Masentaa, taas neljä kielteistä vastausta työnhakuun
Plääh. Vi tuttaa ja masentaa. Missä helkutissa se työvoimapula on??!!!? Ei ainakaan tällä paikkakunnalla. En pääse haastatteluihin koska ikä, enkä hanttihommiin koska koulutus. Jokaiseen paikkaan vähintään 50 hakijaa, yleensä yli 80.
Ihan oikeasti väännän kohta itkua. Enpä tiedä mitä kukaan voisi tähän vastata, tein aloituksen kun ottaa niin päästä.
Kommentit (24)
Olen jotenkin ihan järkyttynyt tästä. Mulla on kuitenkin tutkinto, työkokemusta vaativista paikoista ja oikeasti olen ahkera. Mulla on viiden vuoden tauko työelämästä, olen ollut omaishoitajana läheiselle, eikä mulla ollut tosiasiassa vaihtoehtoa jatkaa töissä olemista siinä tilanteessa. Se mitä multa puuttuu on laajat tuttavaverkostot, suosittelijakin tuntee mut sieltä viiden vuoden takaa. Ihan kuin kaikki se entinen kokemus olisi pyyhitty pois.
Toinen juttu mikä ottaa päähän on nuo sähköpostihylkäykset. Ymmärrän että rekrytoijalle tulee parempi mieli kun hän selostaa että kiitos paljon hakemuksesta ja toivottavasti seuraat ilmoittelua ja haet vastaisuudessakin avoimia paikkojamme. Mutta kun sen viestin saaja näkee että viesti on lähetetty rekryjärjestelmän kautta massaviestinä kaikille, niin se niinkuin hieman vesittää sen tyhjän makeilun. Tulee vaan vielä paskempi olo. Että joo, ymmärrän että pidätte ihan uunona kun ylipäätään hain, mutta nuo massaviestit missä toivotaan hakemaan uudelleen on vähän kuin näyttäisi hakijoille keskisormea. Ap
Älä hae avoimiin paikkoihin, vaan jätä avoimia hakemuksia ja soita perään. Tarjoudu töihin palkkatuella tai puoli-ilmaiseksi 1kk.
Joo samassa veneessä ollaan. Saan joskus " hakemus tuli perille"- tyyppisen viestin.
Ikää on 60+, niin ei ole kovin paljoa kysyntää. Missä näkyy se, että ikärasi_sismi on kiellettyä?
Ei missään, sanon minä.
Ongelmasi on se, että selität tilanteen iälläsi. Ensimmäisenä sun pitää ruveta ottamaan vastuuta valinnoistasi. Miten kehitit ammattitaitoasi tuon viiden vuoden aikana?
Ikärasismia ei ole kyllä juuri kukaan paheksunut. On yhtä yleistä kuin koulu- ja työpaikkakiusaaminen. Tämä 4:lle.
Vierailija kirjoitti:
Älä hae avoimiin paikkoihin, vaan jätä avoimia hakemuksia ja soita perään. Tarjoudu töihin palkkatuella tai puoli-ilmaiseksi 1kk.
Olen laittanut avoimia hakemuksia kymmeniä.
Tuota palkkatukiasiaa täytyy selvittää, olisinko oikeutettu siihen. Ap
En ymmärrä, miten hallituksen tuomat muutokset auttavat työn saannissa. Eivät taida auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmasi on se, että selität tilanteen iälläsi. Ensimmäisenä sun pitää ruveta ottamaan vastuuta valinnoistasi. Miten kehitit ammattitaitoasi tuon viiden vuoden aikana?
Mä luulen, että jos on ollut viisi vuotta omaishoitajana, niin jo se on ollut aika kehittävää.
Mun äiti (joka tosin on työperäisten tuki- ja liikuntaelin vaivojen takia eläkkeellä) omaishoitaa mun muistisairautta sairastavaa mummoa. On semmoinen homma että siinä on oikeasti kiinni ja se vie kaiken energian. Onneksi mutsin ei tartte "kehittää ammattitaitoaan" sen lisäksi että on käytännössä 24/7 vastuussa toisesta ihmisestä.
Olen hakenut monta vuotta töitä turhaan. Lopulta laitoin paikalliselle koululle sähköpostin että olen käytettävissä opettajien sijaisuuksiin. Ei mennyt kauaakaan kun tuli kutsu ensimmäisen kerran parin päivän työhön. Muutamien päivien keikkojen jälkeen laitoin avoimen hakemuksen myös toiselle koululle. Nyt menen sinne parin kuukauden sijaisuutta tekemään.
Myös päiväkoteihin kannattaa ilmoittaa suoraan päiväkodin johtajalle että on valmis sijaistamaan.
näissä ei ikärasismi iskenyt
N55
Olet ollut liian kauan työttömänä. Mene opiskelemaan ja hakeudu työharjoitteluun ja sitä kautta yritä saada jalkaa ovenväliin. On tosi vaikeaa saada töitä jos on ollut pitkään pois työelämästä.
Vierailija kirjoitti:
En viitsi yksityiskohtiin mennä, mutta sen verran voin sanoa että ei kuule ollut viiden vuoden aikana rääpyä miettiä uraa tai ammattitaidon kehittämistä, sen verran intensiivistä oli. Mutta muuten hyvä huomio, vastuu on toki minun, oma valinta hoitaa läheinen. Enpä muuten olisi hoksannutkaan. Mutta kerro vielä miten se auttaa mua saamaan työpaikan että otan vastuun omista valinnoista? Antaako työnantaja siitä lisäpisteitä jos kerron että otan vastuun valinnastani jäädä omaishoitajaksi? Vai miten se toimii?
Mikset hae sijaiseksi päiväkoteihin? Siellä on huutava työvoimapula ja palkkaavat lähes kenet tahansa.
Hae siivoojaksi laitoksiin (kouluihin, päiväkotiin, urheilukeskuksiin) tai kunnallisiin päiväkoteihin. Työllistyminen on tahdosta kiinni, sillä näillä edellämainituilla on suurta pulaa lomittajista.
Vierailija kirjoitti:
Olet ollut liian kauan työttömänä. Mene opiskelemaan ja hakeudu työharjoitteluun ja sitä kautta yritä saada jalkaa ovenväliin. On tosi vaikeaa saada töitä jos on ollut pitkään pois työelämästä.
Varsinaisesti olen ollut työtyömänä kohta puoli vuotta. Työelämästä olen ollut pois tuon reilun viisi vuotta. Mutta joo, ei ole helppoa ei. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En viitsi yksityiskohtiin mennä, mutta sen verran voin sanoa että ei kuule ollut viiden vuoden aikana rääpyä miettiä uraa tai ammattitaidon kehittämistä, sen verran intensiivistä oli. Mutta muuten hyvä huomio, vastuu on toki minun, oma valinta hoitaa läheinen. Enpä muuten olisi hoksannutkaan. Mutta kerro vielä miten se auttaa mua saamaan työpaikan että otan vastuun omista valinnoista? Antaako työnantaja siitä lisäpisteitä jos kerron että otan vastuun valinnastani jäädä omaishoitajaksi? Vai miten se toimii?
Tämä kuulostaa jo paremmalta. Sitten seuraavaksi työnhaku kuntoon. Mieti millaista osaamista halutaan työpaikkaan, johon olet hakemassa. Sitten vain hankit sitä osaamista ja perustelet hakemuksessa ja mahdollisessa työhaastattelussa olevasi paras hakija. Näin olen itse saanut aina kaikki hakemani työpaikat.
On niin paljon hakijoita, ettei syy ole välttämättä se, mitä ajattelet vaan ihan yksinkertaisesti se, että joka paikkaan on tunkua. Ikääntyville ei auta muu keino kuin yrittäminen. Ehkä kevytyrittäjänä voisi kaupata itseään työkeikkoihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen hakenut monta vuotta töitä turhaan. Lopulta laitoin paikalliselle koululle sähköpostin että olen käytettävissä opettajien sijaisuuksiin. Ei mennyt kauaakaan kun tuli kutsu ensimmäisen kerran parin päivän työhön. Muutamien päivien keikkojen jälkeen laitoin avoimen hakemuksen myös toiselle koululle. Nyt menen sinne parin kuukauden sijaisuutta tekemään.
Myös päiväkoteihin kannattaa ilmoittaa suoraan päiväkodin johtajalle että on valmis sijaistamaan.
näissä ei ikärasismi iskenyt
N55
Kiitos vinkistä, taidan tehdä samoin. Ottaa siis suoraan yhteyttä päiväkodin johtajiin/kouluihin. Kuntarekryn kautta ei kyllä ole mitään irronnut. Tosin en päiväkotiin tai kouluun ole hakenut koska koulutukseni on eri. Ap
Vierailija kirjoitti:
Luitko aloituksen? Hän on ollut omaishoitaja, ei työtön.
Tämä on vähän sama kuin ettei kotivanhemmuuttakaan nähdä minään. Siinä kuitenkin tehdään sitä samaa kuin palkatut hoitajat varhaiskasvatuksessa. Ja paljon enemmänkin.
Aika kova juttu olla 5 vuotta omaishoitajana, nostan hattua.
Mietin että useinhan jokin ala toimii sisäänheittoalana työelämään, vaikka ei sitten olisi se lopullinen ala, mistä jää eläkkeelle. Hoitoalalla varmaan on hyötyä tuosta kokemuksesta ja siellä on myös työvoimapula. Olisiko teidän lähellä jotain vammaisten tai vanhusten asumispalvelua? Ilman koulutustakin varmaan pääsisit töihin ihan tuolla kokemuksella, ja lähihoitajan tutkinnon voi tehdä 1-2 vuodessa työn ohessa oppisopimuksella. Jos et sitä työtä halua tehdä loppuelämää, niin ei kukaan ihmettele, koska eihän moni muukaan tee, vaan alanvaihtajia on paljon. Mutta sitten kun on jo työelämässä, on helpompi päästä myös muun alan töihin. Jostain syystä pitkään työelämästä poissa olleita ei niin helposti palkata.
Tiedän tunteen, sellaista se työnhaku tahtoo nykyään olla että saat ei-oota ei-oon perään. Hanttihommiin otetaan vain nuoria ja "oikeisiin" töihin on aina joku parempi vaihtoehto.