Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella epätodennäköistä että tulisi raskaaksi ekasta yrityskierrosta?

Vierailija
19.02.2024 |

... kokemuksia? Aiomme tässä kierrossa aloittaa raskauden yrittämisen. Lapsi on erittäin toivottu ja nyt on muut asiat elämässä ratkenneet siten että yritys voi alkaa. Olemme molemmat 31v. 

Todella suuri harmi yrittämisen kannalta  vaan on mieheni reissutyö (mies ulkomailla parin viikon pätkiä). Työkuviot näyttävät alustavasti siltä, että tässä kierrossa pääsemme yrittämään ovulaation aikaan, mutta seuraavat jopa neljä kiertoa mies on ulkomailla hedelmälliseen aikaan. :( 

Toivon siis ihan älyttömän paljon, että meitä onnistaisi heti ekasta yrityksestä.  Neljä kuukautta on oikeasti lyhyt aika, mutta tuntuu ihan todella pitkältä "hukkaan heitetyltä" ajalta nyt kun lasta viimeinkin pääsisi yrittämään.

Taitaa vaan olla epätodennäköistä,  että heti onnistuisi. Kaikki lähteet mitä luen, sanovat että keskimääräinen yritysaika on 6 kk ja vielä vuosikin on normaalia.  Kaipaisin ehkä jotain toivonkipinää, positiivisia kokemuksia?

Tai sitten vinkkejä yritykseen? 

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi sai alkunsa ekasta kierrosta, tokaa tehtiin kolme vuotta ja kolmatta vuosi ja 8kk. 

Vierailija
62/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen ja keskimmäinen sai alkunsa 2.kierrosta ja kolmas ensimmäisestä kierrosta, onnistuttiin vielä tähtäämään laskettuaika haluttuun 3 viikon ajanjaksoon. 😅

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas tänne nyt kertynyt Suomen hedelmällisimmät naiset. 🤣

Sanoisin että on äärettömän epätodennäköistä tulla raskaaksi ensimmäisellä yrittämällä. Edes lapsettomuushoidoissa ei yleensä käy niin. Minä olin koeputkihedelmöityksessä, jossa hedelmöittynyt munasolu, joka on jo kehittynyt hyvin alkioksi, laitetaan suoraan kohtuun ja käytetään kaikkia raskaaksituloon liittyviä tulihormonihoitoja. Sen onnistumisen todennäköisyys oli 10% per kerta. Viidennellä kerralla onnistui.

No onnea matkaan ap:lle, kannattaa kuitenkin valmistautua henkisesti siihen, että raskauden alku tulee jonkin verran kestämään.

Hedelmöityshoidot ovat ehkä huono vertailukohta. Hedelmöityshoitoihinhan päädytään vasta silloin, kun hedelmällisyydessä on jotain ongelmia eli raskautuminen on tavallista vaikeampaa. On varmasti paljon sellaisia tilanteita, että hedelmällisen (ei hedelmällisyysongelmia) naisen todennäköisyys tulla raskaaksi ihan luomuyrityksestä on paljon korkeampi kuin hedelmällisyysongelmista kärsivän naisen/pariskunnan hedelmöityshoidolla. En sano tätä mitenkään ilkeästi vaan ihan vaan realiteettina. 

Vierailija
64/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaus tuli ekasta kierrosta, toka neljännestä. Ollaan miehen kanssa oltu 30v ja 33v. Molempien suvussa ihan hyvin sikiävää porukkaa. Äidilläni on 3, isoäidilläni 3 ja isoisoäidilläni 10 lasta.

Vierailija
65/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisen yleistä tuo näköjään on. Itse odotan esikoista ja tulin raskaaksi 5. yrityskierrosta. 

Vierailija
66/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihanaa ja toivoa herättävää kuulla, että moni on tullut jo ekasta kierrosta raskaaksi. :) Eli se ei ole ihan mahdottomuus. Jotenkin kun lukee artikkeleita ja jotain muita lapsenyrityskeskusteluja netissä, niin tuntuu että se raskauden yrittäminen olisi ihan rakettitiedettä. 

Ei auta siis kuin yrittää osua oikeille päiville ja sitten toivoa parasta :) 

Me olemme siis tiettävästi terveitä ja elämäntavat molemmilla terveelliset, mutta eihän niitä mahdollisia hedelmällisyysongelmia aina näe/tunne päälle päin. 

Voi että kun onkin jännittävää... Yritän muistaa tulla tänne ketjuun kommentoimaan tämän kierron jälkeen, että miten kävi :) Toki siihen, että raskautta voi testata, on nyt tästä hetkestä vielä muutama viikko. Saa laittaa edelleen kokemuksia :)

Ap

Vierailija
67/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa käyttää ovulaatiotestejä! Kovasti onnea yritykseen! :)

Vierailija
68/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taitaa olla aika paljon vaihtelua. Omassa ystäväpiirissä 6-12 kk tuntuu olevan aika tavallista yrityksen pituutta. Omat lapset tulleet kumpikin yrityskierroista 6. Yksi ystävä tuli raskaaksi ekasta yrityskierrosta, vaikka hän on vielä ystäväpiiristämme juuri se, jolla näyttäisi ensisilmäyksellä olevan esteitä (sairauksia, runsaahko ylipaino jne.). Eli aika herran hallussa näyttää olevan,  ei voi ikinä tietää kenelle osuu kenelle ei :) Onnea yritykseen!

Vierailija
69/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavani on saanut yhteensä neljä lasta, jotka kukin on saanut alkunsa kierroista 1-3. 

Itse olen odottanut ensimmäistä raskautta kolmisen vuotta ja toisella kertaa viisi vuotta. Kaikkein eniten yllätti kuopus, jonka kohdalla jo vuosien ajan ehdin ajatella, etten enää raskautuisi. Vaan niin raskaus vain yllätti yhdeksän vuoden jälkeen. Tosiaan yhdeksän vuotta olimme olleet ilman ehkäisyä ja itselläni ikääkin siinä vaiheessa jo 42 v.

Minä ja tuttavani lienemme ääripäät niistä, jotka lapsia luomuna ovat saaneet.

Vierailija
70/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette juo (lasillinen ok silloin tällöin) ettekä polta. Käytät foolihappoa ja raskausvitamiineja. Kalenterista arvioit ovulaation ja vielä tikutat sen, että varmasti tulee parhaana päivänä siemenet (ensimmäinen plussapäivä). Toki kannattaa tätä ennen ja vielä jälkeen panna. Meille kerta päivässä oli hyvä. Joissain ohjeissa on pari kertaa viikossa, mutta jotkut hyötyy (ei ole haittaa) tiheämmästä välistä. Miehen siittiöt kannattaa myös tutkia, että ovat varmasti kunnossa. Se on helppoa ja halpaa.

Vierailija
71/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on saanut yhteensä neljä lasta, jotka kukin on saanut alkunsa kierroista 1-3. 

Itse olen odottanut ensimmäistä raskautta kolmisen vuotta ja toisella kertaa viisi vuotta. Kaikkein eniten yllätti kuopus, jonka kohdalla jo vuosien ajan ehdin ajatella, etten enää raskautuisi. Vaan niin raskaus vain yllätti yhdeksän vuoden jälkeen. Tosiaan yhdeksän vuotta olimme olleet ilman ehkäisyä ja itselläni ikääkin siinä vaiheessa jo 42 v.

Minä ja tuttavani lienemme ääripäät niistä, jotka lapsia luomuna ovat saaneet.

Teillä ei siis ollut mitään hoitoja, ihan luomuna yritystä kaikki nuo vuodet? Saako ystävällisesti udella, että miksi ette hakeutuneet hoitoihin? En siis yritä sanoa tätä mitenkään töykeästi, vaan mietin vaan, ett itselläni ei kantti ja maltti kestäisi luomuyritystä noin pitkään. Yritän itse toista lasta, nyt 13 kk yritystä takana ja mieli on jo vahvasti hoitojen aloituksessa. Meillä selittämätön sekundääri lapsettomuus. 

Vierailija
72/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tuli raskaaksi ensimmäisestä yrityksestä ja yhdestä ainoasta rakastelukerrasta. Olin 37-vuotias ja kyseessä oli meidän ensimmäinen ja ainoa lapsi. Eli kyllä se on mahdollista. 

Vierailija
73/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakastakaa miehen siittiöitä ja käyt inseminaatioissa sinä aikana, kun mies on ulkomailla.

Miten tämä käytännössä onnistuu, missä ja minkä verran maksaa? 

Vierailija
74/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako tuota miehen siittiöiden tutkimusta julkisella vai miten siihen pääsisi? -toinen kyselijä 

Vierailija
75/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

6.lasta. Niistä 3 alkanut ekasta kierrosta. Nuo 27v, 32v ja 38v. Viidennestä kierrosta on pisin.

Vierailija
76/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mahdotonta, mutta harvinaista.

Vierailija
77/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta ,molemmat ekasta kierrosta

Vierailija
78/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaan teoriassa mahdollista tulla raskaaksi ekallakerralla. Kuten yllä olevasta linkistä selviää, siihen on 2 - 4 % todennäköisyys. Joten ketjun vastaukset antavat asiasta aivan liian ruusuisen kuvan. Todennäköisyys, että EI tule raskaaksi kerrasta, on 96 -98 %. Ja se siis kaiken ikäisillä. Ap on raskaaksitulon suhteen jo ns vanha, kun on yli 30 v.

Lisäksi pitää muistaa, että puolet hedelmättömyydestä johtuu miehistä ja puolet naisista, siksi tutkimuksetkin aloitetaan miehestä, koska se on niillä helpompaa.

Puppua. Todennäköisyys raskautumiseen on 2-4 % silloin, kun harrastetaan yksi kerta yhdyntää tietämättä mitään kuukautiskierron vaiheesta. Kuukaudessa on noin 3-4 hedelmällistä päivää, kun ottaa huomioon siittiöiden mahdollisuuden selviytyä naisen kehossa muutaman päivän, ja itse ovulaatiopäivän. Raskauden todennäköisyyden kannalta on aivan olennaista,  milloin se yhdyntä tapahtuu. Noille muutamalle hedelmälliselle päivälle osuessaan raskauden todennäköisyys on siinä 20-30 % tietämillä, ovulaation  ulkopuolelle osuessaan taas 0 %. Silloin kun ajoitus on arvaus, niin todennäköisyydeksi tulee siis viisaampien laskemana 2-4 %

Vierailija
79/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako tuota miehen siittiöiden tutkimusta julkisella vai miten siihen pääsisi? -toinen kyselijä 

Yksityisellä hedelmällisyysklinikalla, maksaa 80-100 euroa eikä vaadi lääkärin lähetettä. Näytteen voi myös kerätä kotona, jolloin se on tunnin sisällä toimitettava laboratorioon.

Vierailija
80/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakastakaa miehen siittiöitä ja käyt inseminaatioissa sinä aikana, kun mies on ulkomailla.

Miten tämä käytännössä onnistuu, missä ja minkä verran maksaa? 

Hedelmällisyysklinikoiden hinnastot on usein julkaistu netissä. Oletan, että hinta muodostuisi seuraavista toimenpiteistä:

- ensikäynti ja siellä kohdun sekä munasarjojen ultraus, mahdollinen aukiolotutkimus, sperma-analyysi sekä mahdolliset muut labrakokeet

- siittiöiden pakastus

- kontrolliultra ennen ovulaatiota

- inseminaatio

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kaksi