Miten halvempiin asuntoihin muuttaminen käytännössä toimii?
Nyt kun asumistuen määrää pienennetään ja ihmisten on muutettava halvempiin asuntoihin, niin missä niitä halpoja asuntoja on, ja onko siellä mahdollisuus työllistyä?
Jos vaikka yh-lapsineen asuu helsinkiläisessä lähiössä tonnin vuokra-asunnossa, ja pitäisi saada 300 euroa halvempi asunto, ainoa vaihtoehto on muuttaa maaseudulle johonkin puolityhjään kylään puolihomeiseen taloon jos sellaisen vuokralle saisi. 300 euron säästö yhteiskunnalle maksaa sitten lasten koulukuljetuksen kirkonkylän koululle? Ja yh ei voi vastaanottaa työtä, koska maaseudulla julkiset eivät kulje ja autoa ei ole vara ostaa ennen työn alkamista. Jos sittenkään.
Yllä on sentään jonkinlainen ratkaisu hengissä pysymiseen, mutta onko siis tarkoitus, että yhteen ja samaan kolmioon muuttaisi esim. kaksi perhettä, jotta kulut saadaan pienemmäksi? Mitä tapahtuu kaikille niille tyhjentyneille asunnoille, joista on muutettu ahtauteen tai veneen alle?
Vai onko ihan tosissaan jossain odottamassa halpojen asuntojen reservi, mihin tulisi muuttaa?
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja entäs ne kaikki joilla ei ole luottotietoja ja joilla on vuokravelkaa? Kuka niille vuokraa sen halvemman asunnon?
No kannattiko hommata vuokravelkaa?
Voi kuule, kun elämä ei kulje aina suoria latuja eteenpäin! Ylä- ja alamäkiä löytyy, ja välillä voi ihan reilusti kaatuakin!
Vuokravelka on aina seurausta omista valinnoista. Jokainen vähänkään kartalla oleva tietää, että vuokra maksetaan AINA oli miten tiukkaa tahansa. Ollaan vaikka kaurapuurolla koko kuukausi, mutta vuokra maksetaan. Tai vähintään neuvotellaan tilapäinen osamaksu. Mutta IKINÄ ei päästetä tilannetta siihen, että syntyy vuokravelkaa. Muu velka vielä menee, vaikka olisi ulosotossakin, mutta vuokravela
Ei käy, kun pitää tuosta nyrkkisäännöstä kiinni oli tilanne mikä tahansa. Niin huonosti ei voi asiat olla, etteikö vuokraa saa maksettua tavalla tai toisella. Omaa tyhmyyttä se on, jos päästää asiat siihen tilanteeseen. Ja sanon tämän kokemuksen syvällä rintaäänellä. Jos voisin palata ajassa 15v taaksepäin, en olisi yhtä tyhmä kuin silloin, vaan maksaisin vuokran vaikka persettä myymällä, jos muu ei auttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Tää homma on ollut vitsi jo kauan aikaa.
Vuonna 2020 mä asuin kaksiossa Helsingissä. Ymmärrän, että joku niuho kade on määritellyt, että yksin elävän pitäisi asua yksiössä. Mutta kun... Mä olin asunut siinä 15 vuotta, oli mun vuokrani siinä kaksiossa pienempi kuin yksiöiden vuokrat oli.
Ei mennyt kaaliin kenellekään. Löysin sitten varmaan Helsingin halvimman yksiön mutta tämä koirankoppikin on kuulkaa liian kallis!
Ne rajat on ihan toisesta ulottuvuudesta. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Tämä!!
Ja ne rajat ovat entistä alhaisemmat mitä pienemmällä paikkakunnalla asuu. Jyväskylän "rajoilla" ei löydy yhtään asuntoa, eli pitääkö porukan muuttaa kuusen juurelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas ihan ajatuksella tuo lakiehdotus. Siinä sanotaan, että vuokra normitetaan kolmen kuukauden jälkeen eikä sitä huomioida tuomeentulotuessa kokonaan, jos kieltäytyy halvemmasta tarjotusta asunnosta työssäkäyntialueella.
Eli jonkun on pitänyt tarjota halvempaa asuntoa, josta on kieltäydytty, että voidaan olla huomioimatta vuokraa kokonaisuudessaan.
Tuohan on ollut voimassa jo iät ja ajat. Ei mitään uutta tulossa. Jos haluaa jatkaa asumista kalliimmassa, makselee vain ylimenevän osan tt-tuen perusosasta ja siinäpä se. Itse olen tehnyt niin kohta 2 vuotta.
Eikä maksa itse, vaan se huomioidaan ja maksetaan, jos ei ole tarjottu halvempaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eihän se toimi mitenkään! Hallitus on pölhö ja ajaa ihmiset kadulle!
