Soittaisitko ambulanssin jos kaadut ja satutat vaikkapa kätesi
Ei siis ole mikään tällainen tilanne itsellä tällä hetkellä, mutta tuli vain mieleen, että mitä tekisi, jos näin kävisi.
Ajattelin lähinnä asiaa siltä kannalta, että jos sitä kaatuisi ja satuttaisi jalkansa hieman pahemmin, niin siinä tilanteessa tuskin pystyisi pääsemään sairaalaan omin avuin, joten ambulanssille olisi tarvetta, vaikka hengenhädästä ei olekaan kyse.
Mutta miten sitten jos vaikka kaatuu ja satuttaa kätensä (tai jonkin muun ruumiinosan, mikä ei estä liikkumista, niin oletetaanko siinä tapauksessa, että silloin pitää hankkiutua sairaalaan omin neuvoin, kun kuitenkin pystyy kävelemään esimerkiksi lähimmälle julkisen liikenteen pysäkille ja tulemaan sairaalaan
Kommentit (68)
Ei ottanut ambulanssi vanhustakaan jolta murtui käsi ja naama verillä, silmälasit rikki. Kävi katsomassa ja käski soittaa taksin.
Jos olisi tajuton ollut, sitten kai. On
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vamman asteesta. Luun murtuman tunnistaa kyllä äärimmäisen kovasta kivusta, ja se on syy soittaa ambulanssi. Jos kipu olisi siedettävä, mutta tulisi olo että pitää mennä näyttämään vammaa, yrittäisin varmaan saada kaverilta kyytiä päivystykseen.
Älä. Mulla on ollut kahdesti yläraajassa murtuma. Ensin ranne. Ei siinä mitään hirveetä kipua heti ollut, heti siinä tilanteen tapahduttua. Käsi vaan ei toiminut ja vähän näkyi virheasentoa. Hoidin sen hetkisen toimeni loppuun ja sen jälkeen ajelin taksilla arvelemaani hoitopaikkaan, sattui olemaan väärä paikka, mutta oikea eli tapaturma-asema oli kulman takana, jonne pystyin kävelemään. Kivut tulivat vasta sitten seuraavana yönä.
Toinen kerta, solisluun murtuma. Heti tapahtuessa oli hiukan sellainen kuumottavan pistävä tunne siinä murtuma-alueella, painelin kuitenkin kotiin. Kotona sitten huomasin, että eihän tämä käsi toimi, joten taas taksi, koska en tiennyt mikä olisi se oikea hoitopaikka. Taksi vei sitten terkkarin päivytykseen, jossa se käsi kuvattiin, ennen kuvausta lääkäri ei tunnistanut murtumaa... Kirjoitteli vieläpä teksteihin "ei kättele". No, milläs kättelet kun ei käsivartta pysty nostamaan senkään vertaa... Ja juu, "hyvinhän tämä käsivarsi liikkuu" tokaisi siinä kun hän itse sitä mun käsivartta nosteli...Röntgenissä hoitaja - haha - sen reaktio kun se näki mun selkäpuolen... Sekään muija ei sen pelkän roikkuvan hartialinjan perusteella oivaltanut, että no, murtuma...
Mitään tajutonta kipua en ainakaan minä ole heti tapahtuman jälkeen tuntenut. Lienee niin, että siinä vammautunut kohta "shokkitilassa" ja kipu tulee vasta myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vamman asteesta. Luun murtuman tunnistaa kyllä äärimmäisen kovasta kivusta, ja se on syy soittaa ambulanssi. Jos kipu olisi siedettävä, mutta tulisi olo että pitää mennä näyttämään vammaa, yrittäisin varmaan saada kaverilta kyytiä päivystykseen.
Älä. Mulla on ollut kahdesti yläraajassa murtuma. Ensin ranne. Ei siinä mitään hirveetä kipua heti ollut, heti siinä tilanteen tapahduttua. Käsi vaan ei toiminut ja vähän näkyi virheasentoa. Hoidin sen hetkisen toimeni loppuun ja sen jälkeen ajelin taksilla arvelemaani hoitopaikkaan, sattui olemaan väärä paikka, mutta oikea eli tapaturma-asema oli kulman takana, jonne pystyin kävelemään. Kivut tulivat vasta sitten seuraavana yönä.
Toinen kerta, solisluun murtuma. Heti tapahtuessa oli hiukan sellainen kuumottavan pistävä tunne siinä murtuma-alueella, painelin kuitenkin kotiin. Kotona sitten huomasin, että ei
Toi solisluun murtuma on kyllä oiva esimerkki näitten terveydenhuollon ammattilaisten osaamisen tasosta! Röntgenhoitajana oli keski-ikäinen muija, jonka olettais tehneen työtään jo pidemmän aikaa, mutta taisi olla hänen uransa ensimmäinen solisluun murtuma!
Riippuu vammasta. Ei pipi heti tarkoita, että nyt sairaalaan ja mieluiten ambulanssilla pillit ulvoen.
Ei sitä ambulanssia soiteta. HÄKE:ssä päätetään tuleeko ambulanssi vai ei.
En todellakaan soita. Itse ajaisin autolla päivystykseen. Ambulanssi vasta kun on oikea hätä.
Kävelin kotiin ja arvottiin perheen kanssa, pitääkö mennä terveyskeskukseen. Kun kyynärpää alkoi turvota, menin varmuuden vuoksi julkisilla terveyskeskukseen ja sieltä lähettivät sairaalaan ja röntgeniin. Kyynärpää oli murtunut.
Leikkasin sirkkelillä käteeni melko pahasti ja soitin 112. Kehoittivat menemään sairaalaan ja kun kysyin että millä sinne pääsen kun en voi ajaa niin vastaus oli että soita taksi.
Ajattelin että taksi ei ota verta valuvaa asiakasta tai ainakin odotusaika haja-asutusalueella on liian pitkä joten ajoin itse sairaalaan. Siellä sain sitten haukut kun kuulivat että olin tullut omatoimisesti sairaalaan. Olisi kai pitänyt jäädä vuotamaan kuiviin sinne työmaalle ja odotella jotain v***n yango-taksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää liukastuin huolella ja kuului kauhea rusahdus ja totesin että käsi ei toimi. Soitin ambulanssin ja istuin itkien jalkakäytävällä. Ihmiset ajoi, pyöräili ja käveli ohi. 3 ma mua, jotka eivät tunteneet toisiaan, olivat ainoat kun jäivät auttamaan. Yks puhui jotain ihme kieltä, yks englantia ja yks vähän suomea. Tarjosivat karkkia ja lämmikettä pyllyn alle mutta en tarttunut tarjouksiin kun en pystynyt liikkumaan. Auttoivat lapasen käteen ja hupun päähän koska oli kylmä kun oli lunta maassa. Todettiin olkapään murtama ja seuraavat 6 kuukautta meni haaskuuseen. Kiitos avusta suomalaiset, ootte ihania, not! Kun seuraavaksi näen suomalaisen ja ma mun pulassa niin arvatkaapa kumpaa autan?
No kannattaisko sen verran laittautua ja pukeutua ihmismäisesti ettei näitä pultsarilta???
Olipa kaunis kommentti. Rupesko pelottaan kun en autakaan sua? Mulla oli toppahousut, toppatakki ja kaikki muutkin talvivermeet. Mistä sait pieneen päähäsi että näytin pultsarilta?
En, kävelin terveyskeskukseen, matkaa noin 300 m. Kaksi luuta murtui ranteesta, kipsi laitettiin, sit kävelin kotiin. Onko muita tyhmiä kysymyksiä, vastaan kaikkiin kerralla.
voihan sitä soittaa häkeen, mutta mitä luultavimmin eivät laita ambulanssia matkaan, vaan neuvovat joko soittamaan autolliselle kaverille, joka veisi päivystykseen, tai sitten soittamaan taksin.
Jalkamurtumassakin voivat neuvoa soittamaan taksin, mutta niissä saattaa päästäkin useammin ambulanssilla kuin käsimurtumassa.
Kaikki riippuu myös siitä miten kiireinen päivä alueella on ollut ambulansseilla: jos on vain yksi lanssi vapaana, niin sillä ei lähdetä välttämättä viemään potilasta sairaalaan (jos vaikka lanssi olisikin lähtetty katsomaan kaatunutta), vaan käyvät antamassa ensiavun ja sitten neuvovat tilaamaan taksin - kas kun lansseja pitää olla vapaana henkeä uhkaaviin tilanteisiin ja jos kaikki lanssin on viemässä raajojaan murtaneita ihmisiä sairaalaan samaan aikaan, niin sitten voi joku sydänkohtauksen saanut kuolla lanssia odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pystyn kävelemään niin soitan taksin, jos en niin ambulanssin. Taksikuskin tehtävä ei ole auttaa kävelyssä.
Kelataksi Max 25€, ambulanssi oli myös sen 25€
Kelataksi? Just joo, ei kai niitäkään nyt kaikkeen kannata tilata.
Eikö tuohon kelataksiin pidä saada lähete (tai vastaava) jolla sitten saa oikeuden kulkea tuolla kelataksi-hinnalla paikasta a paikkaan b?
No jos murtumalla lähtee sairaalaan Kela-taksilla niin kyllä sieltä sen todisteen saa että on kyytiä tarvinnut.
Totta kai saa, mutta se taksikyyti on ihan normaalihintainen ja sen erotuksen saa takaisin, kun jättää hakemuksen kelaan. Nythän ketjussa väitetään, että kelataksin voi soittaa ihan tuosta noin vaan ja matkasta tarvitsee tällöin maksaa kuskille vain se 25 euroa.
En kehtaisi soittaa ambulanssia vaikka olisi sydärin oireita. Ei mun vuoksi tartte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mää liukastuin huolella ja kuului kauhea rusahdus ja totesin että käsi ei toimi. Soitin ambulanssin ja istuin itkien jalkakäytävällä. Ihmiset ajoi, pyöräili ja käveli ohi. 3 ma mua, jotka eivät tunteneet toisiaan, olivat ainoat kun jäivät auttamaan. Yks puhui jotain ihme kieltä, yks englantia ja yks vähän suomea. Tarjosivat karkkia ja lämmikettä pyllyn alle mutta en tarttunut tarjouksiin kun en pystynyt liikkumaan. Auttoivat lapasen käteen ja hupun päähän koska oli kylmä kun oli lunta maassa. Todettiin olkapään murtama ja seuraavat 6 kuukautta meni haaskuuseen. Kiitos avusta suomalaiset, ootte ihania, not! Kun seuraavaksi näen suomalaisen ja ma mun pulassa niin arvatkaapa kumpaa autan?
No kannattaisko sen verran laittautua ja pukeutua ihmismäisesti ettei näitä pultsarilta???
Olipa kaunis kommentti. Rup
No esim ihan siitä, että arvotat ja lokeroit ihmisiä ihonvärin ja syntyperän perusteella. Tuollainen on räkäläjuoppojen umpimielisyyttä
Jos pää saa osumaa kaatuessa, on ambulanssin soitto tarpeellinen.
Miksi soittaa ? Ei ne kyytiin ota jos ei ole avomurtumaa. Alaikäiset otetaan kyytiin ei aikuisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kerta, solisluun murtuma. Heti tapahtuessa oli hiukan sellainen kuumottavan pistävä tunne siinä murtuma-alueella, paineli
Se että hoitaja on keski-ikäinen tai nuori tai vanha, niin hoitajat ottavat vain kuvat, lääkäri tulkitsee eikä silloinkaan kuka tahansa lääkäri
Tää on niin tilannekohtainen ja kuinka pahasti olisi käsi mennyt. Ehkä en julkisiin lähtisi hoippumaan, jos käsi niin arka, ettei kestä pientäkään liikettä.
Taksilla mä menisin. En siis käyttäysi ambulanssia tai edes itse ajaisi.
Teen näppärästi sementtiseoksen ja lastaan käteni siihen. Parin viikon kuluttua naapuri ottaa seoksen moottorisahalla irti. Näin säästyy sote-rahat!