Miksi koirat ei saa lenkillä moikata toisia koiria?
Minulla on melko usein tuttavan koira hoidossa ja yleensä kaikki koiran ulkoiluttajat vastaavat että ei saa moikata, kun kysyn tai vaihtavat jo aikaisemmin toiselle puolen katua.
Tämä hoitokoira on keskikokoinen noin 45 cm säkäkorkeus ja hyvin rauhallinen ja kiltti. Ei hauku muille koirille eikä vastaantulijoille.
En ole mikään fanaattinen koiraihminen, joten en sillä tavalla tiedä koirista ja siksi kysyn ja toivon asiallisia vastauksia tähän.
Kommentit (248)
Vierailija kirjoitti:
Susi ei "moikkaa" havaitsemaansa toista sutta vaan kiertää sen mahdollisimman kaukaa, karvat pystyssä mahdollisen uhan varalta. Koiran käytös pohjautuu suden käytökseen, miksi sen pitäisi tervehtiä vastaantulijoita? Eihän ihminenkään käy kättelemään jokaista ohikulkijaa osoittaakseen olevansa ystävällinen, ja jälleen kerran, miksi koiran sitten pitäisi?
Haluan huomauttaa, että susi ei ole sama kuin koira, joten tuollaisten analogioiden tekeminen on lähinnä vähä-älyistä.
Meillä on muutenkin paljon koirakontakteja ja ne ovat sellaisten ihmisten koiria, joista tiedän että koirien rokotteista ym. huolehditaan ja että ne koirat osaavat myös käyttäytyä. Käymme myös koiraharrastuksissa, joissa minä tapaan toisia koiranomistajia sen lisäksi, että koirat tapaavat muita koiria. Joten koirillani ja minulla on aivan riittävästi sosiaalista elämää.
En keksi yhtäkään syytä miksi pitäisi sen lisäksi vielä lenkillä pysähtyä ja päästää koirat jonkun tuntemattoman fleximamman fifin kanssa nuuhkimaan.
Kaikkein ärsyttävimpiä ovat ne narttukoirien omistajat, jotka lupaa kysymättä päästävät juoksuisen koiransa uroskoirien läheisyyteen. No, joku kerta siinä käy ns. kalpaten ja siinäpä sitten miettivät mitä niille sekarotuisille pennuille tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Näinä aikoina kun pelkkä eläinlääkärille päivään sanominen maksaa satasia, harva haluaa ehdoin tahdoin koirilleen mitään tarttuvia tauteja jotka iloisesti leviävät koirien "moikkaillessa" .
Jos ei ole varaa käydä eläinlääkärillä niin ei varmaan pitäisi ottaa lemmikkiä.
Sekin voi olla jos useamman koiran kanssa on yhtä aikaa, kävely sujuu kun kukaan ulkopuolinen ei ota kontaktia. Sitten jos joku tuntematon alkaa höpöttämään, koko pakka hajoaa ja syntyy kaaos. Ymmärrän hyvin jos joku koiran/koirien kanssa kävelee vaan eikä ota kontaktia. Voin tuntea itsekkin tuon tunteen kun lenkillä pakka totaalisesti hajoaa laumassa.
Ja tosi asia on sekin, mitä muutkin sano että kaikki muut vastaan tulevat koirat ei ole kilttejä.
Olisin sitä mieltä, että koirapuistot olisi tapailua varten ja lenkillä ollaan lenkillä. Eikä kaikkia koiria edes koirapuistossakaan voi antaa moikkailla, se riippuu koirista.
Ja sitten vielä tarttuvat taudit, kannattaa ottaa huomioon. Mistä kukaan voi tietää onko vastaan tuleva koira terve, tietääkö edes omistaja itsekkään tai on niitä ihmisiä jotka ei vain välitä vaikka tietäsivätkin että koirallaan tarttuva tauti. Ikävä kyllä. Tosin sama pätee koirapuistoonkin. Sieltäkin tauteja leviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Ymmärrän, jos koiralla on taipumus rähistä muille koirille, niin silloin on paras vaan ohittaa muut reippaasti. En kuitenkaan ymmärrä, miksi suurin osa tekee nykyisin niin, vaikka koirat selvästi haluaisivat mennä moikkaamaan ja haistelemaan toisiaan, eikä kumpikaan koira osoita minkäänlaista rähinän merkkiä.
Ehkäpä siinä ennemminkin ihmiset pelkää toisiaan eivätkä halua altistua vuorovaikutukselle. Todella surullista jos koira ei omistajansa takia pääse käyttäytymään lajityypillisesti ja tutustumaan, haistelemaan ja leikkimään toisten koirien kanssa. Koira on laumaeläin (niinkuin ihminenkin pohjimmiltaan on) ja kärsii yksinäisyydestä.
Olen pahoillani jos sinä ja koirasi olette yksinäisiä, mutta kanssakulkijoiden tehtävä ei ole toimia teille ystävinä. Minulla ja koirillani on kyllä runsaasti ystäviä ja koirani voi leikkiä ja seurustella muiden kanssa lajityypillisesti eli hihnaan kytkemättä.
Ehkä sinä voisit etsiä ihmis- ja koiraseuraa jostain teidän alueen facebook-ryhmästä tai vastaavasta. Tai menkää koirakoulujen yhteislenkeille etsimään kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kiitos vastauksista! Tämä hoitokoira on tyttökoira ja leikattu eli ymmärtäisin ettei sillä tavalla ehkä kaikista eniten altistu tappeluille? Koira on minun luonani hoidossa ja asuu eri kaupungissa, niin täällä ei tietenkään ole valmiiksi sille tuttuja, vaikka onkin ollut luonani useampana viikonloppuna ja välillä pidemmänkin ajan. No ehkä tutustumme vielä johonkin. Koirapuistoon en ole tätä uskaltanut viedä, kun en tiedä miten siellä toimitaan enkä ole omistajan kanssa siitä puhunut.
Rohkeasti vain koirapuistoon, sinne vain joukkoon, siellä ei toimita mitenkään erikoisesti hihna pois ja tutustumaan muihin, maailman helpoin koira on leikattu narttu, tuskin tulee tappeluita. Toki jos siellä puistossa on ennestään muita, niin kysäise ensin sopiiko joukkoon, siellä käy myös niitä raivopäitä jotka käyvät heti portilla kiinni..
En todellakaan ala päästää koiriani moikkailemaan ventovieraita vain siksi, että se moikkailemattomuus näkyy olevan joillekin iso ongelma. Meillä on ihan muut sosiaaliset kuviot, emme tarvitse tuntemattomia koiria ja koiranomistajia siihen. Minulle on aivan yhdentekevää mitä ajattelee se vastaantuleva tuulipukumamma, joka tunkee söpöön huppariin puettua flexissä sinkoilevaa bichonfriseetään pakolla moikkaamaan.
Nämä jotka perustelevat tätä koirien nuuhkimista sillä, että koira on "laumaeläin" eivät tunnu tajuavan, että ne vieraat koirat siellä lenkkipolulla eivät ole koiran laumaa ja siten niiden kanssa ei tarvitse tehdä minkäänlaista tuttavuutta.
Koira ei hyödy mitenkään tuosta tapaamisesta ja sen salliminen on vain ja ainoastaan konfliktien kerjäämistä.
Jos ette tunne koiraa, älkää päästäkö omaa koiraanne lähestymään vierasta koiraa. Tämän pitäisi olla ihan itsestäänselvyys.
Koiran sosiaalistamisella tarkoitetaan, että koira osaa kulkea eri paikoissa ja eri koirien läheisyydessä asiallisesti ja rauhallisesti. Sosiaalistaminen ei ole sitä, että koirat leikkivät ja nuuskivat. Kaksi eri asiaa.
Jos joku haluaa ongelmia, viekööt koiransa koirapuistoon ja antakoon siellä tutustua vieraisiin koiriin. Lenkillä, koirien ollessa hihnassa, jokaisen koiran omistajan tulee huolehtia siitä, että oma koira ei häiriköi muita koiria eikä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi tietää onko tuntemattomalla koirakolla kennelyskää, nenäpunkkia tms tarttuvia tauteja. Lisäksi en halua totuttaa omia koiriani siihen, että pysähdellään lenkeillä moikkailemaan vastaantulijoita. Kaikki koirani ovat tulleet mulle aikuisina kodinvaihtajina ja yksi oli aikamoinen remmirähjä mulle tullessaan. Nyt kun olen saanut kitkettyä moisen käytöksen ja ohitukset sujuvat, niin en halua vesittää työtämme.
En kertakaikkiaan näe tuntemattomien moikkaamisessa mitään hyötyä. Koirillani on tuttuja koirakavereita ja lisäksi niillä on seuraa toisistaan.
Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urheilusuoritusta. Lenkille mennään että koira pääs
On eri asia pitää terveydestä huolta, entä olla tautikammoinen. Sun kommenteissa korostuu pelko siitä, että sun koirat saa jonkun taudin. Niitä tauteja saa kyllä kun nuuskii niitä muiden jätöksiä, ja niitä voi tulla niiltä tutuiltakin koirilta.
Enkä minä automaattisesti ajattele että ihminen joka ei päästä koiraa moikkaamaan toisia olisi huono koiranomistaja. Varmasti moni tarjoaa myös paljon hyvää koiralleen, ja harvassa ovat ne oikeasti kelvottomat koiranomistajat.
Mun pointtina on se että kun koiran annetaan moikata, niin nämä ongelmakäyttäytymiset jää. Minun koira ei välitä ulkomailla ollessamme edes moikata kaikkia, koska 95% hän saa sen täällä halutessaan tehdä, joten se ei ole hänelle niin kiinnostavaa. Suomessa hän saa moikata ehkä 10 % ja hän sitten pärskii minulle ja katsoo hämmentyneenä että miksi ei saa. Toisten välttely on huonon remmikäyttäymisen taustalla. Täällä myöskin moni koira kulkee vapaana, ja koirat voivat aina kohdata rauhallisesti olivat he sitten vapaana, remmissä tai sekä että.
Ja mistä päättelet etteivät koirasi halua moikata muita? Se että heidät on opetettu johonkin, ei tarkoita sitä että se olisi mitä koira haluaa/ mikä sitä kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt. Ymmärrän, jos koiralla on taipumus rähistä muille koirille, niin silloin on paras vaan ohittaa muut reippaasti. En kuitenkaan ymmärrä, miksi suurin osa tekee nykyisin niin, vaikka koirat selvästi haluaisivat mennä moikkaamaan ja haistelemaan toisiaan, eikä kumpikaan koira osoita minkäänlaista rähinän merkkiä.
Ehkäpä siinä ennemminkin ihmiset pelkää toisiaan eivätkä halua altistua vuorovaikutukselle. Todella surullista jos koira ei omistajansa takia pääse käyttäytymään lajityypillisesti ja tutustumaan, haistelemaan ja leikkimään toisten koirien kanssa. Koira on laumaeläin (niinkuin ihminenkin pohjimmiltaan on) ja kärsii yksinäisyydestä.
Olen pahoillani jos sinä ja koirasi olette yksinäisiä, mutta kanssakulkijoiden tehtävä ei ole toimia teille ystävinä. Minull
Koira on utelias eläin. Sillä kiinnostaa uudet asiat. Harmi jos sinä olet niin masentunut ja rutiineihin kangistunut ettet pysty poikkeamaan kaavoistasi, mutta se ei tarkoita että koirasi on. Ehkä vousit hakea apua paikallisesta terveyskesluksesta masennukseen.
Hohhoi taas näitä vastauksia. Itseäni ei vain yksinkertaisesti kiinnosta olla minkäänlaisissa tekemisissä tämä alueen koiranomistajien kanssa enkä siksi koskaan pysähdy "moikkailemaan" (luoja miten typerä sanonta tuokin on!). Itselläni on paljon ystäviä, samoin koirillani - jos nyt koirien kohdalla sellaisesta voi puhua - joten sosiaalisista suhteistamme ei tarvitse olla huolissaan. Koirille on parasta se, että saavat yhdessä turvallisten kaverien kanssa leikkiä vapaana - ei se että kytkettynä nuuhkitaan jotain tuntematonta vastaantulijaa. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole kummoinen sosiaalinen elämä niin ehkä tällaisille ihmisille sitten se tuntemattomien koirien "moikkailu" on niin kovin tärkeää, jos ei muutakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi tietää onko tuntemattomalla koirakolla kennelyskää, nenäpunkkia tms tarttuvia tauteja. Lisäksi en halua totuttaa omia koiriani siihen, että pysähdellään lenkeillä moikkailemaan vastaantulijoita. Kaikki koirani ovat tulleet mulle aikuisina kodinvaihtajina ja yksi oli aikamoinen remmirähjä mulle tullessaan. Nyt kun olen saanut kitkettyä moisen käytöksen ja ohitukset sujuvat, niin en halua vesittää työtämme.
En kertakaikkiaan näe tuntemattomien moikkaamisessa mitään hyötyä. Koirillani on tuttuja koirakavereita ja lisäksi niillä on seuraa toisistaan.
Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa varten. Koira tarvitsee tekemistä eikä optimoitua urhe
En puhuisi "pelosta". Mulla omistajana on vastuu siitä, että ennaltaehkäisen mahdollisia sairastumisia tai tapaturmia. Näin myös pyrin toimimaan. Jätöksien mukana voi myös saada tauteja, se on totta. Sen takia poimin omien koirieni jätökset ja tietysti toivon, että muutkin koiranomistajat tekevät näin. Sekään ei ole tautikammoa vaan ihan maalaisjärkeä.
Tiedän, että koirani eivät halua moikata tuntemattomia, koska ne eivät pyri tekemisiin tuntemattomien kanssa. Pari on sellaisia, että ne nuohoavat jossakin puskassa eivätkä edes huomaa ohikulkijoita ja yksi ottaa kontaktia muhun, koska on tullut mulle pelokkaana remmirähjänä ja nykyään osaa pelkäämisen ja rähjäämisen sijaan hakea turvaa musta. Koirani eivät ole roduiltaan seurakoiria vaan aika vietikkäitä ja pari ns. alkukantaista rotua. Niille ei ole rotutyypillistä tuntemattomien seuraan hakeutuminen.
Vierailija kirjoitti:
Koiralle tuollaiset sosiaaliset tilanteet ois todella tärkeitä, ihmiset eivät tunnu todellakaan välittävän omista lemmikeistä juuri ollenkaan. Monesti kuljetaan sen koiran kanssa kuulokkeet päässä tai kännykkä kädessä johonkin nurkan taakse hoitaa tarpeet ja takaisin kotiin vaan....
Joopa joo. Ihmisille, muttei koirille. Koiralle muut koirat ovat vieraan lauman jäseniä, kilpailijoita, vihollisia tai parittelukumppaneita. Koira ei ole ihminen.
Minä kyllä ihan rehellisesti pelkään sitä täällä Jyväskylän seudulla pyörivää veriripulia. Koirani on 14v vanhus enkä halua edes ajatella miten sille kävisi jos se siihen sairastuisi.
Ihan vapaasti saa vittuilla, minua ei kiinnosta tyhjänpäiväisten anonyymien ihmisten mielipiteet. Ja kyllä, koirani on muuten terve enkä ole viemässä sitä piikille.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoi taas näitä vastauksia. Itseäni ei vain yksinkertaisesti kiinnosta olla minkäänlaisissa tekemisissä tämä alueen koiranomistajien kanssa enkä siksi koskaan pysähdy "moikkailemaan" (luoja miten typerä sanonta tuokin on!). Itselläni on paljon ystäviä, samoin koirillani - jos nyt koirien kohdalla sellaisesta voi puhua - joten sosiaalisista suhteistamme ei tarvitse olla huolissaan. Koirille on parasta se, että saavat yhdessä turvallisten kaverien kanssa leikkiä vapaana - ei se että kytkettynä nuuhkitaan jotain tuntematonta vastaantulijaa. Ymmärrän kyllä, ettei kaikilla ole kummoinen sosiaalinen elämä niin ehkä tällaisille ihmisille sitten se tuntemattomien koirien "moikkailu" on niin kovin tärkeää, jos ei muutakaan ole.
Kuka on sanonut että ihmisten pitäisi siinä tilanteessa "moikkailla" ja tutustua. Sitä voi seisoa ihan hiljaakin ja odottaa että koirat ovat valmiita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lenkkeily on sinua eikä koiraa vart
Jos muita ei voi kohdata sen vuoksi ettei vaan tule tartuntoja, niin se on vainoharhaista eikä vastuullista toimintaa. Vastuullista terveydenhoitoa on huomioida koiransa tarpeet kokonaisuutena, olla tieten tahtoen viemättä koiraa tilanteeseen missä voi sairastua, pitää huolta rokotuksista, ja kerätä jätteet, ja siinä tapauksessa hoitaa koiraa jos se sairastuu. Ei tuommoinen ole normaalia pelätä tartuntoja vastaantulijoilta.
Ja et oikeastaan vastannut siihen, että mistä tiedät etteivät koirat halua kohdata muita. Se että ne opetettu muuhun, ei tarkoita sitä välttämättä etteikö koira haluaisi. Oletteko koskaan kokeilleet moikata muita (näiden ei -remmirähjääjien kanssa)?
Mulla on se vihattu taistelurotuinen koira eikä todellakaan moikkailla yhtään ketään. On hyvin ihmisystävällinen mutta ei siedä toisia koiria enkä ota tyhmiä riskejä.
Pitkäaikaisen lukuisten koirien omistajan vastaus tässä. Olen nähnyt riittävän monta kohtaamista, joissa yksi tai useampi koira alkaa rähjäämään, kiskomaan, hyppimään jne, taluttaja on ongelmissa, tulee yllättävä hyökkäys tai tungetaan eteen siten ettei vaikkapa juoksulenkki onnistu pysähtymättä.
Jos koira on kunnolla koulutettu ja tyytyväinen, sille ei ole mikään menetys ohittaa vastaantuleva koira nuuhkimatta sitä. Se on tyytyväinen omassa laumassaan eikä sillä ole tarvetta mennä kokeilemaan miten naapuruston Rekku alkaa kohta murista tai Ruffe pelätä tai tuleeko muuta kriisiä. Mitä luulette koirien saavan näistä kohtaamisista? Eniten niistä saa koiraansa inhimillistävä koiran ihmisäiti tai iskä.
Suoranainen ongelma sitten ovat koiransa kävelyttämät mammat ja papat, jotka jäävät koiran kanssa jumittamaan keskelle jalkakäytävää kun näkevät toisen koiran tulevan. Näistä syntyy helposti suuria ongelmia toisen koiran taluttajalle, jonka koira voi alkaa vetää, menettää kuulonsa, alkaa rähjätä ja pahimmillaan lenkittäjä kampittuu sekoaviin hihnoihin ja koiriin. Itse käännyin pois tai siirryn tien toiselle puolelle jos tällainen häirikkö tulee vastaan.
Leikkaamattomilla uroksilla saattaa tulla läheisyydestä rähinä helposti. Me voimme tavata kyllä, mutta vain jos vastapuoli on narttu.