Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun 2-vuotias lapsi heittää ruokaa lattialle?

Vierailija
19.02.2024 |

Muuten normaalisti kehittynyt 2-vuotias, rauhallinen ja hyvinkäyttäytyvä, paitsi ruokapöydässä. Ruokailusta ei tule mitään, heittää kaiken ruuan lattialle mitä ei halua syödä. On yritetty kieltää, ottaa pois pöydästä kun heittely alkaa, jne. Paino on muutenkin alakäyrällä, joten lapsi pitäisi saada syömään ja muutenkin on ärsyttävää joutua siivoamaan lattioita koko ajan. Mikä avuksi? 

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ottaisin lautasen pois ja syötäisiin lapsen, jos menee sotkemiseksi. Itse aikoinaan syötin 2-vuotiaita. Jotkut pelotteli, etteivät he opi syömään itse. Mutta he oppivat ihan hyvin ja pääsin itse helpommalla, kun pahin sottaamisvaihe jäi pois. 

Vierailija
22/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla vaikeuksia sanoa lapselle, että älä heitä sitä ruokaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla vaikeuksia sanoa lapselle, että älä heitä sitä ruokaa. 

Jostain syystä monille tulee yllätyksenä, että lapset eivät useinkaan tottele vaikka niille sanoo asioista.

Vierailija
24/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ainakin lapsi itse siivoamaan ruuat lattialta

Vierailija
25/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin tuoremehua ja muita hedelmäjuomia,jugurttia ym ei limukkaa. 

Kouluunkin nuo eväät mukaan.  Mitäpä sitä muuhun ruokaan totuttamaan.

Vierailija
26/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista että omat lapset olisivat tahallaan heitelleet ruokaa lattialle, mutta vahinkoja toki kävi. Niitä varten laitoin siihen alle sanomalehtipaperia tai vanhan vahakankaan palan, että oli helpompi siivota.

Syöttekö te samaa ruokaa lapsen kanssa? Joskus lapsilla on niin että haluavat syödä juuri samaa mitä aikuisetkin. Tuohon voi myös varautua laittamalla omalle lautaselle lapselle tarkoitettua ruokaa, jota/vastaavaa on siinä ensin itse syönyt hyvällä ruokahalulla ja sitten kysyy lapselta että haluatko maistaa.

Vierailija
27/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette enää yritä kieltää, vaan kiellätte. Systemaattisesti ja napakasti. Jos ei mene perille, lapsi pois pöydästä. Kyllä se vähitellen oppii tavoille. 

Vierailija
28/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2v? Oletko koskaan nähnyt sen ikäistä lasta?

Vierailija
29/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nostat lapsen pois ruokapöydästä ja sanot, kiitos. Ruokailu oli siinä. Muuta ei tule tällä erää. 

2-vuotiasta alat rangaista? 2-vuotiasta joka osoittaa luovaa käytöstä ja treenaa motoriikkaansa.

Yrität nujertaa ihmisen, jolla ei ole hajuakaan siitä miksi häntä rankaiset?

Normaalien käytöstapojen opettelu ei ole nujertamista. Älä jaksa provota turhasta. 

Vierailija
30/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

routa porsaan kotiin ajaa...pidä pienessä nälässä, alkaa maistumaan. Älä vaan anna muksun viedä sua, lapset on yllättävän taitavia siinä.

Vierailija
31/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyyhi ruoka sen lapsen naamalla. Oppiipahan kunnioittamaan vanhempaansa. Jotkut näkee vielä nälkää.

Onko sulla vanhemmuus hukassa vai mitä tollasia kyselet

T: Perinteiset arvot kunniaan

Hyi saakeli! Toivottavasti tämä oli vitsi.

Vierailija
32/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ottaisin lautasen pois ja syötäisiin lapsen, jos menee sotkemiseksi. Itse aikoinaan syötin 2-vuotiaita. Jotkut pelotteli, etteivät he opi syömään itse. Mutta he oppivat ihan hyvin ja pääsin itse helpommalla, kun pahin sottaamisvaihe jäi pois. 

Huono idea. Lapsen on hyvä opetella pöytätapoja. Sottaaminen loppuu, kun siihen puututaan asianmukaisesti. 

Vierailija
33/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 lasta ja kumpikaan ei ole heitellyt ruokaa minnekään. Jos olisi niin syöminen loppuisi siihen kiitos ja näkemiin. 2-vuotias ymmärtää puhetta. Jos ei osaa syödä sotkemasta niin äiti syöttää. Ei ihme että nykyisin lapset on saatanasta kun ei niitä kotona kasvateta yhtään. Anna huostaan.

Vierailija
34/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lautanen kauas lapsesta, kysymys "onko nälkä" ja jos vastaus on, että ei, niin sitten kiitos ja käsienpesu ja leikkimään. Jos vastaus on kyllä, niin sitten syötetään.

Kun lapselle ei anna mahdollisuutta viskoa ruokaa, niin hän ei visko ruokaa.

Vierailija
35/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoat ne pois ja odotat, että lapsi kasvaa. 

Vierailija
36/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ruoasta tykkää?

Instagramissa on tullut vastaan muutama aasialaisvideo miten huijata pieni syömään. Naru nakinpalassa ja lapsi näkee sen nakin kun lusikka on menossa suuhun. Sitten vain vetäisy narusta niin nakki häviää ja muu soossi menee kurkusta alas. Ja sitten taas nakki tyrkylle lusikalle. Tämä vaatii tietysti syöttämistä ja pienen huijaamista.

Vierailija
37/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on juuri sitä kasvattamista , joka vaatii aikaa ja viitseliäisyyttä. Tapojen opettelu.  Sitä ei voi tehdä kännykkä toisessa kädessä.( en väitä ap:n niin toimivan, mutta yleisesti)

Vierailija
38/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuon ikäiset tekee sitä. Menee ohi. Torut jokakerta ja oot kärsivällinen. Ei se kohta enää heitä ruokaa lattialle. 

Vierailija
39/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2v? Oletko koskaan nähnyt sen ikäistä lasta?

Meillä 2v siivoaa innolla, siivoaisi varmaan myös ruuat lattialta.

Vierailija
40/45 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiellät napakasti kahdesti. Kolmannella kerralla ruokailu loppuu siihen ja odottaa perheen seuraavaan ruokaan asti. Oppii kyllä jossain kohtaa tavoille. Kyllä saa ja pitää kieltää lasta, joka toimii typerästi. Ihan sama ymmärtääkö vai ei, mutta oppii nopeasti ymmärtämään ettei kyseinen käytös ole toivottua. Lisäksi sillä ei ole mitään väliä syökö lapsi kaikilla ruokakerroilla vai ei. Ei se nälkään kuole, vaikka joku neuvolan käyrä nyt vähän notkahtaisi. Mitä väliä. Länsimaisen yltäkylläisyyden äärellä ei lapselle käy yhtään mitään,vaikkei joka kerta söisi kunnolla. Osa nyt on hoikempia joka tapauksessa, joten aivan turha miettiä etteikö voisi kieltää kun lapsi on hoikka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi