Oletko maksaja vai saaja?
1) Miinusta kk bruttopalkasta nettopalkka = verot ja palkan sivukulut
2) vähennä saamasta summasta saamasi yhteiskunnan tuet - lapsilisät, asumistuki jne.
Mikä on lopputulos? Jos luku on negatiivinen niin saat enemmän kuin maksat. Jos luku on positiivinen, niin maksat enemmän kuin saat.
Kommentit (56)
Yhteiskunnan piikkiin olet syntynyt tähän maailmaan. Yhteiskunta on maksanut sinusta lapsilisät. Yhteiskunta on maksanut sinun koulutuksen kaikilla kouluasteilla. Yhteiskunta on maksanut terveyskeskus- ja hammaslääkärikäyntisi. Yhteiskunta on maksanut tiet ja kadut joilla kävelet. Yhteiskunta maksaa siitä, että poliisit valvovat järjestystä, että brankkarit ovat päivystyksessä, että ammattisotilaat ovat valmiudessa jne. Jos katsotaan tätä koko hommaa vähän laajemmasta näkökulmasta niin todennäköisesti sinä olet saajapuolella yhteiskunnan taloudessa etkä maksajapuolella. Joten lopettakaa tommoinen revittely, että sinun muutaman satasen kuukaudessa maksetuilla veroilla muka ylläpidetään tätä yhteiskuntaa.
Viime kuu:
bruttopalkka-nettopalkka = 2610 €
saadut tuet = 0
Lisäksi vielä tietenkin maksetut välilliset verot...
Ja näin on ollut vuosia... Eli reilusti maksaja,
Tein 43 v töitä, lapsilisät sain kahdesta lapsesta, muita tukia en ole saanut enkä tarvinnut, omistusasunnoissa asunut 23-vuotiaasta, nyt eläkkeellä, asun 80 m2 velattomassa uudehkossa rivarikolmiossa. Maksa olen, eikä se haittaa. minulla on asiat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnan piikkiin olet syntynyt tähän maailmaan. Yhteiskunta on maksanut sinusta lapsilisät. Yhteiskunta on maksanut sinun koulutuksen kaikilla kouluasteilla. Yhteiskunta on maksanut terveyskeskus- ja hammaslääkärikäyntisi. Yhteiskunta on maksanut tiet ja kadut joilla kävelet. Yhteiskunta maksaa siitä, että poliisit valvovat järjestystä, että brankkarit ovat päivystyksessä, että ammattisotilaat ovat valmiudessa jne. Jos katsotaan tätä koko hommaa vähän laajemmasta näkökulmasta niin todennäköisesti sinä olet saajapuolella yhteiskunnan taloudessa etkä maksajapuolella. Joten lopettakaa tommoinen revittely, että sinun muutaman satasen kuukaudessa maksetuilla veroilla muka ylläpidetään tätä yhteiskuntaa.
Höpö höpö. Tietenkin kaikki ovat saajina jos lasketaa olemassa oleva infra ja valtion palvelut kaikille yhtä isoksi saamiseksi, sehän on miljardeja jokaiselle saamista. Mutta jos lasketaan valtion pakolliset kulut jaettuna kansalaisilla ja saamasi suorat edut näkee se mitä oikeasti saa. En todellakaan saa niin paljoa kuin olen vuosien varrella veroja maksanut ja jos en joudu mihinkään hoitoputkeen vanhana niin en saa jatkossakaan.
Ei ole noin yksinkertaista. Kaavasi perusteella olen nettomaksaja, mutta palkka maksetaan veroista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Tietenkin kaikki ovat saajina jos lasketaa olemassa oleva infra ja valtion palvelut kaikille yhtä isoksi saamiseksi, sehän on miljardeja jokaiselle saamista.
Ei muuten ole. Vaikka KAIKKI nuo lasketaan on kustannus yksilölle noin 25000 €/vuosi. Ja meitä, jotka maksavat yksistään suoria veroja vuodessa enemmän kuin tuo 25000 on reilusti.
Maksan joka kuukausi veroja ja pakollisia maksuja noin 1500 euroa, mutta jo peruskoulussa opetettiin, että ainoastaan äärihyvätuloiset pystyvät ikinä maksamaan niin paljon veroja, että pääsisivät ns. nettomaksajiksi. Kun lasketaan yhteen ilmainen koulutus, terveydenhoito ja muut yhteiskunnan kalliisti ja tehottamsti maksamat palvelut, veroja pitäisi maksaa vähintään miljoona euroa, että oikeasti olisi plussalla. Yhteisöveroilla tämä yhteiskunta oikeasti pyörii, koska niistä rahoista on jo maksettu hyvin monen ihmisen toimeentulo ennen kuin yhteistötuloa edes syntyy.
Jos työskentelet julkisella sektorilla niin kuulut valtiontalouden menopuolelle. Itseasiassa maksat yhteiskunnalle enemmän kuin toimeentulotukiasiakkaat. Yhden turhanpäiväisen kansanedustajan palkalla maksaisi n. 10 opiskelijan kuukausituet (opintotuki+asumistuki) niin miettikää vähän, että missä ne yhteiskunnan menot todella ovat.
Vierailija kirjoitti:
Maksan joka kuukausi veroja ja pakollisia maksuja noin 1500 euroa, mutta jo peruskoulussa opetettiin, että ainoastaan äärihyvätuloiset pystyvät ikinä maksamaan niin paljon veroja, että pääsisivät ns. nettomaksajiksi. Kun lasketaan yhteen ilmainen koulutus, terveydenhoito ja muut yhteiskunnan kalliisti ja tehottamsti maksamat palvelut, veroja pitäisi maksaa vähintään miljoona euroa, että oikeasti olisi plussalla. Yhteisöveroilla tämä yhteiskunta oikeasti pyörii, koska niistä rahoista on jo maksettu hyvin monen ihmisen toimeentulo ennen kuin yhteistötuloa edes syntyy.
Ja hälytyskellot ei soinut tuolloinkaan että pakkohan tämän ponzin on romahtaa?
Vierailija kirjoitti:
Ap unohti tästä kokonaan tärkeimmän:
3) tuotko talouteenne yli vai alle oman puolikkaasi varoja kuukausittain?
4) oletko panostanut asumiseenne ja isompiinnostoksiinne oman puolikkaasi verran pääomaa vai joutuuko kumppanisi paikkaamaan vastuitasi omistaan?
Ap:n kysymyksiin vastaus: plussaa joka kuukausi. Palkan nettotulot 3100€, siis maksaja olen. Osaketuotot on erikseen, mutta niitä en nyt tähän laske. Emme saa tukia, edes lapsilisiä, koska aikuiset lapset.
Näihin kysymyksiin vastaus: 3) tasan menee puolison kanssa, minulla pienempi palkka, mutta saamani osinkotulot tasaa meidän tulot (isältä perittyjä osakkeita) 4) saman verran maksetaan.
Asun yksin, työskentelen yksityisellä, en saa mitään tukia, ei lapsia. Olen ollut nettomaksaja jo 30 vuotta. Aikeissa varata hammaslääkäriaika yksityiseltä, siitä toki varmaan saa jonkun ruhtinaallisen 18 euroa Kela-korvausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hälytyskellot ei soinut tuolloinkaan että pakkohan tämän ponzin on romahtaa?
Onhan tämä systeemi pysynyt pystyssä jo minun eliniän, joka on noin puoli vuosisataa. Valtio voi ottaa velkaa, jos ei rahat riitä. Kukaan ei niitä tule täältä perimään. Ja valtion menoja on helppo leikata jos oikeasti nähdään tarpeelliseksi. Pullanmussuttajaa ja muuta kehityspäällikköä on kunnat ja valtio täynnä, ja on mahdollista leikata jopa oikeita töitä julkisella sektorilla tekevien palkkoja, kuten on monessa maassa tehty tiukassa taloustilanteessa.
Nykyhallituksen pelonlietsonta on täyttä kukkua, ja tarkoitus ainoastaan heikentää työntekijöiden elämisen ehtoja. Ja yrittäjä tämän sanon. Suomen ongelma ei ole työntekijöiden liian hyvä työmarkkina-asema, vaan mieluumminkin monien töiden liian pienet palkat, joilla ei elä. Ja tarkoitan näillä tuottavaa työtä, en mitään puistonhoitoa ja tasa-arvokehittäjän tai täysin epäpäteviä julkisen sektorin kilpailutusihmisiä, jotka maksavat kaikista hankinnoista noin viisi kertaa enemmän kuin olisi kohtuullista. Moni julkisen sektorin palkallinen on aivan valtava kuluerä eikä vain palkkansa takia.
Hieman ohis aloituksen määritelmään nähden. Osa tuuminut, ettei ole koskaan saanut mitään tukija.
Saajina ovat kaikki suomalaiset olleet vähintään lapsina ja nuorina, jolloin ovat saaneet terveydenhuollon, päivähoidon ja koulutuksen tuottamatta itse mitään vastiketta yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Sori, en jaksa laskea, mutta maksaja olen. Ainoa tuki mitä saan on lääkkeiden Kela-korvaukset.
Et ole sitten käynyt kouluja etkä käyttänyt julkisia terveyden hoitopalveluja. Onnittelut siitä että et ole joutunut käyttämään poliisin tai palokunnan palveluja. Missä korvessa asut kun kuljet ilmeisesti vain metsäpolkuja.
Hälften av bruttot gick till skatter. Nu går 10 %. Emigration hjälper. Snylta på andra.
En saa mitään tukia. En ole koskaan saanutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Hieman ohis aloituksen määritelmään nähden. Osa tuuminut, ettei ole koskaan saanut mitään tukija.
Saajina ovat kaikki suomalaiset olleet vähintään lapsina ja nuorina, jolloin ovat saaneet terveydenhuollon, päivähoidon ja koulutuksen tuottamatta itse mitään vastiketta yhteiskunnalle.
Har du någonsin reflekterat över att barnen i vanliga fall har föräldrar? Staten tar rejält mera av välbärgade än vad de välbärgades barn får tillbaka. Efter det betalar de utbildade barnen sina föräldrars pensioner, sina egna leverne, sina barn samt en bunt okända utöver det.
Vänj dig vid verkligheten. En del släkter är nettobetalare och flera är sådana som lever på dem. Oberoende hur någon försöker dividera så har det under självständighetens tid varit så, är så och kommer tyvärr att förbli så. Vem vill agera skattemula i en sådan kontext?
Juuri nyt olen työttömänä, eli olen ehdottomasti saaja.
Vuositasolla ajateltuna olen maksaja, vaikka saan osatk-eläkettä ja olen osan vuodesta työttömänä. Maksan kuitenkin suhteellisen paljon veroja.
Ensin maksan alv:n (24%) laskuttamastani työstä. Laskutukseni on tyypillisesti n. 5000 €/kk. Siitä summasta alv on n.1200 €. (Toimin työosuuskunnassa, joka on arvonlisäverovelvollinen)
Saamastani palkasta maksan valtion tuloveroa keskimäärin 500 €/kk. Lisäksi maksan ostamistani hyödykkeistä alv:a 10-24%. Se on helposti 500 €/kk. Kunnalisveron määrää en ole laskenut .
Eläkettä ja työttömyyskorvausta saan yhteensä n. 13.000 € vuodessa
Veroja maksan n. 18.000 € vuodessa. Sen päälle tulee vielä arvonlisäverot ostoksistani sekä kunnallisvero.
Mites perintörahat huomioidaan? Koska esimerkiksi satunnaisesti saatu kymppitonnienkaan potti ei vaikuta tukien saamiseen mitään.
Ainoa tukiraha loppuu vuodenvaihteessa enkä ole terveyspalveluja käyttänyt vuosikymmeniin.