Miksi hautaaminen maksaa niin paljon?
Ja ei, en ole hautaamassa lähisukulaistani mahdollisimman halvalla. Haluaisin itse tulla haudatuksi mahdollisimman pienellä rahalla. Mutta on kai "pakollisia" rutiineja, jotka ovat kalliita. Tuntuu rahastukselta.
Kommentit (115)
Riippuu, riippuu ja riippuu. Siitä, mitä halutaan ja mitä järjestetään. Tarvitaan arkku, joka haudataan tai tuhkataan. Hautaukseen tarvii lisäksi hautapaikan. Tuhkaukseen tarvii lisäksi uurnan ja tuhkat joko haudataan tai sirotellaan. Sirottelu voi tapahtua esimerkiksi muistolehtoon tai maanomistajan luvalla.
Kaikki muistotilaisuudet, tilavuokrat, pitopalvelut jne. on sitten ihan vapaaehtoisia ja ne maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Selviää n 1000 eurolla, jos vainajaa ei tarvi kuljetella kymmeniä kilometrejä eikä järjestä juhlia. Tosin kallista tuokin. Arkku on pakko hankkia ja hautapaikka tai tuhkaus. Muut pakolliset maksut tulee arkutuksesta ja kuljetuksesta.
Arkku nikkaroitu itse. Uurna samaten. Pieni siunaushetki sairaalan kappelissa. Arkun kuljetuksenkin saa hoitaa itse esim paketti autolla. Kunhan on vainajaa kunniottava. Pieni tuhlausmaksu. Pystyy tämän kaiken halvallakin tekemään. Itse kaivettiin hautuumaalle vanhalle sukulaisen haudalle jurnalle kolo. Amiksessa teetin pienen rst kyltin ja liimasin kiveen. On muuten halpaa.
Kaikessa voi säästää jos itse touhuaa
Vainajan siirrot onnistuu puhtaalla pakettiautolla. Itse tehty arkku ( puutyöpiirissä) samoin uurna. Siunaus sairaalan kappelissa. Vanhaan sukulaisen kiveen teetetty koulussa kyltti jossa vainajan tiedot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään iso ongelma on siinä, että kirkkoon kuulumattomia vainajia on paljon. Isolle osalle heistä halutaan vielä kirkollinen hautaan siunaaminen. Nämä kirkkoon kuulumattomat saavat samat palvelut kuin kirkkoon kuuluvat. Käytännössä siis kirkkoon kuuluvat maksavat näiden kirkkoon kuulumattomienkin haluamista palveluista. Tämä on minusta todella väärin. Hautajaisten osalta ainoa kirkkoon kuulumattomille tuleva ekstrakulu on kirkon/kappelin vuokra.
Sama juttu muidenkin seurakunnan toimintojen kanssa: kirkkoon kuulumaton voi laittaa lapsensa seurakunnan kerhoon ja riparille, eikä yleensä maksa näistä palveluista kirkkoon kuuluvaa henkilöä enempää. Itse olisin sillä linjalla, että nämä kirkon palvelut tulisi jättää jäsenille. Jos ei kirkkoon halua kuulua, niin miksi käyttää kirkon palveluita?
Väärin. Kirkon tai kappelin varaamisesta ei peritä vuokraa, vaikka ei o
Kaikissa tuntemissani seurakunnissa kappelin/kirkon tilavuokra on aina ollut kirkkoon kuulumattomilla. Seurakuntatalo muistotilaisuutta varten on ollut ilmainen kirkkoon kuuluville, joissakin seurakunnissa myös kirkkoon kuulumattomat ovat saaneet sen ilmaiseksi.
T. Kirkolla töissä
Vierailija kirjoitti:
Vainajan siirrot onnistuu puhtaalla pakettiautolla. Itse tehty arkku ( puutyöpiirissä) samoin uurna. Siunaus sairaalan kappelissa. Vanhaan sukulaisen kiveen teetetty koulussa kyltti jossa vainajan tiedot.
Voiko vainajan kuljettaa itse?
Ei voi. Terveydensuojeluasetuksessa määritellään, että ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa, kuten vainajankuljetusauto.
Että se siitä pakettiautolla kuljettamisesta.
Minä ainakin haluan polttohautauksen juhannuskokossa ja kuolinpesän varat juhlakansan viinaan (virosta haettu) ja huveihin niin ettei jää senttiäkään perintöverotettavaa.
Ne vainajankuljetusautot ovat varsin usein rekisteröity pakettiautoiksi eli ovat pakettiautoja.
Isä tuhkattiin ja tuhkat ilmeisesti siroteltiin jonnekin. En tiedä. Kalleimmat kustannukset oli takuulla hautajaisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko vainajan kuljettaa itse?
Ei voi. Terveydensuojeluasetuksessa määritellään, että ruumiin kuljettaminen on sallittua vain siihen tarkoitukseen varatussa kulkuneuvossa, kuten vainajankuljetusauto.
Että se siitä pakettiautolla kuljettamisesta.
Kysyimme tuota sairaalan ruumishuoneelta ja siellä sanottiin että kunhan on asiallinen auto, ei mikään työhiace. Ja luovuttivat ruumiin arkussa kuljetettavaksi ihan vanhan jenkki farmarin kyytiin.
Vierailija kirjoitti:
Ne vainajankuljetusautot ovat varsin usein rekisteröity pakettiautoiksi eli ovat pakettiautoja.
Ne on aina rekisteröity ruumisautona, vaikka näyttäisivät ulkoisesti pakettiautolta. Syy tähän on se, että ruumisauto on autoveroton.
Vierailija kirjoitti:
Miksi hautaamisesta pitäisi selvitä mahdollisimman halvalla? Siihen voi käyttää juuri niin paljon kuolinpesän varallisuutta kuin on tarpeen.
Aina ei kuolinpesällä ja perikunnalla ole sitä varallisuutta, ja toisekseen, ainakin itsestäni tuntuisi ihan älyttömältä tuhlata niitä vaivalla ansaittuja rahojani kovin suureellisesti kuoppaamiseeni. Käyttäkööt perilliset säästyneet rahat vaikka matkaan.
Mieheni isä oli vähävarainen ja haudattiin mahdollisimman halvalla mutta asiallisesti, ja hautajaiset maksoi 3500 euroa hautakivineen. Ei ole halpaa. Haudankaivaminen ulkopaikkakuntalaiselle (samaan hautaan missä lapsensa lepää), arkku, uurna, kukat, kuljetukset ja kivi piti uusia. Kunnollista kiveäkään ei tahdo saada halvalla. (Säästää toki, jos on luonnonkivi mitä käyttää ja hautausmaan määräykset sallivat sen käytön. Kiven koolla on rajoituksia haudan koon mukaan.)
Säästyneet rahat on sitten käytetty apelta jääneen mökin korjauksiin. Apella ne korjaukset oli tekemättä, ei ollut mikään remppareiska. Kyseistä mökkiä ei saa myytyä, on sellaisessa paikassa että ei kiinnosta ostajia, joten pakko sitä on jollain lailla yrittää käyttökunnossa pitää.
Halvimmillaan homman hoitaa niin, että ostaa arkun, halvimman uurnan ja arkkupaidan, ostaa kuljetuksen sairaalasta suoraan krematorioon, polttohautaa ja pyytää tuhkat pahviuurnaan. Sirottelu hautausmaalle ja kyltti, jos haluaa. Siitä pitäisi selvitä n. 1200-1500 euron välillä. Sekin voi olla liikaa monelle, jos vainaja oli varaton ja hautauksesta vastaava on työtön ja luottotiedot menneet.
Ketjussa kirjoittelee moni, joka ei koskaan ole järjestänyt hautajaisia.
Kirkkoon kuulumattomilta ainakin Helsingin Hietaniemen kappeleista peritään tilavuokra, Vanhan Kappelin kohdalla se on useampi satanen. Kalliimpi perjantaina ja lauantaina kuin muina arkipäivinä. Tarkemmat tiedot löytyvät netistä.
Suomen laki määrää, että jokainen vainaja on joko haudattava arkussa (käytetään termiä arkkuhautaus) tai tuhkattava. Uurnan ja tuhkan maahanlaskemisesta/luontoonlaskemisesta on myös erillisett säädökset.
Hautaaminen ei ole kallista. Minimissään se maksaa alle tuhat euroa, ja tämän maksaa varattoman vainajan kohdalla asuinkunta.
Suomalainen tapa on järjestää muistotilaisuus, ja tähän saa kulumaan rahaa rajattomasti. Se ei kuitenkaan ole pakollinen.
Kaikki hautauskulut muistotilaisuuksinen jne maksetaan yleensä vainajan varoista. Jos vainajan varat eivät riitä, omaiset voivat sopia/riidellä keskenään, kuka mitäkin maksaa. Tai jättää järjestelyt ja maksamiset yhteiskunnalle.
Kauheasti järjestelyjä ei kuitenkaan kannata jakaa eri henkilöiden kesken, jottei käy niin että vainaja arkussaan on odottamassa saattoväkeä eri paikassa kuin häntä saattamaan tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hautaamisesta pitäisi selvitä mahdollisimman halvalla? Siihen voi käyttää juuri niin paljon kuolinpesän varallisuutta kuin on tarpeen.
Aina ei kuolinpesällä ja perikunnalla ole sitä varallisuutta, ja toisekseen, ainakin itsestäni tuntuisi ihan älyttömältä tuhlata niitä vaivalla ansaittuja rahojani kovin suureellisesti kuoppaamiseeni. Käyttäkööt perilliset säästyneet rahat vaikka matkaan.
Mieheni isä oli vähävarainen ja haudattiin mahdollisimman halvalla mutta asiallisesti, ja hautajaiset maksoi 3500 euroa hautakivineen. Ei ole halpaa. Haudankaivaminen ulkopaikkakuntalaiselle (samaan hautaan missä lapsensa lepää), arkku, uurna, kukat, kuljetukset ja kivi piti uusia. Kunnollista kiveäkään ei tahdo saada halvalla. (Säästää toki, jos on luonnonkivi mitä käyttää ja hautausmaan määräykset sallivat sen käytön. Kiven koolla on rajoituksia haudan
Kannattaa jakaa käteisenä ne sinun vähäiset rahat ja kiinteä omaisuus mitä on rekisteröitä esim maanmittauslaitokselle, ettei verottaja pääse perintöverojen muodossa väliin.
Väärin. Kirkon tai kappelin varaamisesta ei peritä vuokraa, vaikka ei olisikaan kuulunut kirkkoon.
Sen sijaan esimerkiksi muistotilaisuuspaikkana käytettävästä seurakuntatalosalista saatetaan periä vuokraa kirkkoon kuulumattomalta.