7.5 kg Kinkun lämpötilaksi 90 astetta. Kuinka kauan pidän uunissa
Kommentit (7)
Miksi se noin hemmetin ylikypsäksi pitää korventaa?
Kinkku on sitkeä ja kuiva, jos sen paistaa 90 asteiseksi, joten ihan sama.
Laita 120 astetta niin paistuu nopeemmin. Mulla oli 4,5 kilon kinkku 100 asteessa 12 tuntia ja olis saanu olla vielä kauemminkin. Ens vuonna paistan kuumemmassa uunissa kyllä.
Minulla oli kinkku 7.5 kg .pidin ensin uunissa 200 asteessa n 30 min ja sitten 90-100 ast 7.5tuntia .tuli mehevä ,oli kinkkupussissa ja kinkkumittari näytti 75astetta.
Rasvan poistin kattilaan ja kuorrutin 250asteessa seuraten luukusta ettei palanut,,,se ei kestä kauan.Tuli valtavan hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Laita 120 astetta niin paistuu nopeemmin. Mulla oli 4,5 kilon kinkku 100 asteessa 12 tuntia ja olis saanu olla vielä kauemminkin. Ens vuonna paistan kuumemmassa uunissa kyllä.
Olet ihan oikeassa. Itse tehnyt saman havainnon että sadassa asteessa ei tapahdu oikein mitään. Olen yritänyt paistaa omaa kinkkua 120 asteessa.
11kg kinkku ollut uunissa 00.00 alkaen. 120astetta( ei testattu) ja sisälämötila nyt 60 astetta. Vähintään 80 asteeseen paistan. Haluan kypsän kinkun enkä mehevää. Silläkin on merkitystä, että menekö kinkku sillä ensimmäisellä syönnillä vai syödäänko kinkkua monta päivää. Mehevä kinkku kylmänä ei ole mikään makuelämys ja varsinkaan se hyytelömäisyys. Mehevään kinkkuun jää ne nesteet sisälle, mitkä kypsässä kinkussa valahtaa uunipellille ja tämä on se raja minulla että nesteet valahtaa pellille.
Atrian ohjeessa sanotaankin hyvin että mehevä kinkku on kutakuinkin samanlainen kuin palvattu kinkku/liha.
Kinkkumittari tai paremminkin paistomittari auttaisi aivan järkyttävän paljon tässä!
4. Paista kinkkua 200 asteessa noin puoli tuntia.
5. Laske lämpötila 100 asteeseen ja paistat kinkkua noin 1,5 tuntia per kilo.
https://snellman.fi/fi/kinkkuvinkit/joulukinkun-paistaminen/ Paistoaika riippuu siitä onko kinkku jäinen vai sulanut. Paistomittaria kannattais käyttää. Paitsi jos tykkää ruokamyrkytyksistä.
Uuni lämmitetään 200 astetta, kinkku uuniin ja lämpö lasketaan 110 astetta.
.
Uskoisin, että vähintään 9 tuntia.