Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei yli 60-vuotiaat voisi tehdä vapaaehtoistyötä luvan kanssa?

Vierailija
19.02.2024 |

Nyt kuntouttavassa on paljon vanhoja jotka ei työllisty.

Nämä kuntouttavan paikat mielummin nuorille.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan tekisi jatkuvasti työtä ilmaiseksi kaupallisessa tarkoituksessa toimivalle toimijalle? Yhdistystoiminta on eri asia ja harva tekee niissä töitä päivittäin tai koko päiviä.

Vierailija
22/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun eläkeikäisiä on jo nyt yli puolet aikuisväestöstä. Kuten nimikin sanoo, muut maksavat heille elämisrahaa eli eläkettä. Ei ole tarpeen ennenaikaisesti haalia lisää elätettäviä.

Eläkeläisistä lähes 20 % on edelleen töissä. Työeläkkeet maksetaan rahastoista ja siellä olisi riittävästi rahaa nyt eläkkeellä oleville, mutta ei seuraaville sukupolville, jotka joutuvat itse maksamaan eläkkeensä. Niin teki edellisetkin sukupolvet, ongelmana on vain se, että naiset kerrytti ennen pienempiä eläkesummia kuin miehet ja saa pientä eläkettä, se ei riitä meille. Haluamme 3000 e/kk jokainen, vaikka nyt keskieläke on 1600 e/kk tienoilla.

Ei ole riittävästi rahaa rahastossa ilman työtä tekevien kuukausittaista eläkemaksua. Sieltä tulee puolet rahaston rahoista: nyt työssä olevilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yli 60 ja kokopäivätöissä. En ehdi tehdä mitään vapaaehtoistöitä kun on työmatkat ja sitten kotityöt ym ja kiva vähän harrastaa jotain itselle mieleistä kuten ulkoilua ja lepokin on ihan tarpeen. 

Vierailija
24/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kuusikymppiset auttaa lastensa perheitä. Se on se vapaaehtoistyö, johon heillä riittää vielä voimia.

Vierailija
25/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta, ei huvita. Muuta kysyttävää ap?

Vierailija
26/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei oteta käyttöön sitä Soinin ajatusta; yli 60-vuotias eläkkeelle jos ollut työttömänä 5 vuotta. Kukaan ei palkkaa kuitenkaan ja ovat turhaan mukana toiminnassa ja työnhaussa.

Siitäpä EK:lle ja kokoomukselle esittämään että näin.

Vierailija
27/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sovi äänestämänne oikeiston "koviin arvoihin" että kenenkään elämää helpotettaisiin (paitsi tietysti rikkaiden), joten turha uneksiakaan eläkeiän madalluksesta, vaikka se olisi kuinka järkevää.

Vierailija
28/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vapaaehtoistyöstä saa karenssin?

Eli työlliset ja eläkeläiset tekevät vapaaehtoistyötä.

Kyllä, koska silloin et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Rahoitus katkaistaan.

Jos teen 10 h/vko vapaaehtoistyötä, en ole työmarkkinoiden käytössä, mutta jos harrastan 25 h/vko, olen työmarkkinoiden käytössä?

Vierailija
29/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eläkkeellä oleva sairaanhoitaja Norjassa. Teen keikkoja koska ne eivät vaikuta eläkkeeseen, en tiedä miten Suomessa. 

Teen mielelläni keikkatöitä joita jaksan niin henkisesti kuin fyysisestikin ja pidän työstäni joka ei kuormita koska saan itse valita lähdenkö vai enkö tkemään jonkun päivän hommia, 

Olen tehnyt melkein 40 vuotta töitä, nyt haluan kyllä päästä vähemmällä tai vaikka kokonaan lopettaa jos sille tuntuu. 

Vierailija
30/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei oteta käyttöön sitä Soinin ajatusta; yli 60-vuotias eläkkeelle jos ollut työttömänä 5 vuotta. Kukaan ei palkkaa kuitenkaan ja ovat turhaan mukana toiminnassa ja työnhaussa.

Tuo on demarin ajatus. Lex Taipale 19. (Ilkka ja Vappu Taipale, aviopari, sdp, kumpikin ministereinä eri hallituksissa)

Ideaa matki myöhemmin myös työministeri Jari Lindström (PS).

https://yle.fi/a/3-9110731

Vierailija
31/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yli 60 ja kokopäivätöissä. En ehdi tehdä mitään vapaaehtoistöitä kun on työmatkat ja sitten kotityöt ym ja kiva vähän harrastaa jotain itselle mieleistä kuten ulkoilua ja lepokin on ihan tarpeen. 

Mutta lukutaito ontuu aika pahasti.

Vierailija
32/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä ettö tuet menneet kun kävi kerran viikossa keittämässä kahvia punasen ristin tapaamisissa. Tuet on viety myös kun on tehnyt musaa tai kirjoitellut kirjaa, on ollut olemassa alasajettu sivutoiminen yritys taustalla yms mielipuolista.

Suomessa työtön ei kirjaimellisesti saa tehdä muuta kuin räkiä kattoon ettei tuet mene. Et saa auttaa edes omaisia koska sitten olet omaishoitaja etkä työtön. 

Ja kohta on lisää kattoon räkijöitä kun osa-aikatyöt ei enää kannata.

Vierailija
33/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, koska silloin et ole työmarkkinoiden käytettävissä. Rahoitus katkaistaan.

Jos teen 10 h/vko vapaaehtoistyötä, en ole työmarkkinoiden käytössä, mutta jos harrastan 25 h/vko, olen työmarkkinoiden käytössä?

Et välttämättä ole. Tuet voidaan viedä.

Vierailija
34/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei luulisi, että tulee karenssi, jos kerran ei palkkaa saa ja jos on valmis ottamaan työtä vastaan, jos sitä saa.

No mutta jos on jotain vanhusten talutusta yms. Eihän tällaisesta harrastuksesta tarvitse kertoa te-toimistoon.

Mutta jos tulee kela-poliisi?

Vierailija
35/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi kun eläkeikäisiä on jo nyt yli puolet aikuisväestöstä. Kuten nimikin sanoo, muut maksavat heille elämisrahaa eli eläkettä. Ei ole tarpeen ennenaikaisesti haalia lisää elätettäviä.

Eläkeläisistä lähes 20 % on edelleen töissä. Työeläkkeet maksetaan rahastoista ja siellä olisi riittävästi rahaa nyt eläkkeellä oleville, mutta ei seuraaville sukupolville, jotka joutuvat itse maksamaan eläkkeensä. Niin teki edellisetkin sukupolvet, ongelmana on vain se, että naiset kerrytti ennen pienempiä eläkesummia kuin miehet ja saa pientä eläkettä, se ei riitä meille. Haluamme 3000 e/kk jokainen, vaikka nyt keskieläke on 1600 e/kk tienoilla.

Ei ole riittävästi rahaa rahastossa ilman työtä tekevien kuukausittaista eläkemaksua. Sieltä tulee puolet rahaston rahoista: nyt työssä olevilta.

Tuo on moneen kertaan osoitettu, että rahat rahastoissa kyllä riittävät, koska eläkkeet on nyt aika paljon pienempiä kuin tulevat olemaan nyt työssäolevilla. Laskennallisesti nyt puolet tulee rahastoista ja puolet eläkemaksuista, mutta samaan aikaan rahastojen rahamäärä ei hupenekaan samaa tahtia eli pysyy ennallaan. Ongelmia tulee vasta sitten, kun eläkkeelle siirtyy porukkaa, joka on kerryttänyt eläkettä opiskelusta, työttömänä ja perhevapailla, nykyeläkeläisillä ei moista iloa ole ollut.

Vierailija
36/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 63 ja työtön ja kyllä ihmettelen sitä, miten hanakasti minullekin yritetään tyrkyttää koulutusta yms. Jään eläkkeelle reilun vuoden päästä 1.6. ja olen korkeakoulutettu.

Tilanteessasi kannattaisi varmaan ottaa 50% Ove ja jättää hyvästit työkkärille jo nyt.

Vierailija
37/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei luulisi, että tulee karenssi, jos kerran ei palkkaa saa ja jos on valmis ottamaan työtä vastaan, jos sitä saa.

Luulo ei ole selvästikään tiedon väärti. Vapaaehtoistyö kuulemma estää työllistymisen ja siitä joutuu kiinni jäädessään karenssiin. Niissä ruoka jakeluissa olevat nuoret jne. ovat yleensä opiskelijoita jne. Työttömät eivät saa osallistua tällaiseen, ellei työkkäri työhön osoita sinne. Halukkaita olisi kovasti. 

Niinhän se vaara on, että ei sitten hae työpaikkoja, jos kovin paljon tekee jotain vapaahetoistöitä. Mutta jos se on vähän niin kuin harrastus..... Ei joka päivä.... muutamia tunte

Te-toimisto voisi ohjata vapaaehtoistyöhön ja olisi velvollisuus mennä. Itse menisin vaikka sinne risusavottaan ja talvella ja keväällä vaikka välituntivalvojaksi.

Nyt olen kuntouttavassa ja täällä säilötään 60 +++ ikäisiä jotka voisivat tehdä vapaahetoistyötä (me ei enää työllistytä). 

Vierailija
38/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vapaaehtoistyö on sen kaltaista tekemistä minkä voisi nähdä olevan palkkatyötä, niin sellaista ei saa tehdä. Muuten vapaaehtoistyö on ihan sallittua. Just viime viikolla luin asiasta, tarkemmin en osaa sanoa minkälaiset hommat lasketaan työksi verrattavaan ja minkälaiset "puuhailuun", sitä pitäis kysyä TE-keskuksesta.

Vierailija
39/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulo ei ole selvästikään tiedon väärti. Vapaaehtoistyö kuulemma estää työllistymisen ja siitä joutuu kiinni jäädessään karenssiin. Niissä ruoka jakeluissa olevat nuoret jne. ovat yleensä opiskelijoita jne. Työttömät eivät saa osallistua tällaiseen, ellei työkkäri työhön osoita sinne. Halukkaita olisi kovasti. 

Niinhän se vaara on, että ei sitten hae työpaikkoja, jos kovin paljon tekee jotain vapaahetoistöitä. Mutta jos se on vähän niin ku

Kyse siis yli 60-vuotiaista ja vapaaehtoistyö esim vanhusten ulkoiluttaja, välituntivalvoja yms eli ei minnekään yksityiselle firmalle tekemään töitä ilmaiseksi.

Vierailija
40/71 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa on korkea työttömyys%, mutta samalla kaupungin ylläpitämä vapaaehtoisrekisteri, josta saa helposti isoihin tapahtumiin satoja palkattomia tekijöitä. Saa media-alan osaajia, kokkeja, autonkuljettajia, hoitajia, kaikenlaisia avustajia jne. eikä tarvitse kuin tarjoja lämmin ateria ja antaa kiva avainnauha "palkaksi" päivän tai parin viikon työstä. Samaan aikaan tapahtumajärjestäjät keräävät miljoonatuotot.

Lisää tällaista?

Ei näin vaan 60 + menisivät tekemään vapaaehtoistyötä vanhuspuolelle, risusavottaan yms.

Ihmettelen kyllä kun Tampereellakin jääkiekon mm-kisoisss oli paljon vapaaehtoisia ja sieltä käärittiin hirveät voitot. Juuri vapaaehtoistyöllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi