa.
Vierailija kirjoitti:
Potkupyörä kulkee hyvin myös talvella ehkä ottaisin sellaisen tässä vaiheessa käyttöön, samalla sais valmiuksia aloittaa pyöräillä
Ai missä kulkee? Meillä on jalkakäytävät,kuin kynnöspellot.
Tuon ikäinen osaisi kyllä itse sanoa jos toiset kiusaisi rattaista, eikä suostuisi enää kyytiin. Täysiä tekosyitä siltä päiväkodin aikuiselta nuo, kertoo siis vain asenneongelmasta. Käytä vaan rattaita siihen asti että alkaa pyöräilykelit, ensi talvena lapsi todennäköisesti jaksaa jo kävelläkin ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Potkupyörä kulkee hyvin myös talvella ehkä ottaisin sellaisen tässä vaiheessa käyttöön, samalla sais valmiuksia aloittaa pyöräillä
Ai missä kulkee? Meillä on jalkakäytävät,kuin kynnöspellot.
Kulkee siellä missä rattaatkin. Mutta jos ap kokee rattaat kätevämmäksi tässä kohtaa niin kuljettaa sit niillä eikä välitä muitten mielipiteistä.
Todella alkaa olla jo liian iso rattaisiin. Meillä 3v käveli ilman ongelmia jo viikonloppuisin 5km metsälenkin lähes joka viikko.
Lasten tulisi liikkua noin 3 tuntia päivässä.
Meidän päiväkodissa on yksi äiti, jonka tiedän asuvan melkein päiväkodin vieressä. Varmaan 5min menisi lasten kanssa kävellä päiväkotiin.
Mutta kun hänellä on 3 lasta, 5v, 3v ja alle vuoden, välillä aamut on kuulemma sellaista häslinkiä ja tappelua lasten kanssa, että "helpompi"on vaan nakata lapset sisävaatteissa autoon ja ajaa tuo parin minuutin matka.
En oo koskaan kuullu, et päiväkodissa olis ikinä hänelle valitettu kyseisestä asiasta. En sitten tiedä, kun en oo aina ollut samaan aikaan viemässä/hakemassa lapsia kuin hän.
Tuo asia ei todellakaan kuulu päiväkodin tädeille, saati palstahulluille. Tilanteita on monenlaisia. Kotimatkoja monen pituisia. Minä olen isompaakin lasta pukannut joskus kärryissä. Lapsi on saattanut olla väsynyt päiväkotipäivän jälkeen ja illalla on voinut olla joku meno. Ehkä lapsi on ollut toipilaana sairastamisen jälkeen. Ei voi tuomita, kun ei tiedä toisten kokonaistilannetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vähän koomista jos lähes viisi vuotias istuu rattaissa. Normi tuon ikäinen lapsi jaksaa kävellä kilometrin.
Normisti tuon ikäset viedään autolla missä turvakaukalo ettei saa sakkoa jos on kaukaloratsia päiväkodin edessä.
Ei ne autolla viedyt saa enempää liikuntaa kuin rattailla päiväkotiin viedytkäån.
Vähemmän liikuntaa ne autolapset saa, se rattailla viety voi kotimatkalla nousta kyydistä ihmettelemään luontoa ja vuodenaikojen vaihtelua ja työntämään itse rattaitaan ja ottamaan juoksuspurtteja ja kaikkea, mitä tässä nyt onkaan kävelyn eduiksi todettu.
Aivan turha ottaa stressiä siitä, että jossain iässä "ei saa" enää käyttää rattaita. Kyllä saa niin pitkään kun itsestä hyvälle tuntuu, ja takuulla ne jää jossain vaiheessa tarpeettomiksi ihan itsekse
Ja rattailla kulkeva saa samalla happihyppelyn, raitista ilmaa. Tätä autolla kulkeva lapsi ei saa. Rattailla liikkuvalla lapsella on jo valmiiksi posket terveen punaisena kun menee päiväkotiin aamulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillistä palstaa. Ei paheksuta autolla 400 metrin ajoja, mutta hirveä huuto, jos lasta kuskaa rattaissa kilometrin.
Moni lähtee siitä suoraan töihin, joten auton käyttö voi olla ihan perusteltuakin.
Itse olen ollut varhaiskasvatuksessa opettajana 19 vuotta ja entistä enemmän nykyään on huonokuntoisia lapsia. Itsekin kehottaisin luopumaan rattaista, koska jokainen askel, jonka lapsi ottaa istumisen sijaan, parantaa kestävyyskuntoa. Totuus on myös, että moni 3+ ikäinen ihmettelee rattaissa istuvaa ikätoveria. Ihan systemaattista kiusaamista ei yleensä vielä tuossa iässä ilmene, (ja jos ilmenisikin, niin siihen kyllä henkilökunnan toimesta puututaan) mutta varmasti rattaissa istuva lapsi saa vähintään ihmettelyjä aikaan.
Kun liikunnasta tehdään elämäntapa jo lapsena, se usein jatkuu myös myöhemmässä elämässä.
Ja tyypillistä palstaa, että ei edes lueta laajemmin muiden vastauksia ja tarkastellaan omaan ammattikuntaan vedoten. Ja taas argumentti vedoten auto = töihin meno ja kävellen = lusmu työtön (vaikka joutuu välillä raskastakin liikuntaa kärryillä tekemään). Luitko mahdollisesti hänen tarinansa, joka kuljetti kärryillä ehtiäkseen itse töihin. Auton sijaan bussilla. Kotona olivat arkisin 17.45. Ilman kärryjä ties milloin. Millä tavalla toteutat lapsen etua, jos hän olisi kotona esimerkiksi klo 19 ja nälkäisenä, koska hänen pitää kävellä?
Vierailija kirjoitti:
Tuo asia ei todellakaan kuulu päiväkodin tädeille, saati palstahulluille. Tilanteita on monenlaisia. Kotimatkoja monen pituisia. Minä olen isompaakin lasta pukannut joskus kärryissä. Lapsi on saattanut olla väsynyt päiväkotipäivän jälkeen ja illalla on voinut olla joku meno. Ehkä lapsi on ollut toipilaana sairastamisen jälkeen. Ei voi tuomita, kun ei tiedä toisten kokonaistilannetta!
Olen äärimmäisen ilahtunut, että tällä palstalla on muitakin, jotka ymmärtävät monenlaisia elämäntilanteita ja perheitä, eivätkä etukäteen tuomitse heitä sen mukaan mikä on kulkuneuvo viedessä tai hakiessa. Me emme kuitenkaan tiedä sen enempää. Joku voisi jo tehdä tästä vaikka kokonaispäätelmän.
Kiitos tämän palstan, olen itse saanut myös arvokkaita kulkuneuvovinkkejä ja tiedän, että on muitakin ihmisiä, joille perhe-elämä ei tarkoita auton omistamista ja autolla kuskaamista tai sen aateloimista yli muiden. Sekin on oikein toimiva tapa viedä lapsi, mutta jokainen muukin tapa. Jos lapsen liikuntaan ja motorisiin taitoihin halutaan puuttua ja niitä mitata, niin se voidaan todeta päiväkodin liikuntahetkienkin kautta tai esim. neuvolassa suositusten ja kyselyjen kautta, pääasia kaiketi on että lapsi saa liikuntaa ja hän voi saada liikuntaa kuskauksen ulkopuolella vaikka kuinka paljon. Ei tehdä arvioita ja päätelmiä, eikä todellakaan sen perusteella että on jokin titteli tai on hiihtänyt lapsena kouluun 20 kilsaa. Unohtakaa joskus itsenne kun neuvotte toisianne.
Vierailija kirjoitti:
Meidän päiväkodissa on yksi äiti, jonka tiedän asuvan melkein päiväkodin vieressä. Varmaan 5min menisi lasten kanssa kävellä päiväkotiin.
Mutta kun hänellä on 3 lasta, 5v, 3v ja alle vuoden, välillä aamut on kuulemma sellaista häslinkiä ja tappelua lasten kanssa, että "helpompi"on vaan nakata lapset sisävaatteissa autoon ja ajaa tuo parin minuutin matka.
En oo koskaan kuullu, et päiväkodissa olis ikinä hänelle valitettu kyseisestä asiasta. En sitten tiedä, kun en oo aina ollut samaan aikaan viemässä/hakemassa lapsia kuin hän.
No sitten vie! Nimim. kärryillä, mutta ei autoilua vastaan!
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan tuomitse rattaiden käyttöä vaan ihmettelevät lapsen huonoa jaksamista.
Meillä rattaat jäi pois lumien sulettua sinä keväänä, kun lapsi kesällä täytti neljä. Tarhamatkat usein joko pyörällä tai potkulaudalla tai sitten mun pyörän kyydissä, jos itse olin pyörällä liikkeessä.
Mutta tosiaan riippuu paljon siitä, mitä tarhan jälkeen on tarkoitus tehdä ja minkä verran on kantamuksia mukana.
Paljon helpommin sujuu esim bussimatka, jos lapsi ja ruokakaupan kassit on rattaissa kuin jos lapsi kävelee ja itse rahaa monen kilon kauppakasseja. Kun ne autottomat tosiaan tekee ne kauppareissutkin kävellen.
Varhaiskasvatuksen opettaja on hienompi nimitys päiväkotitädille.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen opettaja on hienompi nimitys päiväkotitädille.
Akateemisesti kouluttautunut on hienon tittelinsä ansainnut. Ei maisteri ole kuka tahansa "täti" tai "aikuinen".
No tämäpä just, suorastaan huvittavaa miten ihmiset kuvittelee, että joissain tilanteissa rattaissa = aina rattaissa :D meilläkin oli päälle 4-vuotiaalle rattaat mukana kun oltiin kaupunkilomalla ja paljon kävelyä. Eihän se lapsi niissä kaikkea aikaa istunut, mutta kätevästi kulki kaikki kamat niillä ja välillä lapsi pääsi kyytiin levähtämään.