Miksi koirat ei saa lenkillä moikata toisia koiria?
Minulla on melko usein tuttavan koira hoidossa ja yleensä kaikki koiran ulkoiluttajat vastaavat että ei saa moikata, kun kysyn tai vaihtavat jo aikaisemmin toiselle puolen katua.
Tämä hoitokoira on keskikokoinen noin 45 cm säkäkorkeus ja hyvin rauhallinen ja kiltti. Ei hauku muille koirille eikä vastaantulijoille.
En ole mikään fanaattinen koiraihminen, joten en sillä tavalla tiedä koirista ja siksi kysyn ja toivon asiallisia vastauksia tähän.
Kommentit (248)
Minun koiraani ei saa moikata ihan siitä syytä että se hyvin todennäköisesti puree vaikka heiluttaakin häntää. Usko siis kun sanotaan.
Vierailija kirjoitti:
Mun koira jähmettyy pelosta niille sijoilleen, kun näköpiiriin tulee vieras koira. Tämä käytös johtuu hyökkäyksestä, jonka kohteeksi joutui pienempänä. Jos jollain houkuttelulla saan koiran pysymään liikkeessä ja jatkamaan matkaa, se yrittää väistää metritolkulla sitä vastaantulijaa. Menee siis vaikka ojaan jos täytyy. Välillä herra ei suostu liikahtamaan ja pyrkii syliin jos vastaan tulee kookas koira.
Pelkääkö koirasi myös jotain muuta asiaa? Pölynimuria, kuorma-autoja, lasten pulkkia, rullalautoja tms? Voit niiden avulla opettaa sen ohittamaan myös pelottavia koiria.
Jos koira pelkää imuria, ota se sisällä hihnaan ja kävelytä koiraa kohti imuria. Pysähdy ennenkuin koira ehtii panikoitua, käänny ja kävele poispäin. Kääntyessäsi sano joku käskysana minkä haluat sille tilanteessa opettaa, esim. ohi. Jos koira pystyy syömään niin palkkaa myös namilla.
Kun teette tätä tarpeeksi monta kertaa, koira alkaa katsoa sinuun päin ja odottaa milloin käännytte pois. Vahvista tätä kontaktia.
Seuraavaksi kokeilette samaa jollain muulla pelottavalla asialla ulkona eri paikoissa, alat yleistämään opittua. Lopulta se toimii myös koirien ohituksessa ja ilman namipalkkaa, pelkkä pois pääseminen tilanteesta riittää palkkioksi. Ja sinä olet koiran silmissä sankari joka ratkaisee tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralle tuollaiset sosiaaliset tilanteet ois todella tärkeitä, ihmiset eivät tunnu todellakaan välittävän omista lemmikeistä juuri ollenkaan. Monesti kuljetaan sen koiran kanssa kuulokkeet päässä tai kännykkä kädessä johonkin nurkan taakse hoitaa tarpeet ja takaisin kotiin vaan....
Koirien käytös on täysin erilaista kuin ihmisten. "Muina koirina moikkailu" on ihmisen fantasia ja harha. 2 uroskoiran kohtaamisessa on aina uhkana täysi rähinä ja lenkiltä lähdetään eläinlääkäriin.
Jatkan... Mutta sosiaalisia tilanteita tietysti täytyy koiralla olla. Se vaan ei kaikkien kohdalla tosiaan ole "moikkailu lenkillä" vaan ihan muita ratkaisuja: esim. koiratreffit tai koirapuisto yhdessä sellaisen koiran kanssa josta tiedetään että tulevat toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun koira jähmettyy pelosta niille sijoilleen, kun näköpiiriin tulee vieras koira. Tämä käytös johtuu hyökkäyksestä, jonka kohteeksi joutui pienempänä. Jos jollain houkuttelulla saan koiran pysymään liikkeessä ja jatkamaan matkaa, se yrittää väistää metritolkulla sitä vastaantulijaa. Menee siis vaikka ojaan jos täytyy. Välillä herra ei suostu liikahtamaan ja pyrkii syliin jos vastaan tulee kookas koira.
Teillä on suhteessa vikaa. Koiran täytyisi voida luottaa siihen, että sinä suojelet sitä ja ohjaat sen pois pelottavista tilanteista. Miksi sinä yrität ohittaa läheltä jos koirallasi on tilaa väistää metritolkulla?
Jos on arka koira, niin sille suurin mahdollinen palkkio on, että se pääsee pois tilanteesta joka sitä pelottaa. Olisi hyvin yksinkertaista opettaa sille että kun pelottava koira tulee vastaan, se ottaa katsekontaktin sinuun ja sinä palkkaa
Kiitos neuvoista. Korjaan sen verran, että en tarkoituksella yritä ohittaa vieraita koiria läheltä. Mutta jos on 1,5 metriä leveä kevyen liikenteen väylä, jossa toisella puolella on autotie ja toisella oja, niin kävelen mieluummin ojan reunaa siten, että itse pysyn kuitenkin sillä väylällä enkä ojassa. Koira väistää yleensä mieluiten ojan puolelle ja sitä kauemmas pusikkoon se pyrkii, mitä pidemmällä hihnalla se vastaantulija tulee. Valitettavasti asumme kaupungin keskustassa, jolloin meidän on metsäänkin mentäessä pakko jonkin aikaa kävellä ihmisten ilmoilla. Ja jos ei ole tilaa väistää, eli ollaan vaikka rakennuksen ja autotien välissä, koira pyrkii syliin.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei täällä toimi taas, mutta tuo yksi joka selittää, että remmissä rähjäys on ihmisen vika.
Mulla on koira, joka pelkää kuollakseen toisia koiria ja jonka kanssa teen aivan valtavasti töitä, että ohitukset sujuisi kivasti ja koirani jättäisi huomioimatta toiset koirat, koska sen huomiointi on karvat pystyssä haukkumista.
Ne fiksut omistajat, jotka ovat kouluttaneet koiransa ohittamaan toisen koirat ilman sinkoilua, onnistuu meidänkin ohittaa nätisti ja hiljaa. Ongelma on nämä, jotka antavat tutustua ja päästävät koiransa sinkoilemaan ja hyppäävät yhtäkkiä koirani eteen.
Joo, mun täytyy pyrkiä siihen, että koirani ohittaa nämä pahatapaiset sinkoilijatkin rähisemättä, mutta se vaatii vielä enemmän töitä ja rehellisesti sanoen v1tuttaa nämä " koira on sosiaalinen eläin" lässyttäjät, jotka eivät ymmärrä pitää sitä koiraansa kurissa ja jokainen tällainen kohtaaminen tekee takapakkia om
Ei, vaan sinun täytyy ymmärtää omaa koiraasi paremmin.
Jos koirasi pelkää kuollakseen, sinun on väistettävä vastaantulijoita niin pitkälle, että koirasi pystyy olemaan stressaantumatta. Et pysty ikinä siedättämään koiraasi ohituksiin, jos altistat sen jatkuvasti sille liian vaikealle tilanteelle. Tiedät olevasi riittävän kaukana, kun koira pystyy vastaantulijan sijasta keskittymään sinuun ja nameihin/muuhun palkkaan. Hitaasti tätä välimatkaa voi sitten lyhentää, kun koirasi alkaa luottamaan ettei pelättävää ole.
Pelkoaggressiivisuus johtuu aina siitä, että koira on viety sille liian vaikeaan tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat koirani moikkaavat vain sellaisia koiria, joista tiedän mitä ne ovat.
Suorastaan ärsyttää kun jotkut tuntemattomat tunkevat koirineen lähelle.Noissa tilanteissa sanon että päästä vaan jos haluat kennelyskää 🤷
Eikö koirat ole rokotettu kennelyskää vastaan? Tietysti kai se on mahdollista saada rokotteesta huolimattakin...
Vierailija kirjoitti:
Minun koiraani ei saa moikata ihan siitä syytä että se hyvin todennäköisesti puree vaikka heiluttaakin häntää. Usko siis kun sanotaan.
Sinun koirallesi täytyy pukea kuonokoppa ulkoilua varten. On vastuutonta liikkua ulkona koiran kanssa, josta tietää, että se 'hyvin todennäköisesti puree'. Itse asiassa koira pitäisi ottaa pois sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Koirani ovat lenkkeilemässä, eivät tapaamassa muita koiria. Tapaamiset ovat sitten eri asia. Tapaamme kuonokkain vain tuttuja koiria enkä ikinä päästä ventovieraita lähelle omia koiriani. Koskaan ei voi tietää mikä tauti jollain satunnaisella vastaan tulevalla koiralla on.
En myöskään itse välitä tavata ketään tuiki tuntematonta koiranulkoiluttajaa. Koirien lenkit ovat myös omaa rentoutumisaikaani, en halua silloin mitään kontakteja muihin ihmisiin. Tapaamme erikseen muissa ympyröissä koirien kavereita ja omia koiranomistajatuttujani.
Hyvä ettet halua koirien lenkeillä mitään kontakteja muihin ihmisiin. Koskaan ei tiedä mikä tauti sinulla on.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei täällä toimi taas, mutta tuo yksi joka selittää, että remmissä rähjäys on ihmisen vika.
Mulla on koira, joka pelkää kuollakseen toisia koiria ja jonka kanssa teen aivan valtavasti töitä, että ohitukset sujuisi kivasti ja koirani jättäisi huomioimatta toiset koirat, koska sen huomiointi on karvat pystyssä haukkumista.
Ne fiksut omistajat, jotka ovat kouluttaneet koiransa ohittamaan toisen koirat ilman sinkoilua, onnistuu meidänkin ohittaa nätisti ja hiljaa. Ongelma on nämä, jotka antavat tutustua ja päästävät koiransa sinkoilemaan ja hyppäävät yhtäkkiä koirani eteen.
Joo, mun täytyy pyrkiä siihen, että koirani ohittaa nämä pahatapaiset sinkoilijatkin rähisemättä, mutta se vaatii vielä enemmän töitä ja rehellisesti sanoen v1tuttaa nämä " koira on sosiaalinen eläin" lässyttäjät, jotka eivät ymmärrä pitää sitä koiraansa kurissa ja jokainen tällainen kohtaaminen tekee takapakkia om
Tässä en voi ymmärtää tätä "koirani jättäisi huomioimatta toiset koirat". Miksi ei pitäisi huomioida toista? Se on ihan luonnollinen reaktio koiralta huomata lajitoverit.
Ei ihme että koirat käyttäytyy huonosti kun ajatusmaailma on tämä. Sitten ollaan tällaisessa oravanpyörässä että osa koirista sinkoilee kun haluavat moikata, ja osa koirista sitten rähisee tai pyrkii pakoon kun tällanen käytös pelottaa.
Viittasit varmaan muuten minun aiempaan kommenttiini.
Tässä maassa jossa vietän n. Puolet vuodesta koirani kanssa, näen remmirähisijöitä, arkoja koiria tai sinkoilijoita ehkä kerran kahdessa kuukaudessa, koska täällä koirien annetaan alusta asti moikata toisiaan.
Aiempi kommenttini oli huonosti muotoiltu, koska se sinkoilukin on ihmisen vika. Täällä koirat lähestyvät toisiaan normaalisti, haistavat toisiaan pikaisesti, ja jatkavat sitten matkaansa ihmistensä kanssa. Koirat kyllä oppivat itse luonnostaan käyttäymään näin, kun ihminen ei lähde tätä kehitystä sotkemaan tällä ajatusmallilla "täytyy ohittaa ja kuvitella ettei toista koiraa ole näköpiirissä".
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne jotka haluaa tervehtiä ja "ovat kilttejä" on pääsääntöisesti pieniä seurakoiria ja useimmat niistä hyökkäävät sen toisen koiran kimppuun kun pääsevät lähietäisyydelle. Minä en enää omaani pistä hämmentävään tilanteeseen missä joku käy kimppuun.
Enpä ole tälläisen meilläpäin törmännyt. Ja täällä on tosi paljon koiria. Meidän koira pääsee haistelemaan aina jos vastapuoli kysyy, koskaan ei ole iso tai pieni koira hyökännyt kimppuun.
"Jos koirasi pelkää kuollakseen, sinun on väistettävä vastaantulijoita niin pitkälle, että koirasi pystyy olemaan stressaantumatta. Et pysty ikinä siedättämään koiraasi ohituksiin, jos altistat sen jatkuvasti sille liian vaikealle tilanteelle. Tiedät olevasi riittävän kaukana, kun koira pystyy vastaantulijan sijasta keskittymään sinuun ja nameihin/muuhun palkkaan. Hitaasti tätä välimatkaa voi sitten lyhentää, kun koirasi alkaa luottamaan ettei pelättävää ole.
Pelkoaggressiivisuus johtuu aina siitä, että koira on viety sille liian vaikeaan tilanteeseen."
Ja sä luulet kertovasi jotain uutta? Ihanne maailmassa on mahdollista kiertää kaikki ja välttää sitä, että vastaantuleva koira ei sinkoile, mutta elävässä elämässä näin ei aina voi tehdä ja jos ymmärtäisit lukemasi, niin koira kyllä pystyy ohittamaan kävelytielläkin koirat, jotka eivät sinkoile.
Minä en pysty vastaan tulevasta koirasta sanomaan, onko se fiksun omistajan koira joka ei sinkoile vai tuollainen "koira on sosiaalinen eläin" tolvana, jolla on kouluttamaton, sinkoileva koira hihnassa.
Pystymme ohittamaan ihan lähietäisyydeltäkin vieraat koirat, kunhan se vieras koirakin osaa käyttäytyä ja/tai sen vieraan koiran omistaja pitää oman koiransa kurissa eikä päästä hyppimään toisten nenille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun koirallesi täytyy pukea kuonokoppa ulkoilua varten. On vastuutonta liikkua ulkona koiran kanssa, josta tietää, että se 'hyvin todennäköisesti puree'. Itse asiassa koira pitäisi ottaa pois sinulta.
Haistapa omaa peräreikääsi, molo. Minun koirani on minun vieressäni, lähes jalassa kiinni. Jos se puree, vika ei ole minun eikä koiran. Älä tunge toisten lähelle.
"Ei, vaan sinun täytyy ymmärtää omaa koiraasi paremmin.
Jos koirasi pelkää kuollakseen, sinun on väistettävä vastaantulijoita niin pitkälle, että koirasi pystyy olemaan stressaantumatta. Et pysty ikinä siedättämään koiraasi ohituksiin, jos altistat sen jatkuvasti sille liian vaikealle tilanteelle. Tiedät olevasi riittävän kaukana, kun koira pystyy vastaantulijan sijasta keskittymään sinuun ja nameihin/muuhun palkkaan. Hitaasti tätä välimatkaa voi sitten lyhentää, kun koirasi alkaa luottamaan ettei pelättävää ole.
Pelkoaggressiivisuus johtuu aina siitä, että koira on viety sille liian vaikeaan tilanteeseen."
"Siedättäminen" on vastaehdollistamista. Vastaehdollistamisellakin saa tuloksia aikaan, mutta hitaasti, se on se vanhanaikainen tapa. Onneksi on olemassa tehokkaampiakin tapoja.
Säälittävää on katsoa koiraa, jota kuljetetaan metrin remmissä omistajan jalan vieressä taskuista namia kytäten. Ei anneta koiran haistella hajuja ja nauttia lenkistä lukien muiden koirien jättämiä viestejä.
Mulla on labbis, joka jostain syystä vihaa kaikkia muit koiria, haluaisi repiä ne kappaleiksi. Sinällään hassua, kun edellinen koirani oli amstaffi, joka taas oli erittäin koiraystävällinen. Mikään määrä sosiaalistamista ei ole muuttanut koirani kantaa muihin.
Mitä tarkoitat moikkaamisella?
Miksi kysyt lupaa?
Jos haluat päästää pitämäsi koiran nauttimaan "moikkaamisista", mutta vieraat eivät sitä kanssanne halua, he ohjaavat koiransa pois - luvalla on turha yrittää sitoa ketään "moikkaus-tilanteeseen".
Kohtaamiset eivät suju luontevasti, niiden jatkamiseen haetaan lupaa. Et huomaa aihetta kieltoon toisen koiran suojelemiseksi. Ehkä ihmiset eivät siksi suostu kanssakäymiseen, pakotettuun tilanteeseen.
Oletko ap pukeutunut eri tavalla, kuin ihmiset yleensä?
Vierailija kirjoitti:
"Jos koirasi pelkää kuollakseen, sinun on väistettävä vastaantulijoita niin pitkälle, että koirasi pystyy olemaan stressaantumatta. Et pysty ikinä siedättämään koiraasi ohituksiin, jos altistat sen jatkuvasti sille liian vaikealle tilanteelle. Tiedät olevasi riittävän kaukana, kun koira pystyy vastaantulijan sijasta keskittymään sinuun ja nameihin/muuhun palkkaan. Hitaasti tätä välimatkaa voi sitten lyhentää, kun koirasi alkaa luottamaan ettei pelättävää ole.
Ja sä luulet kertovasi jotain uutta? Ihanne maailmassa on mahdollista kiertää kaikki ja välttää sitä, että vastaantuleva koira ei sinkoile, mutta elävässä elämässä näin ei aina voi tehdä ja jos ymmärtäisit lukemasi, niin koira kyllä pystyy ohittamaan kävelytielläkin koirat, jotka eivät sinkoile.
Minä en pysty vastaan tulevasta koir
Kai ymmärrät, että sinun koirasi tottelevaisuus ei voi riippua siitä, että muut koirat käyttäytyvät juuri sinun koirallesi sopivalla tavalla? Kuten itsekin kirjoitat, kaikki ei mene elävässä elämäsä näin.
Lisäksi, ulosantisi on hyvin aggressiiivista. Oletko varma, ettet mene ohitustilanteisiin valmiiksi tuossa aggressiivisessa mielentilassa ja tämä sitten tartu koiraasi? Ja edelleen, kerrot koirasi pelkäävän kuollakseen. On erittäin väärin koiraasi kohtaa, että pakotat sen tilanteisiin, jossa se joutuu pelkäämään noin paljon.
Aiheeseen ehkä kuulumatta, Suomessa on yleistä lahjoa koiraa olemaan olematta koira. Monesti näkee, kuinka ihminen ei voi ylittää tietä tms. kun koira asettuu melkein poikittain eteen, viestien eli sanoen: "seis, eikö tämä ole potentiaalisesti vähän uhkaavampi paikka/tilanne eli herkuttelun aika?"
Koirien käytös on täysin erilaista kuin ihmisten. "Muina koirina moikkailu" on ihmisen fantasia ja harha. 2 uroskoiran kohtaamisessa on aina uhkana täysi rähinä ja lenkiltä lähdetään eläinlääkäriin.