Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

APUA! Tunnetteko YHTÄKÄÄN psykoosisairasta, joka kävisi oikeissa töissä?

Vierailija
20.02.2024 |

Itselläni on skitsoaffektiivinen häiriö ja en tunne. En skitsofreenikoista enkä skitsoaffektiivisista. Emme ole lainkaan hyödyksi kansantaloudelle, mutta viemme kyllä paljon resursseja.

jos tunnette tällaisia henkilöitä miten he tekevät sen? Itselläni harhat ja ahdistus tulevat kovaa jossain vaiheessa. No nyt oon ollut 5v kotona.

Lisäksi skitsoaffektiiviset naiset kuolevat kaikista mt-ongelmaisista nuorimpana, keskimäärin 17,5v nuorempana kuin muut.

Kommentit (80)

Vierailija
1/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan heitä paljon tunnetuissa henkilöissäkin.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_skitsofreenikoista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseni. Olen yrittäjä. Teen noin kuuden tunnin työpäivää. Pienet tulot. 

Vierailija
4/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan heitä paljon tunnetuissa henkilöissäkin.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Luettelo_tunnetuista_skitsofreenikoista

Joo mutta noi on historiassa. Ylen mukaan v 2020 7% skitsofreenikoista kävi töissä avoimilla työmarkkinoilla.

Vierailija
5/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein viimeksi 15h/vko ja en kyennyt siihen

Vierailija
6/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä sairaus ilmenee?

Vierailija
7/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän kaverini. On töissä lukion opettajana.

Vierailija
8/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on harhoja, psykooseja, maniaa ja masennusta vuorotellen. Itselläni skitsofreniaoireet jatkuvat jatkuvasti, mielialaoireet ovat toisinaan poissa.

Vierailija
9/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tein viimeksi 15h/vko ja en kyennyt siihen

Minulla on selkeät rutiinit. Ei se aina ole hauskaa, mutta sitten mietin, että vielä kurjempaa olisi olla töissä toisella. Nyt elämä on kuitenkin siedettävää ja saan tehdä mielenkiintoisia juttuja. Yrittäjyys on siitäkin hyvä, että jos osaa jonkun jutun, voi pienemmällä työmäärällä ansaita elannon. Voin suunnitella työajat, työympäristön ja ei ole työkavereita. 

Vierailija
10/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei mitenkään. Lääkitys kohdillaan. Tosin en ole usein kovin energinen ja aamuisin väsynyt. 

Vierailija
11/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen erään. Vuosia oli työkyvytön, mutta joskus 40 v työllistyi, ensin kuntoutustoiminnan kautta. Nyt jo 10 v ollut työelämässä.

Vierailija
12/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja on kuitenkin lopulta hyvin onnekas, koska koulutettu ja varakas saa yleensä tuon skitsoaffektiivinenhäiriö diagnoosin.

Kun taas samoista oireista pienituloinen on sitten skitsofreenikko paljon yleisimmin. Tästä oli yleuutisissa juttua muutama vuosi sitten. Hyvinvointialueet saa myös rahaa sairastavuus asteen perusteella, niin asuinaluekin voi kylläkin vaikuttaa diagnosointiin.

Joissain maissa on pyritty vähentämään psykoosidiagnosointia sen aiheuttaman voimakkaan stigman vuoksi. Who:n suositus vuodelta 2023 on myös, että psykiatrisesta pakkohoidosta luovuttaisiin, koska se on ihmisoikeuksien vastaista. Toivotaan että maailma muuttuu paljon ja nopeasti sekä ihmisille sallitaan vapaus olla ja elää! 

Vierailija
13/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika montakin. Siis näitä ketkä uskoo jotain väestönvaihtoteoriaa, koronarokotesirutusta tai jotain vastaavaa. Ikävä kyllä, he kelpaavat töihin.

Vierailija
14/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika montakin. Siis näitä ketkä uskoo jotain väestönvaihtoteoriaa, koronarokotesirutusta tai jotain vastaavaa. Ikävä kyllä, he kelpaavat töihin.

Ei noi tarkota että olis psykoosisairas.

Vierailija
15/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja on kuitenkin lopulta hyvin onnekas, koska koulutettu ja varakas saa yleensä tuon skitsoaffektiivinenhäiriö diagnoosin.

Kun taas samoista oireista pienituloinen on sitten skitsofreenikko paljon yleisimmin. Tästä oli yleuutisissa juttua muutama vuosi sitten. Hyvinvointialueet saa myös rahaa sairastavuus asteen perusteella, niin asuinaluekin voi kylläkin vaikuttaa diagnosointiin.

Joissain maissa on pyritty vähentämään psykoosidiagnosointia sen aiheuttaman voimakkaan stigman vuoksi. Who:n suositus vuodelta 2023 on myös, että psykiatrisesta pakkohoidosta luovuttaisiin, koska se on ihmisoikeuksien vastaista. Toivotaan että maailma muuttuu paljon ja nopeasti sekä ihmisille sallitaan vapaus olla ja elää! 

Voisitko etsiä tän jutun? En nimittäin usko yhtään että koulutus vaikuttaa saako skitsoaffektiivisen vai skitsofrenian. O.o

Vierailija
16/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

purra ja orpo

Vierailija
17/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin Satosta tässä eräänä päivänä, ja ajattelin, että käynti psykiatrin pakeilla voisi ratkaista tämän maan työmarkkinaongelmat. Eli juu, ei todellisuudentajun hämärtyminen estä työntekoa ainakaan julkisen sektorin johtotehtävissä.

Vierailija
18/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden opettajan

Vierailija
19/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin Satosta tässä eräänä päivänä, ja ajattelin, että käynti psykiatrin pakeilla voisi ratkaista tämän maan työmarkkinaongelmat. Eli juu, ei todellisuudentajun hämärtyminen estä työntekoa ainakaan julkisen sektorin johtotehtävissä.

Ei taida olla diagnoosia vaikka outoja ovatkin.

Vierailija
20/80 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitavat olla siellä osastoilla mielenterveyshoitajina?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä