Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

APUA! Tunnetteko YHTÄKÄÄN psykoosisairasta, joka kävisi oikeissa töissä?

Vierailija
20.02.2024 |

Itselläni on skitsoaffektiivinen häiriö ja en tunne. En skitsofreenikoista enkä skitsoaffektiivisista. Emme ole lainkaan hyödyksi kansantaloudelle, mutta viemme kyllä paljon resursseja.

jos tunnette tällaisia henkilöitä miten he tekevät sen? Itselläni harhat ja ahdistus tulevat kovaa jossain vaiheessa. No nyt oon ollut 5v kotona.

Lisäksi skitsoaffektiiviset naiset kuolevat kaikista mt-ongelmaisista nuorimpana, keskimäärin 17,5v nuorempana kuin muut.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunsin paranoidin skitsofreenikon. Ei todellakaan olisi uskaltanut ruokajonoon, saati sitten ulkomaille.

OT: Eräässä työpaikassani oli jokusen vuoden vakavan masennuksen takia eläkkeellä ollut nuorehko mies. Oli varmaan normaalia kovemmat työhalut, kun tervehtyi.

Itse sairastin lamaannuttavaa masennusta +40 vuotiaaksi asti. Tervehdyin kuitenkin työkykyiseksi. Eikä haittaa vaikka mitään työeläkettä ei ole kertynyt tai muutenkaan se että on ollut työtön koko elämänsä. Jaksan paremmin töissä kuin moni ikäiseni ja pääseepähän tässä kohta taas elämään vapaa-aikaa eli eläkkeelle. Ja terveenä kun ei työ ole vienyt voimia ja parantuminen siihen lisäksi. Saatan kyllä työskennellä niin pitkään kuin huvittaa jos vaan töitä saa.

Missä työskentelet? Itsellä kosahti kognitiiviset kyvyt kand

Olen siivooja. 

Vierailija
42/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt koko ikäni töissä. Ihan hyvissä hommissa nykyään. Olen yli 50v.

Tiedän että olen poikkeus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kaksisuuntainen diagnoosina. Kaksi kertaa paha psykoosi ja hoidettavana sairaalassa. Toinen kerta johtui siitä, että lopetin lääkkeet, koska luulin jo tervehtyneeni. Ei olisi kannattanut. Tai no kannatti, koska silloin tajusin, että lääkkeet on syötävä tai sama toistuu. 

Näistä molemmista jo pitkä aika. Tuosta ekastakin yli 20 v, toisesta jotain reilu 10 v. Kuitenkin molempien aikaan olin jo lakimies. Nykyisin ollut jo pitkään oma yritys. Ei näy minulla mitenkään. Mutta lääkkeitä syön edelleen.

kaksisuuntainen ei ole yhtä vaikea sairaus kun psykoosisairaudet ja menee mielialahäiriöiden alle.

Ei mene! Se on psykoosisairaus siinä missä skitsofreniakin. T.psyk.sh

Olette molemmat väärässä. Kakkostyypin kaksisuuntainen oireilee mielialan kautta, jos kaksisuuntainen on ykköstyyppiä niin sitten maniaan todennäköisesti kuuluu psykoosia. Eli lievempänä kaksisuuntainen on mielialahäiriö, vakavimmillaan psykoosisairaus.

Muistattehan, ettei ole hyvä levittää tällaista sairauksien moninaisuuden unohtavaa infoa, se on haitallista sairaudesta kärsiville. Lievästä oireilusta kärsivää ei auta se että hänen sairauttaan kohdellaan psykoottisena ja vaikeasti oireileva kärsii siitä, jos hänen sairautensa oletetaan lieväksi.

Eihän masennuskaan ole aina identtistä, vaan lievä masennus eroaa vaikeasta ja "pelkkä" vaikea masennus psykoottisesta masennuksesta. Ne vaikuttavat toimintakykyyn eri tavalla ja myös hoito on erilaista.

Vierailija
44/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahassakaan eli psykoottisessa kaksisuuntaisessa ei ole jatkuvia ja läpi eri mielialakausien kestäviä harhoja. Jos niitä esiintyy, niin silloin kyse on yleensä skitsoaffektiivisesta, joka oj:llakin on.

Vierailija
45/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt koko ikäni töissä. Ihan hyvissä hommissa nykyään. Olen yli 50v.

Tiedän että olen poikkeus.

Tiedän montakin samanikäistä jotka olleet koko ikänsä töissä, et ole poikkeus 

Vierailija
46/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin psykoosi tai kaksisuuntainen on ollut tosi monella julkkiksella, eikä ole ainakaan ulkopuolisen silmään vaikeuttanut työntekoa.

Vierailija
47/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa näköjään "taistelua", onko kaksisuuntainen psykoosisairaus vai ei. En tiedä näiden lääketieteellisestä luokittelusta eikä sillä ole minulle mitään merkitystäkään. Osaan kertoa vain itsestäni. 

Minä siis tuo lakimies, joka kirjoitti omasta kaksisuuntaisestaan. Se tosiaan itselläni diagnoosina. Omat psykoosini oli todella vahvoja. Kuulin ääniä mm. pistorasioista ja viemäreistä niin kotona kuin kaupoissa ja kaduillakin, auton kaiuttimista... Kotona peitin jätesäkeillä kaikki ikkunat, teippasin pistorasiat piiloon, tukin viemärit. Minua seurattiin ja tekemisilleni naurettiin. Vainottiin. Kävin tekemässä rikosilmoituksia. 

En nukkunut moneen päivään. En voinut syödäkään, kun ruuat oli myrkytetty. Asuin yksin. Näin harhoja. Eka kerralla en tiennyt yhtään, mistä kyse. Kaikki oli minulle täysin totta. Soitin kaverille, joka asui 400 km päässä. Onneksi hän tajusi, että olen aivan sekaisin. Käski minun pysyvän kotona ja hän lainaa auton ja ajaa paikalle. No, minne minä olisin mennytkään, kun vastaantulijat olisivat tappaneet minut.

Kaveri tuli monen tunnin päästä, katseli ja kuunteli minua ja kärräsi päivystykseen. Siellä sitten aivan sekaisin olin pari viikkoa. Lääkityksiä testailtiin. Meni kotiutumisen jälkeen vielä aikaa, että oikea lääkitys löytyi.

Toka kerralla aivan samat oireet. Olin siis silloin itse lopettanut lääkityksen, kun luulin tervehtyneeni. Olin aivan sekaisin. Mutta jotenkin ymmärsin, että nyt on sama tilanne päällä ja tämä ei ole totta. Olin tietenkin taas jätesäkeillä varustanut kotini ja teipannut pistorasiat. Valvonut taas. Mutta osasin itse hakeutua keskellä yötä ystäväni rapun portaille istumaan. Klo oli 3 yöllä. Oli kesä. Istuin siinä koiran kanssa klo 8 asti kunnes kaveri heräsi ja vastasi puhelimeen. 

Koira hoitolaan ja minut sairaalaan. Siellä taas pari viikkoa. 

Edelleen lääkityksellä ja varmaan sama toistuisi, jos en söisi. Omasta mielestäni nuo ovat kunnon psykooseja eikä mitään mielialaoireita, mutta jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä. Onko diagnoosini oikea, sitä en tiedä, mutta ei mielellään enää uudestaan. Lääkityksellä en oireile. 

Lakimies (ollut jo vuosia asianajaja)

Vierailija
48/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
49/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, skitsofreniaan sairastunut, ei psykoosissa tietenkään töissä käynyt 

Vierailija
50/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahassakaan eli psykoottisessa kaksisuuntaisessa ei ole jatkuvia ja läpi eri mielialakausien kestäviä harhoja. Jos niitä esiintyy, niin silloin kyse on yleensä skitsoaffektiivisesta, joka oj:llakin on.

Niin juuri t. Ap

kaipaan vielä kokemuksia miten ootte päässeet työelämään?

Vierailija
51/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen yhden opettajan

Luuleeko, että kävit sen koneella ja varastit teams-tunnukset?

Vierailija
52/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden kaksisuuntaisen jolla on ollut useita sairaalahoito jaksoja elämänsä aikana, lapset sijoitettu, alkoholiongelma ja itsemurhayrityksiä. Työkyvyttömyyseläkkeellä on. 

Vierailija
53/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa näköjään "taistelua", onko kaksisuuntainen psykoosisairaus vai ei. En tiedä näiden lääketieteellisestä luokittelusta eikä sillä ole minulle mitään merkitystäkään. Osaan kertoa vain itsestäni. 

Minä siis tuo lakimies, joka kirjoitti omasta kaksisuuntaisestaan. Se tosiaan itselläni diagnoosina. Omat psykoosini oli todella vahvoja. Kuulin ääniä mm. pistorasioista ja viemäreistä niin kotona kuin kaupoissa ja kaduillakin, auton kaiuttimista... Kotona peitin jätesäkeillä kaikki ikkunat, teippasin pistorasiat piiloon, tukin viemärit. Minua seurattiin ja tekemisilleni naurettiin. Vainottiin. Kävin tekemässä rikosilmoituksia. 

En nukkunut moneen päivään. En voinut syödäkään, kun ruuat oli myrkytetty. Asuin yksin. Näin harhoja. Eka kerralla en tiennyt yhtään, mistä kyse. Kaikki oli minulle täysin totta. Soitin kaverille, joka asui 400 km päässä. Onneksi hän tajusi, että olen aivan sekaisin. Käski m

Tutkimusten mukaan psykoosilääkitys ei lisää todennäköisyyttä käydä töissä pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Harrow et al (2017) tutkivat psykoosisairaiden toimintakykyä 20 vuotta kestäneessä seurantatutkimuksessa A 20-Year multi-followup longitudinal study assessing whether antipsychotic medications contribute to work functioning in schizophrenia ja havaitsivat, että psykoosilääkkeet alle kahdessa vuodessa lopettaneista 85 % oli töissä ja neuroleptilääkitystä jatkuvasti käyttäneistä 23 %. Ero säilyi, vaikka ennusteeseen vaikuttavat tekijät olivat konrolloitu. Wils et al (2016) taas havaitsivat 10 vuotta kestäneessä seurantatutkimuksessaan Antipsychotic medication and remission of psychotic symptoms 10 years after a first-episode psychosis, että psykoosisairasista lääkkeettömistä 37 % oli töissä, lääkityksellä 16 %. Myös esimerkiksi Bergström et al (2020) havaitsivat suomalaiseen rekisteriaineistoon pohjautuvassa tutkimuksessa, että antipsykoottien syöminen etenkin suurella annoksella ensimmäisenä viitenä vuotena oli yhteydessä sekä pitkäaikaislääkitykseen 19 vuoden seurantajaksolla, suurempaan todennäköisyyteen olla työkyvyttömyyseläkkeellä ja suurempaan kuolleisuuteen. Toisin sanoen ei ole mitään syytä olettaa, että antipsykoottiset lääkkeet lisäisivät työkykyä pitkällä aikavälillä, koska pitkän aikavälin seurantatutkimukset viittaavat systemaattisesti päin vastaiseen senkin jälkeen, kun muut tekijät kuten koulutus on otettu huomioon. 

Vierailija
54/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syrjäytyminen on yksi syy miksi skitsofrenian ennuste on niin huono. Jos ihmisellä ei ole mitään järkevää tekemistä ja tulot ovat koko elämän ajan pienet, niin eipä ole ihme jos mielenterveys on heikoissa kantimissa. 

Vierailija
55/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tiedän. Tämän henkilön vastuulla on kohtalaisen suuri asiakasmäärä, joiden asioita pitäisi kyetä käsittelemään. Kun pää on kuitenkin enemmän ja vähemmän sekaisin koko ajan, kun ajattelu on harhaista, syrjähtelevää ja hajanaista,  niin ei siitä työnteosta oikein mitään tahdo tulla. Omasta mielestään on tietysti erittäin osaava ja skarppi. Sossun hommissa tällaisia "pikku puutteita" katsotaan läpi sormien. Ei pidä ihmetellä, jos jatkossakin tulee näitä Joensuun lapsisurma uutisia.

Vierailija
56/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni kaksisuuntainen diagnoosina. Kaksi kertaa paha psykoosi ja hoidettavana sairaalassa. Toinen kerta johtui siitä, että lopetin lääkkeet, koska luulin jo tervehtyneeni. Ei olisi kannattanut. Tai no kannatti, koska silloin tajusin, että lääkkeet on syötävä tai sama toistuu. 

Näistä molemmista jo pitkä aika. Tuosta ekastakin yli 20 v, toisesta jotain reilu 10 v. Kuitenkin molempien aikaan olin jo lakimies. Nykyisin ollut jo pitkään oma yritys. Ei näy minulla mitenkään. Mutta lääkkeitä syön edelleen.

kaksisuuntainen ei ole yhtä vaikea sairaus kun psykoosisairaudet ja menee mielialahäiriöiden alle.

Minäpä b

Ei muuta sitä, että se luokitellaan kyllä psykoosisairaudeksi. Ei ole mikään mielipideasia. Maniassa ihminen on psykoosissa. Vaikeusaste vaihtelee, ja itse sairauskin jaetaan kahteen ryhmään (tyyppi 1 ja 2). 

Vierailija
57/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä lähes jokaisella alkoholistilla on jonkin sortin psykoosisairaus, ja 2/3 alkoholisteista on mukana työelämässä. 

Vierailija
58/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä b

Tosi kiva, ettei sinulla ole tuon kummempi. Meillä bipolaari perheenjäsen yritti psykooseissa mm. polttaa talon ja ihmiset siellä sisällä, piti muita agentteina ja mitäs vielä. Ei ole ollut koskaan elämässään edes lääkityksen kanssa työkykyinen. Hienoa siis tottakai, että sinulla mennyt noin, mutta kuuntelisin tässä arviossa psyk. sh näkemystä.

Vierailija
59/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä lähes jokaisella alkoholistilla on jonkin sortin psykoosisairaus, ja 2/3 alkoholisteista on mukana työelämässä. 

Ei kai.. itse en käytä alkoholia lainkaan. T. Ap

Vierailija
60/80 |
21.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstan sähköauto- ja huumetrolli teppo on ollut pitkään työkyvytön kannabiksen aiheuttaman skitsofrenian sekä jatkuvien kannabispsykoosien takia