Oletko maksaja vai saaja?
1) Miinusta kk bruttopalkasta nettopalkka = verot ja palkan sivukulut
2) vähennä saamasta summasta saamasi yhteiskunnan tuet - lapsilisät, asumistuki jne.
Mikä on lopputulos? Jos luku on negatiivinen niin saat enemmän kuin maksat. Jos luku on positiivinen, niin maksat enemmän kuin saat.
Kommentit (56)
Ap:n kaavalla maksaja, todellisuudessa saaja, koska olen suorittanut useamman tutkinnon ja hyödynnän yhteiskunnan tarjoamia tai tukemia palveluja, kuten terveyspalveluja, tieverkostoa, kirjastoa, hiihtolatuja, uimahallia, joukkoliikennettä, retkeilykohteita, puistoja, uimarantoja, jne.
Joskus olen ollut saajana joskus maksajana. So not.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, työskentelen yksityisellä, en saa mitään tukia, ei lapsia. Olen ollut nettomaksaja jo 30 vuotta. Aikeissa varata hammaslääkäriaika yksityiseltä, siitä toki varmaan saa jonkun ruhtinaallisen 18 euroa Kela-korvausta.
Se, että Ihmiset eivät tee lapsia, pahentaa talouden ongelmia. Lapsettomuus ei todellakaan tee kenestäkään suurta sankaria ja maan talouden pelastajaa.
Sitä on monen nykypäivän itsekkyyden keskellä vaikea ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs luulet? Olen eläkkeellä. Saan eläkkeen enkä muuta.
Eli 100 % saaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti maksaja olen.
Sama täällä,reilusti maksaja. Ilman mitään tukia olen elänyt aina. Nyt eläkkeellä. Tosin pieni eläke niin verotus on myös pieni eli vähemmän yhteiskunnalle.
Päinvastoin, olet reilusti saaja. Mitään et tee tulojesi eteen.
Maksaja olen. En saa tällä hetkellä mitään tukia ja palkastani about 1000 euroa menee veroihin ja eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuihin. Ikää 30 vuotta. Toisaalta opiskellut olen, saanut aikoinani siihen tuet ja lisäksi käynyt kuntouttavan psykoterapian.
Miksi eläkeläiset kuvittelevat olevansa täällä jotain MAKSAJIA?
Vaivaako vanhuus jo niin, etteivät ymmärrä ap:n kysymystä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin, työskentelen yksityisellä, en saa mitään tukia, ei lapsia. Olen ollut nettomaksaja jo 30 vuotta. Aikeissa varata hammaslääkäriaika yksityiseltä, siitä toki varmaan saa jonkun ruhtinaallisen 18 euroa Kela-korvausta.
Se, että Ihmiset eivät tee lapsia, pahentaa talouden ongelmia. Lapsettomuus ei todellakaan tee kenestäkään suurta sankaria ja maan talouden pelastajaa.
Lisääntymisestä on yhteiskunnalle hyötyä vain siinä tapauksessa, että lapsista kasvaa kunnon kansalaisia ja hyviä veronmaksajia. Mitä kaikista lapsista ei todellakaan tule ja silloin olisi ollut parempi olla kokonaan lisääntymättä.
Ei todellakaan joku Sari sairaanhoitaja 2500 bruttopalkalla ole nettomaksaja. Ja nämä urvelot sitten äänestävät kokkareita.
Vierailija kirjoitti:
Jos työskentelet julkisella sektorilla niin kuulut valtiontalouden menopuolelle. Itseasiassa maksat yhteiskunnalle enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaat. Yhden turhanpäiväisen kansanedustajan palkalla maksaisi n. 10 opiskelijan kuukausituet (opintotuki+asumistuki) niin miettikää vähän, että missä ne yhteiskunnan menot todella ovat.
Tämä pitää paikkansa vain jos valtion ja kunnan tuottamilla palveluilla ei ole mitään vaihtoehtoiskustannusta. Eli jos ois yhteiskunnan ja esim tuotannon ja kaupan kannalta aivan yksi lysti, että onko tiet siinä kunnossa että rekat voi ajaa, tai toimiiko oikeusjärjestelmä vai voiko kuka vaan kavaltaa mitä vaan, koulutetaanko kaikki, tai ainakin lahjakkaat vai vain varakkaat, onko päivähoito vai onko vanhempien pakko jättää käymättä töissä, onko tiedettä vai joudutaanko kaikki keksinnöt ja tuotantosuunnittelu ostamaan ulkomailta, onko puolustusvoimat vai voiko venäjä takavarikoida kaiken, jne.
koska vaihtoehtoiskstwnnus ei missään noista kohdista oikeasti ole nolla, myöskään julkisen talouden menot ei ole kokonaan kuluja, vaan sielläkin pitää laskea todellinen kulu, eli vaihtoehtoiskustannus miinus investointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole vapaaehtoisesti lapsettomia.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti maksaja olen.
Sama täällä,reilusti maksaja. Ilman mitään tukia olen elänyt aina. Nyt eläkkeellä. Tosin pieni eläke niin verotus on myös pieni eli vähemmän yhteiskunnalle.
Työeläkkeellä oleva on eläkkeensä ansainnut,yli 40 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti maksaja olen.
Kun saa kansaneläkettä silloin varmaan saaja. Mutta yksityisellä töissä ollut saa vanhuuseläkkeensä muualta kuin valtion varoista. Ja todellakaan kaikki ei saa kansaneläkettä. Ja kyllä,maksaja olen.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Miksi eläkeläiset kuvittelevat olevansa täällä jotain MAKSAJIA?
Vaivaako vanhuus jo niin, etteivät ymmärrä ap:n kysymystä?
Kyllä, tel-eläkkeet EIVÄT tule yhteiskunnalta vaan yksityisiltä eläkeyhtiöiltä.
Oletko saaja jos saat kaskostasi korvauksen?
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohis aloituksen määritelmään nähden. Osa tuuminut, ettei ole koskaan saanut mitään tukija.
Saajina ovat kaikki suomalaiset olleet vähintään lapsina ja nuorina, jolloin ovat saaneet terveydenhuollon, päivähoidon ja koulutuksen tuottamatta itse mitään vastiketta yhteiskunnalle.
Älkäähän nyt. Moni eläkeläinen ei oke mitään neuvoloita koskaan nähnyt, 8 lk kansakoulua ja siellä terkkari kävi ehkä joskus mittaamassa.
Jos ihminen ei ole nettomaksaja mentyään 15 töihin, elätettyään itsensä ilman asumistukia ym , ainoat tuet lapsilisä, päivähoitoakaan ei nykyeläkeläisten lapset saaneet yhteiskunnalta vaan itse maksoivat senkin.
On ihan eri asia onko 85 v vaiko 50 v eläkeläinen.
Ei tuota nyt noin yksinkertaisesti voi ajatella. Julkisella sektorilla työskentelevät mahdollistavat muille sellaiset olosuhteet, että he voivat tehdä töitä mahdollisimman terveinä ja tuottavina. Siksi tätä sanotaan YHTEISkunnaksi.
Eivät ne mitään itsestäänselvyyksiä ole, vaikka ne siltä tuntuvat. Ehkä julkisen sektorin pitäisi mennä pariksi viikoksi lakkoon että Ihmiset ymmärtäisivät sen tekemän työn arvon.
Ilman julkisen sektorin tuottamia asioita jo pelkästään töihin meneminen olisi hyvin haasteellista. Ei olisi edes julkisia teitä, joita pitkin voisi ajella työpaikalle. Itse pitäisi raivata reittinsä ryteikköön ja maksaa kulkuoikeudesta sille, joka väittää omistavansa sen ryteikön. Lapsetkin pitäisi itse opettaa lukemaan ja laskemaan.