YLE: Lapsen tililtä ei sovi ottaa rahaa, lainaaminenkin on kielletty
"Perheen käyttötili on tyhjä, mutta lapsen säästötilillä on rahaa. Monen vanhemman mielestä ratkaisu on ilmeinen: lainataan lapsen tililtä. Lain mukaan se ei kuitenkaan ole sallittua.
Lapsen tilille talletetut rahat ovat hänen omaisuuttaan, eikä niitä saa käyttää tai lainata muuhun kuin lapsen omiin tarpeisiin. Ei edes siinä tapauksessa, että rahat olisivat alun perin vanhemman itsensä tilille säästämiä.#
Kommentit (253)
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
Vierailija kirjoitti:
Minä säästän lasta varten omalle säästötililleni. Sieltä tulen maksamaan ajokortin, huonekaluja kun muuttaa omilleen ym kuluja. Ja jos paha päivä koittaa niin voin nostaa rahaa vapaasti myös omaan käyttöön.
Onko oikein totuttaa ne kermaperseiksi maksamalla kaikki??
"Lapsen rahoja ei saa varastaa"
Tosi harmi, että tämä täytyy kertoa ääneen.
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Minua ihmetytti vähän kun tiedustelin minne voisin laittaa kummipojan rahan säästöön, olisimme perustaneet rahaston/sijoitustilin mutta vanhemmat totesivat että ei sellaista voi olla vaan normaali pankkitili koska sitä rahaa voi tarvita sieltä yhtäkkiä. Mietin että meinasivatko itse sieltä ottaa sitten ulkomaanmatkaan tai sohvaan.. ajattelin laajempaa säästämistä mutta tämä jäi häiritsemään että laitan vain 5e kuussa. Toivottavasti näkivät tämän lehtijutun.
Vierailija kirjoitti:
Mut jos tarvitset esim. sossusta rahaa, niin lastenkin tilit pitää ensin tyhjentää. Vai onkohan vielä näin vai olenko ymmärtänyt joskus jonkun lehtijutun väärin?
Niin Kela on ainakin joskus asiaa tulkinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oikein totuttaa ne kermaperseiksi maksamalla kaikki??
Mulle maksettiin nuorena ajokortti, ensiauto, huonekaluja ym enkä tullut kermaperseeksi. Töissä olen käynyt 15-vuotiaasta lähtien; kesätyöt, osa-aikaisena opiskelujen ajan ja valmistumisen jälkeen kokoaikaisena vakituisena.
tätini nosti serkkuni tililtä suurimman osan rahoista, jotka äitini oli siirtänyt kummilapselleen (serkulleni) :(
Vierailija kirjoitti:
"Lapsen rahoja ei saa varastaa"
Tosi harmi, että tämä täytyy kertoa ääneen.
Onhan näitä tapauksia että alaikäinen on perinyt ison summan rahaa ja holhooja on sitten pikku hiljaa nollannut sen lapsen tilin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös toi nyt ole ihan päivänselvää?
No ei kyllä ole. Itse kun olin lapsi, laki sanoi että lapsen "itse ansaitsemat rahat" ovat hänen, mutta kaikkeen muuhun vanhemmilla on oikeus.
Ja nykyäänkin lapsen huoltaja saa tyhjentää lapsen nimissä olevan tilin. Eihän tällaista oikeutta saisi siis olla? Eikö pankki riko lakia, jos antaa jonkun muun kuin lapsen itsensä, tilinhaltijan, nostaa ne rahat?
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetytti vähän kun tiedustelin minne voisin laittaa kummipojan rahan säästöön, olisimme perustaneet rahaston/sijoitustilin mutta vanhemmat totesivat että ei sellaista voi olla vaan normaali pankkitili koska sitä rahaa voi tarvita sieltä yhtäkkiä. Mietin että meinasivatko itse sieltä ottaa sitten ulkomaanmatkaan tai sohvaan.. ajattelin laajempaa säästämistä mutta tämä jäi häiritsemään että laitan vain 5e kuussa. Toivottavasti näkivät tämän lehtijutun.
Mulla sama homma, olisin halunnut aloittaa rahastosäästämisen kummilasta varten, sellaisen josta rahat saa ulos ainoastaan lapsi kun tulee täysi-ikäiseksi. Ehdin soittaa pankkiinkin ja kysyä neuvoja. Vanhemmat eivät kuitenkaan antaneet lupaa mutta antoivat tilinumeron jonne voi vapaasti laittaa rahaa. Enpä ole laittanut.
Ysärillä meidän lasten piti antaa raivofaijalle tupakkarahaa esim ettei olis raivostunut ja mätkinyt trpaan. Rahaa ei ollut mutta me lapset joilla oli edes vähän säästetty jouduttiin antamaan ne vähäisetkin rahat:( muistan monet itkut itkeneeni koska tiesin etten saa takaisin rahoja. Näitä kauseja oli useita! Ruokaa oli niukasti mut prkl tupakkaa ja Alkoa piti olla! Vaikka lapsilta otettiin rahat jos ei muuten ollut!! Ja opiskeluaikoina jouduin työstäni ansaitsematon rahat antamaan, se siitä 500 e jota en saanut koskaa takaisin mutta jonka perään ei saanut kysellä koska = trpajaiset! Ja ei en ole väleissä enää 33 vuotiaana.....
Vierailija kirjoitti:
Niin, mietin samaa. Jos joudun luottotiedottomaksi ja siten sosiaalietuuksien saajaksi, niin miten Kela tulkitsee lasten sijoitussalkut. Esimerkiksi itsellä kolme lasta, joilla kullakin 20 000€:n arvosta osakkeita. En voi kuitenkaan käyttää niitä rahoja lasten hyväksi, joten sosiaalitoimisto jättää huomioimatta nuo rahat?
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän ne sitten ole lapsen rahoja kun sinä voit niitä käyttää omiin tarpeisiisi miten haluat.
Eli niitä voi käyttää lapsen omiin tarpeisiin kuten ruokaan ja vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti sinäkin luit jutun.😊 Rahojen käyttö ei ole täysin kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
tätini nosti serkkuni tililtä suurimman osan rahoista, jotka äitini oli siirtänyt kummilapselleen (serkulleni) :(
Serkku ei varmaan tehnyt rikosilmoitusta kavalluksesta. Pitäisi selkeästi erottaa lapsen omat rahat ja ne, jotka on tarkoitettu lasten elinkustannuksiin.
Ennen oli aika tavallista olla lapsen nimissä oma tili, jolle meni lapsilisät. Ei se silti ollut lapsen omaa rahaa vaan nimenomaan huoltajalle maksettua lapsen elatusta varten.
ok