Lapsi vastahakoisesti 40-vuotiaana
Hei kaikki,
Olen tasan 40v nainen. Minulla on yksi lapsi edellisestä suhteesta ja ilolla olen hänet kasvattanut ja seurannut kehitystään jo nuoruusvuosiin. Muutaman vuoden seurustelun jälkeen nyt avomieheni - lapseton, saman ikäinen kuin minä - ilmoitti haluavansa lapsen. Miten toimisitte, jos itse ette välttämättä enää haluaisi, mutta tietäisitte sen olevan tärkeää puolisollenne? Myös tyttäreni toivoo lasta perheeseen, toivoo olevansa sisko jonain päivänä.
Tässä iässä ei ole sanottua, että lapsen saaminen olisi naiselle mahdollista. Mutta haluisin kuulla, kumman näkökulma on painavampi ja kumman ratkaisee, lasta haluavan vai vastahakoisesti siihen suostuvan mutta lopulta varmasti lasta äärimmäisesti rakastavan?
Kiitos!
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Tutut saivat kehitysvammaisen lapsen nelikymppisenä. Miettivät tosi tarkkaan, jaksavatko vauvan kanssa. Ja nyt ovat ihan jaksamisen äärirajoilla. Kannattaa harkita kyllä todella tarkkaan, koska kehityshäiriöiden riski alkaa nelikymppisenä olla merkittävä.
Moni saa terveen lapsen, mutta kyllä se vaihtoehto kannattaa miettiä läpi, että saa vaikeavammaisen lapsen ja osä päättää liueta. Kaikki ei näy seulassa.
Vierailija kirjoitti:
Oman elämäni parhaita asioita ovat olleet (ja ovat edelleen) lapset. Varsinkin pikkulapsiaika on työläydestään huolimatta ollut elämän parasta aikaa. Rakkaus lasta kohtaan kasvaa, kun olet raskaana ja kun saat lapseen syliin, olet myyty. Ihana vauva, jossa yhdistyvät sinun ja rakkaan miehesi geenit. (Omat lapseni olen saanut 37- ja 40-vuotiaana.) Hirveää pelottelua täällä.
Ja sitten kasvatat sen enimmäkseen yksin. Ai että kun on ihanaa <3
Jos et tajunnut, niin jälkimmäinen lause oli sarkasmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MItä jos nainen haluaa lasta ja mies sanoo ei?
Vastatkaa samalla tavalla, ei se tuon vaikeampaa ole.
Naisella riskit ja haitat lapsenteossa on suurempia kuin miehillä. Muttei miehenkään pidä hankkia lapsia niitä tahtomatta.
Mitä vastaisitte jos nainen haluaisi lasta ja mies ei.
Juurihan sen tuohon kirjoitin. Jos ei halua lasta, sellaista ei pidä hankkia.
Hyvä, sanoisitte siis vauvakuumeiselle naiselle ettei lasta tule hankkia.
Ei mitään eroamisesta?
Se on sitten ihan erillinen päätös se eroaminen, mutta jos tulevaisuuden toiveet eroavat selkeästi, kannattaa erota. Miehellähän voi olla muitakin uusia suunnitelmia kuin lapsenteko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutut saivat kehitysvammaisen lapsen nelikymppisenä. Miettivät tosi tarkkaan, jaksavatko vauvan kanssa. Ja nyt ovat ihan jaksamisen äärirajoilla. Kannattaa harkita kyllä todella tarkkaan, koska kehityshäiriöiden riski alkaa nelikymppisenä olla merkittävä.
Aina tätä samaa p*skanjauhantaa. Ottaisit selvää ja laittaisit lähteet tähän. Mitä tarkoitat sanalla "merkittävä"? Jos joku tuttusi on saanut kehitysvammaisen lapsen, se on yksittäistapaus.
Sain kaksi lasta yli nelikymppisenä. Ihania ja ihan terveitä, luonnollisesti alkunsa saaneita. Nyt teini ikäisiä ja hyvin käyttäytyviä nuoria miehiä. Olen todella iloinen ja ylpeä heistä. Tuo varoittelu erilaisilla asioilla kannattaa jättää terveydenhuollolle, heillä on tieto ja tilastot. Ei pidä kaikkea mutua levittää tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisella riskit ja haitat lapsenteossa on suurempia kuin miehillä. Muttei miehenkään pidä hankkia lapsia niitä tahtomatta.
Ei mitään eroamisesta?
Se on sitten ihan erillinen päätös se eroaminen, mutta jos tulevaisuuden toiveet eroavat selkeästi, kannattaa erota.
Niin, en nyt vain muista että naiselle olisi kerrottu tuollaista niissä ketjuissa joissa hän on ulíissut miehestään joka ei halua lapsia hänen halutessa niitä.
Mutta hyvä noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään eroamisesta?
Se on sitten ihan erillinen päätös se eroaminen, mutta jos tulevai
Kyllähän näissä ketjuissa naista kehotetaan eroamaan, jos lapsen saanti on tärkeä asia. Mitä ihmeketjuja olet muka lukenut.
Poikkeus tästä on ketjut, joissa naisen mies ei halua sanojensa mukaan lasta, käytössä on kondomiehkäisy, mutta mies jättää usein kondomin käytön väliin. Silloin mies saa tietoisella toiminnallaan raskauden alkuun ihan itse ja on siitä vastuussa.
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaa etsiä mies, joka haluaa hänen kanssaan lapsen.
TOSIN tilastollisesti suurin tai kaikki hoivavastuu lankeaa useammin naiselle, tältä osin tilanne ei ole aivan identtinen.
Vierailija kirjoitti:
Sain juuri esikoiseni ja olen 39. Tunne on häkellyttävä, miten sisälläni pystyi kasvamaan jotain niin ihanaa ja rakasta
Onnittelen lämpimästi!
Oletan, että lapsi oli toivottu. Luithan, että ap ei halua toista lasta?
Ootte liian vanhoja. Kaikki halut ei aina toteudu, varsinkin jos liian myöhään haluaa.
Ymmärrän tilanteen vaikeuden. Äidinvaisto ja miellyttämisenhalu ohjaa.
Ainakaan siihen ei kannata luottaa, että mies on rinnalla sen lapsen kanssa. Eli jos mies uhkailee erolla nyt, niin voi olla, että lähtee kun teillä on lapsikin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on kyllä ihme negatiivista porukkaa kirjoitellut. Itsellä lapset on parasta elämässä ja olen heistä niin kiitollinen että en osaisi edes kuvitella että olisi vain yksi lapsi. Ja olen siis suurimmaksi osaksi yksin lapset hoitanut ja pian jo 40v, luulen ettei se ikä selitä miksei joku jaksa vaan se jos on jo useampi lapsi ennestään niin kurahousujen vetämisessä ja pottaharjoittelussa ei enää ole sitä uutuuden viehätystä.
Niin... mutta kun pitäisi asiaa vähän osata ajatella sen lapsenkin näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisen kannattaa etsiä mies, joka haluaa hänen kanssaan lapsen.
TOSIN tilastollisesti suurin tai kaikki hoivavastuu lankeaa useammin naiselle, tältä osin tilanne ei ole aivan identtinen.
Miten hoivavastuu liittyy mihinkään? Ette te seuraa myöskään työntekoa joka laskeaa useammin miehelle.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nuo asiat keskusteltu jo alussa?
Miehille usein tulee vauvakuume vasta 40-50-vuotiaana.
Ei pidä paikkaansa älä taas kirjoita miesten puolesta.
Näiden pitäisi jo olla tarpeeksi isot reaktiot siihen että ei...