Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Migreeni ja eka päivä palkaton aina

Vierailija
20.02.2024 |

Epätasa-arvoa. Jos sinulla on 6 päivää vuodessa sairaslomaa migreenistä, niin ne ovat sitten palkattomia aina kun kestävät vain päivän.

Selkäkipuinen jos on 6 päivää vuodessa sairaslomalla selästään ja yhteen pötköön, niin hän voi sairastaa 5 päivää palkallisena.

Tämä asettaa sairaudet epätasa-arvoon täysin.

Kommentit (139)

Vierailija
121/139 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se ensimmäisen saikkupäivän palkallisuus on ammattiliitoille niin tärkeä asia, niin voivathan ne maksaa sen jäsenilleen omasta pussistaan. Suomessa on nyt vaan pakko saada yritysten talous parempaan kuntoon, eikä ole varaa maksella saikuttajien vapaapäiviä.

Hahhah. Meillä ne saikkupäivät saatiin vähenemään ja rahaa säästymään lisäämällä hyvinvointia ja oikeasti kuuntelemalla ja muuttamalla niitä asioita mitä toivottiin.

Eikä niin että "säästetään" piiskaamalla ihmiset loppuun kun yhden henkilön pitää jo valmiiksi tehdä kolmen ihmisen työt ja sit vielä saikustakin rangaistaan kun kroppa antaa periksi.

Vierailija
122/139 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet varmaankin käynyt neurologin vastaanotolla ja olet saanut tutkimusten jälkeen täsmälääkityksen varmistettuun diagnoosiisi.

Se auttaa jopa muutamassa tunnissa.

Mitä siitä yhdestä päivästä halusit kertoa?

Mikä ongelma?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaankin käynyt neurologin vastaanotolla ja olet saanut tutkimusten jälkeen täsmälääkityksen varmistettuun diagnoosiisi.

Mikä ongelma?

Siinäpä meillä migreeniasiantuntija.

Vierailija
124/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Oman kokemukseni perusteella muuten moni hajusteista kärsivät liioittelee, ei kohtaus aiheudu siitä, että hississä on joku vahvasti tuoksuva. Kohtaukseen vaaditaan pitkä altistus.

Jaa no minulle riittää se, että aamun ruuhkabussissa on useampi vahvasti tuoksuva vaikka matka ei kestä 15 minuuttia kauempaa.

Vierailija
125/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma?

Miten se, että lääke auttaa parissa tunnissa estää poissaoloa? Harvassa työssä voit soittaa että sori tulen pari tuntia myöhässä tänään.

Kyllä se on pakko heti aamulla ilmoittaa että ei pääse tulemaan, koskaan et voi olla varma auttaako lääke ajoissa vai ei.

Vierailija
126/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaahan te louskuttajat täällä, jotka luulette migreenin olevan vain kiertoilmaisu päänsärylle tai tekosyy: pitäisikö minun olla töissä kun saan niin pahan auran päivää ennen kohtausta etten näe oikein mitään/näen vain sahalaitakuviota, mikäli otan lääkkeen ajoissa vältyn pahimmalta kivulta mutta saan niin vahvat neurologiset oireet (puheentuoton vaikeus, epätavallisen voimakas väsymys jolloin en voi esim autoa ajaa) että mistään ei tule mitään ja voin vain levätä. Itselläni tähän vaikuttaa vahvasti myös hormonikierto, jolle en luonnollisesti voi mitään. Lääkkeitä on kokeiltu jos vaikka mitä mutta nykyiset auttavat vain välttävästi.

Mutta hei, oma päätöshän se on tunteeko kipua vai ei.

Vierailija
127/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä tulee migreenin takia n. 3 sairaslomapäivää kuussa. Onhan se paljon mutta tämä sairaus on todella pirullinen ja työn luonne sellainen että en voi kohtauksen kourissa tehdä työtä.

Vierailija
128/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on aurallinen migreeni, johon liittyy näköoireena ensin tarkannnäön alueelle ilmestyvä epäselvä ja värisevä kohta joka laajenee suuremmaksi ja vaikuttaa suureen osaan näkökentästä. Sitten se muuttuu väriseviksi ja vilkkuviksi värikkäiksi viivoiksi tai kaariksi. Lopulta nämä vetäytyy näkökentän laidalle ja katoaa. Tämän näköoireen takia olen käytännössä toimintakyvytön sen ajan mitä tuo kestää.

Sitten kun näköoireet katoaa, alkaa se varsinainen päänsärky, mikä kestää yleensä pari tuntia. Siitä jää vielä tunneiksi tai loppupäiväksi järjetön väsynyt olo sekä se että ajattelu ei toimi kunnolla. En siis kykene normaaliin toimintaan sinä aikana.

Migreeni tulee minulle aika arvaamatta eikä sitä oikein voi ennakoida. Olen huomannut että stressi ja huonosti nukkuminen altistaa sekä kirkkaat valot provosoi sen kohtauksen. Tietty näitä voi välttää jonkin verran, mutta en todellakaan osaa etukäteen tietää milloin migreeni alkaa. Joskus se tulee parin-kolmen viikon välein ja joskus parin vuoden välein. Ei voi tietää. Mitään lääkitystä minulla ei tähän ole, lepo ja pimeässä olo auttaa sekä särkylääke päänsärkyyn.

Vierailija
129/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ongelma?

Mulla auttaa kyllä, ja jopa ihan puolessa tunnissa.

Mutta kas kun niistä täsmälääkkeistä tulee niin armottomat sivuvaikutukset, että loppupäivän työkyky = 0. Jollei seuraavankin.

Migreeni kestää yleensä 4-5 vrk.

Mitä muuta haluat tietää?

Vierailija
130/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli ei ole työkykyinen, ei voi tulla töihin. Mikäli sairastaa tarttuvaa tautia tarttuvassa vaiheessa ja työskentelee työkavereiden tai asiakkaiden läheisyydessä, ei saa tulla töihin. Nämä ovat faktoja, oli eka päivä palkaton tai ei. 

Kertokaapa nyt minulle, miksi minun työnantajana tulee yksin olla vastuussa siitä että työntekijäni sairastuu? Moni täälläkin luulee että yhteiskunta maksaa sen, mutta se ei pidä paikkaansa. Ensimmäisiltä 9 sairaspäivältä minä maksan työntekijälle täyden palkan, ja menetän samalla hänen työpanoksensa. Meidän suorittavassa työssä se tarkoittaa että minulta vähenee hänen 9 päivän tulonsa ja SEN LISÄKSI hänelle maksettava 9 päivän täysi palkka sivukuluineen, mikä puolitoistakertainen siihen nähden mikä työntekijän bruttopalkka on. 

Työnantajat nähdään rikkaina ahneina possuina, mutta todellisuus on että Suomessa suurin osa työnantajista on kaltaisiani pikkuruisia yrityksiä joilla on vain pari työntekijää. Normaalitilanteessa työntekijäni saavat parempaa palkkaa kuin minä, mutta kun he sairastuvat, joudun myymään omaisuuttani jottei minun tarvitse itse nostaa palkkaa jotta yritykseni pysyy pystyssä. Näin kärjistäen. Tämä on tapahtunut kyllä. Olisi hyvä olla puskuria mutta korona vei ne kaikki. 

Nyt sitten. Kertokaapa minulle miksi minä olen yksin vastuussa siitä jos työntekijä sairastuu? Miksei työntekijällä voi olla edes pientä yhden päivän vastuuta omasta terveydestään? Eikö nimenomaan olisi hieman tasapuolisempaa jos myös työntekijä olisi vastuussa edes pienestä osasta, ottaen huomioon ettei minulla ole mitään tekemista niiden sairauksien kanssa? Mikäli sairaus johtuu työstä, niin tämä lakihan ei koske lainkaan työstä johtuvia sairauksia, vaan ne on rajattu nimenomaan tästä pois. Jos migreeni johtuu työstä niin silloinhan se hoidetaan työterveyden kanssa, ja muutetaan työskentelyolosuhteita. 

Tulee ihan itku kun lukee näitä missä jankutetaan että minun ahneen sian jotenkinn KUULUU olla yksin vastuussa työntekijän noroviruksista ja muista, enkä käsitä miksei ihmiselle itselleen kuulu lainkaan pientäkään vastuuta niistä. Tottakai on kurjaa että sairastuu, mutta sen pitäisi olla ihmiselle itselleen kuuluva elämän takaisku jossa yhteiskunta auttaa eikä työnantajan katastrofi. 

