Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset pärjää nykyisin? Tuntuu että palkka nippanappa riittä peruselämiseen

Vierailija
17.02.2024 |

Ja palkkani on 5500€/kk. Ennen jäi jotain säästöönkin, nykyisin menee kaikki vaikka kuluja on karsittu.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään juuri ja juuri kun on pankissa 250000 euroa. Onneksi saan kelatukia niin ei tarvii kerjätä  leipäjonossa.

Vierailija
42/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja selvästi weetuilee ja ihailee oikeasti piemituloisille, itse saan vaan 1200 e/kk ja tuosta maksan kaikki, en saa edes tukia koska kelan mielestä tienaan ihan hyvin ja asun yksin.

Siis vinoilee "

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän tännekin eksynyt muutama no minne ne suurituloisten rahat nyt muka menevät, kun itse pärjään 800 eurolla-jamppa tai Mitäs asutte niin kalliissa asunnoissa-Pirkko. Minulla on vain yksi kysymys teille, mikä esti teitäkin nuorena opiskelemasta ja tavoittelemasta jotain parempaa? Valitsitte kuitenkin olla tekemättä mitään, joten valinta se oli sekin ja sen seuraukset on kannettava. Ihan kuin asuntolainaiset kantavat vastuunsa lainoistaan, te kannatte vastuun pienistä tuloistanne. Oma valinta. 

Vierailija
44/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on, että jollekin ei mikään määrä rahaa riitä. Ja toinen tulee toimeen varsin hyvin pienelläkin summalla. Itselläni on tuttava, joka on tehnyt ihan sellaisia perusduuneja jotka ei vaadi muuta kuin työhön perehdyttämisen ja on aina välillä ollut myös työttömänä ja siitä huolimatta omistaa luhtitalo-osakkeen jota antaa vuokralle ja vanhan omakotitalon. Toki nämä ei ole missään pk-seudulla, mutta pointtina ehkä enemmänkin se, että nämä tilituli-tilimeni-tyypit eivät olisi samoilla tuloilla saaneet säästettyä penniäkään.

Jos mietit ihan oikeasti, miten joku pärjää, laita omat menot ylös. Sen jälkeen käyt kulu kerrallaan läpi ja mietit, mistä niistä olisi voinut karsia. Joillain saattaa mennä jopa useita satoja euroja asioihin, joita ei tarvi joko ollenkaan tai hyvin vähän. (Erilaiset kk-tilaukset ja jatkuvar sopimukset, kuten suoratoisto, kuntosali yms). Lisäksi kurkusta alas menevällä rahalla ei ole mitään määrää.

Vierailija
45/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä ihminen paljon muuta tarvikaan kuin perusasiat. Juuri siksi työt on jaettava tasapuolisesti. Maahantulijanaisillekin heti työvelvoite eikä vain lupa lisääntyä toisten piikkiin.

Vierailija
46/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla riittää 800 e elämiseen mutta kyllä tiukkaa tekee. Mutta piruuttani oon hengissä vielä.;) Mihin noi isopalkkaset rahansa käyttää; viinaan, huumeisiin, pelaamiseen, huo riin?

Kullissin ylläpitämiseen, halutaan näyttää rikkaalta. Todellisuudessa lainat ja maksut ihan maksukyvyn äärirajalla. Parin sadan muutos kaataa talouden ja kulissin. Ja toisia ei oikeasti edes kiinnosta, ei edes sitä naapuria 

Vierailija
47/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tännekin eksynyt muutama no minne ne suurituloisten rahat nyt muka menevät, kun itse pärjään 800 eurolla-jamppa tai Mitäs asutte niin kalliissa asunnoissa-Pirkko. Minulla on vain yksi kysymys teille, mikä esti teitäkin nuorena opiskelemasta ja tavoittelemasta jotain parempaa? Valitsitte kuitenkin olla tekemättä mitään, joten valinta se oli sekin ja sen seuraukset on kannettava. Ihan kuin asuntolainaiset kantavat vastuunsa lainoistaan, te kannatte vastuun pienistä tuloistanne. Oma valinta. 

Kyllä minuakin vähän mietityttää, sillä samankaltaisilla tuloilla meidän perheessä jää kyllä hyvin myös säästöön rahaa. On laina, auto, lapsia. Helpottaisi keskustelua, jos joku vähän avaisi menojaan. 

Vierailija
48/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan tuo aika vähän mutta kyllä sen pitäisi riittää siihen mainitsemaasi peruselämiseen. Itse en noin vähäisillä tuloilla edes selviäisi elämästä hengissä.

Mikä työ paikka ja palkka sinulla on?

Työ paikka? Voi herranjumala! 

Se on herran jumala!

Vierailija
49/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Joillakin on vain pari satasta kuussa. Eikö tukien pienuus huolestuta. Miten saisimme paremman maailman, inhimillistä, toimivaa.

Työpaikkojen puute huolestuttaa, ei tukien. Työt ovat ensisijainen elatus, tuet viimesijainen.Miten saisimme paremman maailman? Kaikille työhön kykeneville olisi työpaikka.

Työtä tekevät maksaisivat veroa jokainen, pari sataa huonopalkkaiset. Keskipalkkaiset maksaisivat enemmän satasia. Suurituloiset maksaisivat ehkä tonneja.

Näin saisimme maksettua tukia. Sellaisille ihmisille jotka eivät pärjää itse, koska eivät voi tehdä  työtä. Olisi toimeentulotuki. Ihminen voi olla lapsi, vanhus, sairas. Työkyvyttömyys tarkoittaa, että ei voi elättää itseään työllä. Vanha ei jaksa tehdä työtä. Ihmisellä voi olla selkä tai mieli rikki. Silloin ihminen tarvitsee hoitoa ja tukea. Ensisijaisesti niin, että voi palata töihin. Jos ihminen ei enää voi tehdä työtä, me muut autamme.

Kaikki saavat:  Koulutusta lapsena ja aikuisena.  Hammashoito olisi kaikille ja jokainen  pääsisi lääkäriin ja saisi hoidon ja lääkkeet kohtuullisella hinnalla.  Olisi poliisi ja ambulanssi. Olisi lapsille kohtuuhintainen, turvallinen päivähoito. Olisi ehjät tiet. Jos rahaa jäisi enemmän, voisimme antaa sairauksien tutkimukseen tai kehitysapua. 

Tämä on toimivaa ja inhimillistä. Me kaikki yhdessä toimimme itsemme ja muiden hyväksi. Teemme työtä yhdessä, kaikille pitää löytyä jotakin, jos ei ole isoja esteitä. 

Tätä kutsutaan hyvinvointiyhteiskunnaksi. Se toimii ja se on inhimillistä. Se on yhteistyötä, jossa jokainen tekee osansa. Minä teen osani, jos minulla on työpaikka, josta saan palkkaa. Palkan pitää riittää kohtuulliseen elämään JA siihen, että voin antaa toisille, jotka eivät pärjää. Minun täytyy saada luottaa siihen, että minulla on töitä, joita pystyn tekemään.

Miten me saamme lisää työpaikkoja? Miten me saamme tukea työkyvyn säilyttämiseksi, tarvittaessa hoitoa, että voimme jatkaa työssä? Silloin meillä on tarpeeksi rahaa maksaa tukia meille.

Vierailija
50/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta tuo. Ei tarvi olla ku vaikka joku kalliimpi auton korjaus tai eläinlääkärireissu niin talous menee raiteilta.

Varmaan jos vain istuisi kokoajan jooga-asennossa kotona ja ei tekis mitään niin rahaa menis vähemmän..

Sekä autohuoltoja että eläinlääkäripalveluita saa ostettua rahoituksella.

Itsellänikin meni juuri joku tuhat euroa pariin eläinlääkärireissuun (toinen tietysti tuplahintaan päivystysaikaan), lemmikin lääkkeisiin, eutanasiaan ja tuhkaukseen. Ei mennyt talous raiteilta, kun puskuri on kunnossa. 

Vierailija
51/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ne on ne pienet menot, että 1800 euron palkasta jää joka kuukausi tonni säästöön. Vaikken mielestäni säästeliäästi eläkään, vaan enemmänkin aivan mielitekojeni mukaan. Mutta ehkä siihen vaikuttaa, kun ei ole autoa, lapsia tai velkaa. 

Vierailija
52/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella. 

Tulee karenssi, jos ei suostu. 

Vierailija
53/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma nykysuomessa on se, että firmoilla ei ole varaa palkata työntekijöitä, tai maksaa heille riittävää palkkaa. Työntekijä kun palkataan niin hänen tulee tuottaa vähintään sen verran kuin hänen palkkaamisensa maksaa, eli noin kaksi kertaa bruttopalkan verran, ja bruttopalkastakin menee vielä verot. Eli pahimmassa tapauksessa vain reilu neljännes siitä, mitä työntekijä firmalle maksaa jää työntekijälle käyttöön, valtio ja muut vastaavat vievät loput. 

Siitä neljänneksestäkin sitten kun sitä käyttää, menee ALV lisäksi jos se työntekijä palkkaansa johonkin käyttää. 

Suomessa verotus ja työnantajakustannukset ovat aivan järjettömiä. 

Mennäänkö katsomaan noi kauppojen voitot ja paljonko ne saa yritystukia. 

Vierailija
54/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on ne pienet menot, että 1800 euron palkasta jää joka kuukausi tonni säästöön. Vaikken mielestäni säästeliäästi eläkään, vaan enemmänkin aivan mielitekojeni mukaan. Mutta ehkä siihen vaikuttaa, kun ei ole autoa, lapsia tai velkaa. 

Lapset ja auto on pohjaton kuilu.

Vierailija
55/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei sitten ole tajunnut, että voisi lainasta kysyä maksuvapaita kuukausia. Niin me muutkin velalliset joskus tehdään kun on vaikeita aikoja. 

Vierailija
56/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Joillakin on vain pari satasta kuussa. Eikö tukien pienuus huolestuta. Miten saisimme paremman maailman, inhimillistä, toimivaa.

Aikapaskan aloituksen teit. Miten joku jaksaa.

Vierailija
57/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella. 

Tulee karenssi, jos ei suostu. 

Onko sulla joku ongelma asian kanssa, vai mitä tarkoitat karenssilla? Työttömyystuet ovat velvoittavia; sen lauluja laulat, kenen leipää syötä. Kun omaa leipääsi syöt, voit tehdä mitä lystäät. Nyt olet vain kiitollinen.

Vierailija
58/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin ongelma nykysuomessa on se, että firmoilla ei ole varaa palkata työntekijöitä, tai maksaa heille riittävää palkkaa. Työntekijä kun palkataan niin hänen tulee tuottaa vähintään sen verran kuin hänen palkkaamisensa maksaa, eli noin kaksi kertaa bruttopalkan verran, ja bruttopalkastakin menee vielä verot. Eli pahimmassa tapauksessa vain reilu neljännes siitä, mitä työntekijä firmalle maksaa jää työntekijälle käyttöön, valtio ja muut vastaavat vievät loput. 

Siitä neljänneksestäkin sitten kun sitä käyttää, menee ALV lisäksi jos se työntekijä palkkaansa johonkin käyttää. 

Suomessa verotus ja työnantajakustannukset ovat aivan järjettömiä. 

Mennäänkö katsomaan noi kauppojen voitot ja paljonko ne saa yritystukia. 

Käy mennessäsi katsomassa paljonko maksavat veroja.

Vierailija
59/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään loppui tämän kuun rahat. 1.2. tulee lisää. Joudun elämään tuilla. 

Minäkin elän tuilla ja joka kuukausi jää ainakin 150€ säästöön. Jotkut eivät vaan osaa rahojaan käyttää. Pitää käyttää sen mukaan mitä on käytettävissä. Näillä pärjää hyvin.

Vierailija
60/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuesta poistuu 300 euron ansiotulovähennys huhtikuussa. 

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/5889330/yleinen-asum…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi