Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaveriporukalla keskustellessa yksi kaveri ottaa katsekontaktin aina vain yhteen ja samaan ihmiseen.

Vierailija
18.02.2024 |

Vaikka joku muu kysyisi häneltä jotakin ja hän vastaa, hän katsoo kysyjää ehkä kaksi sekuntia. Sitten kääntää vastatessaan taas katseen siihen samaan ihmiseen, jolle on osoittanut katseellaan puheensa muutenkin koko keskustelun ajan. 

Minusta tämä on tosi häiritsevää. Ikään kuin meitä muita ei olisikaan tai meitä ei tarvitsisi ottaa mitenkään huomioon. Kyseessä ei ole mitenkään estynyt ihminen, ja kaikki muutkin paikalla olijat, 2-3 muuta kaveria, ovat tuttuja ja läheisiä. 

Onko teillä kokemusta tällaisesta? Mistä tällainen käytös johtuu? Häiritseekö/häiritsisikö teitä?

Kommentit (167)

Vierailija
21/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tällaisia ihmisiä, jättävät jotkut kokonaan ulkopuolelle, katsekontakti vain tiettyyn/tiettyihin ihmisiin. Itselle tulee jotenkin outo olo, kun ei mitään katsekontaktia taas joihinkin. En tiedä mistä johtuu, ehkä haluaa viestittää, että vain ne ovat kiinnostavia ja niiden kanssa haluaa keskustella.

Voi olla jonkinlainen turvahenkilö. Pysyy ajatus kasassa, kun puhuu/katsoo turvaliisiin tuttuihin silmiin. Monet autistit eivät pysty katsekontaktin ollenkaan. Ei varmaankaan tarkoita loukata tai väheksyä ketään. Kannattaa opetella pois ajattelutavasta, jolla syyllistää itseään toisten käyttäytymisestä tai teoista. 

Vierailija
22/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pomo katsoo aina kaikkia muita huoneessa olevia, mutta ei koskaan minua.  Ryhmäkehityskeskustelussakin se oli katsekontaktissa muihin, mutta ei muhun. Kiusallista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis juttelette porukalla, mutta tuo yksi kohdistaa sinun mielestäsi katseensa aina vain yhteen kavereista?

Juuri niin. Eikä siis vain minun mielestäni, vaan faktuaalisesti näin. Silloin kun puhuu, ikään kuin puhuu aina vaan sille yhdelle ja samalle ihmiselle. 

Entä jos hän nimenomaan puhuu vain tälle?

Vierailija
24/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen samaa tahtomattani yhdessä kaveriporukassa jossa on yksi samalla aaltopituudella ja kaksi muuta ei niinkään. Sama jopa lapsuudenperheessä, minä ja faija päädytään puhumaan lähinnä toisillemme aina jossain vaiheessa ja muut on jotenkin siinä taustalla. Se vaan menee siihen, eikä siinä ole mitään pahaa tarkoitusta taustalla. Samankaltaiset ihmiset vetää toisiaan puoleensa tms.

Vierailija
25/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan itse aina katsekontaktin siihen ihmiseen josta olen eniten epävarma. Katson reaktiota. Se ei ole kenenkään dissaamista. 

Olen kasvanut traumaattisessa ympäristössä ja sen takia tarkkailen sitä ihmistä jonka epäilen olevan se suurin "uhka".

Vierailija
26/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kokenut vastaavaa. Eikö kaverillasi ole mitään nepsy-diagnoosia tmv.?

Mammat ja niiden ainaiset "nepsy-diagnoosit". Ei helvetti. :D

Vierailija
27/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on sosiaalista ahdistusta ja kokee tämän kaverin turvalliseksi kehen ottaa katsekontaktin

Vierailija
28/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kylläpä sitä saadaan ongelma mistä hyvänsä 🙄 Puhuu teille kaikille, vaan ei katso kaikkia

Vierailija
29/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että tuo on tapa jättää ihmisiä ulos, saada teille muille vähän pienempi olo. Ei välttämättä edes ole täysin tietoista että tekee noin läpinäkyvästi sitä, hän vaan arvostaa tätä yhtä niin paljon enemmän. Itse ehkä ignooraisin häntä jatkossa takaisin, enkä ainakaan pitäisi kaverina.

Vierailija
30/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla henkilöllä joka ei muita katso viiraa eli mt ongelma. Voi olla narsku tms. Seko.

Vierailija
31/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun te tapaatte ilman tätä kaveria ketä hän aina katsoo, katsooko hän teitä muita vai ei ketään? 

Vierailija
32/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kokemusta niin, että itse olen joissakin porukoissa ollut se, keneen katsekontakti kohdistuu enemmän. Tästä tullut itselle jnklainen kiusaantunut olo muiden puolesta ja yleensä alan toimimaan jotenkin, että tilanne muuttuisi, esim. otan itse katsekontaktia näihin "ulkopuolelle" jääviin.

Tämä kaveri, ketä yksi henkilö katsoo koko ajan, toimii itse niin, että varmasti katsoo puhuessaan hyvin tasapuolisesti ja aktiivisesti kaikkia. Eli toimii juuri niin kuin sinä. ap

Jatkan vielä, mielestäni se henkilö, johon katsekontakti kohdistuu, voi purkaa tilanteen ja ottaa katseella, puheella muut mukaan, jos "katsoja" ei itse tajua miten toimii.

Sitä ei voi olla huomaamatta, jos katsekontakti kohdistuu porukassa selvästi epätasaisesti, esim. itseen ja osa jää ulkopuolelle. Näin voi toki tapahtua ilman sen kummempaa syytä, mutta jos se on toistuvaa, niin varmasti häiritsee.

Vierailija
33/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelen joidenkin ihmisten katsetta jos heidän katseensa on liian intensiivinen. 

Vierailija
34/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Huomasin itselläni saman tavan kun olin hetken tosi epäterveessä työyhteisössä. Henkilö joka kiusasi minua, päätyi automaattisesti katsekohteekseni kun puhuin. Mietin hainko hänen hyväksyntäänsä ensin alitajuisesti mutta joka tapauksessa kun kiusaaminen alkoi, jätin hänet täysin huomiotta. Tuli helpompi olo. 

Vierailija
35/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valta-asema juttu selvästi. Eli se, johon katse kohdistuu, on valta-asemassa korkeimmalla teistä kaikista. Ja tämä "puhuja" on hyvin auktoriteetteja kunnioittava. Te muut olette puhujaan ja tähän ylimpään, johon katse kohdistuu, verrattuna alamaisia.  

Vierailija
36/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valta-asema juttu selvästi. Eli se, johon katse kohdistuu, on valta-asemassa korkeimmalla teistä kaikista. Ja tämä "puhuja" on hyvin auktoriteetteja kunnioittava. Te muut olette puhujaan ja tähän ylimpään, johon katse kohdistuu, verrattuna alamaisia.  

samoin ajattelin, ikään kuin eri kastia. Pomot ja duunarit.  

Vierailija
37/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaisi tietää, että joku tuttava vahvaa mihin katson milloinkin.

Sinustako siis ihan normaalia ja ok käytöstä, että ei monen tunnin tapaamisen ja keskustelun aikana ota ollenkaan katsekontaktia muihin keskustelijoihin vaan ainoastaan yhteen? Ei häiritsisi, että kysyt  jotain, ja vastatessaan kaveri kääntyy katsomaan aina samaa henkilöä? Ja tätä siis jatkunut vuosien ajan. ap

No minä en välttämättä ota katsekontaktia yhtään keneenkään. Silmiinkatsominen on ahdistavaa.

Vierailija
38/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastunut katseensa kohteeseen, päivänselvää. Eikä se katso onko vastakkaista sukupuolta vai ei, jos joku ei vielä tiedä. 

Vierailija
39/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katseella haetaan hyväksyntää. Se voi välittyä takaisin eri tavoin eri ihmisten katseesta - peilisolut?

Vierailija
40/167 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos katseeseen ei vastata, tunnemme häpeää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan