Onko todella epätodennäköistä että tulisi raskaaksi ekasta yrityskierrosta?
... kokemuksia? Aiomme tässä kierrossa aloittaa raskauden yrittämisen. Lapsi on erittäin toivottu ja nyt on muut asiat elämässä ratkenneet siten että yritys voi alkaa. Olemme molemmat 31v.
Todella suuri harmi yrittämisen kannalta vaan on mieheni reissutyö (mies ulkomailla parin viikon pätkiä). Työkuviot näyttävät alustavasti siltä, että tässä kierrossa pääsemme yrittämään ovulaation aikaan, mutta seuraavat jopa neljä kiertoa mies on ulkomailla hedelmälliseen aikaan. :(
Toivon siis ihan älyttömän paljon, että meitä onnistaisi heti ekasta yrityksestä. Neljä kuukautta on oikeasti lyhyt aika, mutta tuntuu ihan todella pitkältä "hukkaan heitetyltä" ajalta nyt kun lasta viimeinkin pääsisi yrittämään.
Taitaa vaan olla epätodennäköistä, että heti onnistuisi. Kaikki lähteet mitä luen, sanovat että keskimääräinen yritysaika on 6 kk ja vielä vuosikin on normaalia. Kaipaisin ehkä jotain toivonkipinää, positiivisia kokemuksia?
Tai sitten vinkkejä yritykseen?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni terveillä alle 35-vuotiailla todennäköisyys yhdelle kierroille on jotain 25% eli ei huono, mutta useimmilla menee siis useampi kierto ennen kuin tärppää.
Minulla tärppäsi ekasta kerrasta 35-vuotiaana. Vähän yllätyin itsekin.
Eka lapsi syntyi ensimmäisestä mahdollisuudesta. Toinen lapsi toisella yrittämällä. Iältäni olin 25- ja 29-vuotias. Näkisin iän kyllä yhtenä tärkeimmistä syistä nopeaan raskautumiseen.
Matkusta miehen luo tekemään temput
Onpas tänne nyt kertynyt Suomen hedelmällisimmät naiset. 🤣
Sanoisin että on äärettömän epätodennäköistä tulla raskaaksi ensimmäisellä yrittämällä. Edes lapsettomuushoidoissa ei yleensä käy niin. Minä olin koeputkihedelmöityksessä, jossa hedelmöittynyt munasolu, joka on jo kehittynyt hyvin alkioksi, laitetaan suoraan kohtuun ja käytetään kaikkia raskaaksituloon liittyviä tulihormonihoitoja. Sen onnistumisen todennäköisyys oli 10% per kerta. Viidennellä kerralla onnistui.
No onnea matkaan ap:lle, kannattaa kuitenkin valmistautua henkisesti siihen, että raskauden alku tulee jonkin verran kestämään.
Kaksi lasta ja molemmat ekasta kierrosta. Neljä vuotta välissä ja "varmat päivät" käytössä ja heti kun alettiin yrittää vauvaa, niin tärppäsi. En ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ainakaan kymmeneen vuoteen, kiertoni on tarkka ja tunnen esim. ovulaation, niin helppo oli ajoittaa yritys sopivaan kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tuo 25 % todennäköisyys köytännössä sitä että joka 4. pari tulee raskaaksi ekasta kierrosta? Yllättävän paljon
Terveellä 30-vuotiaalla todennäköisyys raskautua yhdessä kierrossa on 20 % luokkaa, 40-vuotiaalla enää 5 %.
Kun terve mies ja terve nainen ovat KERRAN suojaamattomassa yhdynnässä, on raskauden todennäköisyys noin 2-4 %. Jos sama pari yrittää tulla raskaaksi suojaamattomilla yhdynnöillä KOKO kuukautiskierron ajan, on mahdollisuus noin 20-25 %.
https://www.rfsu.com/fi/inspiraatio/raskaus/raskauden-yrittaminen-mika-…
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että on äärettömän epätodennäköistä tulla raskaaksi ensimmäisellä yrittämällä. Edes lapsettomuushoidoissa ei yleensä käy niin. Minä olin koeputkihedelmöityksessä, jossa hedelmöittynyt munasolu, joka on jo kehittynyt hyvin alkioksi, laitetaan suoraan kohtuun ja käytetään kaikkia raskaaksituloon liittyviä tulihormonihoitoja. Sen onnistumisen todennäköisyys oli 10% per kerta. Viidennellä kerralla onnistui.
No onnea matkaan ap:lle, kannattaa kuitenkin valmistautua henkisesti siihen, että raskauden alku tulee jonkin verran kestämään.
Riippuu paljon parin geneettisestä yhteensopivuudesta, miten helposti raskautuu.
Olen tullut raskaaksi ekasta yrityskierrosta kolme kertaa, eli kaikkien lasteni kohdalla. Ikää oli tällöin 24-31 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Joo, nämä vastaukset toki luovat toivoa ap:lle ja muille lasta yrittäville, mutta kannattaa muistaa, että 5 % syntyvistä lapsista ovat saaneet alkunsa hedelmöityshoidoilla.
Tulin heti ekasta kierrosta raskaaksi ja olen 38-vuotias. En olettanut että noin helposti kävisi, mutta en toki valita. :D
Ennen yrittämistä oli hormonaalinen ehkäisy käytössä yli 16 vuotta.
Joka viides pari kohtaa vaikeuksia tulla raskaaksi. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampaa se on.
Kukaan, ei edes ap, voi tietää, mihin ryhmään kuuluu. Se selviää vasta kokeilemalla. Siksi julkisella on se vuoden pääsyraja hoitoihin ja yksityisellä puoli vuotta. Vasta yrittämällä siis selviää.
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi epätodennäköistä. Ihan samanlainen kierto kuin muutkin.
Minulla on kaksi lasta, ja molemmat tulleet ihan siitä ekasta kierrosta, en edes tiennyt niitä otollisia päiviä. Tosin vauvakuume oli kova kummallakin kerralla, eli ehkäpä keho tiesi?
Todennäköisempää on että et tule vielä raskaaksi. Mutta ei toki mahdotonta.
On varmaan teoriassa mahdollista tulla raskaaksi ekallakerralla. Kuten yllä olevasta linkistä selviää, siihen on 2 - 4 % todennäköisyys. Joten ketjun vastaukset antavat asiasta aivan liian ruusuisen kuvan. Todennäköisyys, että EI tule raskaaksi kerrasta, on 96 -98 %. Ja se siis kaiken ikäisillä. Ap on raskaaksitulon suhteen jo ns vanha, kun on yli 30 v.
Lisäksi pitää muistaa, että puolet hedelmättömyydestä johtuu miehistä ja puolet naisista, siksi tutkimuksetkin aloitetaan miehestä, koska se on niillä helpompaa.
Kokemukset tässä ketjussa eivät ole merkityksellinen otanta, eivätkä vaikuta teihin.
Vierailija kirjoitti:
Joka viides pari kohtaa vaikeuksia tulla raskaaksi. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampaa se on.
Kukaan, ei edes ap, voi tietää, mihin ryhmään kuuluu. Se selviää vasta kokeilemalla. Siksi julkisella on se vuoden pääsyraja hoitoihin ja yksityisellä puoli vuotta. Vasta yrittämällä siis selviää.
Ennen yrittämistä voi kuitenkin itse hakeutua yksityiselle tutkimuksiin, jos ei halua hukata aikaa. Näin jälkikäteen hiukan harmittaa, etten noudattanut hedelmällisyysneuvonnassa saatua ohjetta käydä aukiolotutkimuksessa ja sperma-analyysissä ennen yrittämisen aloittamista, sillä tuloksettoman yrittämisen jälkeen minulta löytyi endometrioosi sekä tukkeutunut munanjohdin.
Tulin raskaaksi yhdestä kerrasta ja eka yritys kierrosta ja ikää oli 39 v. Raskaus meni tosin kesken rv 11+ Sen jälkeen meni 6 kk ja viimein raskaana ylihuomenna LA.
Mitkä asiat vaikuttaa alkion kiinnittymiseen? Voiko tehdä jotain, jotta se tapahtuisi varmemmin?