Meneillään on muutos: Nuoret keskiluokkaiset miehet romuttavat isiensä ulkonäkönormit
Tekevät itsestään samalla pellen näköisiä kuten tämänkin jutun kuvituskuva osoittaa.
Kommentit (89)
Kysyin pojiltani (17 v ja 20 v) että haluavatko hajuvesiä. Katsoivat minua sen näköisinä, että 'mutsi on seonnut'. Naureskelevat tuolle Hesarin jutulle.
Ihan normaaleita tyylistään tarkkoja nuoria kaupunkilaisia ovat.
No-olipas persoonallista. Että pestään kasvot, käytetään dödöä ja kallita merkkivaatteita. Miksi nuoret sitten näyttävät katukuvassa niin tyylittömiltä?
Oikeasti. Kasari oli cool-asematunneli täynnä meikkavia poikia, hameita ja asennepukeutumista. Jopa Miami Vice-look vaati miehiltä pokkaa, sängen jättävä partakone, sukattomat kengat ja sillkipuku/t-paita yhdistelmä ja naisilla haalareita ja toppaolkauksia, räikeitä meikkejä. Toisaalta nuorilla överihopparikledjut, pitkät hiukset, hapsumokkatakit.
Ysärillä sitten tulikin jo tatskat, lävistykset etc..
Nykynuoret eivät osaa edes kapinoida oikein. Netissä joku jotain yrittää, mutta ...musakin ihan skeidaa, ei lueta, käydään salilla, sometetaamn - pilalla. Nuoriso on pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis hajuvesiä, pellelaseja ja korvakoruja. Ei ihme että nuorten yhdyntämäärät ovat kyselyjen perusteella romahtaneet, enkä syytä tästä nuoria naisia ollenkaan kun katsoo mihn on menty.
Nuo ihan samat jutut olivat käytössä jo 80-luvulla. Peililasit olivat tosi siistit silloin.
Miesten tuoksuja ei sanottu hajuvesiksi, mutta kyllä miehet käyttivät silloinkin tuoksuja. Eikä se silloinkaan ollut mikään uusi juttu.
Mistä täällä jotkut ovat saaneet sellaisen käsityksen, että miehet eivät ennen peseytyneet eivätkä käyttäneet tuoksuja.
Totta, vilkaiskaakapa vaikkapa 80-luvun ikonista Miami Vice-sarjaa.
Miehet tyylikkäissä vetimissä, hiukset laitettu viimeisen päälle, aurinkolaseja ja välillä silmälasejakin joka lähtöön. Tuoksutkin varmaan olivat tarkkaan mietityt, tosin ruudulta eivät välity.
Itse asiassa tuosta Hesarin jutun kuvasta tuli vähän mieleen nuoren Sonny Crockettin tyyli.
90-luku grunge-tyyleineen on vain ollut pinnalla jo pitkään, joten 80-luku tuylitietoisine miehineen ja hyvine tuoksuineen on ollut unohduksissa. Tervetuloa takaisin!
Eli ei mitään uutta auringon alla.
Kuljen Helsingissä päivittäin ja olen törmännyt usein noihin HEL-looks malleihin. Ihan tavalliset vaatteet useimmiten päällä, tumma toppatakki ja farkut.
Vierailija kirjoitti:
No-olipas persoonallista. Että pestään kasvot, käytetään dödöä ja kallita merkkivaatteita. Miksi nuoret sitten näyttävät katukuvassa niin tyylittömiltä?
Oikeasti. Kasari oli cool-asematunneli täynnä meikkavia poikia, hameita ja asennepukeutumista. Jopa Miami Vice-look vaati miehiltä pokkaa, sängen jättävä partakone, sukattomat kengat ja sillkipuku/t-paita yhdistelmä ja naisilla haalareita ja toppaolkauksia, räikeitä meikkejä. Toisaalta nuorilla överihopparikledjut, pitkät hiukset, hapsumokkatakit.
Ysärillä sitten tulikin jo tatskat, lävistykset etc..
Nykynuoret eivät osaa edes kapinoida oikein. Netissä joku jotain yrittää, mutta ...musakin ihan skeidaa, ei lueta, käydään salilla, sometetaamn - pilalla. Nuoriso on pilalla.
Nuoriso on aina ollut pilalla. Ja tulee aina olemaankin. T. Aristoteles
Vierailija kirjoitti:
Nuorten ulkonäkötrendit nyt ovat mitä milloinkin, mutta yleisellä tasolla minusta on myönteinen asia, että myös miehiltä nykyään odotetaan siistiä pukeutumista ja hygieniasta huolehtimista. Olen itse nelikymppinen nainen, ja monet ikäiseni ja vähän vanhemmat miehet ovat kyllä aika epäsiistejä. Nenä-, korva- ja kulmakarvojen annetaan rehottaa, vaatteet ovat mitä sattuu. Monille seurustelukumppaneilleni on ollut hirveä ongelma se, että vaikkapa juhliin on pitänyt laittaa puku päälle, tai on nuristu, kun olen ehdottanut yhteen kasvaneiden kulmakarvojen siistimistä. Isäni ikäluokassa hygieniasta huolehtimiseksi riitti sauna kerran viikossa. Ihostaan huolehtii vain harva itseni ikäinen mies, vaikka ihan jo perusvoide talvikaudella tekisi monelle hyvää.
Edelleen on kaiken tyyppisiä nuoria. Kuulostaa siltä, että jos olisit nyt nuori niin ne sun tyyppiset nuoret miehet ois niitä jotka ei ulkonäöstä tai edes hygieniasta huolehdi.
Sinun miesmakusi siis vain on tuollainen, kenties elinpiirissäsi miehet yleisestikin jos käsityksesi isäsi ikäluokan miehistä on se kerta viikossa pesulla ja siinä se.
Onpa kamalaa, voi hirveää, kyllä nyt on maailmanloppu tulossa!
Plääh.
OMG, nuoret miehet pukeutuu eri tavalla kuin vanhat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomer Kaleveiden itkua odotellessa :D kylläm tosimies haissee viinalle, ajaa Nissan kaskailla ja polttaa tupakkaa.
Nissan Qashqai on ennemminkin autoista täysin ymmärtämättömän muumin auto kuin stereotyyppisen rööki hampaissa ajelevan tosimiehen.
Jaa-a. Luotettava auto jossa on hyvä jälleenmyyntiarvo? Menin myös koeajamaan honda crv:n muttei se ollut hintaerotuksen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Boomer Kaleveiden itkua odotellessa :D kylläm tosimies haissee viinalle, ajaa Nissan kaskailla ja polttaa tupakkaa.
Tosimies ja ajatteleva tekee juuri niin. Kuolee eläkeiän kynnyksellä ja ei rasita siksi yhteikuntaa.
Sokkarin hajuvesiosastolla oli jo ysärillä miehillekin hajuvettä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin pojiltani (17 v ja 20 v) että haluavatko hajuvesiä. Katsoivat minua sen näköisinä, että 'mutsi on seonnut'. Naureskelevat tuolle Hesarin jutulle.
Ihan normaaleita tyylistään tarkkoja nuoria kaupunkilaisia ovat.
Hajuvesien käyttäminen on kyllä tavallista pojille niin kaupungissa kuin maallakin. Siis niille jotka siitä tykkää, ei se erikoista ole.
Mun iskä on taikinanaamainen mätisäkki!
Maskuliinisuus on out.
Ei ihme, sillä energiajuomilla ja -patukoilla ei lihasmassa kasva. Eräs youtubettaja kehui seuraajilleen ettei ole käynyt ulkona kahteen viikkoon eikä ole nähnyt päivänvaloa sillä valvoi yöt ja nukkuu päivät.
Mun mies (35v) on käyttänyt hajuvettä kyllä niin kauan kuin olen sen tuntenut. Ja isänsä tietääkseni käyttää myös, ainakin silloin tällöin. Olen pitänyt sitä ihan normaalina? Onhan noita miesten hajuvesiä ollut kaupoissa niin kauan kuin muistan.
Onhan koko mieskuvakin muuttumassa nykyään suuntaan jossa karkeat fyysistä työtä tehneet miehet eivät olleet. Ennen oli coolia olla vahva, miehekäs, laatikossa kuten poliisi, palomies tai rekkamies. Nyt suositut miehet poistuneet laatikosta ja he ovat vaatteineen, koruineen ja kemppareineen entistä naismaisempia ja tätähän ei saisi tuoda esiin sukupuolineutraalissa Suomessa* (jossa ihan hiljattain samaa sukupuolta parisuhteuttava henkilö ei saanut kannatusta seksuaalisen tasa-arvon vastustajien toimesta).
Nyt on upeaa kun on tuubaa tuottava influensseri omalla kanavallaan (tuottaen mitä vaan skeidaa kunhan yleisö diggaa). Nyt parrakkaat kultaketjupojat partavesi lemuten, 500 euron sneakerit jalassa kuvaa itseään ja tuottaa todella tärkeää sisältöä someen miten he tuntevat ja osallistuvat tähän maailmaan.
Itseasiassa some mahdollistaa sen että mitään osaamattomat ihmiset voivat tuottaa sisältöään ja passiiviset vätykset narkkaavat tätä sisältöä sisällöttömäänsä elämäänsä.
Me kaikki kuolemme kuitenkin. Miksi käyttää oma elämänsä miettimällä mitä muut ajattelevat, kun voisi vain elää itselleen sopivalla tavalla ketään oikeasti satuttamatta? Lisäksi joku valittaa aina kuitenkin, mikään ei ole hyvä tai sallittua varsinkaan täällä Suomessa, joten mitä väliä. Lisäksi elämä on niin lyhyt, joten miksi arvostella toisten pukeutumista ja ulkonäköä, miksi ei vain keskity omaan elämään ja siihen miten sen pahan olon saisi oikeasti pois?
Nuorten väliset voi olla laskussa mutta setämiesten ja nuorten poikien on vahvassa nousussa.