Täytän 60 ja vanhuus iskee lujaa!
Vähän ahdistaa! Sekä ulkoisesti että sisäisesti huomaa nyt kyllä ikääntymisen rankasti. Töissä pitäisi jaksaa, ja sekin kauhistuttaa. Surettaa ulkoinen rapistuminen. Molemmat vanhemmat menivät muistisairauksiin, pelottaa että osuu omallekin kohdalle.
Muita kuusikymmpisiä kriiseilijöitä? (Itseään ja upeaa elämää ei tarvitse nyt tulla kehumaan, tämä ei ole sellainen ketju.)
Kommentit (253)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota, mutta sen huomaan, että ikään kuin puhettani ei otettaisi enää tosissaan esim. työterveydessä. Ehkä he ovat jotenkin luovuttaneet ja tuumivat, ettei tuo onneton enää kauan muutenkaan töissä pakerra.
Muistin huonontumisen huomaa. Pyörryttää ja huimaa aiempaa herkemmin eikä ajatus kulje kuten ennen. Olen yli 60.
Mikset jää eläkkeelle? Ei kuusikymppisenä missään tapauksessa pitäisi enää työssä olla.
Jos on tarpeeksi yli kuuskymppinen niin saisi jo sitä varhennettua eläkettä, ihmettelen kun tosi moni tuttu ei ole ottanut sitä.
Uusi presidentimmekin täyttää 4 vuoden kuluttua 60. Virka-aika on 6 vuotta. On siis yli 60-vuotiaana vielä pressa. Entäs Niinistö, joka on nyt 75.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö työpaikan johto ymmärrä ikääntymistä?
Eli että antaisi kevyempiä hommia jos ei jaksaminen riitä.
Mitenhän alapeukkuajat tän käsittivät?
Ei työpaikka ole mikään vanhusten sossu. Vanhukset pois eläkkeelle ja työpaikat nuorille! Ei millään työpaikalla voi olla velvoitetta eikä ole edes varaa pitää sairastelevaa ja hidasta, täysin tuottamatonta mummoporukkaa töissä. Joku järki vaatimuksillakin pitää olla.
No kysypäs mitä mieltä tästä on Orpo, Purra ja Satonen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pelota, mutta sen huomaan, että ikään kuin puhettani ei otettaisi enää tosissaan esim. työterveydessä. Ehkä he ovat jotenkin luovuttaneet ja tuumivat, ettei tuo onneton enää kauan muutenkaan töissä pakerra.
Muistin huonontumisen huomaa. Pyörryttää ja huimaa aiempaa herkemmin eikä ajatus kulje kuten ennen. Olen yli 60.
Mikset jää eläkkeelle? Ei kuusikymppisenä missään tapauksessa pitäisi enää työssä olla.
Jos on tarpeeksi yli kuuskymppinen niin saisi jo sitä varhennettua eläkettä, ihmettelen kun tosi moni tuttu ei ole ottanut sitä.
Onko siihen mahdollisuus. Mulla ainakin lukee, että alin mahdollinen eläkeikä on 65. Lisäksi tavoitteena, että olisi töissä 66,5-vuotiaaksi.
Ikääntyminen on yksilöllistä. Presidentin bonusäiti Pirkko Mannola on syntynyt v.1938 eli tänä vuonna tulee 86 vuotta täyteen ja silti esiintyy teatterissa ja kiertueilla tanssien ja laulaen.
Onhan 60 jo paljon ikää, ei siitä mihinkään pääse. Moni tuudittautuu siihen, että tosi moni kasikymppinen on pirteä ja iloinen. Joo niin on, mutta moni ei myöskään ole. Minun vanhempani elivät terveesti ja raittiisti: äiti kuoli haimasyöpään 74-vuotiaana, ja isä oli täysin dementoitunut jo ennen kahdeksaakymmentä. Molemmilla viimiset 10 vuotta pelkkää kärsimystä. Minä täytän 60 kahden vuoden päästä, ja kyllä ajattelen aloittelevani viimeisiä kilometrejä.
Ei ole suositeltavaa jäädä eläkkeelle ennen eläkeikää, koska valtion talous on tiukalla. Ihan yhtä paljon työpaikka voi olla monen syrjäytyneen sossupaikka.
Vierailija kirjoitti:
Onhan 60 jo paljon ikää, ei siitä mihinkään pääse. Moni tuudittautuu siihen, että tosi moni kasikymppinen on pirteä ja iloinen. Joo niin on, mutta moni ei myöskään ole. Minun vanhempani elivät terveesti ja raittiisti: äiti kuoli haimasyöpään 74-vuotiaana, ja isä oli täysin dementoitunut jo ennen kahdeksaakymmentä. Molemmilla viimiset 10 vuotta pelkkää kärsimystä. Minä täytän 60 kahden vuoden päästä, ja kyllä ajattelen aloittelevani viimeisiä kilometrejä.
Onhan se, mutta kuolla voi nuorenakin.
Kyllä ne ikälisät alkavat näkyä, kun viisikymmentä on täyttänyt. Alamäen jyrkkyys riippuu tietysti siitä, millaiset elintavat on. Niistäkin huolimatta kaikenlaista vaivaa alkaa tulla ja jaksaminen ei ole enää samaa, kuin nuorempana. Myös palautuminen on hitaampaa.
Ihan käsittämätöntä, että eläkeikää hilataan aina 70 vuotiaaksi asti. En oikein pysty näkemään, että tuon ikäinen pärjäisi esimerkiksi rakennuksilla tai palomiehenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siihen mahdollisuus. Mulla ainakin lukee, että alin mahdollinen eläkeikä on 65. Lisäksi tavoitteena, että olisi töissä 66,5-vuotiaaksi.
Riippuu minä vuonna oot syntynyt, 1963 synt. saa 61-vuotiaana, 1964 syntynyt 62-vuotiaana ellei Purra nyt touhukkaana ehdi saada lakimuutosta. Tutki "varhennettu eläke".
Vierailija kirjoitti:
Tänä vuonna 60v täyttävät ovat syntyneet v.1964 ja tuntevat itsensä vanhoiksi. Miten on mahdollista, että Yhdysvaltojen presidentinvaalissa ovat mukana vuosina 1944 ja 1946 syntyneet, jotka väittävät olevansa kyvykkäitä johtamaan maailman mahtavinta maata?
Minä, vuonna 1964 syntynyt, pääsin kokemaan ikäsyrjintää työnhaussa jo muutama vuosi sitten. Kokeilin sitten reippaampaa lähestymistapaa ja ilmoitin joissakin vapaamuotoisissa hakemuksissa olevani samanikäinen kuin silloinen hallitus keskimäärin. Turha toivo.
Tuolloin muuten kokeilin rekryneuvojien ja ceeveekurssinvetäjien ehdotusta siitä, että hakemuksessa pitäisi erottua ja olla rohkea ja ennakkoluuloton. Työttömänä olen edelleen.
Ikä on vain luku, eihän ihmisen tarvitse liimautua kiikkustuoliin "vanhana" Eläkkeellä voit myös nauttia elämästä.
Kun nuoret istuvat sisällä, tuijottaavat ruutuja, tilaavat kotiin ruokaa, tunnen itseni nuoreksi lähtiessäni ulos oppimaan ja kokemaan uusia asioita. Ihanaa olla utelias elämälle, eikä sohvalle vajonnut vanhus.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan sanoisi, että se alamäki alkaa juuri 60-vuotiaana. Kyllä se alkaa pikkuhiljaa vähän aiemmin. Ei sitä niin huomaa. Voi olla myös, että on niin kauan ollut työelämässä että senkin takia on jo uupunut. Sitten miettii, että tässä pitäisi vielä 5 vuotta vähintään jaksaa. Itse olen ottanut sellaisen taktiikan, että ajattelen aina vuosi kerrallaan.
Pari vuotta pitäisi vielä jaksaa töissä. Kuukausikampa on jo hankittu.
Vierailija kirjoitti:
Uusi presidentimmekin täyttää 4 vuoden kuluttua 60. Virka-aika on 6 vuotta. On siis yli 60-vuotiaana vielä pressa. Entäs Niinistö, joka on nyt 75.
Bidenista puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ikä on vain luku, eihän ihmisen tarvitse liimautua kiikkustuoliin "vanhana" Eläkkeellä voit myös nauttia elämästä.
Kun nyt ensin pääsisi sinne eläkkeelle, että voisi nauttia.
Huomaan jo 55v ikäisenä vanhuuden kolkuttelevan. Olen päättänyt taistella vastaan sen minkä voin. Iän kertymiselle en voi mitään, mutta yritän syödä terveellisesti, kuntoilla ja harrastaa muistia tukevia asioita, että toimintakyky pysyisi mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyvänä.
Vierailija kirjoitti:
Kun nuoret istuvat sisällä, tuijottaavat ruutuja, tilaavat kotiin ruokaa, tunnen itseni nuoreksi lähtiessäni ulos oppimaan ja kokemaan uusia asioita. Ihanaa olla utelias elämälle, eikä sohvalle vajonnut vanhus.
Heh-heh. Minä olen 65, ja toki käyn ulkona, vaan aika vähissä on tällaisen äijänkäppänän uuden kokemiset ja oppimiset. Aina sitä saa toki fantasioida.
Yksinäissys tullut minulle elämään,vanhemmat, ystävistä ja tutuista suurin osa jo kuollut.
60vN
Osanotto vanhenemisesta ja onnittelut. Jos et täyttäisi 60, olisit jo kuollut. Mietipä sitä.