Vierailija
131/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli ei ole työkykyinen, ei voi tulla töihin. Mikäli sairastaa tarttuvaa tautia tarttuvassa vaiheessa ja työskentelee työkavereiden tai asiakkaiden läheisyydessä, ei saa tulla töihin. Nämä ovat faktoja, oli eka päivä palkaton tai ei. 

Kertokaapa nyt minulle, miksi minun työnantajana tulee yksin olla vastuussa siitä että työntekijäni sairastuu?

Ei tarvitsekaan.

Kuten aiemmin kirjoitin, ensimmäisen päivän palkattomuus voisi olla ihan OK juttu, kun ei miellettäisi silkaksi lusmuksi. Mitä suurin osa tännekin kirjoittajista näyttää tekevän.

Olen toiminut työnantajapuolella vuodesta 2003, ja tiedän kyllä mitä se tarkoittaa - kokemuksiin kuuluu mm. migreenissä kotiin sairastamaan jääneen töiden tekeminen omien hommieni lisäksi, samalla kun itselläni on muikea yrjötysjysäri.

Mutta siis: olisi taivaallisen ihanaa sairastaa kotona joka migreeni. Valitettavasti edes tuon ensimmäisen päivän palkattomuuskaan ei sitä mahdollistaisi, koska jonkun pitää ne hommatkin tehdä.

Vierailija
132/139 |
22.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt minulle, miksi minun työnantajana tulee yksin olla vastuussa siitä että työntekijäni sairastuu?

Ei tarvitsekaan.

Kuten aiemmin kirjoitin, ensimmäisen päivän palkattomuus voisi olla ihan OK juttu, kun ei miellettäisi silkaksi lusmuksi. Mitä suurin osa tännekin kirjoittajista näyttää tekevän.

Olen toiminut työnantajapuolella vuodesta 2003, ja tiedän kyllä mitä se tarkoittaa - kokemuksiin kuuluu mm. migreenissä kotiin sairastamaan jääneen töiden tekeminen omien hommieni lisäksi, samalla kun itselläni on muikea yrjötysjysäri.

Mutta siis: olisi taivaallisen ihanaa sairastaa kotona

Kun käsittelee työssään esimerkiksi lääkkeitä, niin se on jo ihan turvallisuuskysymyskin, tuleeko näköhäiriöisenä ja pää jumissa töihin, missä ollaan vastuussa ihmisten terveydestä. Mielellään en lähde tekemään sellaista tarkkuutta vaativaa työtä kun olo on sellainen kuin olisi valvonut pari vuorokautta putkeen ja vielä lisäksi päätä särkee.

Vierailija
133/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni ei tietystikään ole tarttuva tauti, mutta ihan terve järkikinhän sen sanoo, että vaikkei työntekijällä mitään tarttuvaa tautia olisikaan, niin töihin ei tule siltikään mennä, mikäli työntekijän terveydentila estää tai haittaa turvallista työskentelyä, joka voi vaarantaa työkaverit ja/tai asiakkaat. Jos migreenipotilaalla on kunnon näköhäiriöt päällä, niin haluaisitko, että esim. sellainen hammaslääkäri poraa sinun hampaasi tai sellainen kirurgi operoi haavasi?

Onko tässä palkattoman ekan saikkupäivän keskustelussa koskaan ajateltu sitä, ettei kaikki saikut johdu flunssasta tai muistakaan tarttuvista taudeista?

Vierailija
134/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja nyt sitten kaikki flunssaiset ja mahatautiset aina töihin. Pistetään pöpöt kiertämään. Mutta hei, töihin on tultava vaikka pää kainalossa. 

Vierailija
135/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te muka oikeistolaiset ette yhtään ymmärrä, että sahaatte omaa oksaanne. Suomalainen ei edes ymmärrä mitä kaikkea valtio antaa ja minkä oikeisto haluaa ottaa pois. Oikein toivon, että mennään Usan malliin, missä päiväkodista, koulunkäynnistä ja kouluruuasta peritään kunnon maksut todellisen hinnan mukaan. Maksakoot oikeistoa äänestäneet lastensa kaikki maksut niin kuin ovat äänestämällä halunneet.

Vierailija
136/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä kykene töihin migreenissä. Itse oksennan ja menen vesiripulille näköhäiriöiden ja päänsäryn lisäksi. Täsmälääke ei auta, ellei sitä ota tarpeeksi ajoissa. Jos migreeni alkaa yöllä nukkuessa, ei enää auta ottaa sitä aamulla. Olo on tosi takkuinen ja väsynytvielä seuraavana päivänö. En voi kuvitella esim.ajavani autoa migreenissä. Tarvitsen täysin pimeän tilan, koska silmät ei kestä valoa.

Vierailija
137/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta; työnantaja maksaa sen ensimmäisen päivän, miksi hänen pitäisi maksaa vaikka sairaus ei ole hänen syytään?

Aika monesti meillä varhaiskasvatuksessa ne sairaslomat johtuvat nimenomaan työstä. 

Vierailija
138/139 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaapa nyt minulle, miksi minun työnantajana tulee yksin olla vastuussa siitä että työntekijäni sairastuu? Moni täälläkin luulee että yhteiskunta maksaa sen, mutta se ei pidä paikkaansa. Ensimmäisiltä 9 sairaspäivältä minä maksan työntekijälle täyden palkan, ja menetän samalla hänen työpanoksensa. Meidän suorittavassa työssä se tarkoittaa että minulta vähenee hänen 9 päivän tulonsa ja SEN LISÄKSI hänelle maksettava 9 päivän täysi palkka sivukuluineen, mikä puolitoistakertainen siihen nähden mikä työntekijän bruttopalkka on. 

Työnantajat nähdään rikkaina ahneina possuina, mutta todellisuus on että Suomessa suurin osa työnantajista on kaltaisiani pikkuruisia yr

Kuka tällekkin työskentelee? Aivan järkyttävä asenne. Mitäs läksit yrittään. Palkkaa sitten tekijöitä kun pystyt heistä pitämään huolta. Niin kauan on parempi että teet vaan itse töitäsi ja toivottavasti pysyt terveenä.

Vierailija
139/139 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat nähdään rikkaina ahneina possuina, mutta todellisuus on että Suomessa suurin osa työnantajista on kaltaisiani pikkuruisia yrityksiä joilla on vain pari työntekijää. Normaalitilanteessa työntekijäni saavat parempaa palkkaa kuin minä, mutta kun he sairastuvat, joudun myymään omaisuuttani jottei minun tarvitse itse nostaa palkkaa jotta yritykseni pysyy pystyssä. Näin kärjistäen. Tämä on tapahtunut kyllä. Olisi hyvä olla puskuria mutta korona vei ne kaikki. 

Nyt sitten. Kertokaapa minulle miksi minä olen yksin vastuussa siitä jos työntekijä sairastuu? Miksei työntekijällä voi olla edes pientä yhden päivän vastuuta omasta terveydestään? Eikö nimenomaan olisi hieman tasapuolisempaa jos myös työntekijä olisi vastuussa edes pienestä osasta, ottaen huomioon ettei minulla ole mitään tekemista niiden sairauksien kanssa?

Tulee ihan itku kun lukee näitä missä jankutetaan että minun ahneen sian jotenkinn KUULUU olla yksin vastuussa työntekijän noroviruksista ja muista, enkä käsitä miksei ihmiselle itselleen kuulu lainkaan pientäkään vastuuta niistä. Tottakai on kurjaa että sairastuu, mutta sen pitäisi olla ihmiselle itselleen kuuluva elämän takaisku jossa yhteiskunta auttaa eikä työnantajan katastrofi. 

Yrityksesi ei taida olla vakaalla pohjalla kertomasi perusteella? Ehkä työllistäisit vain itseäsi? Olisi ikävää että työntekijä joutuisi myydä omaisuuttaan kun hänen pienet lapsensa sairastelisivat vuoron perään noroa ja koronaa ja työnantaja niin pa ettei ole varautunut kuluihinsa mitenkään. Ai niin, valitsetko vain lisääntymättömiä työntekijöitä? Vain lapsettomia? Pienet lapset voi sairasta monta vuotta vähän väliä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi