Kuritusväkivallalla ei kasvateta hyviä ihmisiä
Tänä vuonna tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun Suomessa kiellettiin lapsiin kohdistuva kuritusväkivalta. Yhdessä Ruotsin kanssa näytimme suuntaa muutokselle, johon yli 60 maata on liittynyt. Lakiin kirjattiin, että lapsen tulee saada ymmärtämystä, turvaa ja hellyyttä, eikä häntä saa alistaa, kurittaa ruumiillisesti tai kohdella loukkaavasti. Jo tuolloin tiedostettiin, että kasvatuksen muutos vaatii riittävää tukea lapsiperheille.
https://hs.fi/mielipide/art-2000010238902.html
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Ainakin ankarat rangaistukset opettavat helpolla valehtelemaan
Kaikki riippuu ihmisistä sekä heidän keskinäisistä asioistansa. Teillä on usein vain oma henkilökohtainen kokemuksenne näiden kommenttienne taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Psykologisesti kuritetusta lapsesta tulee sosiopaatti. Oppii itse myös psykologisen pelin ja käytöksen.
Silloin haluaa itse. Ei se ole niiden toisten syy. Monesti tuntuu että jatketaan sitä samaa tyyliä mitä omat vanhemmat ovat toteuttaneet. Sitten vielä tukeudutaan omien ongelmien kanssa niihin. Hyvin opittuja asioita.
Ja silti, suurin osa lapsista - suomalaisistakin - kärsii ylikontrollista. Josta seuraa paljon psyykkisiä ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti, suurin osa lapsista - suomalaisistakin - kärsii ylikontrollista. Josta seuraa paljon psyykkisiä ongelmia.
Ymmärtäkää nyt että antakaa niiden lastenne sitten elää, iloita ja olla onnellisia. Älkää alistako niitä lapsianne. Kuunnelkaa lapsianne, keskustelkaa, olkaa kiinnostuneita. OMISTAUTUKAA kasvatustyöllenne. Nauttikaa lapsistanne ja ajastanne heidän kanssa. Olkaa ylpeitä siitä mitä olette saaneet aikaan ja olkaa ylpeitä itsestänne myöskin. Puhukaa ja muistakaa että myös teillä aikuisilla on oikeus tunteisiinne kuten lapsillakin. Avoimuutta lisää. Lempiaiheitani ehdottomasti! Te jokainen osaatte näitä asioita. Jos mokaatte, ei haittaa. Jos loukkaatte, pyytäkää anteeksi ja halatkaa päälle. Älkää ottako elämää liian vakavasti. STOP kiusaamiselle! Onnellisuutta Suomeen taas lisää jälleen kerran.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isällä tai opettajalla pitää olla oikeus käyttää tarvittaessa myös fyysistä voimaa lapsen tai nuoren ojentamiseen ellei kehoitukset tai käskyt mene jakeluun, mutta kannattaa erottaa kuritusväkivalta ja voimankäyttö toisistaan. Kuritusväkivaltaa on lapsen pahoinpiteleminen, voimankäyttöä voi olla kiinnipitäminen, paikallaan pitäminen, tilapäinen eristäminen, paikalta poistaminen, fyysinen hallinta jne. Siihen ei kuulu lapsen hakkaaminen, piiskaaminen, retuuttaminen, tukistaminen, puristaminen tms.
- Se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
On hieman että erottelet kuritusväkivallan ja voimankäytön toisistaan, ja sitten kuitenkin sanot että "se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".
Näytät myöskin unohtavan kokonaan äidit.
"Kuri" on alistamista. Se ei ole sama asia kuin rajojen asettaminen ja niiden ylläpitäminen. Retoriikkana on pelkkä "nyt teet näin koska minä sanon niin".
Terveiden rajojen asettaminen on sitä että kertoo lapselle miksi jokin ei-niin-kiva juttu on tehtävä, vaikkei haluaisi.
"Nyt on sinun on aika mennä nukkumaan, jotta saat riittävästi unta ja pysyt terveenä. Vanhempanasi olen vastuussa hyvinvoinnistasi, jonka takia minun pitää huolehtia myös siitä että saat riittävästi unta. Siksi en voi antaa sinun nyt valvoa enää pidempään tänään."
Sävyero on merkittävä.
"Koska sanon niin" = "koska olen vahvempi" = "käytän valtaa ja alistan sinut" = lapselle tulee olo, ettei hänen tahdollaan ole merkitystä
"Minun pitää huolehtia että saat riittävästi unta" = "Suojelen sinua ja pidän huolta sinusta." = lapselle tulee turvallinen olo
Voimankäyttöön liittyy aina väärinkäytön riski. Niiden lähtökohtana pitää olla lapsen sekä ympäristön turvallisuuden varjeleminen, ja voimankäytto ei saa olla suhteetonta.
Esimerkiksi jos lapsi/nuori on hyökännyt toisen kimppuun, on ilmiselvää että kummankin turvallisuuden kannalta voi olla tarpeen tarttua ja pitää kiinni, jos eivät sanalliset kehotukset riitä.
Pelkkä "jos käskyt ei mene jakeluun" ei todellakaan riitä siihen että saa vaikka tilapäisesti eristää. Se on yhtälailla kuritusväkivaltaa. Mielivaltaisesti toteutettuna mikä vaan voi olla väkivaltaa.
En ole täysin voimankäyttöä vastaan esim. opetustilanteissa, mutta sen käyttö tulisi rajata tiukasti.
Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa ja kasvattaa lumihiutaletta joka todennäköisesti sairastuu mielenterveysongelmiin.
Minulle henkilökohtaisesti terve kurinpito on sitä että osaan asettaa rajat ja säännöt normaalilla tavalla. Siihen ei liity mitään fyysistä kuritusta koska sen ei pitäisi edes liittyä siihen.
Vierailija kirjoitti:
Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa ja kasvattaa lumihiutaletta joka todennäköisesti sairastuu mielenterveysongelmiin.
Ymmärrän tämän, joskus on ollut kivakampia äitejä sekä ajat ovat olleet erilaisia Suomessakin. Kaikki eivät ymmärrä näitä asioita.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu paljolti kenen kannalta katsoo. Lapsen itsensä kannalta tietysti lepsumpi kasvatus on, ennen kaikkea sillä hetkellä, tietenkin mukavampi, mutta jos ihan yhteiskunnan tasolla katsotaan, niin hyvin vähän on positiivista nähtävissä näistä jäähyistä yms.
Kertokaa alapeukuttajat toki, että mitä positiivista se on meidän yhteiskunnalle tuonut? Tai edes yksilötasolla, kun länsimaissa hyvä osa nuoremmasta väestä on päästään hajalla kuin jotain sotatraumoja eläisivät, vaikka suurin osa ei mitään sellaista ole eläissään kokenut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä isällä tai opettajalla pitää olla oikeus käyttää tarvittaessa myös fyysistä voimaa lapsen tai nuoren ojentamiseen ellei kehoitukset tai käskyt mene jakeluun, mutta kannattaa erottaa kuritusväkivalta ja voimankäyttö toisistaan. Kuritusväkivaltaa on lapsen pahoinpiteleminen, voimankäyttöä voi olla kiinnipitäminen, paikallaan pitäminen, tilapäinen eristäminen, paikalta poistaminen, fyysinen hallinta jne. Siihen ei kuulu lapsen hakkaaminen, piiskaaminen, retuuttaminen, tukistaminen, puristaminen tms.
On hieman että erottelet kuritusväkivallan ja voimankäytön toisistaan, ja sitten kuitenkin sanot että "se joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee".
"Kuri" on alistamista. Se ei ole sama asia kuin rajojen asettaminen ja niiden ylläpitäminen. Retoriikkana on pelkkä "nyt teet näin koska minä sanon niin".Terveiden rajojen asettaminen on sitä että kertoo lapselle miksi jokin ei-niin-kiva juttu on tehtävä, vaikkei haluaisi.
"Nyt on sinun on aika mennä nukkumaan, jotta saat riittävästi unta ja pysyt terveenä. Vanhempanasi olen vastuussa hyvinvoinnistasi, jonka takia minun pitää huolehtia myös siitä että saat riittävästi unta. Siksi en voi antaa sinun nyt valvoa enää pidempään tänään."Sävyero on merkittävä.
"Koska sanon niin" = "koska olen vahvempi" = "käytän valtaa ja alistan sinut" = lapselle tulee olo, ettei hänen tahdollaan ole merkitystä
"Minun pitää huolehtia että saat riittävästi unta" = "Suojelen sinua ja pidän huolta sinusta." = lapselle tulee turvallinen oloVoimankäyttöön liittyy aina väärinkäytön riski. Niiden lähtökohtana pitää olla lapsen sekä ympäristön turvallisuuden varjeleminen, ja voimankäytto ei saa olla suhteetonta.
Esimerkiksi jos lapsi/nuori on hyökännyt toisen kimppuun, on ilmiselvää että kummankin turvallisuuden kannalta voi olla tarpeen tarttua ja pitää kiinni, jos eivät sanalliset kehotukset riitä.
Pelkkä "jos käskyt ei mene jakeluun" ei todellakaan riitä siihen että saa vaikka tilapäisesti eristää. Se on yhtälailla kuritusväkivaltaa. Mielivaltaisesti toteutettuna mikä vaan voi olla väkivaltaa.En ole täysin voimankäyttöä vastaan esim. opetustilanteissa, mutta sen käyttö tulisi rajata tiukasti.
Perustuslain mukaan jokaisella (niin aikuisella kuin lapsella) on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Siitä voidaan poiketa vain erillisen lain nojalla ja painavista syistä. On huolestuttavaa, että monet vanhemmat ja jopa varhaiskasvattajat katsovat oikeudekseen loukata lapsen fyysistä koskemattomuutta ihan vain siksi, ettei lapsi tottele heitä. Lähtökohtaisesti lapsen fyysiseen koskemattomuuteen tulisi puuttua vain akuutin vaaratilanteen torjumiseksi.
Kun aikuiset kunnioittavat lapsen fyysistä koskemattomuutta, niin myös lapsi itse oppii kunnioittamaan toisten fyysistä koskemattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Kuri" on alistamista. Se ei ole sama asia kuiLapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ihan kuten aikuisellakin. Tämän oikeuden kuitenkin menettää, kun toimii väärin, niin aikuinen kuin lapsikin.
Näin terve yhteiskunta toimii
Lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ihan kuten aikuisellakin. Tämän oikeuden kuitenkin menettää, kun toimii väärin, niin aikuinen kuin lapsikin.
Näin terve yhteiskunta toimii.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen, ihan kuten aikuisellakin. Tämän oikeuden kuitenkin menettää, kun toimii väärin, niin aikuinen kuin lapsikin.
Näin terve yhteiskunta toimii.
Oletko muslimi?
Reflections on Good Treatment for Psychosis
Vierailija kirjoitti:
Minulle henkilökohtaisesti terve kurinpito on sitä että osaan asettaa rajat ja säännöt normaalilla tavalla. Siihen ei liity mitään fyysistä kuritusta koska sen ei pitäisi edes liittyä siihen.
Pahin väkivalta on psykologista - ja salakavalaa.
Vierailija kirjoitti:
Sittemmin on ymmärretty, että myös muunlainen rankaisu on lapselle haitallista. Rankaisemalla lasta aikuinen heikentää luottamussuhdetta lapseen ja opettaa lapselle, että toiselle ihmiselle on ok tuottaa pahaa oloa. Esimerkiksi lapsi jota on piiskattu oppii lyömään toisia lapsia, lapsi joka on laitettu arestiin oppii sulkemaan toisia lapsia pois leikistä ja lapsi jonka leluja takavarikoidaan oppii väkisin ottamaan leluja toisilta.
Rankaisu ei myöskään opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä. Tästäkin syystä asiantuntijat suosittelevat, ettei lasta tulisi rangaista, vaan sen sijaan vahvistaa aikuisen ja lapsen luottamussuhdetta positiivisin keinoin ja tukea lapsen tunnetaitoja.
Eipä ole väkivaltaisuus tästä huolimatta vähentynyt nuorten keskuudessa. En väkivaltaa kannata mutta en myöskään tukistamista tai luunappia sellaisena ajattele. Itse sain tukkapöllyä ehkä alle 10 kertaa lapsena ja ne olivat vakavista asioista kuten toisen lyömisestä. Silläkin opilla oli paikkansa; kun lyö, voi saada itsekin turpiin ja se sattuu.
Vanhurskaan on hyvä elää herran kurissa ja nuhteessa ja alttaripojan kohdattava pappisseminaari
Noh puolustakaa vaan väkivaltaa sitten ihmettelette uutisia. Minusta kaikilla pitäisi olla oikeus elää ilman väkivaltaa varsinkin lapsilla. Vanhemmat ei aina ole älyn jättiläisiä jotka tietäisivät milloin väkivalta on "perusteltua" ja koska lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Sittemmin on ymmärretty, että myös muunlainen rankaisu on lapselle haitallista. Rankaisemalla lasta aikuinen heikentää luottamussuhdetta lapseen ja opettaa lapselle, että toiselle ihmiselle on ok tuottaa pahaa oloa. Esimerkiksi lapsi jota on piiskattu oppii lyömään toisia lapsia, lapsi joka on laitettu arestiin oppii sulkemaan toisia lapsia pois leikistä ja lapsi jonka leluja takavarikoidaan oppii väkisin ottamaan leluja toisilta.
Rankaisu ei myöskään opeta lapselle mitään hyvästä käytöksestä. Tästäkin syystä asiantuntijat suosittelevat, ettei lasta tulisi rangaista, vaan sen sijaan vahvistaa aikuisen ja lapsen luottamussuhdetta positiivisin keinoin ja tukea lapsen tunnetaitoja.
Siinä on vaan se ongelma, että se lapsen rankaisemattomuus ilmenee useasti rangaistuksena sitten kanssaihmisille.
Vaikka teoriassa asia varmaan toimiikin joidenkin kohdalla noin, niin se on hyvin pieni osa ihmisistä sellaisia, jotka osaisi kehittävästi pitää kuria, mutta ei kuitenkaan koskaan korottaa ääntään, ei kieltää mitään, eikä joidenkin mielestä saisi edes tuntea mitään negatiivista, ihan sama mitä se muksu tekee.
Jostain on keksitty ajatus, että lapset on pieniä aikuisia, jotka kyllä itse tietää mikä on heidän parhaakseen, mutta silti ovat hentoisia kuin perhoset, että liian kova puhalluskin riittää tuhoamaan heidän koko tulevaisuutensa.
Psykologisesti kuritetusta lapsesta tulee sosiopaatti. Oppii itse myös psykologisen pelin ja käytöksen.