Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei yli 60-vuotiaat voisi tehdä vapaaehtoistyötä luvan kanssa?

Vierailija
19.02.2024 |

Nyt kuntouttavassa on paljon vanhoja jotka ei työllisty.

Nämä kuntouttavan paikat mielummin nuorille.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa on korkea työttömyys%, mutta samalla kaupungin ylläpitämä vapaaehtoisrekisteri, josta saa helposti isoihin tapahtumiin satoja palkattomia tekijöitä. Saa media-alan osaajia, kokkeja, autonkuljettajia, hoitajia, kaikenlaisia avustajia jne. eikä tarvitse kuin tarjoja lämmin ateria ja antaa kiva avainnauha "palkaksi" päivän tai parin viikon työstä. Samaan aikaan tapahtumajärjestäjät keräävät miljoonatuotot.

Lisää tällaista?

Tapahtumajärjestäjät maksaa varmaan talkoolaisten välityksestä kaupungille jotain? Onpa ovelaa.

Ja jos työtön vapaaehtolainen niin vinkki kelaan jos saa vaikka ilmaisen lounaan?? Ja karenssi päälle.

Vierailija
42/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vapaaehtoistyöstä saa karenssin?

Eli työlliset ja eläkeläiset tekevät vapaaehtoistyötä.

No ei luulisi, että tulee karenssi, jos kerran ei palkkaa saa ja jos on valmis ottamaan työtä vastaan, jos sitä saa.

Luulo ei ole selvästikään tiedon väärti. Vapaaehtoistyö kuulemma estää työllistymisen ja siitä joutuu kiinni jäädessään karenssiin. Niissä ruoka jakeluissa olevat nuoret jne. ovat yleensä opiskelijoita jne. Työttömät eivät saa osallistua tällaiseen, ellei työkkäri työhön osoita sinne. Halukkaita olisi kovasti. 

Niinhän se vaara on, että ei sitten hae työpaikkoja, jos kovin paljon tekee jotain vapaahetoistöitä. Mutta jos se on vähän niin ku

Näytä  mikset mene sinne vapaaehtoistyöhön? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan tekisi jatkuvasti työtä ilmaiseksi kaupallisessa tarkoituksessa toimivalle toimijalle? Yhdistystoiminta on eri asia ja harva tekee niissä töitä päivittäin tai koko päiviä.

EI yrityksille vaan esim vanhuspuolelle tai kouluihin välituntivalvojiksi joku tietty määrä vähintään viikossa.

Vierailija
44/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 62-vuotias lääkäri. Ainakaan omia töitäni en ymmärtääkseni voi tehdä vapaaehtoishommina.

Vierailija
45/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin herkästi takertuvat ihan pieneenkin ja naapurit yms ilmiantaa.

Äitini kutoi ilmaiseksi sukkia johonkin Ukraina-tempaukseen niin eikös siitäkin naapuri soittanut Kelaan.

Vierailija
46/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä ettö tuet menneet kun kävi kerran viikossa keittämässä kahvia punasen ristin tapaamisissa. Tuet on viety myös kun on tehnyt musaa tai kirjoitellut kirjaa, on ollut olemassa alasajettu sivutoiminen yritys taustalla yms mielipuolista.

Suomessa työtön ei kirjaimellisesti saa tehdä muuta kuin räkiä kattoon ettei tuet mene. Et saa auttaa edes omaisia koska sitten olet omaishoitaja etkä työtön. 

Ja kohta on lisää kattoon räkijöitä kun osa-aikatyöt ei enää kannata.

Juuri näin. Itse tein vapaaehtoistyötä mutta lopetin. En uskaltanut jäädä. 

Vierailija
47/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 62-vuotias lääkäri. Ainakaan omia töitäni en ymmärtääkseni voi tehdä vapaaehtoishommina.

Hyvin voi tehdä.

Vierailija
48/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuen uudistus on alkanut tammikuussa 2024. Purra ainakin haaveili pakkotyövaateesta tt tukeen. Joten ehkä kohta kaikki pääsee tekemään sitä hyväntekeväisyystyötä. Mummot ja papat, osa-aikaiset, työttömät, lapset ja nuoret. Purran suuri unelma!

Vierailija
49/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan näitä ettö tuet menneet kun kävi kerran viikossa keittämässä kahvia punasen ristin tapaamisissa. Tuet on viety myös kun on tehnyt musaa tai kirjoitellut kirjaa, on ollut olemassa alasajettu sivutoiminen yritys taustalla yms mielipuolista.

Suomessa työtön ei kirjaimellisesti saa tehdä muuta kuin räkiä kattoon ettei tuet mene. Et saa auttaa edes omaisia koska sitten olet omaishoitaja etkä työtön. 

Ja kohta on lisää kattoon räkijöitä kun osa-aikatyöt ei enää kannata.

Juuri näin. Itse tein vapaaehtoistyötä mutta lopetin. En uskaltanut jäädä. 

Multa meinas mennä kun sanoin auttelevani vanhempiani.

Vierailija
50/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vapaaehtoistyö on sen kaltaista tekemistä minkä voisi nähdä olevan palkkatyötä, niin sellaista ei saa tehdä. Muuten vapaaehtoistyö on ihan sallittua. Just viime viikolla luin asiasta, tarkemmin en osaa sanoa minkälaiset hommat lasketaan työksi verrattavaan ja minkälaiset "puuhailuun", sitä pitäis kysyä TE-keskuksesta.

Olen kysynyt tätä te-toimistosta että minkälaista vapaaehtoistyötä voin tehdä. En saanut vastausta. Ja jokainen virkailija tulkitsee asiat eri lailla.

Vierailija
51/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tätä alapeukutettiin. Lääkärin eläkeikä lienee 64+ v. Pitäisikö lääkäripulasta kärsivässä maassa yli 60 v jättäytyä pois työstään?

Vierailija
52/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy olevan suurilla ikäluokilla työhaluja. Paitsi tällä yhdellä, joka ei osaa lukea.

Aloittajan idea mielestäni oli, että miksi työllistää väkisin 60 täyttänyt työtön. Pääsköön hän siis eläkkeelle ja tehköön vapaaehtoistyötä jos haluaa ja pystyy. Samalla hänen potentiaalinen työpaikkansa jää nuoremmille, joilla ei ole töitä.

Olen kohta 59, ollut tk-eläkkeellä vuodesta 2013, mutta hankin syksyllä uuden ammattipätevyyden ja menen kesällä töihin,  tienaan pikkasen ja kasvatan pientä eläkettäni pikkasen, koska haluan ja voin.

Ja koska alalla on huutava työntekijäpula. Minä en vie työtä nuoremmilta.

Vierailija
53/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten lääkäri voi olla työtön?

Vierailija
54/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei luulisi, että tulee karenssi, jos kerran ei palkkaa saa ja jos on valmis ottamaan työtä vastaan, jos sitä saa.

Luulo ei ole selvästikään tiedon väärti. Vapaaehtoistyö kuulemma estää työllistymisen ja siitä joutuu kiinni jäädessään karenssiin. Niissä ruoka jakeluissa olevat nuoret jne. ovat yleensä opiskelijoita jne. Työttömät eivät saa osallistua tällaiseen, ellei työkkäri työhön osoita sinne. Halukkaita olisi kovasti. 

Työtön ei saa työllistyä kuin tietyllä tavalla. Pitää olla aktiivinen, muttei liian omatoiminen, paitsi mennä niihin surkeimpiin siivousfirmoihin jne.

Mikään ei saa kehittyä eikä mennä eteenpäin. Muuten yhteiskunnan systeemit olisivat liian tasapainossa ja se johtaisi vallan menetykseen.

Vierailija
55/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko työtön lääkäri? Oli työttömistä ikäisistäsi puhe.

On typerä roikuttaa heitä kortistossa, kun eivät kuitenkaan työllisty.

Eikö lääkärin tarvitse ymmärtää lukemaansa?

Vierailija
56/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti katkeaa työttömyyskorvaus kun te-toimisto alkaa tutkia vapaaehtoistyötä tekevää. Selvitystä selvityksen perään. Lopputuloksena voi olla karenssi esim 3 kk. 

Vierailija
57/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän tätä alapeukutettiin. Lääkärin eläkeikä lienee 64+ v. Pitäisikö lääkäripulasta kärsivässä maassa yli 60 v jättäytyä pois työstään?

Mitä tekstisi tarkoittaa? Jokainen työssäkäyvä saa tehdä ihan vapaasti vapaaehtoistyötä. Avauksessa puhuttiin kuntoutuksessa olevista.

Vierailija
58/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vapaaehtoistyö on sen kaltaista tekemistä minkä voisi nähdä olevan palkkatyötä, niin sellaista ei saa tehdä. Muuten vapaaehtoistyö on ihan sallittua. Just viime viikolla luin asiasta, tarkemmin en osaa sanoa minkälaiset hommat lasketaan työksi verrattavaan ja minkälaiset "puuhailuun", sitä pitäis kysyä TE-keskuksesta.

Olen kysynyt tätä te-toimistosta että minkälaista vapaaehtoistyötä voin tehdä. En saanut vastausta. Ja jokainen virkailija tulkitsee asiat eri lailla.

Ei sitä yksittäinen virkailija päätä, päätöksen tekee kerran viikossa kokoontuva porukka, jolle pitää pystyä todistamaan, että vastaavaa työtä ei tehdä palkkatyönä. Ei voi väittää, että tekee vapaaehtoistyönä ruuanjakelua kerran viikossa, jos kaikki muut saavat samasta tekemisestä palkan. Vapaaehtoistyötä ei ole sekään, että hoitaa naapuririvitaloyhtiön lumityöt, koska se on kivaa liikuntaa.

Vierailija
59/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei kiinnosta mikään vapaaehtoistyö ja jos kiinnostaisi, en siihen mitään lupia tarvitsisi.

Vierailija
60/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olet kyllä tyypillinen lääkäri, lukutaidoton ja ylimielinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kahdeksan