Sotkan myyjä sanoi, että sohvalla ei ole vaihto- eikä palautusoikeutta
Oltaisiin oltu ostamassa uutta sohvaa, mutta ja kysyttiin millainen palautusoikeus sohvalla on, jos ei sopisikaan asuntoon. Ei kuulemma ole vaihto- eikä palautusoikeutta. Voiko tuo olla edes laillista?
Kommentit (8)
Totta kai. Olisit ostanut etämyyntinä, niin olisi automaattinen palautusoikeus.
Missään kaupassa ei ole automaattista vaihto- tai palautusoikeutta, ellei siitä ole erikseen sovittu. Erikseen sovitaan ns. avokauppa, jossa on palautusoikeus.
Mittaat huushollisi ja sovitat mittakaavakuvaan sitä sohvaa mittoineen. Ei tuo edellytä kuin ruutupaperia ja hiukkasen kolmiulotteista hahmottamiskykyä. On olemassa myös 3d-suunnitteluohjelmia.
Ei se ole pakollista, mutta jos on jotain vikaa niin silloin valmistaja vastaa, tietysti myyjäkin jos luvannut olemattomia, siis virhevastuuta.
Jos on alennustuote niin niissä ei ole palautusoikeutta
Kivijalasta ostetulla tai mittatilaustuotteella ei välttämättä ole minkäänlaista palautusoikeutta.
Vaihto- ja palautusoikeus on kauppojen itse antamia etuuksia asiakkailleen. Sitä ei ole säädetty laissa muualla kuin etämyynnissä. Eli jos myyjä sanoo ei voi palauttaa niin et sinä mitään korvauksia tule saamaan jos sohva ei sovikkaan olohuoneeseesi. Vain jos on selvä valmistusvirhe niin siinä tapauksessa tuote tulee hyvittää, joko samalla tai samankaltaisella tuotteella tai rahojen palautuksella.
Sohvaan saa yleensä itse valita kankaan ja jalat, joten luonnollisesti ei ole palautusoikeutta.
Onhan se laillista, mammaparka.