Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maria, 33, joutuu muuttamaan koska rahat eivät enää riitä

Vierailija
19.02.2024 |

https://yle.fi/aihe/a/20-10006315

Miten hallituksen uudistukset auttavat artikkelin henkilöä työllistymään? Varmaan kaikkensa yrittää ja stressaa itsensä hengiltä joka päivä ilman kurjuuttamistakin.

Kommentit (1014)

Vierailija
181/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta opiskelija voi saada toimeentulotukea niin pitää nostaa opintolainaa. 

Älkää nostako opintolainaa! Itse olen nyt ihan kusessa takaisinmaksun kanssa. 

Opiskeluihin pitäisi saada lukukausimaksut, että vähenisi nämä turhaan kalliisti koulutetut, jotka ei edes opintolainaa pysty maksamaan.

Vierailija
182/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistukea leikataan. Helsingistä on lastenhoitajia lähdössä paljon pois ja tarhoja voidaan joutua sulkemaan. Se on työssäkäyvien ongelma mihin lapsensa laittavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja eläkeläiset saa edelleenkin omistusasuntoon asumistukea ja saavat asua yksin isoissa asunnoissa. 

Minä en tule tekemään mitään ilmaistyötä vapaa-ajalla eli en hoida eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia. Puoliso on ainoa lapsi. Valtio hoitaa eläkeläiset tai jättää hoitamatta. 

itkun sekainen kakera olet näemmä. moinen ei kehitä sua ihmisenä ja karma on olemassa. ja sinustakin tulee vanha. he ovat aikoinaan tehneet duunia, hoitaneet perhettä, voi ola kovaakin elämää, pikkuhiljaa päästy etiäpäin. Ja onhan vanhoilla nyt oikeus edes vähän helpotusta saada,kunnioitusta jne. ennen vanhaan ei ollut edes  kunnon pyykkikoneita, ei näitä arjen helpottavia masinoita,  puhelinkioskin, kaikilla ei tv, ei puhelinta, itse kasvatettua ruokaa, pyykkipadat joisa vettä keitettiin, miten raskasta

Silti heillä oikeus eläkkeesensä, saavat käyttää myös rahansa miten tahtovat,itseensä, ne on teinattu eläkekassaan. Niitä ei tarvii säästellä. Monikin tehnyt raskasta fyysistäkin työtä, rikkonut kehonsa, vaikka just ja just ollut se pyykkikone ja sähköhella uui. Penskat elätetty, ehkä sairautta, huolia. Vain sairas ihminen kade, että voi voi kun eläkkeelllä saa olla ja asua kuule itse hankitussa kodissa, ensin yksiöstä vähitellen siihen komioon, voi voi , 

Vierailija
184/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen vähävaraisten sosiaaliturvaan kohdistamat leikkaukset ovat järkyttävä ja käsittämätön vääryys.

Me maksamme veroja siksi, että sivistysvaltion määäritelmän edellyttämä sosiaaliturva on mahdollista sitä tarvitseville.

Käsittämätönta toimintaa. Mihin ne verorahamme sitten menevät? Entä jos itse (nykyiset työllistyneet veronmaksajat) joudumme sosiaaliturvan varaan, mutta emme sitä saa vaikka olemme veroja luulleet sen(kin) ylläpidon vuoksi maksavamme?

Johonkin se kierre on katkaistava. Hulluinta on kuulla, että 30-vuoden uran jälkeen jengi menee suoraan sosiaaliturvaverkkoon. Missä heidän säästöt, missä vakuutukset? Kaikki liikenevä verotettiin pois. 

Vierailija
185/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluihin pitäisi saada lukukausimaksut, että vähenisi nämä turhaan kalliisti koulutetut, jotka ei edes opintolainaa pysty maksamaan.

Olet sä hieno kun osaat ennustaa miten työpaikkoja on 4-vuoden päästä valmistumisesta. Mihin koulutukseen kannattaa nyt hakea jotta on varma työpaikka neljän vuoden päästä?

Vierailija
186/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hallituksen vähävaraisten sosiaaliturvaan kohdistamat leikkaukset ovat järkyttävä ja käsittämätön vääryys.

Me maksamme veroja siksi, että sivistysvaltion määäritelmän edellyttämä sosiaaliturva on mahdollista sitä tarvitseville.

Käsittämätönta toimintaa. Mihin ne verorahamme sitten menevät? Entä jos itse (nykyiset työllistyneet veronmaksajat) joudumme sosiaaliturvan varaan, mutta emme sitä saa vaikka olemme veroja luulleet sen(kin) ylläpidon vuoksi maksavamme?

Johonkin se kierre on katkaistava. Hulluinta on kuulla, että 30-vuoden uran jälkeen jengi menee suoraan sosiaaliturvaverkkoon. Missä heidän säästöt, missä vakuutukset? Kaikki liikenevä verotettiin pois. 

Oletko sossupummi yrittäjä. Mersu laitetaan verotuksessa poistoihin ja nostetaan yritystukia ja käytetään palkattomia työkokeilijoita ja haetaan verovähennystä kodin siivouksen ostosta, koska vaimo on uusavuton laiska paska. 

Vierailija
187/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmessa lapsessa on kelle tahansa paljon työtä. Hänellä vielä lisäksi vaativat opinnot, kyllä on hanurista ettei tällaisia perheitä tueta. Nainenhan on nuori vielä ja valmistuttuaan ehtii tekemään vaikka mitä kunhan saisi itsensä ja opintonsa kuntoon.

Jutun nainen sanoi, että ei enää halua omalle alalleen, vaikka saisi lopputyönsä tehtyä..

Nuori nainen on valinnut elämäntapatyöttömyyden. Opiskelee alaa, jolle ei ole aikomustakaan työllistyä. Tekee lapsia vaikka ei ole ammattia tai työpaikkaa. Ei heru sääliä minulta. Hänen pitäisi ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan ja lopettaa tuo itsesäälissä rypeminen. 

Vierailija
188/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki tuilla elävät on niin yksin? Onko se totta vai maksimoidaanko sillä vain niitä tukia? 

Toisaalta, olisiko tuille tarvetta, jos olisi kykenevä normaaleihin ihmissuhteisiin, missä välitetään toisesta ja pidetään toisista huolta vastavuoroisesti?

Mitä tarkoitat? Minä ainakin välitän lähisukulaisistani ja ystävistäni, mutta ei minulla olisi varaa heitä kaikkia elättää. Eli jos jollain heustä tulot romahtavat, kyllä heidän on yhteiskunnan tukiin tukeuduttava. Minulla on oma perhe elätettävänä ja maksan omaa asuntolainaa - en pysty elättämään vielä toista perhettä. Henkistä tukea ja tunnpeuolen lämpöä voin kyllä antaa, ja vastavuoroisen hyvän ihmissuhteen, mutta sillä ei vuokria ja laskuja makseta, eikä osteta ruokaa kaupasta.

Monissa muissa maissa ihmiset pystyvät huolehtimaan lähimmäisistään. Maksat vaan ihan liikaa veroja, siinä se. 

Vierailija
189/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmessa lapsessa on kelle tahansa paljon työtä. Hänellä vielä lisäksi vaativat opinnot, kyllä on hanurista ettei tällaisia perheitä tueta. Nainenhan on nuori vielä ja valmistuttuaan ehtii tekemään vaikka mitä kunhan saisi itsensä ja opintonsa kuntoon.

Jutun nainen sanoi, että ei enää halua omalle alalleen, vaikka saisi lopputyönsä tehtyä..

Nuori nainen on valinnut elämäntapatyöttömyyden. Opiskelee alaa, jolle ei ole aikomustakaan työllistyä. Tekee lapsia vaikka ei ole ammattia tai työpaikkaa. Ei heru sääliä minulta. Hänen pitäisi ottaa vastuu itsestään ja lapsistaan ja lopettaa tuo itsesäälissä rypeminen. 

Onneksi Hyvinvointialueet lopettavat vuokra hoitajien käytöön. Saat sairaanhoitajana mennä muualle töitä etsimään. 

Vierailija
190/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistukea leikataan. Helsingistä on lastenhoitajia lähdössä paljon pois ja tarhoja voidaan joutua sulkemaan. Se on työssäkäyvien ongelma mihin lapsensa laittavat. 

Tämä on niin lyhytnäköistä, ettei tuon alan palkkaus ole kunnossa. Tukia voidaan laskea ja pitääkin, mutta palkkaus kuntoon mm. tuolla alalla.

Vierailija
191/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa hän sanoi näin toisin kyin yrität vihjailla...:

Kekkonen arvelee tietonsa ja osaamisensa ehtineen jo vanhentua, koska it-ala muuttuu hyvin nopeasti.

Työskentely it-alalla ei erityisemmin houkuta senkään takia, että Kekkosen mukaan hänen stressinsietokykynsä ei ole loppuunpalamisen vuoksi enää entisellään.

En kestä sitä kilpailuasetelmaa, mikä it-alalla on. Olisin nopeasti taas työkyvytön, jos tekisin niitä töitä, hän sanoo. Tällä hetkellä Kekkonen on ammatillisessa kuntoutuksessa ja toivoo pääsevänsä sitä kautta töihin ei ehkä vielä aivan lähitulevaisuudessa, mutta jonakin päivänä.Terveysongelmien vuoksi työelämään palaaminen ei kuitenkaan ole aivan helppoa. Täysin työkykyisiä päiviä kuukaudessa ei ole kovin montaa, hän sanoo.

Vierailija
192/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä paketti

Keskimääräistä enemmän lapsia, paöjon tatuoiteja, lemmikkieläimiä, mielenterveysongelmat

Riippuen kissasta, ylläpito voi olla hyvnkin edullista ja vaikuttaa positiivisesti mielialaan.

Pisteet äidille, alkoi tekemään heti jotain. 4 henkinen perhe kaksiossa

Mielenterveysongelmat eivät ole syy työttömyyteen. Olin samassa tapahtumassa kuin nainen ja hän istui vessassa koko ajan, kun oli ottanut yhden karkin. Ei voinut syödä mitään kahteen päivää koska päätyy melkein heti vessaan. 

Miehelläni on välimuotoinen koliitti, eli haavainen paksusuolentulehdus mutta tulehdusalueita myös ohutsuolessa. Hän on akuuttivaiheetkin ollut ihan normaalisti töissä. Laihtui pahimmassa vaiheessa alle BMI 19 painoon, joka on pitkälle miehelle aika vähän ja

Eräällä minun läheiselläni tuo sairaus taas on vaikeampi, ja se tarkoittaa sitä, että joinain öinä hän saattaa käydä yli 20 kertaa vessassa. Siitä voi päätellä, että kunnon yöunet ovat mahdottomuus. On helppojakin päiviä, mutta niitä ei tiedä etukäteen, ja joskus päivälläkin hän käytännössä asuu vessassa. Periaatteessa hän pystyisi tekemään jonkinlaista työtä, mutta tuskin kukaan työnantaja palkkaa sellaista, jolle tulee tällaisia vessapäiviä ja poissaoloja sen vuoksi, että en ole saanut nukuttua vessassa ravaamisen takia.

Vierailija
193/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinvointialueilta laitetaan määräaikaiset hoitajat pois. 

Onnea asuntovelan maksuun. 

Omistusasuntoon ei saa asumistukea enää vuoden päästä. 

Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua. 

Vierailija
194/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas yksi hyvä esimerkki tukiloisista tämä koko juttu. Surkutellaan omaa kohtaloa, eikä ymmärretä, että tekee vaan itsensä naurettavaksi tällä jutulla. Suomen sosiaaliturva on paisunut liian suureksi ja ihmiset kuvittelevat, että ne tuet ovat ilmaista rahaa ja kuuluvat heille. Ei kai kukaan siellä töissä huvikseen käy tai siellä sen erikoisemmin viihdy. Töissä'nyt vaan on käytävä, että pystyy elämänsä maksamaan. Mä joudun itse tekemään joka kuukausi ylitöitä, että on rahaa elämiseen, joten sylettää tällaiset kitisijät. Paljon. 

Olet yököttävä "ihminen". 

Jos totuuden kertoimine on sinusta yököttävää, niin ok. Mikä sinä olet?

Vierailija
195/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran lasten isä liehuu teillä tietämättömillä ilman vastuun taakkaa?

Villi aavistus, että lasten isällä ja lapsilla on vahvasti pigmenttiä.

Aavistit väärin.

Vierailija
196/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jankutijankuti. Ei minun tarvitse luopua työstäni. Työskentelen työvoimapula-alalla, eikä tulijoita ole. Vuorotyö, pitkät työpäivät. Lyhyt koulutus, palkka, jolla elää, ei leveästi, mutta elää. Ei tunnu kelpaavan. Koulutus paikat ei täyty. Töitä on varmasti, ympäri Suomen, voit valita asuinpaikkasi. Moni tekee töitä vielä eläkkeelläkin. 

Tervetuloa!"

Näissä "työntekijöitä ei saada kun laiskat elää tuilla" kommenteissa ei koskaan vahingossakaan kerrota mikä se mystinen ala on!??! Olisi hieman uskottavampaa jos sen mainitsisi. 

Onhan Suomessakin monta avonaista työpaikkaa.Miksi eivät ota niitä.Itse olen ottanut kakki työt  joita tarjottu 

Vierailija
197/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kerrottiin, että paloi loppuun 2021, kun huolsi kolmea alle 10-vuotiasta, oli etäkoulua, oma työ ja opinnäytetyön teko. Hän erosi kuitenkin vasta puoli vuotta sitten. Eli ei ollut tuolloin vielä yksinhuoltaja, kun siis paloi loppuun. Opinnäytetyö ei tullut tehdyksi.

Hänen tuloistaan puuttuu myös kolmen lapsen elatusmaksut.

Eniten on kadoksissa elämänhallinta. Eikö tuon kissoihin liittyvän työn voisi jättää hyllylle, samoin ne kissat ja keskittyä keskeneräisiin opintoihin. Sanoo, että ei viihtyisi alalla, jota on opiskellut, joten opinnot on ilmeisesti senkin vuoksi jäissä.

Loppuunpalamisesta on n. kaksi vuotta. Töihin ei pysty, sitä on kokeiltu. Kokeilut eivät ilmeisesti ole kestäneet kovin pitkään.

Tuossa on minun makuuni liikaa surkuttelua ja itsesääliä. Hänellä on useita sairauksia, mitähän ne mahtavat olla? Ylipainoa jonkun verran, joten sen karistaminen saattaisi moniin sairauksiin auttaa. 

Varmaan DG on jotain mentaalipuolen juttuja.

Nöin se vaan, että juhlien aika on ohi, nyt kiristelään vyötä. Jos nuppi ei kestä käydä kouluja loppuu, tai ei kestä pää käydä töissä, niin sitten asutaan ja eletään sen mukaisesti.

Eihän se voi olla niin, että himaan jäädään notkumaan ja haetaan eläkettä, kun ei satu jaksamaan työelämää.

Kotona ollen vuosikymmenet pidetään samaa elintasoa yllä kuin keskituloinen palkansaaja?

Kyllä sen jossain pitää näkyä ja tuntua, jos ei koulutus ja työnteko nappaa. Varsin hyvävointisen näköinen oli tämä Maria, ei varmasti mitään oikeaa syytä hakeutua parhaassa työiässä eläkkeelle.

Työmahdollisuuksia varmasti löytyy.

Vierailija
198/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki tuilla elävät on niin yksin? Onko se totta vai maksimoidaanko sillä vain niitä tukia? 

Toisaalta, olisiko tuille tarvetta, jos olisi kykenevä normaaleihin ihmissuhteisiin, missä välitetään toisesta ja pidetään toisista huolta vastavuoroisesti?

Mitä tarkoitat? Minä ainakin välitän lähisukulaisistani ja ystävistäni, mutta ei minulla olisi varaa heitä kaikkia elättää. Eli jos jollain heustä tulot romahtavat, kyllä heidän on yhteiskunnan tukiin tukeuduttava. Minulla on oma perhe elätettävänä ja maksan omaa asuntolainaa - en pysty elättämään vielä toista perhettä. Henkistä tukea ja tunnpeuolen lämpöä voin kyllä antaa, ja vastavuoroisen hyvän ihmissuhteen, mutta sillä ei vuokria ja laskuja makseta, eikä osteta ruokaa kaupasta.

Ei nyt varmaan kukaan elatusta pyydäkkään, mutta totta että monesti ei edes yhden ruokakassin verran pystytä apua pyytämään lähipiiristä...Ainakin mitä lehtijuttuja tai vauvapalstaa on uskominen.

Vierailija
199/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet sä hieno kun osaat ennustaa miten työpaikkoja on 4-vuoden päästä valmistumisesta. Mihin koulutukseen kannattaa nyt hakea jotta on varma työpaikka neljän vuoden päästä?

Se on elämää. Ihmisen pitää ajatella eteenpäin. Juuri sinun ei tarvitse ottaa normaalia riskiä? Kuulostat juuri sellaiselta, jonka tukeminen on täysin hukkaan heitettyä. Aikuinen, terve ihminen ja noin hirveät ongelmat normaaleista elämänasioista. 

Vierailija
200/1014 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitähän nimenomaan tuetaan. Maksetaan kaiken maailman tukia ja silti valitetaan, eikä oteta mitään vastuuta itse. Hänellä ei ole aikomusta työllistyä alalle jota opiskelee. Miksi siis opiskelee. Miksi ei mene töihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi