Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koirat ei saa lenkillä moikata toisia koiria?

Vierailija
18.02.2024 |

Minulla on melko usein tuttavan koira hoidossa ja yleensä kaikki koiran ulkoiluttajat vastaavat että ei saa moikata, kun kysyn tai vaihtavat jo aikaisemmin toiselle puolen katua. 

Tämä hoitokoira on keskikokoinen noin 45 cm säkäkorkeus ja hyvin rauhallinen ja kiltti. Ei hauku muille koirille eikä vastaantulijoille. 

En ole mikään fanaattinen koiraihminen, joten en sillä tavalla tiedä koirista ja siksi kysyn ja toivon asiallisia vastauksia tähän. 

Kommentit (248)

Vierailija
181/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mistä päättelet etteivät koirasi halua moikata muita? Se että heidät on opetettu johonkin, ei tarkoita sitä että se olisi mitä koira haluaa/ mikä sitä kiinnostaa.

No voi hyvän tähden. Koirat eivät halua moikata. Ihmiset moikkaavat. Koira ei ole ihminen. 

Vierailija
182/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ne toiset koiranomistajat on nipottajia ja tiukkapipoja, jotka ei salli koiralleen mitään kivaa. Varmaan lapsiakin kasvattavat pumpulissa, ettei vaan satu mitään. Kyllä koirat tarvitsee toisten koirien seuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirani lenkkeilee eli treenaa tavoitteellisesti ja silloin ei moikkailla ja jäädä jutustelemaan. Eri asia on sitten sellainen ns. Sunnuntailenkki. Silloin ei treenata niin tosisaan ja voi vaikka haistella muitakin koiria. 

Vierailija
184/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska ne toiset koiranomistajat on nipottajia ja tiukkapipoja, jotka ei salli koiralleen mitään kivaa. Varmaan lapsiakin kasvattavat pumpulissa, ettei vaan satu mitään. Kyllä koirat tarvitsee toisten koirien seuraa.

Voi nyyh. Eivät tarvitse. Etsi tietoa eläinten inhimillistämisestä.

Vierailija
185/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mistä päättelet etteivät koirasi halua moikata muita? Se että heidät on opetettu johonkin, ei tarkoita sitä että se olisi mitä koira haluaa/ mikä sitä kiinnostaa.

No voi hyvän tähden. Koirat eivät halua moikata. Ihmiset moikkaavat. Koira ei ole ihminen. 

Nämä on aina hyviä vastauksia missä tahallaan ymmäretään luettu asia väärin, koska ei pystytä enää järkevästi argumentoimaan :) 

Vierailija
186/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika surullista miten täällä korostuu se, että koiran pitäisi vaan toimia ihmisen haluamalla tavalla, eikä se saa näyttää omaa haluaan minkään suhteen. Meillä ainakin ulkoillessa mennään koiran halujen mukaan, toisinaan kävellään pitkä lenkki, toisinaan tehdään muuta. Eikä koirani ole silti tottelematon tai millään tavalla ongelmakäyttäytyjä, että annan hänen ulkona päättää mitä tehdään. Minun tehtäväni ulkona on pitää huolta koirasta, ei päättää sen puolesta mitä tehdään. Ulkoilu on monelle koiralle päivän kohokohta.

Vierailija
187/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en enää nykyään päästä koiriani tervehtimään muita koiria lenkillä. Syynä on se, että korona-aikana koirien määrä täällä lähiseudulla kasvoi selvästi ja suurin osa on sellaisia, ettei ole osattu tai jaksettu tai ei ole kiinnostanut kouluttaa koiraa millään tavalla. Yleensä juuri ne ovat niitä moikkailijoita. Ei vaan enää jaksa.

Vierailija
188/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan tarvitseekin, mutta meidän koirat saa sitä seuraa ihan muualta kuin näistä kirppuisista lähitienoon rakeista. 

Vierailija
189/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi koiraa ei päästetä vastaantulevan koiran luo:

1) Koiraeläinten luontainen käytös: vastaantuleva kuuluu ohittaa, ei mennä suoraan kohti 

2) Koirien omalla kielellä suoraan toisen luo ryntääminen on erittäin epäkohteliasta ja siinä piilee aina konfliktin riski

3) Pentu tai nuori koira saa mahdollisesti elinikäisen kammon toisia koria kohtaan kun yksikin "moikkaaja" käy siihen kiinni

4) Tämä kammon saanut alkaa sitten ilmentää omaa pelkoaan remmiräyhäykselllä

5) En halua koirastani remmiräyhää vaan sosiaalistan sen varmasti yställisiksi tuntemillani koirilla muualla kuin lenkillä

6) En myöskään halua koiralleni vuosittain kiertäviä kennelyskiä ja veriripuleita tai mitään muitakaan turhia, helposti vältettävissä olevia harmeja kuten nenäpunkkia

Vierailija
190/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi tehdä koirakoulu pakolliseksi jokaiselle koiraa haluavalle. Täällä on niin järkyttävää juttua että ihan alkaa säälittää kaikki koirat :( 

Vierailija
191/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki minun koirat ovat halunneet tutustua toisiin koiriin. Aina olen kyllä kysynyt, että saako moikata. Hyviä koirakavereita on tullut näistä lenkkireissuista. 

Vierailija
192/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan tarvitseekin, mutta meidän koirat saa sitä seuraa ihan muualta kuin näistä kirppuisista lähitienoon rakeista. 

Millaisessa lähiössä oikein asut? 

Vierailija
193/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa ja pitää moikata ellei koira ole vihainen tai arka.

Meidän koirat moikkaa kaikki vastaantulevat lajikumppanit ystävällisesti kuin myös kissat.  Suurin osa koiranomistajista sallii koirien tapaamisen, jopa pienet tai isommat leikit, riippuen toki miten heidän oma koiransa meidän laumaan reagoi.  Suurimmalla koirallamme pidän kuonokoppaa kun liikumme yleisillä paikoilla.  Ei siksi että se olisi vihainen ihmisille tai koirille, mutta siksi, että se jo koollaan ja ulkonäöllään saattaa pelottaa.  Samoin toivoisin toimittavan isojen ja tiettyjen muidenkin rotujen kohdalla, sillä varma on aina varmaa.  Koira, koulutettukin ja kilteistä kiltein on kuitenkin eläin ja eläin toimii joskus täysin yllättäen.  Kuonokopalla estettäisiin mahdolliset puremiset ja jopa tappamiset.  Koiran omistajilla on vastuunsa!

Vierailija
194/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat ovat erilaisia. Meillä oli aiemmin kultainennoutaja, jonka kanssa lenkit olisivat olleet loputtoman pitkiä, kun se olisi halunnut tervehtiä kaikki: kissat, koirat, vauvat, vaarit. Nyt meillä on toista rotua oleva varautuneempi koira ja se ei halua lähestyä ketään, eikä halua että sitä lähestytään. Tämä koskee ihmisiä ja muita koiria. Koira on valinnut oman laumansa ja siihen kuuluvat jäsenet saavat tulla hänen tilaansa, muut eivät ja sillä selvä. Vaikka omistajana olen varmasti hänen suosikki-ihmisensä, niin jos satun sopimattomaan aikaan sitä silittelemään, niin koira ilmaisee ärtymyksensä vaihtamalla paikkaa vähän kauemmas. Luvaton lähestyminen ei siis sovi ja tätä pyritään kunnioittamaan.

Vierailija
195/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hommaa sitten toinen koira sille kaveriksi. Meillä on useampi koira jotka muodostavat oman lauman, ei meillä ole velvollisuutta viihdyttää muiden yksinäisiä koiria.

Vierailija
196/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun koirani ei moikkailla vastaantulijoita, koska minua ei kiinnosta jäädä keskustelemaan vastaantulijoiden kanssa. Olen hankkinut koiran omaksi ilokseni, seurakseni lenkeille, ja se toimii siellä minun toiveiden mukaan eikä täysin vastoin minun toiveitani.

Olen kovin huolestunut AP:n kaltaisesta koiranhoitajasta. Oletko ajatellut, että sinä olet vastuussa siitä koirasta siellä lenkillä? Mitä jos päästät toisen ihmisen omistaman koiran tapaamaan toista koiraa, ja sinun ulkoiluttamasi koira yllättäen pureekin vastaantulijaa? Sinä vastaat silloin koiran aiheuttamista vaurioista, korvaat eläinlääkärikulut tai mahdollisen kuoleman. Tai vastaavasti, jos vastaantuleva koira käy kiinni sinun ulkoiluttamaasi koiraan. Miltä tuntuu kertoa koiran omistajalle, että koira on viety eläinlääkäriin paikkailtavaksi tai vielä pahempaa, se on viety lopetettavaksi kun sai niin pahoja vammoja?

Vierailija
197/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun koirani ei moikkailla vastaantulijoita, koska minua ei kiinnosta jäädä keskustelemaan vastaantulijoiden kanssa. Olen hankkinut koiran omaksi ilokseni, seurakseni lenkeille, ja se toimii siellä minun toiveiden mukaan eikä täysin vastoin minun toiveitani.

Olen kovin huolestunut AP:n kaltaisesta koiranhoitajasta. Oletko ajatellut, että sinä olet vastuussa siitä koirasta siellä lenkillä? Mitä jos päästät toisen ihmisen omistaman koiran tapaamaan toista koiraa, ja sinun ulkoiluttamasi koira yllättäen pureekin vastaantulijaa? Sinä vastaat silloin koiran aiheuttamista vaurioista, korvaat eläinlääkärikulut tai mahdollisen kuoleman. Tai vastaavasti, jos vastaantuleva koira käy kiinni sinun ulkoiluttamaasi koiraan. Miltä tuntuu kertoa koiran omistajalle, että koira on viety eläinlääkäriin paikkailtavaksi tai vielä pahempaa, se on viety lopetettavaksi kun sai niin pahoja vammoja?

Sinunlaisella ihmisellä ei pitäisi olla koiraa. Koira ei saa olla väline täyttää ihmisen tarvetta kontrolloida.

Vierailija
198/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun pitäisi keskustella niiden vastaantulijoiden kanssa? En minä keskustele vaikka koirat  saattavatkin tervehtiä toisiaan. 

Vierailija
199/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat ovat erilaisia. Meillä oli aiemmin kultainennoutaja, jonka kanssa lenkit olisivat olleet loputtoman pitkiä, kun se olisi halunnut tervehtiä kaikki: kissat, koirat, vauvat, vaarit. Nyt meillä on toista rotua oleva varautuneempi koira ja se ei halua lähestyä ketään, eikä halua että sitä lähestytään. Tämä koskee ihmisiä ja muita koiria. Koira on valinnut oman laumansa ja siihen kuuluvat jäsenet saavat tulla hänen tilaansa, muut eivät ja sillä selvä. Vaikka omistajana olen varmasti hänen suosikki-ihmisensä, niin jos satun sopimattomaan aikaan sitä silittelemään, niin koira ilmaisee ärtymyksensä vaihtamalla paikkaa vähän kauemmas. Luvaton lähestyminen ei siis sovi ja tätä pyritään kunnioittamaan.

Olisi ihanaa kun ihmiset tosiaan ymmärtäisivät tämän, että koirat ovat persoonia. Toiset haluavat kohdata muita, ja toiset sitten taas eivät välitä muista. Mutta se ei tosiaan ole ihmisen tehtävä kertoa koiralle mitä hänen tulee haluta. Jos koira ei halua niin ei ole pakko kohdata muita, mutta ei ole oikein opettaa koiraa pois jostain mitä se haluaisi tehdä. Ja sitä täällä ei tunnu moni ymmärtävän, että se pitäisi olla koiran valinta mennäänkö jonku luo vai ei. Ihmisen tehtävä olisi estää se vain vaarallisissa tilanteissa (esim aggressiivinen vastaantulija). Jotkut täällä luulevat että koska ovat opettaneet koiransa kulkemaan kono ajan vieressä, että se olisi koiran oma tahto 

Vierailija
200/248 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävää miten moni luulee, että ainoa tapa, jolla koira voi tavata lajitovereitaan, on tuo lenkillä moikkailu. Eli jos ei anna koiran moikkailla, niin kieltää koiraltaan kaikki sosiaaliset kontaktit. Just joo. Joidenkin maailma on näköjään kovin ahdas.