Migreeni ja eka päivä palkaton aina
Epätasa-arvoa. Jos sinulla on 6 päivää vuodessa sairaslomaa migreenistä, niin ne ovat sitten palkattomia aina kun kestävät vain päivän.
Selkäkipuinen jos on 6 päivää vuodessa sairaslomalla selästään ja yhteen pötköön, niin hän voi sairastaa 5 päivää palkallisena.
Tämä asettaa sairaudet epätasa-arvoon täysin.
Kommentit (139)
Mä onnistuin vuosia sairastamaan migreenini perjantai-illasta maanantai-aamuun🤮 En tainnut koskaan olla sen takia poissa töistä. Viikonloput meni pää pöntössä ja pimeässä huoneessa sen minkä 3 lapsen äitinä pystyin
Samoja kokemuksia kuin sinulle: migreenilääkkeellä saan kivusta pahimman terän pois enkä oksenna, mutta neurologiset oireet jatkuvat päiväkausia: väsymys, sanoissa sekoaminen, keskittymiskyvyttömyys, huimaus. Työpaikalta olen pois vain sinä akuuttina kipupäivänä, mutta ei ole kyllä työkykyinen olo, kun esim. unohtelen tavaroita eri paikkoihin, aikatauluja joudun tarkistamaan jatkuvasti jne. Migreeni vaikuttaa tosi kokonaisvaltaisesti työkykyyn, ajatteluun ja olemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta; työnantaja maksaa sen ensimmäisen päivän, miksi hänen pitäisi maksaa vaikka sairaus ei ole hänen syytään?
Moni sairauspoissaolo on työnantajan syytä, kun työpaikalla on huonot työvälineet, sisäilmaongelmia ja liikaa hajusteita käyttäviä työntekijöitä.
Meillä ns. migreeniä sairastava lutraa eniten hajuvesien kanssa. Kumma homma,
Mitenkäs hajuvedet liittyvät migreeniin? Sairastan migreeniä ja pystyn käyttämään hajuvesiä ilman mitään ongelmia. Migreeni ei tule hajuvesistä eikä hajusteista. Sitten kun kohtaus on päällä en voi käyttää hajuvesiä. Vituttava yleistys!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta; työnantaja maksaa sen ensimmäisen päivän, miksi hänen pitäisi maksaa vaikka sairaus ei ole hänen syytään?
Moni sairauspoissaolo on työnantajan syytä, kun työpaikalla on huonot työvälineet, sisäilmaongelmia ja liikaa hajusteita käyttäviä työntekijöitä.
Mitenkäs hajuvedet liittyvät migreeniin? Sairastan migreeniä ja pystyn käyttämään hajuvesiä ilman mitään ongelmia. Migreeni ei tule hajuvesistä eikä hajusteista. Sitten kun kohtaus on päällä en voi käyttää hajuvesiä. Vituttava yleistys!!!
No minulle tulee. Hajusteet on haitallisia myrkkyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulle tulee. Hajusteet on haitallisia myrkkyjä.
Mutta minulle ei. Eli ei pidä yleistää!
Migreenikkona ei ole järkeä edes yrittää hakea töitä enää. Minulle tulisi 3-7 palkatonta poissaolopäivää/kk. Saisin 100% varmasti potkut koeajalla.
Estolääkkeet ja kohtauslääkkeet käytössä, mutta kohtaukset tulee lähes poikkeuksetta aamuyöllä, jolloin lääkkeet ei ehdi vaikuttaa ennen aamuvuoroon lähtöä.
Vhh auttaa migreeniin ja moneen muuhunkin saikkua tekevään vaivaan. Kokemuksella puhun.
Sain nuorena migreenikohtauksia, jotka kesti yleensä n. vuorokauden. Jouduin olemaan pari päivää migreenin vuoksi töistä poissa. Kohtaukset olivat niin rajuja, että en pystynyt olemaan oikein missään, en kestänyt valoa, palelin. Kohtaus huipentui aina oksentamiseen, minkä jälkeen vointi nopeasti koheni.
Opin vähitellen, mikä kohtauksen aiheuttaa. Itselläni voimakkaat hajusteet olivat selkeä syy. Sain opiskeluaikoina migreenin tentissä, kun edessäni istuvalla tytöllä oli vahva itämainen hajuvesi. Pari tuntia kun siinä kirjoittelin kovassa tuoksussa, kohtaus oli valmis. Oman kokemukseni perusteella muuten moni hajusteista kärsivät liioittelee, ei kohtaus aiheudu siitä, että hississä on joku vahvasti tuoksuva. Kohtaukseen vaaditaan pitkä altistus.
Säännöllinen ja terveellinen syöminen, hyvä nukkuminen, lihaskunto, etenkin rintakehää avaavat liikkeet, liikunta, ulkoilma, alkoholi ja rasvaiset ruoat pois, hormonaalinen ehkäisy pois, säännölliset käynnit silmälääkärillä (ei niitä markettien halpislaseja!), aurinkolasit päähän aurinkoisella ilmalla, riittävä juominen. Näillä olen itse pitänyt kohtaukset käytännössä poissa. Lisäksi säännölliset lääkärintarkastukset, mm. verenpaineiden ja sokerin mittaaminen.
Käytännössähän tuo hallituksen uudistus tarkoittaa sitä, että työnantaja VOI olla maksamatta palkkaa ekalta sairauslomapäivältä. Uskon, että moni työnantaja maksaa palkan. Nuorempana olin töissä paikoissa, joissa työntekijöiden pitkät viikonloput olivat aito ongelma, moni sairastui yllättävästi jo perjantaina tai maanantaina ei pystytty tulemaan töihin. Sairauden syy oli pitkälti itseaiheutettu, eli putkea ei vain saatu poikki maanantaiaamuun mennessä. Uskoakseni tuontyyppisissä työpaikoissa tuota uudistusta tullaankin käyttämään.
Kannattaa AP:n kiinnittää huomiota talouden ja elämän hallintaan, jos 6 palkatonta päivää kaataa korttitalon.
T. Aikoinaan pitänyt 50 palkatonta päivää vuodessa, eikä tuntunut missään.
Meillä on työpaikassa näitä migreenistä kärsiviä ja mielestä tämä on hyvä kehitys. Ovat kaikkeista eniten poissa ja aiheuttavat muille enemmän hommia koska ei huvittanut tulla yövuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa AP:n kiinnittää huomiota talouden ja elämän hallintaan, jos 6 palkatonta päivää kaataa korttitalon.
Missä luki että kataa? Missä lukee montako palkatonta olen aikoinani pitänyt tai pidän? Kyse oli ihan muusta. Kyseessä on esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Pidä vaan edelleen vaikka sata, kun et edes ymmärrä mistä puhutaan. Minä sitä ja minä tätä, minä, minä.
No tämä on juuri syy tuohon karenssiin. Ei työnantaja ole vastuussa sun toistuvista migreeneistä, selkävaivoista, kuukautiskivuista ym. et varmaan kertonut näistä kun hait työhön? Ottakaa nyt hyvänen aika vastuuta omasta itsestänne ihmiset, älkää työntäkö ongelmianne muiden vastuulle.
No, mulla on krooninen migreeni, ja sen kanssa nyt on ollut ihan pakko olla töissä. Koska ei mikään työpaikka kestä sitä että ollaan 2 päivää 5:stä veke.
Tämä ekan saikkupäivän palkattomuus olisi mulle enemmänkin semmoinen moraalinen lupa olla joskus sairaanakin, kun meinaan tähän tautiin liittyy ihan liian paljon sellaista että mielletään lusmuksi ja saikuttelijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Migreeniin voi vaikuttaa, myös selkäkipuun.
Vanhalla pomolla oli migreeni ja saattoi laueta kesken työpäivän. Hänellä oli reiteen lyötävä piikki ja sitten pimeässä saunan pukkarisssa max pari tuntia ja taas oli täydessä vedossa. Ei ikinä ollut saikulla migreenin takia.
Migreenistä vielä. Mun kohtaukset on sellaisia että puoli naamaa on tunnoton ja konttasn vessaan okselle. Tämäkin on mielestänne syy tulla töihin sairaana tai palkaton salkku. Itse en ole tätä valinnut. Ihmiset, jotka eivät ole koskaan kokeneet todellista migreeniä eivät voi ymmärtää. Kokeilkaa ja kertookaa sitten työtehonne ja jaksamisenne. Mitäs se asiakas tuumaa, kun ökään siinä palvellessani teitä ja ajatus ei kulje kivun takia. Hyväksyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ne kummia työnantajia nykyään. Ne ei itse sairastele, ei niiden lapsetkaan eikä sukulaiset. Ei ikinä.
Kyllä ne sairastelee, mutta eivät saa palkkaa ensimmäisiltä päiviltä (taitaa olla 4 päivää karenssia ennen kuin alkaa saada sairaspäivärahaa).
Ne pitää ehdottomasti poistaa kaikilta työnantajilta ja myös kaikki muu yhteiskunnan tuki.
Oletko sitä mieltä, että työnantajia ja työpaikkoja on ihan liikaa?
AP, oletko tietoinen että eka palkaton päivä koskee muutamaa prossaa työssäkäyvistä, eli TES:in parissa työskenteleville sitä ei ole tulossa, siitä voi kiittää liittoja.
Ihmiset vouhkaa asioista joista eivät tiedä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen suunnitelmissa oli ainakin vielä kesällä, että jos saikku on 5 päivää tai yli, ei eka päivä ole palkaton. Kannattaa potea koko viikko siis!
Justiinsa sinunkaltaisetesi lusmujen takia näitä nyt kiristetään. Kiitos sinä ja ne kaikki muut lukuisat tämän viestin alapeukuttajat.
Täällä yksi erittäin tunnollinen ja ahkera migreeniä sairastava työntekijä ilmoittautuu. Migreeni on yleisin neurologinen sairaus eikä se ole mitenkään verrattavissa mihinkään pieneen pääkipuun. Itselläni ainakin lähtee pois puolet näkökentästä, yleensä puutuu toinen puoli koko kehoa ja usein en saa lauseita muodostettua kuten normaalisti. Näitä seuraa sitten niin kova pääkipu, että oikeasti ymmärtää miksi muinaiset egyptiläiset ovat yrittäneet helpottaa migreeneitä tyyliin kallonporauksella. Koko sessio esioireineen ja kipuineen kestää itselläni "onneksi" vain noin 3-4 tuntia, eivätkä sentään päiviä kuten joillain. Oireet ovat oikeasti aika pelottavia ja jos ei saa nopeasti lääkettä ja pääse paikalleen lepäämään, myös hyvin invalidisoivia. Vaikka minulla migreeni on jokseenkin hoitotasapainossa, huolettaa asia aika ajoin koska muutaman kerran kohtaus on alkanut kesken työpäivän ja joka kerta olen ollut ihan kusi sukassa, että yritänkö päästä jotenkin kotiin bussilla (ajaa en kohtauksen alkaessa voi, koska en näe toista puolta tiestä) vai yritänkö jotenkin lukittautua työhuoneeseen tai vessaan pahimman kivun ajaksi ja toivoa, että asia ei herätä liikaa ihmetystä tai sitten kollegat ymmärtäisivät tilanteen. Tästäkin ketjusta kun näkee, että jotkut eivät tiedä tästäkään sairaudesta yhtään mitään. Onhan se surkeaa.