Oudoimmat kokemukset LÄÄKÄRISSÄ,mitä sinulle tai tutullesi on käynyt? Kelpaa niin hyvä mutta outo lääkärikin kuin täysi osaamattomuus
Aloitan: Kävin lääkärissä kurkkukivun takia,en muistanut yhden lääkkeeni nimeä ja lääkäri kurkkasi sen Omakannasta. Sitten lääkäri kysyi miksi minulle on määrätty niin mahdottomasti kosteusvoiteita ja tiesinkö että se on itseään ruokkiva keho,iho kuivuu mitä enemmän rasvaa pistän. Koetin sanoa että mulla on atopia mutta lääkäri oli päässyt vauhtiin. En keksinyt muuta kuin nostaa puseron leukaan ja näyttää ihottuman runnomat vatsani ja rintani että näyttääkö tämä siltä, ettei tarvitse rasvata? Lääkäri vaikeni hölmistyneenä ja tuntui vasta sitten muistavan miksi oikein tulin.
Olen 50vuotias,atoopikko 1vuotiaasta asti eikä IKINÄ tuota ennen lääkäri ole kyseenalaistanut sitä että tarvitsen kosteusvoidetta useaa eri purkkia (yhdellä pesen itseni,toisella rasvaan kehon jne),päinvastoin saatettu kysyä että olenko kokeillut rasvata.
Kommentit (153)
Vanhempi mieslääkäri alkoi tivata miksei minulla ole lapsia ja että kohta tulee kiire. Kerroin ettemme halua niitä vaimoni kanssa ja lääkäri lähes heitti minut ulos ,koska meni niin pois tolaltaan (olen nainen). Ja kipeää polvea olin mennyt valittamaan. Eikä tapahtunut 80luvulla vaan viisi vuotta sitten. Myöhemmin kuulin juttuja ettei kys. Lääkäri suostunut uusimaan e-pilleri reseptejä eli ilmeisesti oli jotenkin vanhollinen ja kiihkouskovainen. Sai sitten vissiin potkut tai siirron jonnekin peräkylän tk:hon hoitamaan mummojen särkeviä niveliä.
- Menin pyytämään vahvempaa allergialääkettå. Lääkäri uusi kaikki reseptit ja kysyi haluanko vielä jotain lääkettä,mitä tahansa niin hän kirjoittaa sen😄
- Lääkäri alkoi hieroa kipeitä hartioitani ja kehotti hiihtämään että jumit aukeaisi,alkoi naurattaa hitosti heinäkuun helteillä ajatus hiihtämisestä🤣
- Lääkäri koetti saada ujoa 2vuotiasta vastaamaan kysymyksiin ja vaiensi minut sanoin "antaa potilaan puhua", ihmetteli sitten vielä onko lapsi mykkä!
-
Hyviä kokemuksia aika lailla kaikki, paitsi että yksi "leipälääkäri" tullut vastaan. Kutsumusta hänellä ei ainakaan ollut. Suoritti käynnin konemaisesti, osaksi fraasein jotka sanoo selvästi jokaiselle. Ei antanut edes luotettavaa kuvaa. Minulle ehdotettiin häntä myöhemmin uudestaan, otin toisen.
Kaaduin ja päähän tuli vertavuotava haava. Tayssin lääkäri tikkasi haavan päähän ILMAN PUUDUTUSTA! Makasin mahallani ja nostin vähän päätäni että sain henkeä veren, kuolan ja rään ohella, ja tämä lääkäri huusi täysillä että pää alas. Ikinä eläissäni en mee enää lääkäriin!!!
Lääkäri kysyi poltanko ja kun sanoin joo alkoi tivata tietääkö miun vanhemmat? Ihmettelin hittoako asia niille kuuluu ja lopulta selvisi ,että lääkärillä oli jonkun samannimisen 15veen tiedot auki? Olin 33v. Kysyin näytänkö muka oikeasti ylä-asteelaiselta ja tässä vaiheessa vasta lääkäri tuntui oikeasti katsovan minnuu kunnolla. Rykäisi ja tuumasi että kuunnellaan ne keuhkot.
Jälkeenpäin vessassa nauratti kun kahtelin peilistä miun silmäpusseja että maailman väsynein teini.
Psykiatri kysyi miltä tuntuu kun olen epäonnistunut olemaan lapselleni suojakilpi. Tämä kun kerroin että lastani oli pahoinpidelty koulussa. Monenlaista olen elämäni aikana kuullut, mutta tämä kyllä vetää pohjat.
Taustatietona: en käytä mitään hajuvesiä tai hajustettuja pesuaineita. Kävin nuorena lääkärissä. Lääkäri haisteli minua tekemänsä hoidotoimenpiteen aikana ja kehui, miten hyvä ominaistuoksu minulla on. Lähtiessä halusi vielä halata.
Lääkäri ei ollut pahantahtoinen, mutta minusta tuollainen käytös ei kuulu lääkärille.
Haluaisin kertoa mutta tapaukset on niin pitkiä että en jaksa avautua.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotiaana miehenä alkoi ensimmäistä kertaa pukamat vaivata. Peräaukko kirveli ja vuoti verta. Tämähän oli silloin maailman noloin asia. Pari kuukautta kärsittyäni käännyin työterveyshuollon puoleen. Paikka oli pienen kunnan terveyskeskuksen työterveyshuolto. Minut vastaanotti nuori venäläinen tai virolainen mieslääkäri. Puhui vähän huonosti suomea mutta ei ollut varsinaisesti kielimuuri ongelmaa. Hän käski riisua housut kokonaan pois alushousut myös. Sitten jouduin seisomaan nojaten hoitopöytää vasten ja levittämään jalat. Kohta hän rullasi tuolillaan taakseni ja kuulin kuinka hän napsautti kumihanskat käteen. Hävetti hirveästi. Sitten hän toisella kädellä raotti pakaraani ja työnsi kylmän sormen sisääni. Samalla kun hän alkoi tunnustelemaan minua hän alkoi samalla selittää ja kertoa kuinka hyvin hän on viihtynyt kotikunnassani ja miten täällä on kaunista luontoa ja hienot ulkoilumahdollisuudet. Tätä hän jatkoi pitkään ja yrit
Jo on kaappihomolla fantasia :D
Eräs vanhempi mies kertoi olleensa 80 luvulla hammaslääkärissä. Ovi aukesi ja hammaslääkäri kutsui tämän miehen sisään. Oven suljettuaan hammaslekuri kysyi: "onko sinulla kuinka kiire?". Tämä mies vastasi "Ei mulla tässä nyt kiire ole". Hammaslääkäri tuumasi: "Okei, vedetään savut" ja kaivoi tupakka-askin taskustaan ja tarjosi potilaalle tupakan. Hammaslääkäri avasi vastaanottonsa ikkunan ja potilaan kanssa polttivat tupakat ennen operaatiota.
Oli viimeksi tosi outo mieslääkäri ja epäselvä puhuessa. Odotin naista lääkäriksi. Ilmeisesti eivät enää noudata ohjetta kun olen kysynyt aina naislääkäriä aiemmin ja se pitäisi erikseen sanoa. Lääkäri otti sopimattomasti liikaa vaatetta pois, näkyi liikaa, reuhtoi ja sorkki ikävällä tavalla. Lopuksi tyyppi alkoi haista kökölle. Ei tunnu asialliselta. Ei aluksi tuntunut että on asiantuntija, vaikka ilmeisesti onneksi sai jotain aikaan kokeissa, sekä diagnoosissa. Onko lääkäreille koulutusta asiakkaiden kohtaamisesta ettei mene täysin pieleen?
Viisiviikkoisella vauvallani oli paha virtsatulehdus. Oltiin päästy osastolta kotiin kun vauva oksenteli jatkuvasti (myöhemmin selvisi että ilmeisesti saatiin osastolta joku noro tai vastaava). Soitin ja kysyin mitä teen jos vauva oksentaa heti kun olen antanut antibiootin eli annanko toisen annoksen. Sain hoitajan välityksellä lääkärin ohjeen antaa antibiootti kiinteiden kanssa jos pysyisi niin paremmin sisällä. Hoitajakin kyllä myönsi ettei tämä neuvo taida auttaa 5 viikkoisen kanssa.
Tuo ap:n kuvailema asia on käynyt minullekin, että lääkäri alkaa tentata ihan jotain muuta asiaa kuin vastaanottoasiaa. Ihmetyttää tämä käytös, sillä sehän ei sovi, että potilas ottaa vastaanotolla esille vaivan, jonka takia hän ei ole tullut vastaanotolle.
Lääkärin mielestä 65v leskiäidiläni oli sp-tauti. Ei uskonut kun äiti sanoi,ettei siellä ole käyty kahteenkymmeneen vuoteen.
Otatti siten kaikenmaailman tippuritestit ja RASKAUSTESTIN mutta löytyi vain pissatulehdus.
Sehän olisikin ollut tautejakin isompi ihme, jos nainen jolta loppui kuukautiset 50vuotiaana olisi miltei seitsemänkymppisenä ollut raskaana..
Olin menossa kuulotutkimukseen ja esittelemään korvavaivojani lääkärille enkä kuullut kunnolla ohjeita, kysyin "täh?" ja lääkäri v*ttuili, ettei kuuloa varmaan tarvitse tutkiakaan, huono on. On jäänyt mieleen, oli kyllä hupaisa tilanne enkä mitenkään loukkaantunut siitä.
Vierailija kirjoitti:
25 vuotiaana miehenä alkoi ensimmäistä kertaa pukamat vaivata. Peräaukko kirveli ja vuoti verta. Tämähän oli silloin maailman noloin asia. Pari kuukautta kärsittyäni käännyin työterveyshuollon puoleen. Paikka oli pienen kunnan terveyskeskuksen työterveyshuolto. Minut vastaanotti nuori venäläinen tai virolainen mieslääkäri. Puhui vähän huonosti suomea mutta ei ollut varsinaisesti kielimuuri ongelmaa. Hän käski riisua housut kokonaan pois alushousut myös. Sitten jouduin seisomaan nojaten hoitopöytää vasten ja levittämään jalat. Kohta hän rullasi tuolillaan taakseni ja kuulin kuinka hän napsautti kumihanskat käteen. Hävetti hirveästi. Sitten hän toisella kädellä raotti pakaraani ja työnsi kylmän sormen sisääni. Samalla kun hän alkoi tunnustelemaan minua hän alkoi samalla selittää ja kertoa kuinka hyvin hän on viihtynyt kotikunnassani ja miten täällä on kaunista luontoa ja hienot ulkoilumahdollisuudet. Tätä hän jatkoi pitkään ja yrit
Lääkäri yritti saada sua rentoutumaan.
Menin työterveyden lääkärin vastaanotolle pitkään vaivanneiden uni ongelmien takia. Odotushuoneessa hieman ärsytti, kun lääkäri oli myöhässä. Kuulin hoitajienkin puhuvan keskenään, kuinka Se on taas myöhässä. Vastaanotolla sit tosissaan yllätyinkin; nuori mies lääkäri otti istuessaan rintama suunnan minuun päin, lehtiön käteen ja kyseli pitkän ajan oireista ja syistä mitkä niihin voisi vaikuttaa. Kovin olin hämmästynyt tästä lähestymistavasta ja vaivaan löytyikin akuutti, sekä pitkän ajan ratkaisu.
Lääkäri näytti ihan räjähtäneeltä, sellaiselta että en itse kehtaisi ulos lähteä sen näköisenä, saati kävellä lääkäriaseman käytäviä. Rasvaiset kampaamattomat sekaväriset hiukset roikkui ja naama oli kuin pahimmassa krapulassa, eikä mitään yritystä meikata. Hoikka naislääkäri muuten, lähes anorektinen. Ehkä hänellä oli syöpähoidot menossa tai jotain, mutta ei todellakaan näyttänyt siltä, että elämä olisi hallussa.
Yritä siinä sitten luottaa tällaiseen tapaukseen, kun hän teki minulle pienen päivystysleikkauksen paikallispuudutuksella. Häipyi välittömästi sen jälkeen, ei todellakaan ollut valmis vastaamaan kysymyksiin tai antamaan jälkihoito-ohjeita. Leikkaus meni kyllä ok, mutta en todellakaan suostu hänelle enää menemään, onneksi ei tarvitsekaan. No onneksi työnantaja maksoi, muuten olisin kyllä valittanut ohjeistuksen puutteesta. Menin sitten toiselle yksityiselle spesialistille omalla rahalla, joka oli ihan toista maata ja vastasi kaikkiin kysymyksiini ja teki kunnon tutkimukset.
Olin nitkauttanut nilkkani kun liukastuin jäisellä pihalla. Kun menin lääkäriin pakkasta oli yli 20 astetta, joten käytin talvikenkinä armeijan maihinnousuja kuten aina, ne kun vielä tukivat nilkkaa. Lääkäri tuijotti koko vastaanottoajan tietokonettaan ja kirjoitti lähetteen fysioterapeutille edes katsomatta nilkkaa. Lähetteessä oli arviona Pes planum, kysymysmerkillä varustettuna. Hämmästyin lievästi kun Google ilmoitti että lääkäri epäili mulla lättäjalkoja. Ne kun olisivat tulleet itsestään 45 vuoden iässä. Onneksi en ole käynyt tällä röntgensilmällä sen jälkeen.
Fyssarin diagnoosi oli nivelsiteen venähdys.
Lääkäri kysyi minulta tupakoinko. No en tupakoi enkä ole eläissäni pokttanut. Seuraavaksi piti pienen luennon siitä että tupakointia ei missään nimessä kannata aloittaa. Jaa....olen lähempänä 80 v, eli tuskin enää muutenkaan aloittaisin , mutta onhan se hyvä varoittaa kuin teiniä. Tämä oikein HUS Yliopistollinen sairaala.