Soittaisitko ambulanssin jos kaadut ja satutat vaikkapa kätesi
Ei siis ole mikään tällainen tilanne itsellä tällä hetkellä, mutta tuli vain mieleen, että mitä tekisi, jos näin kävisi.
Ajattelin lähinnä asiaa siltä kannalta, että jos sitä kaatuisi ja satuttaisi jalkansa hieman pahemmin, niin siinä tilanteessa tuskin pystyisi pääsemään sairaalaan omin avuin, joten ambulanssille olisi tarvetta, vaikka hengenhädästä ei olekaan kyse.
Mutta miten sitten jos vaikka kaatuu ja satuttaa kätensä (tai jonkin muun ruumiinosan, mikä ei estä liikkumista, niin oletetaanko siinä tapauksessa, että silloin pitää hankkiutua sairaalaan omin neuvoin, kun kuitenkin pystyy kävelemään esimerkiksi lähimmälle julkisen liikenteen pysäkille ja tulemaan sairaalaan
Kommentit (68)
en soittaisi jalat toimii kuitenkin.
miksi soittaisin? en myöskään kanna puhelinta aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Mää liukastuin huolella ja kuului kauhea rusahdus ja totesin että käsi ei toimi. Soitin ambulanssin ja istuin itkien jalkakäytävällä. Ihmiset ajoi, pyöräili ja käveli ohi. 3 ma mua, jotka eivät tunteneet toisiaan, olivat ainoat kun jäivät auttamaan. Yks puhui jotain ihme kieltä, yks englantia ja yks vähän suomea. Tarjosivat karkkia ja lämmikettä pyllyn alle mutta en tarttunut tarjouksiin kun en pystynyt liikkumaan. Auttoivat lapasen käteen ja hupun päähän koska oli kylmä kun oli lunta maassa. Todettiin olkapään murtama ja seuraavat 6 kuukautta meni haaskuuseen. Kiitos avusta suomalaiset, ootte ihania, not! Kun seuraavaksi näen suomalaisen ja ma mun pulassa niin arvatkaapa kumpaa autan?
No kannattaisko sen verran laittautua ja pukeutua ihmismäisesti ettei näitä pultsarilta???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo tyhjänpäiväiset soitot vievät resursseja oikeilta tarvitsevilta.Toinen voi kuolla sydänkohtaukseen kun näitä turhia soittoja tehdään.
Ei se aina tyhjänpäiväinen soitto ole, jos oikeasti ei omin avuin pääse liikkeelle. Ambulanssia ei nykyisin voi tilata vaan hätäkeskus arvioi, onko aiheellista vai ei. Eikä se aina ota kyytiin, vaikka paikalle tulisikin.
Ai mielestäsi ei ole turhaa että ambulanssi tulee muttei ota kyytiin? 🤦🏻
Naapurin sydän ongelmista kärsivää miestä on useasti käynyt ensihoitajat arvioimassa. Ei se aina turhaa ole, ja joku kerta se vielä on ihan aiheellista kun useita kertoja on ollutkin.
Vierailija kirjoitti:
Nuo tyhjänpäiväiset soitot vievät resursseja oikeilta tarvitsevilta.Toinen voi kuolla sydänkohtaukseen kun näitä turhia soittoja tehdään.
Jep, mun naapuri. Hohhoijaa meni kännipäissään nurin toisen naapurin pihalla ja käpälä murtui (ei sitä itse kyllä tiennyt silloin) mutta ambulanssin soitti ja kun tulivat ja huomasivat tilanteen laittoivat tuen käteen ja sanoivat että lähtekää omin avuin ensihoitoon, käsimurtuma ei ole ambulanssikeikka. Tämä nyt sitten aina välillä nimenomaan humalassa tilaa joko ambulanssia tai poliisia paikalle, ihan pimee nainen mutta tykkää huomiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyn kävelemään niin soitan taksin, jos en niin ambulanssin. Taksikuskin tehtävä ei ole auttaa kävelyssä.
Kelataksi Max 25€, ambulanssi oli myös sen 25€
Kelataksi? Just joo, ei kai niitäkään nyt kaikkeen kannata tilata.
Eikö tuohon kelataksiin pidä saada lähete (tai vastaava) jolla sitten saa oikeuden kulkea tuolla kelataksi-hinnalla paikasta a paikkaan b?
Kelan sivuilta löytyy numero josta taksi tilataan itse siihen kelan korvaamaan hintaan. Sairaalasta/terveysasemalta saat todistuksen jos kela haluaa ne tarkistaa myöhemmin. Kela saattaa niitä kysellä, itseltä ei ole koskaan kyselty. Jos taas sairaalasta/terveysasemalta hoitajat tilaavat taksin, ei lappuja ole kirjoitettu.
Hätäkeskus tuskin lähettää ambulanssia paikalle. Sen sijaan kehottaa tilaamaan taksin. Taksikyyti tulee sitten Kelan kautta korvattavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyn kävelemään niin soitan taksin, jos en niin ambulanssin. Taksikuskin tehtävä ei ole auttaa kävelyssä.
Eikö tuohon kelataksiin pidä saada lähete (tai vastaava) jolla sitten saa oikeuden kulkea tuolla kelataksi-hinnalla paikasta a paikkaan b?
Kelan sivuilta löytyy numero josta taksi tilataan itse siihen kelan korvaamaan hintaan. Sairaalasta/terveysasemalta saat todistuksen jos kela haluaa ne tarkistaa myöhemmin. Kela saattaa niitä kysellä, itseltä ei ole koskaan kyselty. Jos taas sairaalasta/terveysasemalta hoitajat tilaavat taksin, ei lappuja ole kirjoi
Tavallinen taksikyyti riittää. Hoitava taho kirjoittaa todistuksen jolla haetaan kyytimaksusta korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kätensä satuttanutta oteta ambulanssin kyytiinkään.
Entäs jos käsi on puoliksi irti,eikö silloinkaan oteta?.
Joku nainen oli kaatunut pyörällä lähellä prismaa ja oli loukannut itsensä ettei päässyt ylös. Oli maannut siinä tiellä kuulemma 40 minuuttia ja ihmisiä mennyt ohi kymmeniä eikä kukaan auttanut. Tulin siihen ja soitin ambulanssin. Myöhemmin hiukan ennen joulua nainen oli ottanut selvää minun osoitteen ja toi minulle lahjoja kaksi 200 euron lahjakorttia ja muita lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta löytyy numero josta taksi tilataan itse siihen kelan korvaamaan hintaan. Sairaalasta/terveysasemalta saat todistuksen jos kela haluaa ne tarkistaa myöhemmin. Kela saattaa niitä kysellä, itseltä ei ole koskaan kyselty. Jos taas sairaalasta/terveysasem
Miksi maksaisin itse ensin taksista 75€ (50km sairaalaan) kun saan sen kelan numerosta suoraan hintaan 25€?
Meeks sää sitten murtuman kipsitarkistukseen kanssa ambulanssilla?
Vierailija kirjoitti:
Niin mitä turhia soittoja? Ja kuka/mikä toinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se aina tyhjänpäiväinen soitto ole, jos oikeasti ei omin avuin pääse liikkeelle. Ambulanssia ei nykyisin voi tilata vaan hätäkeskus arvioi, onko aiheellista vai ei. Eikä se aina ota kyytiin, vaikka paikalle tulisikin.
-----Jos kaadut ja satutat vaikkapa kätesi. Niin ,ei se niin vakavaa voi olla jos ei ole murtunut käsi ja kyllä sen eron huomaa .Toivon että ottavat tuplamaksun näiltä nirrittelijöiltä jotka turhaan tilaavat ambulanssin.
Loukkasin jalan mökillä ja koska jotenkuten sillä pääsin kävelemään niin hankkiuduin itse päivystykseen. Ei tullut mieleenkään soittaa ambulanssia. Käden kanssa vielä vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää liukastuin huolella ja kuului kauhea rusahdus ja totesin että käsi ei toimi. Soitin ambulanssin ja istuin itkien jalkakäytävällä. Ihmiset ajoi, pyöräili ja käveli ohi. 3 ma mua, jotka eivät tunteneet toisiaan, olivat ainoat kun jäivät auttamaan. Yks puhui jotain ihme kieltä, yks englantia ja yks vähän suomea. Tarjosivat karkkia ja lämmikettä pyllyn alle mutta en tarttunut tarjouksiin kun en pystynyt liikkumaan. Auttoivat lapasen käteen ja hupun päähän koska oli kylmä kun oli lunta maassa. Todettiin olkapään murtama ja seuraavat 6 kuukautta meni haaskuuseen. Kiitos avusta suomalaiset, ootte ihania, not! Kun seuraavaksi näen suomalaisen ja ma mun pulassa niin arvatkaapa kumpaa autan?
No kannattaisko sen verran laittautua ja pukeutua ihmismäisesti ettei näitä pultsarilta???
Satutäti vauhdissa.
Laitan tietysti sitten tänne viestiä ja kysyn mitä tehdä.
ei typeriä soittoja hätäkeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos murtumalla lähtee sairaalaan Kela-taksilla niin kyllä sieltä sen todisteen saa että on kyytiä tarvinnut.
Itse kompastuessani löin pääni niin, että tuli pitkä ja syvä runsaasti verta vuotava haava.
Puoliso oli paikalla ja vei päivystykseen.
Jos ei olisi ollut ketään, olisi varmaan pakko ollut soittaa ambulanssi, koska tuossa oli kuitenkin vaarana tajunnanmenetys tms, niin olisi ollut vaarallista lähteä itse ajamaan, kun matkaakin kuitenkin oli.
Riippuisi paljon tilanteesta, sijainnista ja miten pahasti olisi käynyt.
Jos selkä menisi, olisi syvä haava ja kovaa verenvuotoa jota ei saisi tyrehdytettyä tai käsi/jalka "katki, poikki", soittaisin kyllä heti ambulanssin. Luultavasti soittaisin lanssin myös, jos olisin lyönyt pääni ja olo tuntuisi epänormaalilta.
Sen sijaan jos kaatuisin ja tulisi nyrjähdys, venähdys, tavanomainen haava tai pieni murtuma , niin että pystyisin kuitenkin vielä jotenkuten itse nilkuttamaan/liikkumaan, niin menisin itse omin voimin vaikka taksilla päivystykseen. Jos olisin jossain syrjässä luonnonhelmassa ja pois pääsy olisi epävarmaa, soittaisin häkeen varmuuden vuoksi.