Oletko maksaja vai saaja?
1) Miinusta kk bruttopalkasta nettopalkka = verot ja palkan sivukulut
2) vähennä saamasta summasta saamasi yhteiskunnan tuet - lapsilisät, asumistuki jne.
Mikä on lopputulos? Jos luku on negatiivinen niin saat enemmän kuin maksat. Jos luku on positiivinen, niin maksat enemmän kuin saat.
Kommentit (56)
Noin 400 euroa jään "plussalle", huhtikuussa vanhempi lapsi täyttää 17v niin sitten olen vielä enemmän maksaja kun toinen lapsilisä jää pois.
Saavathan ihmiset yhteiskunnalta vaikka mitä palveluita vielä mahdollisen riihikuivan lisäksikin.
No mitäs luulet? Olen eläkkeellä. Saan eläkkeen enkä muuta.
Ap unohti tästä kokonaan tärkeimmän:
3) tuotko talouteenne yli vai alle oman puolikkaasi varoja kuukausittain?
4) oletko panostanut asumiseenne ja isompiinnostoksiinne oman puolikkaasi verran pääomaa vai joutuuko kumppanisi paikkaamaan vastuitasi omistaan?
Vierailija kirjoitti:
Reilusti maksaja olen.
Sama täällä,reilusti maksaja. Ilman mitään tukia olen elänyt aina. Nyt eläkkeellä. Tosin pieni eläke niin verotus on myös pieni eli vähemmän yhteiskunnalle.
Kun katson ikkunasta ulos näen auringon paistavan upean talvimaiseman yli, kohta lähden ulos luontoon kävelemän. Koen olevani saaja kuin saan asua tässä ihanassa ja turvallisessa maassa.
Sori, en jaksa laskea, mutta maksaja olen. Ainoa tuki mitä saan on lääkkeiden Kela-korvaukset.
Palkan sivukuluja ei muuten lasketa bruttopalkkaan mukaan. Ne eivät ole palkkaa. Issään oloissa, ne ovat työnantajan maksuja. eli Bruttopalkka-nettopalkka ei kerro työnantajasi sinusta maksamista sivukuluista mitään.
sitä, mitä saat ei myöskään voi mitata pelkästään saaminasi tukina, vaan siihen pitäisi laskea myös sinun osuutesi yhteiskunnan infrasta, maanpuolustuksesta, hoivakapasiteetista yms. Et ehkä huuomaa sitä, mutta käytät koko ajan raskaasti verorahoilla tuettua liikennejärjestelmää, energiaverkkoa, postia, kirjastoa, ja sut ja sun mahdolliset lapsesi on koulutettu valtion rahalla jne.
Mutta minä olen nettomaksaja, kuten useimmat viisikymppiset keskiluokkaiset ihmiset ovat. En tietenkään ole aina ollut, mutta nyt noin viimeisen 15 vuotta, mikä ehkä on vähän keskimääräistä pidempään. Minulla on myös vakaa suunnitelma pitää tilanne tällaisena vielä hyvän aikaa. Kokonaiskuvaa ei kuitenkaan vielä tiedä: ihmisen eliniän kalleimmat vuodet on yleensä ensimmäinen ja viimeinen. Loppusaldon näkee vasta kun tietää, mihin, miten ja kuinka kalliin hoidon jälkeen kuolen.
Olen saaja. Hemmetin hyvä palkka, mutta maksan tosi vähän veroja.
Maksaja, en ole ikinä saanut mitään tukia.
En saa mitään muita tukia kuin lääkkeiden Kela-korvaukset tarvittaessa, mutta ei mulla ole mitään lääkityksiä ollut (vielä). Viimeksi olen tukia saanut vuonna 2005 kun opiskelin.
Saaja ja ajattelin sellaisen pysyä. On mukava olla aina saamassa. Maksaminen on ikävää.
Eläkeläisenä mietin, maksan valtion veroa sen mitä saan kela-alennuksia, vähän enemmänkin varmaan, lisäksi verotukseen sisältyy sairauspäivärahan nimellä menevä summa ja täysi ylevero.
Kunnallisia palveluja olen tarvinnut kerta vuoteen labrakokeet ja terveyskeskuksessa joku katsoo ne. Kirjastoa käytän paljon. Katuja ajan autolla ja kävelen. Maksan trafille parisataa vuodessa, toiselle kunnalle kiinteistöveroa
Mutta huomenna voi olla toisin ja olen palvelujen suurkuluttaja.
Vierailija kirjoitti:
Ap unohti tästä kokonaan tärkeimmän:
3) tuotko talouteenne yli vai alle oman puolikkaasi varoja kuukausittain?
4) oletko panostanut asumiseenne ja isompiinnostoksiinne oman puolikkaasi verran pääomaa vai joutuuko kumppanisi paikkaamaan vastuitasi omistaan?
3) joo, sillä lapset on päivät koulussa, eivät ne mokomat käy töissä tai kadulla kerjäämässä
4) minkä puolikkaan? Edelleenkään lapset ei käy töissä, eikä omista mitään.
Viimeisten 10 vuoden aikana olen joka kk maksanut noin 1500€ veroja mutta ainoa saamani asia oli alle 20€ kelakorvaus hammaslääkäristä (yksityisellä). Ihanaa että palkastani viedään noin iso osa rahaa, olisin jo asuntolainani saanut maksettua tuolla 180 000€
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reilusti maksaja olen.
Sama täällä,reilusti maksaja. Ilman mitään tukia olen elänyt aina. Nyt eläkkeellä. Tosin pieni eläke niin verotus on myös pieni eli vähemmän yhteiskunnalle.
Ai ihan REILUSTI maksaja, vaikka on PIENI eläke ja VÄHEMMÄN yhteiskunnalle? XD
Vierailija kirjoitti:
Palkan sivukuluja ei muuten lasketa bruttopalkkaan mukaan. Ne eivät ole palkkaa. Issään oloissa, ne ovat työnantajan maksuja. eli Bruttopalkka-nettopalkka ei kerro työnantajasi sinusta maksamista sivukuluista mitään.
sitä, mitä saat ei myöskään voi mitata pelkästään saaminasi tukina, vaan siihen pitäisi laskea myös sinun osuutesi yhteiskunnan infrasta, maanpuolustuksesta, hoivakapasiteetista yms. Et ehkä huuomaa sitä, mutta käytät koko ajan raskaasti verorahoilla tuettua liikennejärjestelmää, energiaverkkoa, postia, kirjastoa, ja sut ja sun mahdolliset lapsesi on koulutettu valtion rahalla jne.
Mutta minä olen nettomaksaja, kuten useimmat viisikymppiset keskiluokkaiset ihmiset ovat. En tietenkään ole aina ollut, mutta nyt noin viimeisen 15 vuotta, mikä ehkä on vähän keskimääräistä pidempään. Minulla on myös vakaa suunnitelma pitää tilanne tällaisena vielä hyvän aikaa. Kokonaiskuvaa ei kuitenkaan vi
Tässä tuli hölmöhköön aloitukseen järkevä kommentti.
1440 e plussaa, eli maksaja olen.