Ihminen tulee toimeen niin vähällä
Riittää kun on katto pään päällä, saa laskut maksettua ja ruokaa.
Kommentit (33)
Työttömillä ei ole varaa toteuttaa muita kuin perustarpeensa ja niitä vain juuri ja juuri pihistellen.
Vierailija kirjoitti:
Tarvii sitä myös hygieniatuotteita ja vaatteita, koneen, netin ja puhelimen. Lisäksi ihan maswloin tarvehierarkiassa on itsensä toteuttaminen, ihmisellä pitää olla jotain muutakin kuin perustarpeet, ja niiden toteuttaminen valitettavasti maksaa yleensä.
Minä olen pitkään elänyt pelkästään niin että perustarpeet on kunnossa. Ei mitään muuta.
Kyllä ne seinät olis myös hyvä olla näillä keleillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvii sitä myös hygieniatuotteita ja vaatteita, koneen, netin ja puhelimen. Lisäksi ihan maswloin tarvehierarkiassa on itsensä toteuttaminen, ihmisellä pitää olla jotain muutakin kuin perustarpeet, ja niiden toteuttaminen valitettavasti maksaa yleensä.
Minä olen pitkään elänyt pelkästään niin että perustarpeet on kunnossa. Ei mitään muuta.
Harrastukset maksaa valtaosassa tapauksista, kaikki ajanviettäminen kodin ulkopuolella maksaa. Jos on tiukkaa niin kannattaa etsiä jotain edullista tai ilmaista tekemistä, elämänlaatu kohenee merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harrastukset maksaa valtaosassa tapauksista, kaikki ajanviettäminen kodin ulkopuolella maksaa. Jos on tiukkaa niin kannattaa etsiä jotain edullista tai ilmaista tekemistä, elämänlaatu kohenee merkittävästi.
Ei minua haittaa, olla vain kotona. Tiedän, että on olemassa halpojakin harrastuksia.
Jokainen urheilu puisto on ulkona kuntolaiteet,ohjet nissä mihin toimii ja miten nitä käytää auki 24 tuntia 12 kukautta.Ilmaista on kävellä juosta.Helsinki ainakin eri järjestöillä on järjstön kautta mahdolisuus ilmaiseen likuntaan jopa jotkun jakavat ilmaisen uimalipun ja kutosali lipun 1 kpl.Kerran viikossa henkilölle.Ota sevää mitä järjestöjä teillä on,nimen omaan matalankynyksen..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa, olla vain kotona. Tiedän, että on olemassa halpojakin harrastuksia.
Kotonakin voi tehdä monenlaista. Lukea kirjoja, leipoa, kokata, tavata kavereita jne. Monet katsovat elokuvia tai pelaavat videopelejä, sekin on tekemistä. Ihan sellainen seinän katselu vaikka voi tuntua helpolta niin on huono ratkaisu. Elämänlaatu kohenee kun tekee jotain.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen urheilu puisto on ulkona kuntolaiteet,ohjet nissä mihin toimii ja miten nitä käytää auki 24 tuntia 12 kukautta.Ilmaista on kävellä juosta.Helsinki ainakin eri järjestöillä on järjstön kautta mahdolisuus ilmaiseen likuntaan jopa jotkun jakavat ilmaisen uimalipun ja kutosali lipun 1 kpl.Kerran viikossa henkilölle.Ota sevää mitä järjestöjä teillä on,nimen omaan matalankynyksen..
Ei minua kiinnosta tuollaiset. Tiedän, että on monenlaista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotonakin voi tehdä monen
Niin voi tehdä ja olen tehnytkin.
Vierailija kirjoitti:
Työttömillä ei ole varaa toteuttaa muita kuin perustarpeensa ja niitä vain juuri ja juuri pihistellen.
Höpö höpö. Minä lenkkeilen, treenaan lihaskuntoa. Syön halvalla terveellisesi kun teen itse ruokani. Voin nukkui milloin haluan. Ja istun loput vapaa-ajat koneellani. Luen pelaan katson keskustelen. Ei ole perhettä eikä mitään stressiä ja huolia. Luontoon pääsen kun avaan oven.
Peace!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua kiinnosta tuollaiset. Tiedän, että on monenlaista toimintaa.
Yksi mun työtön ja syrjäytynyt kaveri on löytänyt harrastuksen chilien kasvattelusta, se on musta tosi hienoa. Ehkä et ole vain kokeillut asioista tarpeeksi avoimesti.
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että vain työttömillä? Mietipä sitä työtöntä, joka saa 3k/kuukausi ja sitä toista, joka tekee töitä alle 2k/kuukausi.
Tulen toimeen jotain 1100 eurolla kk johon sisältyy vuokra, sähkö ja netti ja ruoka. Säästöön on mennyt palkasta 600 euroa kk mutta ostin kesämökin joten säästöjä ei ole enää paljoa. Kesämökki maksoi 100 000 euroa. Maksoin sen ilman lainaa.
Ihminen kyllä tulee toimeen yllättävän vähällä mutta kun tottuu tiettyyn tasoon elämässään on siitä vaikeaa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko, että vain työttömillä? Mietipä sitä työtöntä, joka saa 3k/kuukausi ja sitä toista, joka tekee töitä alle 2k/kuukausi.
Alle 2k kuukaudessa voi jo harrastaa ja tehdä melkein mitä haluaa. Toki ulkomaanmatkoja ei ehkä sillä toteuteta, mutta harrastuksia on moneen. Tuo 3k työtön niin ei sen saa kuin joku hyvin varakas ansiosidonnaisessa, niillä on varmaan on muutenkin kuviot ihan kunnossa ja saavat ansiosidonnaista vain väliaikaisesti, ja ei kyllä edusta keskiverto tuensaajaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs työtön luulee että keskinkertainen palkansaaja pystyy ostamaan, sellaista mihin työttömällä ei ole varaa?
Suomessa menee kyllä valtava määrä rahaa pelkkään kattoon pään päällä. Asui sitten vuokralla tai omassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 2k kuukaudessa voi jo harrastaa ja tehdä melkein mitä haluaa. Toki ulkomaanmatkoja ei ehkä sillä toteuteta, mutta harrastuksia on moneen. Tuo 3k työtön niin ei sen saa kuin joku hyvin varakas ansiosidonnaisessa, niillä on varmaan on muutenkin kuviot ihan kunnossa ja saavat ansiosidonnaista vain väliaikaisesti, ja ei kyllä edusta keskiverto tuensaajaa.
Miten niin voi tehdä, mitä haluaa? Alle 2000e palkalla kun maksaa vuokran/lainan, puhelimen, lääkkeet ja ruoan, on jo rahapussi aika tyhjä. Toimeentulotuen rajapinnassa ei voi tehdä, mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs työtön luulee että keskinkertainen palkansaaja pystyy ostamaan, sellaista mihin työttömällä ei ole varaa?
Mediaanipalkansaaja vois esim. käydä ulkona syömässä, käydä ulkomaanmatkoilla, käydä baarissa viikonloppuisin, käydä keikoilla, käydä kulttuuritapahtumissa. Nämä ovat kaikki esimerkkejä asioista joihin työttömällä ei ole varaa ainakaan siinä mittakaavassa mitä keskituloisella.