Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmiset pärjää nykyisin? Tuntuu että palkka nippanappa riittä peruselämiseen

Vierailija
17.02.2024 |

Ja palkkani on 5500€/kk. Ennen jäi jotain säästöönkin, nykyisin menee kaikki vaikka kuluja on karsittu.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pärjää jos elää pelkällä hanavedellä.

Vierailija
62/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tännekin eksynyt muutama no minne ne suurituloisten rahat nyt muka menevät, kun itse pärjään 800 eurolla-jamppa tai Mitäs asutte niin kalliissa asunnoissa-Pirkko. Minulla on vain yksi kysymys teille, mikä esti teitäkin nuorena opiskelemasta ja tavoittelemasta jotain parempaa? Valitsitte kuitenkin olla tekemättä mitään, joten valinta se oli sekin ja sen seuraukset on kannettava. Ihan kuin asuntolainaiset kantavat vastuunsa lainoistaan, te kannatte vastuun pienistä tuloistanne. Oma valinta. 

Olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalassa auttamassa osastonsihteeriä työmarkkinatuella. 

Tulee karenssi, jos ei suostu. 

Onko sulla joku ongelma asian kanssa, vai mitä tarkoitat karenssilla? Työttömyy

Onko sulla joku ongelma, kun Hyvinvointialue ei käytä enää jatkossa määräaikaisia ja sun vuokratyö keikat loppuu ja pääset haukutuksi työttömäksi kotiin. Entinen sairaanhoitaja, nykyinen sossupummi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuesta poistuu 300 euron ansiotulovähennys huhtikuussa. 

https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/5889330/yleinen-asum…

Tuo koskee myös opiskelijoita, eli saa huhtikuusta eteenpäin tienata 300 euroa kuukaudessa vähemmän, jos hakee asumistukea. 

Vierailija
64/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin aloittajan kaltaiset tulot, rahaa menee isoon taloon, sähkölaskuun, harrastuksiin. Jos olis pakko jostain tinkiä niin se olisi kyllä mahdollista. En kehtaa valittaa.

Vierailija
65/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa pirusti velkaa kaikkeen mahdolliseen, kuten autoon, asuntoon jne..

Mun on ihan älyttömän vaikea ymmärtää työssä käyviä ja hyvin tienaavia ihmisiä, jotka valittaa rahapulasta. Minne ihmeeseen te saatte hassattua sitä rahaa?

Elän n. 800-900 e kuukaudessa ja saan itse nippa nappa kaiken kustannettua, mutta pärjään kuitenkin.

Vierailija
66/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläke nettona 1200,siitä jää säästöön ja sijoituksiin n.500.

Vierailija
67/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa pirusti velkaa kaikkeen mahdolliseen, kuten autoon, asuntoon jne..

Mun on ihan älyttömän vaikea ymmärtää työssä käyviä ja hyvin tienaavia ihmisiä, jotka valittaa rahapulasta. Minne ihmeeseen te saatte hassattua sitä rahaa?

Elän n. 800-900 e kuukaudessa ja saan itse nippa nappa kaiken kustannettua, mutta pärjään kuitenkin.

Mulla sama tuosta 900 e maksan itse kaiken pärjään nippanappa tosin en tiedä miten käy jak irtisanotaan tai ruoan hinta tuosta vielä nousee.

Vierailija
68/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

HÄ-HÄÄ leveilijät ! Kyllä meidän perskokkarehallito vie teiltä kohta loputkin ! Edes tuhkaa pesään ei jää. Opitte mitä tosikurjuus nälässä kippuroiden on ja kadehtijoillimme tulee ahdistavat ajat. Mutta me vain nautimme olostamma ja hyvistä ruuista, köyhyys on valinta. Kaikilla on samat mahdollisuudet. H E I L senkin punikit ! 

Vierailija
69/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän tännekin eksynyt muutama no minne ne suurituloisten rahat nyt muka menevät, kun itse pärjään 800 eurolla-jamppa tai Mitäs asutte niin kalliissa asunnoissa-Pirkko. Minulla on vain yksi kysymys teille, mikä esti teitäkin nuorena opiskelemasta ja tavoittelemasta jotain parempaa? Valitsitte kuitenkin olla tekemättä mitään, joten valinta se oli sekin ja sen seuraukset on kannettava. Ihan kuin asuntolainaiset kantavat vastuunsa lainoistaan, te kannatte vastuun pienistä tuloistanne. Oma valinta. 

Valitsemmeko me kaikki opiskelun, jos meillä ei riitä siihen rahkeet?  Jos me valitsemme opiskella juristiksi, pääsemmekö opiskelemaan ja valitsemme valmistua juristiksi?

Minusta yksinkertaisuus on joskus oma valinta. Yksinkertainen ihminen ei viitsi ajatella nenäänsä pidemmälle, ja kuvittelee että kaikki muut ovat samanlaisia kuin hän - tekevät vain jostain syystä huonoja valintoja. 

Vierailija
70/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin piisaa.

Vierailija
71/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ap:llä jää käteen tuosta 5500 e? 

Vierailija
72/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke nettona 1200,siitä jää säästöön ja sijoituksiin n.500.

Mihin sä eläkkeellä säästät enää, haloo. 

Vierailija
73/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tulot on nettona 3800 e/kk ja säästöön jää vähän yli 2400 e/kk. Mitä ihmettä teen väärin, kun normaali elämien ei tämän enempää maksa?

Äiti ja 9 v poika

Vierailija
74/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään loppui tämän kuun rahat. 1.2. tulee lisää. Joudun elämään tuilla. 

Eli ensi vuona 1.2. ??

Vierailija
75/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan sijoittamiseksi ja säästämiseksi ennen kun inflaatiot ja koronat alkoivat. Olen säästänyt ja sijoittanut jo yli 15 vuotta. Asunto on kohta velaton ja autoni ei kauheasti menovettä kuluta. Nämä asiat jokainen aikuinen ihminen tajuaa tehdä jo nuorena.

Vierailija
76/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on ne pienet menot, että 1800 euron palkasta jää joka kuukausi tonni säästöön. Vaikken mielestäni säästeliäästi eläkään, vaan enemmänkin aivan mielitekojeni mukaan. Mutta ehkä siihen vaikuttaa, kun ei ole autoa, lapsia tai velkaa. 

Asut kyllä jossain todella halvassa asunnossa ja syöt vähän. Ikinä ei tarvitse ostaa uusia vaatteita, käydä lääkärissä, harrastaa mitään, ostaa mitään käyttö tavaraa rikkoutuneen/kuluneiden tilalle jne.? Itsellä suunnilleen samat nettotulot ja tonni palaa jo helposti ihan pakollisiin elämisen kustannuksiin. Muutama ylimääräinen lasku ja vaikka pakollisia vaatehankintoja ja rahat on äkkiä loppu.

Vierailija
77/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tulot on nettona 3800 e/kk ja säästöön jää vähän yli 2400 e/kk. Mitä ihmettä teen väärin, kun normaali elämien ei tämän enempää maksa?

Äiti ja 9 v poika

Asut ilmeisesti jossain hevonpersiissä. 

Vierailija
78/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ne on ne pienet menot, että 1800 euron palkasta jää joka kuukausi tonni säästöön. Vaikken mielestäni säästeliäästi eläkään, vaan enemmänkin aivan mielitekojeni mukaan. Mutta ehkä siihen vaikuttaa, kun ei ole autoa, lapsia tai velkaa. 

Asut kyllä jossain todella halvassa asunnossa ja syöt vähän. Ikinä ei tarvitse ostaa uusia vaatteita, käydä lääkärissä, harrastaa mitään, ostaa mitään käyttö tavaraa rikkoutuneen/kuluneiden tilalle jne.? Itsellä suunnilleen samat nettotulot ja tonni palaa jo helposti ihan pakollisiin elämisen kustannuksiin. Muutama ylimääräinen lasku ja vaikka pakollisia vaatehankintoja ja rahat on äkkiä loppu.

Sulla menee tonni joka kuukausi vaatteisiin, lääkäriin, harrastuksiin jne? Mulla netto 900e ja aina jää säästöön 200-300e. Ei joka kuukausi tarvi ostaa yhtään mitään. 

Vierailija
79/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esmerkiksi ruoka on kallistunut aiemmin iso kauppalasku 100-110 €, nyt kun kävin samat ostokset 170,00 €.

Vierailija
80/102 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Käteen jää alle 1800€ kuukaudessa. Asun yksin vuokralla ja hyvin pärjään. Säästöönkin jää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi