Arvostatko ihmistä jolla kymmenien vuosien työura, mutta nyt tahallaan työtön?
Arvostatko ihmistä jolla kymmenien vuosien työura, mutta nyt tahallaan työtön?
Kommentit (24)
Eli onko tehdyt työt ihmisarvoa nostavia, vai onko väliä vain nyky hetkellä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tai vaikka olisi vähemmänkin.
Miksi?
Kyllä, paitsi jos hän on eduskunnasta jäänyt lomille
Minulla on ainakin tuo tavoite, että teen hommia sen aikaa kun täytyy, ja sen jälkeen siirryn elämään sijoitustuotoilla.
Enpä usko, että kukaan laskutaitoinen on tahallaan työtön.
Arvostan, jos hän ei nurise tukien pienuudesta jos niitä ylipäätään käyttää.
Ehkä hän on ottanut sapattivapaata? Lomailee omilla ansioillaan? MIksei saisi? Riippuu ihmisestä ja arvoistaan, arvostaisinko? Jos on saanut huonomman työtarjouksen ja usean vuoden työura, miksi pitäisi huono tarjous vastaanottaa?
Ei ole mun asia arvottaa mitään tai ketään, syynsä jokaisella. Itse olen tällä hetkellä työtön, otin lopputilin tammikuussa, 25 vuoden työuran jälkeen mutta aloitan uudessa virassa 1.3. Kukaan ei siitä tiedä, joten saattavat kuvitella että olen työttömänä pitkäänkin.
Kymmenien työvuosien jälkeen ei tarvitse itse yrittää olla työtön. Ikärasismi pitää täällä siitä asiasta huolen.
Ei ole kukaan tahallaan työtön. Aina on syitä, joita muut ei välttämättä tiedä. Meidän alalla joudutaan olemaan välillä työttömiäkin, koska ei ole säännöllisiä tuloja, tulot vaihtelee ja tuloja voi tulla määräaikaisesti, sitten jaksoja ettei tule tuloja. Saa silloinkin tehdä töitä, jos haluaa, mutta tein palkatonta työtä melko pitkään ennen kuin jäin tilapäisesti työttömäksi. Siinä on vaan määränsä, kauanko ihminen voi tehdä työtä ilman korvausta. Eli tilanne ei voi olla sellainen kuin rajatun ajan.
Miksei. Yksi työkaveri oli firmassa 30 vuotta ja lopetti äskettäin. Muutti kotiseudulleen huolehtimaan vanhasta äidistään. Ei ihan vielä ole eläkeiässä, joten aikoo nostaa työttömyystukea, mutta en tässä tapauksessa sitä kyllä mitenkään paheksu.
Vierailija kirjoitti:
Todella moni. Suomessa on arvioiden mukaan noin 100 000 työelämän ja tukien ulkopuolella elävää. Käytännössä jollain tavalla omilla säästöillään elävää.
ei ne tulot vaan menot. jos toimeen tulee niin sehän on ihanne tilanne
Siis hän otti lopputilin koska ei halua tehdä töitä?
Kimi Räikkönen ja muut urheilutähdet ainakin saa arvostusta. Vaikka kilpaura on usein nuorena ohi. Sen jälkeen vaan vuosikymmenet nautitaan makeasta elämästä.
Arvostan. Kymmenissä vuosissa on ehtinyt tehdä jo ihan riittävästi orjatyötä. Kyllä sen jälkeen ansaitsee loman siihen asti, kun eläke koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvinkin moni laskutaitoinen on. Työtön ei tarkoita samaa kuin "elää Kelan tuilla". Työtön voi olla vaikka 10 miljoona yrityskaupoilla tienannut, jonka ei yksinkertaisesti enää tarvitse mennä töihin tienaamaan.
No jos nyt vaikka Valtteri Bottas heittäytyisi tästä päivästä lähtien työttömäksi niin en keksi yhtään syytä, miksi se vaikuttaisi hänen arvostukseensa minun puoleltani suuntaan tai toiseen.
Kymmeniä vuosia? Eli ikää on vähintään 50+ ellei jopa 60+. Kyllä minun puolestani siinä iässä voi olla työtön ja elellä omaisuudella, jonka on kartuttanut työvuosinaan.
Kyllä tai vaikka olisi vähemmänkin.