Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koirat ei saa lenkillä moikata toisia koiria?

Vierailija
18.02.2024 |

Minulla on melko usein tuttavan koira hoidossa ja yleensä kaikki koiran ulkoiluttajat vastaavat että ei saa moikata, kun kysyn tai vaihtavat jo aikaisemmin toiselle puolen katua. 

Tämä hoitokoira on keskikokoinen noin 45 cm säkäkorkeus ja hyvin rauhallinen ja kiltti. Ei hauku muille koirille eikä vastaantulijoille. 

En ole mikään fanaattinen koiraihminen, joten en sillä tavalla tiedä koirista ja siksi kysyn ja toivon asiallisia vastauksia tähän. 

Kommentit (248)

Vierailija
141/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin on hyökkäävä koira. Käy toisten kimppuun.

Vierailija
142/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tietää onko tuntemattomalla koirakolla kennelyskää, nenäpunkkia tms tarttuvia tauteja. Lisäksi en halua totuttaa omia koiriani siihen, että pysähdellään lenkeillä moikkailemaan vastaantulijoita. Kaikki koirani ovat tulleet mulle aikuisina kodinvaihtajina ja yksi oli aikamoinen remmirähjä mulle tullessaan. Nyt kun olen saanut kitkettyä moisen käytöksen ja ohitukset sujuvat, niin en halua vesittää työtämme.

En kertakaikkiaan näe tuntemattomien moikkaamisessa mitään hyötyä. Koirillani on tuttuja koirakavereita ja lisäksi niillä on seuraa toisistaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi tietää onko tuntemattomalla koirakolla kennelyskää, nenäpunkkia tms tarttuvia tauteja. Lisäksi en halua totuttaa omia koiriani siihen, että pysähdellään lenkeillä moikkailemaan vastaantulijoita. Kaikki koirani ovat tulleet mulle aikuisina kodinvaihtajina ja yksi oli aikamoinen remmirähjä mulle tullessaan. Nyt kun olen saanut kitkettyä moisen käytöksen ja ohitukset sujuvat, niin en halua vesittää työtämme.

En kertakaikkiaan näe tuntemattomien moikkaamisessa mitään hyötyä. Koirillani on tuttuja koirakavereita ja lisäksi niillä on seuraa toisistaan. 

Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääsee tarpeilleen ja toteuttamaan itseään, se voi olla nuuhkimista, kävelyä,kaivamista, muiden kohtaamista, leikkimistä, havainnointia jne. Koiran ei tarvitse kulkea jotain x km määrää Sportstrackerin kanssa ollakseen onnellinen.

Vierailija
144/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistajan asenne ja suhtautuminen muihin heijastuu koiraankin. Jos omistaja on aggressiivinen ja epäluuloinen muita kohtaan, niin koira tietenkin aistii sen ja käyttäytyy pelokkaasti ja aggressiivisesti. 

Suomalaisten henkinen pahoinvointi on tainnut lisääntyä ja se näkyy minusta tässä ketjussakin. Ei ole varmaan sattumaa, että sellaiset kommentoijat, jotka kertovat koiriensa voivan purra ja olevan vihaisia tai pelokkaita, kirjoittavat itsekin viesteissään tosi riidanhaluisesti.

Vierailija
145/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kaikki ei tule kaikkien kanssa juttuun. Minä kuljetan semmoista 3 vuotiasta pyrneidenvuoristokoiraa ja se on vahti ja vartiokoira. Jos pitti tulee sitä haastamaan, niin se puraisee pitin pään halki. Kyse on ihan eriluokan koirasta.

Vierailija
146/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä johtuu hullusta ihmisestä sen hihnan toisessa päässä, ettei anna koirien edes moikata.

Vierailija
147/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki piskit on AINA ennalta arvaamattomia, vaikka koiranomistajat toisin haluavat aina väittää, muuten ei koskaan sattuisi näitä rähinöitä. Muutenkin kaikki piskit pitäisi hävittää asap.

Vierailija
148/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kun kaikki ei tule kaikkien kanssa juttuun. Minä kuljetan semmoista 3 vuotiasta pyrneidenvuoristokoiraa ja se on vahti ja vartiokoira. Jos pitti tulee sitä haastamaan, niin se puraisee pitin pään halki. Kyse on ihan eriluokan koirasta.

Miksi sulla on tuollainen koira? Pääsekö toteuttamaan lajiominaisuuksiaan eli onko sulla suojelutehtävässä suurpetoja vastaan? 

Vierailija
149/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääsee tarpeilleen ja toteuttamaan itseään, se voi olla nuuhkimista, kävelyä,kaivamista, muiden kohtaamista, leikkimistä, havainnointia jne. Koiran ei tarv

Toki se on muakin varten, kun tykkään ulkoilla, mutta ei se tuntemattomien moikkaaminen ole koiralle "itsensä toteuttamista". Se ei ole koiralle edes lajityypillistä (eivät villikoiratkaan leiki tuntemattomien kanssa) saati sitten, että jotkut rodut eivät ole millään tavalla sosiaalisia etenkään tuntemattomia koiria kohtaan. Lisäksi tietysti on yksilökohtaisia eroja.

Kyllä se on enimmäkseen ihmisten keksintöä, että koirien pitäisi seurustella ja leikkiä toistensa kanssa. Tyypillistä ajattelua nimenomaan sellaisille ihmisille, jotka pitävät koiria enemmänkin lapsina kuin eläiminä.

Mun koirat voivat leikkiä keskenään. Tuntemattomien koirien moikkailu ei yksinkertaisesti tuo mitään lisäarvoa meidän lenkkeihin. Vai voitko kertoa mitä se tarkalleen ottaen antaa koiralle? Ja miten se ns. hyöty on suurempaa kuin mahdolliset haitat (leviävät taudit ja loiset yms)?

Vierailija
150/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koira saa välillä tervehtiä, välillä ei. Hän on 5kk kultainen noutaja, joten harjoittelee myös sitä, ettei aina pääse morjestamaan vaan muut tienkäyttäjät pitää osata ohittaa ilman moikkauksia.

Pikkukoirat kierrämme, ovat yleensä agressiivisia.

Vierailija
151/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääsee tarpeilleen ja toteuttamaan itseään, se voi olla nuuhkimista, kävelyä,kaivamista, muiden kohtaami

Olen eri, mutta koirani leikkii tuttujen koirien kanssa, jotka tulevat päivittäin vastaan. Heistä on tullut kamuja. Tylsää olisi kävellä aina tukka putkella ohitse vaan. 

Vierailija
152/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääsee tarpeilleen ja toteuttamaan itseään, se voi olla nuuhkimista, kävelyä,kaivamista, muiden kohtaami

Jos olet noin tautikammoinen, niin sinulle sopisi varmaan paremmin lemmikiksi sisäkissa. Voisit sitten myös lenkkeillä rauhassa ilman keskeytyksiä.

Miten moikkaaminen=leikkiminen? Meillä moikkaaminen tarkoittaa sitä, että nuuskitaan muutama sekunti puolin ja toisin ja jatketaan matkaa. Vieraiden kanssa leikkimisestä ei puhunut kukaan, mutta siinäkään ei ole mitään väärää, jos koira uuden tuttavuuden kohdatessaan haluaisikin leikkiä.  

Koiraa kiinnostaa oma ympäristö ja ketä siellä pyörii, mutta se ei tarkoita sitä, että kaikkien kanssa ystävystytään. Tämä mikä ei sinusta tuota mitään lisäarvoa, on koiralle luontaista käyttymistä. 

Vierailija
153/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin tulee tuntemattomia koiria vastaan. Yleensä ne on ihan samat koirat päivästä toiseen. Joskus uusi asukas muuttaa alueelle, mutta hänenkiin sitten tutustutaan. 

Vierailija
154/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin tulee tuntemattomia koiria vastaan. Yleensä ne on ihan samat koirat päivästä toiseen. Joskus uusi asukas muuttaa alueelle, mutta hänenkiin sitten tutustutaan. 

Tätä oon tässä ihmetelly että missä törmää vaan tuntemattomiin koiriin :D äkkiä ne oman lähiseudun tyypit tulee tutuksi.

Vierailija
155/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmetellyt. Ymmärrän, jos koiralla on taipumus rähistä muille koirille, niin silloin on paras vaan ohittaa muut reippaasti. En kuitenkaan ymmärrä, miksi suurin osa tekee nykyisin niin, vaikka koirat selvästi haluaisivat mennä moikkaamaan ja haistelemaan toisiaan, eikä kumpikaan koira osoita minkäänlaista rähinän merkkiä.

Ehkäpä siinä ennemminkin ihmiset pelkää toisiaan eivätkä halua altistua vuorovaikutukselle. Todella surullista jos koira ei omistajansa takia pääse käyttäytymään lajityypillisesti ja tutustumaan, haistelemaan ja leikkimään toisten koirien kanssa. Koira on laumaeläin (niinkuin ihminenkin pohjimmiltaan on) ja kärsii yksinäisyydestä.

Vierailija
156/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Susi ei "moikkaa" havaitsemaansa toista sutta vaan kiertää sen mahdollisimman kaukaa, karvat pystyssä mahdollisen uhan varalta. Koiran käytös pohjautuu suden käytökseen, miksi sen pitäisi tervehtiä vastaantulijoita? Eihän ihminenkään käy kättelemään jokaista ohikulkijaa osoittaakseen olevansa ystävällinen, ja jälleen kerran, miksi koiran sitten pitäisi?

Vierailija
157/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääsee tarpeilleen ja toteuttamaan itseään, se voi oll

Mielestäni ei ole tautikammoista huolehtia lemmikkinsä terveydestä ja ennaltaehkäistä mahdollisia sairastumisia. 

Mun koirat kyllä tutkivat ympäristöä nuuskimalla, merkkaamalla ja kaivelemalla. Ne saavat seikkailla pitkissä juoksunaruissa metsissä ja pelloilla. Ne leikkivät keskenään jos siltä tuntuu (nykyään ei juuri, kun kaikki alkavat olla sen verran iäkkäitä). Eivät ne kaipaa tuntemattomia koiria seurakseen. 

Sä voit tottakai jatkossakin moikkailla lenkeillä tuntemattomia jos he vaan siihen suostuvat, mutta mielestäni sulla on todella mustavalkoinen ajatusmaailma jos kuvittelet, että omistajat, jotka eivät halua lenkeillä moikkailla tuntemattomia, ovat jotenkin huonoja koiranomistajia tai että heidän ei pitäisi omistaa koiria. 

Vierailija
158/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sudet eli koirien esi-isät eivät vastaantullessaan ikinä mene nuuskimaan ja tervehtimään toisiaan vaan ne kaartavat kohteliaasti sivukautta toistensa ohi.  Suoraan kohti toista kulkeminen tarkoittaa koirien kielessä uhkaavaa käytöstä. Ne siis väistävät toinen toistaan kaartamalla ohi etäämpää ja ohittavat näin toisensa  ilman konfliktin mahdollisuutta.  Jos ne haluavat haastaa toisiaan ne kulkevat suoraan toista kohti. Tämä on ihan tutkittu juttu ja faktaa joka on luettavissa esimerkiksi koirien käyttäytymistutkija Katriina Tiiran kirjasta Koirien käyttäytyminen ja persoonallisuus. 

Tämä on suurin syy miksi toivon että kukaan ei oletusarvoisesti vie omaa koiraansa "tervehtimään vastaantulijaa". 

Vierailija
159/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinä aikoina kun pelkkä eläinlääkärille päivään sanominen maksaa satasia, harva haluaa ehdoin tahdoin koirilleen mitään tarttuvia tauteja jotka iloisesti leviävät koirien "moikkaillessa" .

Vierailija
160/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinä aikoina kun pelkkä eläinlääkärille päivään sanominen maksaa satasia, harva haluaa ehdoin tahdoin koirilleen mitään tarttuvia tauteja jotka iloisesti leviävät koirien "moikkaillessa" .

No ei ole viimeiseen 20 vuoteen tullut mitään tautia vaikka täällä lähes kaikki pitää koiriaan irti ja ne mokkailee toisiaan, jos siltä tuntuu.