Soittaisitko ambulanssin jos kaadut ja satutat vaikkapa kätesi
Ei siis ole mikään tällainen tilanne itsellä tällä hetkellä, mutta tuli vain mieleen, että mitä tekisi, jos näin kävisi.
Ajattelin lähinnä asiaa siltä kannalta, että jos sitä kaatuisi ja satuttaisi jalkansa hieman pahemmin, niin siinä tilanteessa tuskin pystyisi pääsemään sairaalaan omin avuin, joten ambulanssille olisi tarvetta, vaikka hengenhädästä ei olekaan kyse.
Mutta miten sitten jos vaikka kaatuu ja satuttaa kätensä (tai jonkin muun ruumiinosan, mikä ei estä liikkumista, niin oletetaanko siinä tapauksessa, että silloin pitää hankkiutua sairaalaan omin neuvoin, kun kuitenkin pystyy kävelemään esimerkiksi lähimmälle julkisen liikenteen pysäkille ja tulemaan sairaalaan
Kommentit (68)
Omin avuin aina ku pääsee, mä en oo koskaan soittanut mihinkään vaikka mä oon murtanut jalkani ja astunut naulan päälle ja ties mtä. Kerran oli pakko kun auto ajoi päälle, mutta senkin teki ihmiset ketkä näki tilanteen
Nuo tyhjänpäiväiset soitot vievät resursseja oikeilta tarvitsevilta.Toinen voi kuolla sydänkohtaukseen kun näitä turhia soittoja tehdään.
Ei kätensä satuttanutta oteta ambulanssin kyytiinkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyn kävelemään niin soitan taksin, jos en niin ambulanssin. Taksikuskin tehtävä ei ole auttaa kävelyssä.
Kelataksi Max 25€, ambulanssi oli myös sen 25€
Ja tämä siis tilanteessa jossa menin itse terveysasemalle pyörällä niin lääkäri tilasi lanssikyydin sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tyhjänpäiväiset soitot vievät resursseja oikeilta tarvitsevilta.Toinen voi kuolla sydänkohtaukseen kun näitä turhia soittoja tehdään.
Ei se aina tyhjänpäiväinen soitto ole, jos oikeasti ei omin avuin pääse liikkeelle. Ambulanssia ei nykyisin voi tilata vaan hätäkeskus arvioi, onko aiheellista vai ei. Eikä se aina ota kyytiin, vaikka paikalle tulisikin.
Kun puoliso kaatui pyörällä niin soitti minulle kun oli jo kodin lähellä. Pääsi itse juuri ja juuri ylös ja könysi autoon kyytiin. Yksi ohikulkija oli myös auttamassa. Kädestä oli luu mennyt poikki. Kävely oli todella huteraa ja myöhemmin hän oksensikin. Ellei hänellä olisi ollut ketään auttamassa, niin pakko hänen olisi ollut saada ambulanssi paikalle vaikka ei hengen hätää ollutkaan. Kun on sattunut jotain, ei voi koskaan olla ihan varma onko pää kolahtanut ehkä vähän pahemminkin johonkin. Jaloilleen voi päästä mutta huono olo tulla vaikka hetken päästä. Tolppa oli vieressä, onneksi ei osunut siihen vaan pölähti heinikkoon.
En. Viimeksi kun vedin tukat niin Apple Watch huuteli, että "Nimesi, oletko kunnossa?". Kai se soittaa Ambulanssinkin jos käy niin pahasti, ettei sieltä enää nousisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyn kävelemään niin soitan taksin, jos en niin ambulanssin. Taksikuskin tehtävä ei ole auttaa kävelyssä.
Kelataksi? Just joo, ei kai niitäkään nyt kaikkeen kannata tilata.
Menin bussilla päivystykseen (ja sieltä kotiin) kun kaaduin jäällä ja mursin käteni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelataksi? Just joo, ei kai niitäkään nyt kaikkeen kannata tilata.
No jos käsi on murtunut niin kai sitä kannattaa mennä näyttämään. Terveydenhoitoon liittyviin menoihin saa käyttää. Toki voihan sitä busseilla/junilla halutessaan kipeän käden kanssa mennä jos haluaa muutaman euron säästää.
Vierailija kirjoitti:
Menin bussilla päivystykseen (ja sieltä kotiin) kun kaaduin jäällä ja mursin käteni.
Mulla kulkee bussi päivystykseen 2 kertaa ruuhka aikoina. Siksi taksi.
Mäntälästä Hyvinkäälle on 30km.
Yksi tuttu soitti kerran ambulanssin kun liukastui kadulla umpipäissään eikä päässyt ylös. Ambulanssi tuli ja vei kotiin asti.
Ambulanssissa on ensihoitajia. He osaavat arvioida minne pitää mennä: kotiin omin jaloin, terveysasemalle bussilla vai kiireelliseti sairaalaan.
Mää liukastuin huolella ja kuului kauhea rusahdus ja totesin että käsi ei toimi. Soitin ambulanssin ja istuin itkien jalkakäytävällä. Ihmiset ajoi, pyöräili ja käveli ohi. 3 ma mua, jotka eivät tunteneet toisiaan, olivat ainoat kun jäivät auttamaan. Yks puhui jotain ihme kieltä, yks englantia ja yks vähän suomea. Tarjosivat karkkia ja lämmikettä pyllyn alle mutta en tarttunut tarjouksiin kun en pystynyt liikkumaan. Auttoivat lapasen käteen ja hupun päähän koska oli kylmä kun oli lunta maassa. Todettiin olkapään murtama ja seuraavat 6 kuukautta meni haaskuuseen. Kiitos avusta suomalaiset, ootte ihania, not! Kun seuraavaksi näen suomalaisen ja ma mun pulassa niin arvatkaapa kumpaa autan?
Vierailija kirjoitti:
Hullut tädit soittelee jos naapurista kuulu peliä pelaavan teinin aseen pauke.
Minä kaaduin syksyllä ja kävelin kaksi kilometriä metsästä kotiin. Soitin kaverille joka vei lähimpään terveyskeskukseen. Siellä oli just röntgen mennyt kiinni, niin Kelataksilla menin päivystykseen sairaalalle ja kipsasivat. Todennäköisesti lanssi olisi vain tarkastanut ja soittanut taksikyydin sairaalalle. Näin ainakin täälläpäin on tapana, jos ei ole ns.akuuttitilanne.
No en! Soitan lehteen ja kysyn sieltä mitä pitää tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kätensä satuttanutta oteta ambulanssin kyytiinkään.
Eikä ihan herkästi edes kuvata päivystyksessä jos ei nyt ihan irti poikki ole. Itse kaaduin viime talvena ja käsi oli ihan julmetun kipeä eikä lopulta ollut puristusvoimaakaan ja kaikki vähänkin kiertoliikkeet teki niin kipeää, että hyvä ettei jalat mennyt alta. Silti vasta kolmas kerta lääkärissä johti siihen, että siitä otettiin kuvat ja siihen asti vaan lääkärit (joka kerta oli eri) sanoi, että se on vaan tärähtänyt oikein kunnolla ja siksi sitä särkee.
No murtumahan siinä oli kuten jo sillä ekalla lääkärikäynnillä sanoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina tyhjänpäiväinen soitto ole, jos oikeasti ei omin avuin pääse liikkeelle. Ambulanssia ei nykyisin voi tilata vaan hätäkeskus arvioi, onko aiheellista vai ei. Eikä se aina ota kyytiin, vaikka paikalle tulisikin.
Ai mielestäsi ei ole turhaa että ambulanssi tulee muttei ota kyytiin? 🤦🏻