Vaikka se halvempi asunto löytyisikin, niin muuttoon tarvitaan kallis muuttofirma ja vuokratakuut, eikä sellaisiin extra-rahoihin ole varaa työttömällä tai osa-aikatyöläiselläkään, koska heillä ei ole varaa edes nykyasunnon kuluihin asumistuen alentamisen jälkeen."
Ööh, muuttofirma? Paku kympillä, jos sitä ei uskalla ottaa niin huoltoasematkin vuokraa pakuja. Muuttolaatikoita tuputetaan vähän väliä facen roskalavoilla ja kaupasta saa banaanilaatikoita, niillä olen itse lukemattomat (yli 10) muuttoa hoitanut.
Otimme ensimmäistä kertaa elämässämme muuttofirman nyt vajaa kuusikymppisinä, kun muutimme isosta perheasunnosta pienempään. Omassa selässä on kulumaa ja emme halunneet enää vaivata ikääntyviä ystäviä. Muuttofirma hoiti
Tsemppiä sitten, kun ei mitään yksin pysty tekemään ja on yksin. Ei pysty nostamaan, eikä viitsitä edelleenkään pyytää naapurilta kantoapua. Sit ovat tonnin asunnon loukussa ja tuet pienenee. Ei voi mitään, oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 2020 mä asuin kaksiossa Helsingissä. Ymmärrän, että joku niuho kade on määritellyt, että yksin elävän pitäisi asua yksiössä. Mutta kun... Mä olin asunut siinä 15 vuotta, oli mun vuokrani siinä kaksiossa pienempi kuin yksiöiden vuokrat oli.
Ei mennyt kaaliin kenellekään. Löysin sitten varmaan Helsingin halvimman yksiön mutta tämä koirankoppikin on kuulkaa liian kallis!
Ne rajat on ihan toisesta ulottuvuudesta. Ei mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Ainoa mikä tässä on toisesta ulottuvuudesta on se, että sinä pidät ihmisoikeutena sitä että yhteiskunnan tuella pitää voida asua HELSINGISSÄ.
Eikä kukaan niuho kade näitä määrityksiä tee. Kyllä niitä tekee ne tahot, jotka yrittävät saasa veronmaksajien selkänahasta nyljettävät varat riittämään jokaisen toimettoman aikuisen asuttamiseen omaan yksityisasuntoonsa. Se se itseasiassa toisesta ulottuvuudesta on. Miksi ei ole joukko/solumajoituksia, miksi jokaisella pitää olla oma luukku ja vielä jossain fakin Helsingissä?
Joskus vain käy niin että ongelmat kasautuvat! Silloin voi syntyä vuokravelkaakin!
Seli seli. Peilistä löytyy syyllinen, jos vuokria ei maksa. Ihan turha syytellä olosuhteita, kun itse valitset, mihin rahasi käytät. Jokaisella suomalaisella on lainmukainen oikeus minimitoimeentuloon, jolla saa kyllä vuokran maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukia menettää 300e eikä viitsi edes pikkutöitä etsiä, et vois tienata sen 300e kk, nii ei voi mitään. Kannattaa lakata syömästä.
Kokopäivätyössä käyvä ei varmaan ehdi tätä pikkutyötä oman työnsä lisäksi tehdä, ja huhtikuun alussa poistuu työttömältä oikeus tehdä työtä 300 eurolla kuussa ilman vaikutusta tukiin. Eli turha yrittää.
Kokopäivätyössä käyvän ei varmaan tarvitse tukia, vaan elättää itsensä palkallaan. Eikös niin?
:D :D :D :D :D :D. Aivan.
No niin tekee hyvinkin moni. Suosittelen työpaikan vaihtoa ja/tai taloustaitojen opettelua, jos kokopäivätyön palkka ei riitä elämiseen.
Jos kokopäivätyön nettoansioista puolet menee vuokraan, niin voi vähän tukia tarvitakin, ainakin Helsingissä! Vielä varsinkin, jos on pari lasta elätettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas ihan ajatuksella tuo lakiehdotus. Siinä sanotaan, että vuokra normitetaan kolmen kuukauden jälkeen eikä sitä huomioida tuomeentulotuessa kokonaan, jos kieltäytyy halvemmasta tarjotusta asunnosta työssäkäyntialueella.
Eli jonkun on pitänyt tarjota halvempaa asuntoa, josta on kieltäydytty, että voidaan olla huomioimatta vuokraa kokonaisuudessaan.
Tuohan on ollut voimassa jo iät ja ajat. Ei mitään uutta tulossa. Jos haluaa jatkaa asumista kalliimmassa, makselee vain ylimenevän osan tt-tuen perusosasta ja siinäpä se. Itse olen tehnyt niin kohta 2 vuotta.
Eikä maksa itse, vaan se huomioidaan ja maksetaan, jos ei ole tarjottu halvempaa asuntoa.
Mitä ei maksa itse? Kyllä vuokra pitää ihan itse maksaa. Ja se huomioidaan täysimääräisenä vain tuon 3kk, jos määrä on yli normin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tukia menettää 300e eikä viitsi edes pikkutöitä etsiä, et vois tienata sen 300e kk, nii ei voi mitään. Kannattaa lakata syömästä.
Kokopäivätyössä käyvä ei varmaan ehdi tätä pikkutyötä oman työnsä lisäksi tehdä, ja huhtikuun alussa poistuu työttömältä oikeus tehdä työtä 300 eurolla kuussa ilman vaikutusta tukiin. Eli turha yrittää.
Sit ei auta kun muuttaa. Jos ei ole varaa asua, muutetaan halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokopäivätyössä käyvän ei varmaan tarvitse tukia, vaan elättää itsensä palkallaan. Eikös niin?
No niin tekee hyvinkin moni. Suosittelen työpaikan vaihtoa ja/tai taloustaitojen opettelua, jos kokopäivätyön palkka ei riitä elämiseen.
Kuka ne työt sitten tekee, ja missä ne ihmiset asuvat, joissa palkka ei riitä elämiseen? Jos kaikki vaihtaa työpaikkaa? Siivoojat, henkilökohtaiset avustajat, päivähoitajat, kouluavustajat, puistotyöntekijät, kiinteistönhuoltajat... Jep, olen toki sitä mieltä, että työstä pitäisi maksaa sellainen palkka jolla tulee toimeen, mutta näin nyt ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!!
Ja ne rajat ovat entistä alhaisemmat mitä pienemmällä paikkakunnalla asuu. Jyväskylän "rajoilla" ei löydy yhtään asuntoa, eli pitääkö porukan muuttaa kuusen juurelle?
Tai kimppakämppään ventovieraiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin tekee hyvinkin moni. Suosittelen työpaikan vaihtoa ja/tai taloustaitojen opettelua, jos kokopäivätyön palkka ei riit
Ihmisen ei ole mikään pakko asua Helsingissä. Se ei ole ihmisoikeus.
Jos toimeentulotukiasukkaitten pitää maksaa vuokraa jo nyt liian pienestä toimeentulotuesta, niin ne jättää vuokrat maksamatta. Sitten ne häädetään ja sekin maksaa. Sitten ne asutetaan kriisiasuntoihin ynnä muihin ja se vasta kalliiksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se toimi mitenkään! Hallitus on pölhö ja ajaa ihmiset kadulle!
Vaikka se halvempi asunto löytyisikin, niin muuttoon tarvitaan kallis muuttofirma ja vuokratakuut, eikä sellaisiin extra-rahoihin ole varaa työttömällä tai osa-aikatyöläiselläkään, koska heillä ei ole varaa edes nykyasunnon kuluihin asumistuen alentamisen jälkeen.
Mitä ihmettä sönkötät muuttofirmasta? Mihin sellaista tarvitaan? Olen itse muuttanut monta kertaa ilman muuttofirmaa, eikä silloin olisi ollut sellaiseen varaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin tekee hyvinkin moni. Suosittelen työpaikan vaihtoa ja/tai taloustaitojen opettelua, jos kokopäivätyön palkka ei riit
No se on työnantajan päänsärky. Kenenkään ei tarvitse roikkua paskalla palkalla hommissa, vaan asialle voi tehdä jotain. Jokainen on vastuussa itse itsestään. Eikä mikään muutu jos kilttinä lampaana vain tekee töitä orjapalkalla ja kuvittelee että yhteiskunta loputtomasti kuittaa erotuksen tuilla.
Mitehhä sitten kävis, jos vaikka työttömät ja muut köyhät muuttas joukolla vaikkapa Lieksan Mähköllä oleviin tyhjiin kaupungin kerrostaloihin? Kaupungin työttömyys% varmaan jo muutenkin joku 45 ja nyt tulis muutama sata työtöntä lisää. Kertokaas fiksummat? Töitähän tuolla ei siis ole tarjolla alkuperäisväestöllekään
Kajaanissa on kalliimpaa ku tsadissa. Että mihis täältä?
"Ihmisen ei ole mikään pakko asua Helsingissä. Se ei ole ihmisoikeus."
Kaikki matalapalkkaiset lähtekää pois Helsingistä. Antakaa Helsingin upota paskaan.
Luepa se uusi laki joka tulee voimaan 1.4.2024
Etsit vapaan asunnon ja allekirjoitat vuokrasopimuksen. Irtisanot nykyisen asunnon. Haet kelasta tai sossusta muuttoavustusta. Kannattaa alkaa pakkaamaan jo nyt, voi tulla kiire pakata.