Hallituksen käytös ja toimintatapa on suurin syy sen epäsuosioon ja lakkoihin
Näin väitän.
Useimmat suomalaiset varmasti ymmärtävät, että maamme taloudellisen tilanteen vuoksi tiukennuksia on tehtävä.
Koen kuitenkin, että jo erilaisella toiminta- ja lähestymistavalla hallitus säästyisi lakkoilulta ja saisi jopa kansalaisten tuen pakollisille toimille talouden ylläpitämiseksi.
Koko hallituksen olemassaolon ajan erityisesti pää- ja valtionvarainministeri ovat välittäneet retoriikallaan kovaa, halveksuvaa ja syyllistävää asennetta erityisesti niitä kohtaan, joihin tiukennukset iskevät rajuimmin.
Minkäänlaista empatiaa tai ymmärrystä sille, että uudistukset tulevat aiheuttamaan monille paljon stressiä ja ahdistusta, ei ole tullut edes sivulauseessa (esim. "olemme pahoillamme asumistuen kiristämisen välttämättömyydestä, sillä ymmärrämme, että monet ihmiset joutuvat muuttamaan jopa toiselle paikkakunnalle tämän vuoksi". + niiden syiden avaamista, miksi ja minkä laajuisina nämä kiristykset on välttämätöntä tehdä) jne.
Tuntuu, että kansalaisista on tehty syyllisiä ja että juuri heidän pitäisi kokea huonoa omatuntoa huonosta taloustilanteesta. Tällainen asenne paitsi hankaloittaa hallituksen toimintaa myös lisää vastakkainasettelua ja negatiivisia tunteita yhteiskunnassa aikana, jolloin kansan yhtenäisyyden pitäisi olla yksi maan johdon ykköstavoitteista.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin valehtelivat? Minä ainakin äänestin juuri tällaisen politiikan puolesta, mitä nyt tekevät. Vasemmiston mielestähän olen ihmisontaa ja äänestin väärin. Omaa poliittista kantaansa ei uskalla enää ääneen sanoa.
No miltä näyttää talous- ja työllisyystilanne? Menikö niinkuin luvattiin, muistelepa?
Onpas typerä kommentti. Hallitus on alkutaipaleellaan, ei vielä vuottakaan mennyt. Sormia napsauttamallako isot muutokset tapahtuu?
Persuilla ainakaan ei edes ollut mitään vaalilupauksia, vaan lupasivat tehdä puolueohjelman mukaista politiikkaa. Itse persujen äänestäjänä olen tyytyväinen tähänastiseen. Kauhistelen vaan vasemmiston moraalin puutetta, kaikkensa tekevät vaikeuttaakseen demokratian toteutumista tässä maassa. Se viimekesäinen rasismikohukin oli aivan joutavaa pelleilyä, mutta mikä tahansa millä vaikeutetaan päättäjiemme työtä, käy oppositiolle. Kaikki tää lakkoilutörky on saanut minut vakuuttuneeksi etten ikimaailmassa enää vasemmistoa sorru äänestämään. Nuorempana tuli sellainenkin erehdys tehtyä.
Mutta kyllä hallitus joidenkin kyselyjen mukaan on edelleen suosittu sen äänestäjien keskuudessa. Nythän on oikeiston kannattajilta hallitus edelliset neljä vuotta vihervassarit sairaine agendoineen vallassa. Mutta jos yhtään lohduttaa nyt ei ole koko kansan presidenttiäkään, kumpikaan toisen kierroksen ei olisi sitä ollut.
Ap kirjoitti erittäin osuvasti. Poliitikkojen valehtelu vaalien edellä kansaa kiukuttaa. Samoin se, etttä omien toimien vaikutukset selitetään jatkuvasti edellisen hallituksen viaksi.
Presidentti Niinistö toi puheessaan esiin sen, että valtion velka on kasvanut viimeiset 16 vuotta. Eiköhän siihen mahdu useampi hallitus (Vanhanen, Kiviniemi, Katainen, Stubb, Sipilä, Rinne ja Marin pääministereinä).
Väitän, että omaa etuaan tavoittelevat päättäjät ovat varsin lyhytnäköisiä. Kenellekään ei ole tullut yllätyksenä väestön ikääntyminen. Eläkejärjestelmää olisi voinut uudistaa vaikka vähin erin siirtymävaiheineen ja saada aikaan kaikkien kannalta oikeudenmukainen lopputulos. Nyt tehdään äkkiliikkeitä vailla tietoa uudistusten ja leikkausten kokonaisvaikutuksista. Kannattaisi esimerkiksi niissä työehtosopimuksiin liittyvissä asioissa kuunnella alan asiantuntijoita eikä yrittäjäjärjestön jäsenten mielipiteitä.
Orpo ja Purra ovat johtamis- ja vuorovaikutustaidoiltaan surkeita. Purraa kuunnellessa tulee mieleen äkseerava vääpeli. Management by p..kele.
Ihan kuin kansalaiset olisivat syyllisiä paskaan taloustilanteeseen. Hallitus vois välillä katsoa peiliin ja seuraavaksi yrityksiin, löytyiskö vika sieltä?
En tiedä mistä se kertoo, että omassa tuttavapiirissä moni on jo muuttanut ulkomaille ja lopuistakin suuri osa suunnittelee muuttavansa lähiaikoina. Kyseessä työikäiset ja työssäkäyvät ihmiset. Ei tänne jää kukaan, jos pystyy tekemään töitä vaikka Espanjasta käsin. Suomesta on tullut ihan hirveä paikka tavalliselle ihmiselle. Palvelut surkeat, työehdot heikkenemässä entisestään, asuntoakaan ei uskalla enää ostaa, hallituksessa jotain amispölöjä, jotka vihaavat kansalaisia. Juu, ei kiitos.
Luottamus on tärkeintä. Jos sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin valehtelivat? Minä ainakin äänestin juuri tällaisen politiikan puolesta, mitä nyt tekevät. Vasemmiston mielestähän olen ihmisontaa ja äänestin väärin. Omaa poliittista kantaansa ei uskalla enää ääneen sanoa.
No miltä näyttää talous- ja työllisyystilanne? Menikö niinkuin luvattiin, muistelepa?
Onpas typerä kommentti. Hallitus on alkutaipaleellaan, ei vielä vuottakaan mennyt. Sormia napsauttamallako isot muutokset tapahtuu?
Persuilla ainakaan ei edes ollut mitään vaalilupauksia, vaan lupasivat tehdä puolueohjelman mukaista politiikkaa. Itse persujen äänestäjänä olen tyytyväinen tähänastiseen. Kauhistelen vaan vasemmiston moraalin puutetta, kaikkensa tekevät vaikeuttaakseen demokratian toteutumista tässä maassa. Se viimekesäinen rasismikohukin oli aivan j
No en odottanutkaan että persujen äänestäjä ymmärtää mitään työmarkkinoista, taloudesta tai demokratiasta.
Kun guuglaa hyvän johtajan ominaisuudet, ensimmäinen osuma toteaa:
Hyvää johtajaa pidetään oikeudenmukaisena, yhteistyökykyisenä ja helposti lähestyttävänä.
Miten vertautuu Orpo ja Purra kuvaukseen...
Luottamusta ei tällä hetkellä ole.Missä on Purra? Luulen että lakot jatkuu.
Ehkä lähestyminen olisi ollut toisenlaista jos hallituksen alkutaival olisi ollut helpompi. Sellainen rasismilässytys etc oli täysin turhaa ajojahtia ja kiukuttelua. Niin metsä vastaa kun sinne huudetaan.
Vaikken kansantaloustieteilijä olekaan, niin on vaikea ymmärtää miten esimerkiksi työttömien tai köyhien kyykytys jonkin ihmeellisen sammon kautta toisi heille esimerkiksi työpaikkoja, joiden avulla voisivat vaurastua edes vähän. Jotenkin akateemisesti kouluttautuneena ja maalaisjärkeä omaavana näen, että ihmiset saavat töitä, jos työpaikkoja luodaan ja jos koulutusjärjestelmää muutetaan niin, että työtehtävää a suorittamaan menevän ei tarvitisisi opiskella opistotason tai edes ammattitason tutkintoa, vaan riittäisi kurssi, jossa opitaan työtehtävän a suorittaminen. Näin ei opiskelutkaan sitten kestäisi kaikilla vuosia ja vaikka työtön peruskoulun surittanut pääsisi tekemään työtehtävää a ja vaikka sitten töiden ohella opiskelisi myös työtehtävän b.
Ja sitten aikuisneuvolat. Että voisi käydä ongelmansa kanssa siellä matalalla kynnyksellä, ongelmat ja mahdollista jatkohoitoa tai lisätutkimuksia vaativat oireet hoidettaisiin ajoissa. Ihmiset saisivat ajoissa opastusta ja tukea terveytensä ylläpitämiseen ja näin työkunto pysyisi.
Ja että työtön saisi tehdä lyhyitä työvuoroja. Sanotaan vaikka, että saisi automaattisesti luvan tehdä töitä 2 tuntia päivässä, max 10 tuntia kuussa ilman, että se vaikuttaa työttömyysstatukseen (ja tätä kautta korvauksiin). Näin työtön pysyisi kiinni työelämässä ja saisi ylimääräistä rahaa. Kun olisi rajoitettu työaikamäärä, niin ei olisi pelkoa, että se olisi pois työnetsimiseltä.
Nyt vain rajoitetaan ja kielletään ja laitetaan kahleita entistä tiukemmalle. Ei se johda mihinkään hyvään eikä ratkaise mitään.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ole niin epäsuosittu kuin luulet. Me sivistynyt järkevä väestönosa olemme hiljaa ja kuuntelemme vasemmiston ja ay- liikkeiden vastenmielistä huutoargumentointia. Iso osa duunareista ei ole edes lukenut hallitusohjelmaa, lakkoilevat vain koska liitto käskee, saavat vapaapäiviä.
Riku Aallon tv-haastattelu Ylellä sisälsi kyllä ihan hyviä pointteja. Ei kannattaisi kenenkään omassa pikku suojatyöpaikassaan ajatella ettei uudistukset kurjistaisi omaa elämää. Jos nyt jyrätään läpi uudistukset joissa mm. jokainen työntekijä on itse vastuussa työssä sopimisesta ja neuvotteluyhteiskunta ajetaan kohti diktatuuria. Ihmisiä irtisanotaan jatkuvasti. Huono-osaisia kun tulee reippaasti enemmän niin alkaa hyväosaisillakin elämänlaatu heikentyä.
t. puolueeton
Ja niin saatiin taas päivän pakollinen "mollaa hallitusta" avaus tehtyä. Tietty porukka jo odottelikin sormet syyhyten, että pääsisi peukuttamaan. Aika surkea kuva palstalaisista välittyisi, jollei tietäisi toiminnan olevan pääosin organisoitua ja keskusjohtoista, perässähiihtäjiäkin toki aina on, ns. hyödyllisiä hölmöjä.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus ei ole niin epäsuosittu kuin luulet. Me sivistynyt järkevä väestönosa olemme hiljaa ja kuuntelemme vasemmiston ja ay- liikkeiden vastenmielistä huutoargumentointia. Iso osa duunareista ei ole edes lukenut hallitusohjelmaa, lakkoilevat vain koska liitto käskee, saavat vapaapäiviä.
Sieltäpä se tuli, sivistynyt järkevä, älä ole naurettava.
Olen tainnut kerran nähdä Orpon eduskuntavaalien jälkeen "johtamassa", puhumassa kansalle jollain videolla. Seuraan kuitenkin aktiivisesti uutisia.
Purra pyyhkii Orpolla lattiaa, on enemmän esillä ja äänessä, vaikkakin hänenkin ulostulonsa ovat lähinnä ulinaa vasemmistosta ja ay-liikkeestä. Ja kädessä savuava ase.
Vierailija kirjoitti:
Kun guuglaa hyvän johtajan ominaisuudet, ensimmäinen osuma toteaa:
Hyvää johtajaa pidetään oikeudenmukaisena, yhteistyökykyisenä ja helposti lähestyttävänä.
Miten vertautuu Orpo ja Purra kuvaukseen...
Eiköhän kansa odota hallitukselta ennen kaikkea päätöksiä Suomen parhaaksi. Nuo sinun tarjoilemat kuvaukset soveltuisi lähiesimieheen esimerkiksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä se kertoo, että omassa tuttavapiirissä moni on jo muuttanut ulkomaille ja lopuistakin suuri osa suunnittelee muuttavansa lähiaikoina. Kyseessä työikäiset ja työssäkäyvät ihmiset. Ei tänne jää kukaan, jos pystyy tekemään töitä vaikka Espanjasta käsin. Suomesta on tullut ihan hirveä paikka tavalliselle ihmiselle. Palvelut surkeat, työehdot heikkenemässä entisestään, asuntoakaan ei uskalla enää ostaa, hallituksessa jotain amispölöjä, jotka vihaavat kansalaisia. Juu, ei kiitos.
Uskoisko tuota. Suomalainen sosiaaliturva ja järjestäytynyt yhteiskunta taitaa sittenkin viedä voiton useimpien kohdalla. Puhelinmyyjäksi Espanjaan, juu, ei kiitos.
Hallitus ei ole epäsuosittu. Kokoomus on edelleen Suomen suosituin puolue ja PS on nostanut kannatustaan.
Meitä on paljon, jotka hyväksyvät hallituksen toimet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persuilla ainakaan ei edes ollut mitään vaalilupauksia, vaan lupasivat tehdä puolueohjelman mukaista politiikkaa. Itse persujen äänestäjänä olen tyytyväinen tähänastiseen. Kauhistelen vaan vasemmiston moraalin puutetta, kaikkensa tekevät vaikeuttaakseen demokratian toteutumista tässä maassa. Se viimekesäinen rasismikohukin oli aivan j
Riikka Purra oikein erikseen jeesusteli että pienituloisilta ei leikata. Oppositiossa persut räksytti hallituksen hillotolpista ja juhlimisesta ym. Nyt Riikka ja kumppanit on hiljaa hillotolpistaan ja juhlii veronmaksajien rahoilla. Pääministeri piilottelee räksyPurran takana. Noloa touhua!
"Velkalaivalla" Petturin tunnin junan buustaamana Suomi ajetaan Mariaanien hautaan. Osa syyllisistä taitaa hypätä pois kyydistä eurovaalien kohdalla.
Up