Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko todella epätodennäköistä että tulisi raskaaksi ekasta yrityskierrosta?

Vierailija
19.02.2024 |

... kokemuksia? Aiomme tässä kierrossa aloittaa raskauden yrittämisen. Lapsi on erittäin toivottu ja nyt on muut asiat elämässä ratkenneet siten että yritys voi alkaa. Olemme molemmat 31v. 

Todella suuri harmi yrittämisen kannalta  vaan on mieheni reissutyö (mies ulkomailla parin viikon pätkiä). Työkuviot näyttävät alustavasti siltä, että tässä kierrossa pääsemme yrittämään ovulaation aikaan, mutta seuraavat jopa neljä kiertoa mies on ulkomailla hedelmälliseen aikaan. :( 

Toivon siis ihan älyttömän paljon, että meitä onnistaisi heti ekasta yrityksestä.  Neljä kuukautta on oikeasti lyhyt aika, mutta tuntuu ihan todella pitkältä "hukkaan heitetyltä" ajalta nyt kun lasta viimeinkin pääsisi yrittämään.

Taitaa vaan olla epätodennäköistä,  että heti onnistuisi. Kaikki lähteet mitä luen, sanovat että keskimääräinen yritysaika on 6 kk ja vielä vuosikin on normaalia.  Kaipaisin ehkä jotain toivonkipinää, positiivisia kokemuksia?

Tai sitten vinkkejä yritykseen? 

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lähemmäs 40 ja kaksi kertaa raskautunut heti ekasta yrityksestä. Nyt odotan siis toista lasta. 

Vierailija
42/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmesti ekasta kierrosta raskaaksi tullut, kun olin 28v, 30v ja 34v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kolme kertaa tärpännyt heti kun olen lopettanut pillerit. Siis pillereiden lopetuksen jälkeen heti tuli menkat ja sitten siitä heti raskaaksi, seuraavat menkat kun oli vauva jo ryömimisiässä.

Vierailija
44/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon saanu kaikki kolme lasta ekasta kierrosta. 

Mä oon saanu kaikki neljä ekasta kierrosta.

Vierailija
45/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka viides pari kohtaa vaikeuksia tulla raskaaksi. Mitä enemmän ikää, sitä vaikeampaa se on.

Kukaan, ei edes ap, voi tietää, mihin ryhmään kuuluu. Se selviää vasta kokeilemalla. Siksi julkisella on se vuoden pääsyraja hoitoihin ja yksityisellä puoli vuotta. Vasta yrittämällä siis selviää.

Ennen yrittämistä voi kuitenkin itse hakeutua yksityiselle tutkimuksiin, jos ei halua hukata aikaa. Näin jälkikäteen hiukan harmittaa, etten noudattanut hedelmällisyysneuvonnassa saatua ohjetta käydä aukiolotutkimuksessa ja sperma-analyysissä ennen yrittämisen aloittamista, sillä tuloksettoman yrittämisen jälkeen minulta löytyi endometrioosi sekä tukkeutunut munanjohdin.

Kannattaakin, jos on jo ikää. Naisella helpoin ensimmäinen tutkimus on verikoe, josta mitataan FSH. Minulla se oli jo 30 v päälle jo niin korkea eli 10, että en olisi päässyt USAssa useimmille klinikoille lapsettomuushoitoihin. Ne hoidot ovat todella kalliita siellä ja klinikat mainostavat onnistumistodennäköisyyksillä, eivätkä ota siksi vastaan huonoja kandidaatteja.

Vierailija
46/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas tänne nyt kertynyt Suomen hedelmällisimmät naiset. 🤣

Sanoisin että on äärettömän epätodennäköistä tulla raskaaksi ensimmäisellä yrittämällä. Edes lapsettomuushoidoissa ei yleensä käy niin. Minä olin koeputkihedelmöityksessä, jossa hedelmöittynyt munasolu, joka on jo kehittynyt hyvin alkioksi, laitetaan suoraan kohtuun ja käytetään kaikkia raskaaksituloon liittyviä tulihormonihoitoja. Sen onnistumisen todennäköisyys oli 10% per kerta. Viidennellä kerralla onnistui.

No onnea matkaan ap:lle, kannattaa kuitenkin valmistautua henkisesti siihen, että raskauden alku tulee jonkin verran kestämään.

Riippuu paljon parin geneettisestä yhteensopivuudesta, miten helposti raskautuu. 

Ei ole noin yksiselitteistä, sillä raskautuminen on paljon muutakin kuin pelkkä hedelmöittyminen. Geneettinen yhteensopivuus ei esimerkiksi määritä siittiöiden laatua tai kohdun limakalvon paksuutta.

Vierailija
47/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut raskaaksi ekasta yrityskierrosta kolme kertaa, eli kaikkien lasteni kohdalla. Ikää oli tällöin 24-31 vuotta.

Unohdin allekirjoittaa, että olen trolli.

Oytaen huomioon, että todennäköisyys tulla raskaaksi ekasta kerrasta on 2 - 4 %. Ja se muka onnistui kolme kertaa, joka ikisellä yrittämällä.

Lisäksi olen voittanut loton pääpotin viisi kertaa, joka kerta, kun olen lotonnut.

Vierailija
48/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tullut raskaaksi ekasta yrityskierrosta kolme kertaa, eli kaikkien lasteni kohdalla. Ikää oli tällöin 24-31 vuotta.

Oytaen huomioon, että todennäköisyys tulla raskaaksi ekasta kerrasta on 2 - 4 %. Ja se muka onnistui kolme kertaa, joka ikisellä yrittämällä.

Lisäksi olen voittanut loton pääpotin viisi kertaa, joka kerta, kun olen lotonnut.

FYI yksi yhdyntäkerta on eri kuin yksi yrityskierros.

Vierailija
49/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisesta raskauduin heti ekalla kierrolla, ikää oli 25v. Pari vuotta myöhemmin sai kuopus alkunsa neljännestä kierrosta.

Vierailija
50/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa ja kannattaa ruveta syömään foolihappoa jo etukäteen.

Vierailija
51/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden yritysKIERROKSEN todennäköisyys onnistua on tuon linkin mukaan 20%. 

Jos joka ikisellä yrityskierroksella onnistuu, tässä ketjussa jotkut jopa kolme tai neljä kertaa, niin kannattaa harkita uraa uhkapeliammattilaisena. 👍

Vierailija
52/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirissä kolme on saanut lapsia. Jokainen ensimmäisestä kierrosta. Raskautumiset tapahtuneet 21-24 vuotiaana, eli keskivertoa aika paljon nuorempana.

Vierailija
53/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kerta ja ensimmäinen kierto ovat kaksi eri asiaa. Ensimmäisestä kierrosta tulee raskaaksi 20-30 %

Vierailija
54/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin käyttänyt ehkäisyä yli 10 v. Pillereitä ja ehkäisyrinkulaa. Jätin ehkäisyn pois ja tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Yksiäkään kuukautisia ei ehkäisyn lopettamisen jälkeen ehtinyt tulla. Toinen lapsi sai alkunsa kun käytin ehkäisyrinkulaa. Tosin hieman huonosti muistin sitä ottaa pois ja laittaa uudelleen. Kerran laitoin n. 3-7 pv myöhässä ja tulin sillä kierrolla raskaaksi. Et siis joo, oman kokemuksen mukaan kyllä on mahdollista. 

Hedelmällisyyteni tuli itselleni yllätyksenä, sillä vanhemmilla oli vaikeuksia saada lapsia. Minua tehtiin yli 3 v ennen kuin äitini tuli raskaaksi.  

Vierailija
55/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden yritysKIERROKSEN todennäköisyys onnistua on tuon linkin mukaan 20%. 

Jos joka ikisellä yrityskierroksella onnistuu, tässä ketjussa jotkut jopa kolme tai neljä kertaa, niin kannattaa harkita uraa uhkapeliammattilaisena. 👍

Jos onnistuu kerran yhdestä yrityskierrosta, onnistuu se saman kumppanin kanssa myös jatkossa todennäköisemmin, kuin sellaisella parilla, jolla raskautuminen vaikeaa. Raskauden alkaminen ei ole täysin sattumanvaraista, vaan siihen liittyy pitkälti henkilökohtaiset ominaisuudet, elintavat ja parin geneettinen yhteensopivuus.

Vierailija
56/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

54 jatkaa. Olin 28 v ensimmäisessä raskaudessa ja 31 v. toisessa. 

Vierailija
57/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu yrityskierrosta, kun kerran ovulaatio on tiedossa ja siihen tähdätään. Jos yhdyntä osuu hedelmälliselle ajalle, niin terveellä kolmekymppisellä pariskunnalla se raskauden todennäköisyys on tuo 20-25 %. Tuo sinun heittämäsi 2-4 % kuvastaa todennäköisyyttä tulla raskaaksi yhdestä satunnaisesta yhdynnästä, jonka ajankohta on määrittämätön. Tuota prosenttilukemaa laskee tuo seikka, että se voi osua mihin kohtaan kiertoa vaan. 

Eli vielä rautalangasta: jos yhdyntä osuu ovulaatioon, niin raskauden todennäköisyys terveellä 30v pariskunnalla on 20-25 %, VAIKKA tuo yhdyntä olisi ainoa koko kuussa. Sen sijaan jos tuo pari saa käytettäväkseen yhden yhdynnän per kuukausi, mutta se osuu satunnaisesti ihan mihin kohtaan kiertoa tahansa, niin silloin raskauden todennäköisyys on 2-4 %. 

Eli siis vielä enemmän rautalangasta: jos ap tietää ovulaation, esim. testin avulla, ja ajoittavat yhdynnän siihen, niin todennäköisyys heidän raskaudelleen ei ole 2-4 %, vaan se on 20-25 %. 

Vierailija
58/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin käyttänyt ehkäisyä yli 10 v. Pillereitä ja ehkäisyrinkulaa. Jätin ehkäisyn pois ja tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Yksiäkään kuukautisia ei ehkäisyn lopettamisen jälkeen ehtinyt tulla. Toinen lapsi sai alkunsa kun käytin ehkäisyrinkulaa. Tosin hieman huonosti muistin sitä ottaa pois ja laittaa uudelleen. Kerran laitoin n. 3-7 pv myöhässä ja tulin sillä kierrolla raskaaksi. Et siis joo, oman kokemuksen mukaan kyllä on mahdollista. 

Hedelmällisyyteni tuli itselleni yllätyksenä, sillä vanhemmilla oli vaikeuksia saada lapsia. Minua tehtiin yli 3 v ennen kuin äitini tuli raskaaksi.  

Luotitko tosissasi ehkäisyrenkaan tehoon, vaikka tiesit tauon olleen mahdollisesti jopa viikon sallittua pidempi?!

Vierailija
59/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä ja oletko käyttänyt e-pillereitä ennen.

Vierailija
60/107 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap puhuu yrityskierrosta, kun kerran ovulaatio on tiedossa ja siihen tähdätään. Jos yhdyntä osuu hedelmälliselle ajalle, niin terveellä kolmekymppisellä pariskunnalla se raskauden todennäköisyys on tuo 20-25 %. Tuo sinun heittämäsi 2-4 % kuvastaa todennäköisyyttä tulla raskaaksi yhdestä satunnaisesta yhdynnästä, jonka ajankohta on määrittämätön. Tuota prosenttilukemaa laskee tu

Ja edelleen tuo 20-25 % todennäköisyys pätee vain, jos kummallakaan ei ole hedelmällisyyden kanssa ongelmaa. Ja sitähän ei puolestaan tiedetä, koska asiaa ei ole tässä tapauksessa tutkittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme