Ortodoksisuus kiinnostaa, mistä lähteä liikkeelle?
Olen parin vuoden ajan ollut uskossa ja olen tutkinut eri kristinuskon suuntauksia. Ortodoksisen kirkon opit vaikuttavat minusta olevan lähimpänä totuutta sen perusteella mitä nyt olen kirjoista ja netistä lukenut. En ole käynyt ikinä ortodoksisessa kirkossa. Kuulun itse Helsingin ortodoksisen seurakunnan alueelle. Mitä minun kannattaisi tehdä? Mennä Helsinkiin johonkin jumalanpalvelukseen? Laittaa sähköpostia papille yms ja pyytää tapaamista jossa keskusteltaisiin? Mitä neuvoja ortodoksit antaisitte?
Kommentit (110)
Jos sinä vapaasti valitset, kumman sukupuolen kanssa seksiä harrastat, niin sinä olet biseksuaali. Kaikki eivät ole. Lopeta ahdistuksesi purkaminen tällaisiin lähimmäisiisi kohdistuviin oksennuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus Venäjän suurin uskonto. En suosittele kun katselee seurauksia.
Se on myös Ukrainan suurin uskonto. Kirill ja muut KGB-miehet ovat kaapanneet Venäjän ortodoksisen kirkon Kremlin käsikassaraksi. Kirkon opetusten kanssa tällä tilanteella ei ole mitään tekemistä.
On turvallisempaa tutkia ikoneja ja ortodoksisuutta, uskonasioita, kuin mennä siihen lahkoon mukaan. Ei ole pakko mennä aina kaikkeen mukaan. Et menisi edes Skientologiaan mukaan, mutta tämä lahko taas käy?
Vierailija kirjoitti:
On turvallisempaa tutkia ikoneja ja ortodoksisuutta, uskonasioita, kuin mennä siihen lahkoon mukaan. Ei ole pakko mennä aina kaikkeen mukaan. Et menisi edes Skientologiaan mukaan, mutta tämä lahko taas käy?
Lahko? Ei ortodoksisuus ole mikään lahko. Ota asioista selvää.
Tuomitseeko kaikki ortodoksit homot ja naispapit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksisuus on tuomitsevaa ja kapeakatseista. Ajatteletko esimerkiksi että nainen ei ole soveltuva papiksi tai homot eivät ole kelvollisia kirkolliseen vihkimiseen. Monet rituaalit ovat ortodokseille tärkeitä. Paastoaminen, tietynlainen ulkokultaisuus ja rooli. Mulle on tärkeää ihan muut asiat. Ortodoksisuus teki minusta ateistin. Kirkosta erottuani löysinkin uskon uudelleen.
Tuo on ihan normi kristinuskoa. Nainen ei ole kykeneväinen papiksi eikä homojen kuulu olla homoja vaan pyrkiä muuttumaan normaaleiksi ihmisiksi terveisin Raamattu. Joka muuta väittää ei ole kristitty vaan luulee voivansa muokata Raamattua miten haluaa
Ei normi kristinusko pyri muuttamaan synnynnäistä ominaisuutta. Ei kyllä myöskään vihkimään homoja
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit eivät tuomitse sen kummemmin homoja kuin naispappejakaan. Sen sijaan ortodoksiselle kirkolle on tärkeää opillinen puhtaus. Mikäli luovumme tietyistä asioista kirkon perinteessä, silloin on kysyttävä, minne asetetaan raja? Kirkko ei ole valintatalo, josta poimitaan itseä miellyttävät asiat ja hylätään loput. Ortodokseille kirkko on Kristuksen ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo että ajatukset ovat syntiä siinä missä teotkin. Aviorikos on syntiä, jos katsot naista himoiten teet syntiä. Homoseksi on syntiä, jos tekee mieli homoseksiä (olet homo) teet syntiä
Jos todella ajattelet noin, pidät varmasti heteroseksuaalisuutta syntinä siinä missä homoseksuaalisuuttakin? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki toista ihmistä kohtaan tunnettu seksuaalinen vetovoima ei ole syntiä, vaikka tietysti syntiin voi langeta ajatuksissakin.
Nyt oli taas niin tyhmä väite kuin olla ja voi. Miksi viestini perusteella kaikki seksi olisi syntiä. Seksi avioliitossa ei ole syntiä
Väitätkö siis, että heteroseksuaalinen ihminen voi jollain ihmeen kaupalla olla tuntematta vetoa keneenkään muuhun kuin omaan aviopuolisoonsa - ja häneenkin vasta papin aamenen jälkeen? No, ehkä se on mahdollista joissain poikkeustapauksissa, jossa nainen on alistettu eikä koskaan tapaa muita miehiä kuin verisukulaisiaan ja oman aviomiehensä. Mutta vastaavanlaisia poikkeuksia voidaan kuvitella myös homoilla - homoseksuaaleja, jotka ei koskaan tapaa sellaisia ihmisiä joista voisi kiinnostua.
Voisitko selittää miten on mahdollista, että homoseksuaalinen suuntautuminen on jo itsessään synti jos heteroseksuaalinen suuntautuminen ei ole syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksit eivät tuomitse sen kummemmin homoja kuin naispappejakaan. Sen sijaan ortodoksiselle kirkolle on tärkeää opillinen puhtaus. Mikäli luovumme tietyistä asioista kirkon perinteessä, silloin on kysyttävä, minne asetetaan raja? Kirkko ei ole valintatalo, josta poimitaan itseä miellyttävät asiat ja hylätään loput. Ortodokseille kirkko on Kristuksen ruumis.
Noudattaako ortodoksit siis myös sitä että pidetään orjia, kun raamatussakin oli, ja paljon erilaisia ohjeita orjien pitämiseen liittyen? Ajat muuttuu ja kirkon pitäisi muuttua sen mukana. Orjat, tai seksuaalivähemmistöjen syrjiminen, ei ole enää tätä päivää. Tiede ja ihmisten viisaus on kehittynyt, ei kirkko voi jumiutua vanhoihin aikoihin.
Yrittäkää ortodoksit ymmärtää että on myös sellaisia kristittyjä joille se laki lähimmäisenrakkaudesta on tärkein, kuten Jeesus opetti. Ette saa minusta vähemmistöjä syrjivää ihmistä vaikka kuinka käännyttäisitte.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää ortodoksit ymmärtää että on myös sellaisia kristittyjä joille se laki lähimmäisenrakkaudesta on tärkein, kuten Jeesus opetti. Ette saa minusta vähemmistöjä syrjivää ihmistä vaikka kuinka käännyttäisitte.
Kuka täällä on yrittänyt käännyttää ketään tai ollut syrjimässä mitään vähemmistöä? Pari ketjun öyhöttäjää eivät varmasti ole ortodokseja. Kaikkia tulee rakastaa yhtä lailla, siitä ei ole kahta sanaa. Omassa ystäväpiirissäni on myös vähemmistöryhmiin kuuluvia ihmisiä, eikä tämä vaikuta millään lailla siihen, miten heitä kohtelen. Enkä myöskään tuputa yhtään mitään kenellekään, kukaan ei ole sellaisia valtuuksia minulle antanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudattaako ortodoksit siis myös sitä että pidetään orjia, kun raamatussakin oli, ja paljon erilaisia ohjeita orjien pitämiseen liittyen? Ajat muuttuu ja kirkon pitäisi muuttua sen mukana. Orjat, tai seksuaalivähemmistöjen syrjiminen, ei ole enää tätä päivää. Tiede ja ihmisten viisaus on kehittynyt, ei kirkko voi jumiutua vanhoihin aikoihin.
Jeesus käski kohtelemaan orjia hyvin, koska vaatimus orjuuden täydellisestä lopettamisesta oli siihen maailmanaikaan mahdoton. Se ei tarkoita sitä, että nykyaikana olisi oikein tai kristillistä omistaa orjia, kun koko käytännöstä on onneksi päästy eroon jo aikoja sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Koko isänpuoleinen sukuni on ortodokseja, juuret Karjalassa. Osa on vahvasti mukana kirkon toiminnassa. Kukaan tuntemistani ihmisistä ei ole homoja vastaan. Naispapeista en tiedä, ei olla puhuttu, mutta en jaksa uskoa, että kukaan olisi heitä vastaan. Ortodokseilla ei ole tapana tuputtuaa uskoa tai yrittää käännyttää muita. Ortodoksisuuden idea on keskittyä omaan itseensä ja olla tuomitsematta muita, koska kukaan ei ole täydellinen. Itse en ole uskossa enkä käy kirkoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus sanoo että ajatukset ovat syntiä siinä missä teotkin. Aviorikos on syntiä, jos katsot naista himoiten teet syntiä. Homoseksi on syntiä, jos tekee mieli homoseksiä (olet homo) teet syntiä
Jos todella ajattelet noin, pidät varmasti heteroseksuaalisuutta syntinä siinä missä homoseksuaalisuuttakin? Itse olen kuitenkin sitä mieltä, että kaikki toista ihmistä kohtaan tunnettu seksuaalinen vetovoima ei ole syntiä, vaikka tietysti syntiin voi langeta ajatuksissakin.
Nyt oli taas niin tyhmä väite kuin olla ja voi. Miksi viestini perusteella kaikki seksi olisi syntiä. Seksi avioliitossa ei ole syntiä
Väitätkö siis, että heteroseksuaalinen ihminen voi jollain ihmeen kaupalla olla tuntematta vetoa keneenkään muuhun kuin omaan aviopuo
Oikeastiko ihmettelet miten heterous ei ole syntiä jos homous on? Raamattu tuomitsee homouden ja antaa arvoa avioliitolle (yksi mies ja yksi nainen). Yhtä tyhmä kysymys sinulta jos kysyisin että miten varastaminen muka voi olla syntiä jos töissäkäyminen ei ole. Kaksi täysin eri asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta syrjitään: se on vihan osoittamista. Kyllä avionrikkojat ja juopot esimerkiksi vihitään kirkossa, mutta homoja ei. Tämäkö on sitä lähimmäisenrakkautta?
Homoja ei syrjitä, vaan heidät voidaan vihkiä ortodoksisessa kirkossa avioliittoon vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa. Pappi ei kysy, mikä avioliittoon vihittävien seksuaalinen suuntautuminen on, eikä se kuulu kenellekään muullekaan.
^ Äskeisen miinustajalta taisi jäädä huomaamatta, millaiseen viestiin vastasin: Viestiin jossa syytettiin kirkkoa syrjinnästä, koska "avionrikkojat ja juopot esimerkiksi vihitään kirkossa, mutta homoja ei". Huomautin siihen, että homoseksuaalisuus ei estä avioliiton solmimista vastakkaisen sukupuolen edustajan kanssa vaan homoilla on yhtäläinen oikeus solmia yhden miehen ja yhden naisen välinen avioliitto kuin heteroillakin.
Vaikka rakkausavioliitot on nykyään yleisiä etenkin länsimaissa, eroottinen rakkaus ja seksuaalinen vetovoima ei ole koskaan ollut edellytys avioliiton solmimiselle. Myös järkiavioliitot on täysin sallittuja. Tärkeintä on, että pelataan avoimin kortein ja avioliiton kumpikin osapuoli hyväksyy tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Meni homojankkaamiseksi tämäkin ketju...Aloittajalle sanoisin, että käy Jumalanpalveluksissa, lue aiheesta, käy juttelemassa ortodoksipapin kanssa, mene katekumeenikurssille. Itse käännyin ev.luterilaisesta ortodoksiksi aikoja sitten, enkä ole katunut. Ev.luterilaisuus alkoi olla liian vieraantunut alkuperäisestä opista, kaikenlaisia sähkökitaramessuja ym., tuntui, että kaikki käy, kunhan on vaan kivaa ja populistista. Ortodoksisessa kirkossa tärkeää on yhteisöllisyys, vanhat perinteet, mutta kuitenkin tietty lämpö ja ihmisläheisyys. Naista arvostetaan tietenkin, vaikka naispappeja ei ole.
On tosiaan surullista, että tämäkin keskustelu pyörii homoseksuaalisuuden ympärillä. Olen itsekin siirtynyt ev.lut. kirkosta ortodoksiseen kirkkoon ja oma kokemukseni on, että ortodoksisuus vapautti minut keskittymään ensisijaisesti omiin synteihini. Silti välillä huomaan olevani kuin se ulkokultainen fariseus, joka piti itseään Jumalan armon varaan jättäytynyttä publikaania parempana, ja häpeän. Mikä minä olen tuomitsemaan muita, kun lankean itsekin moniin synteihin yhä uudestaan ja uudestaan?
Vierailija kirjoitti:
Näyttäkää mulle se rasmatunkohta jossa Jeesus sanoo, että kahden samaa sukupuolta olevan tasavertainen rakkaudentäyteinen parisuhde on synti. Ai eikö sellaista kohtaa löydy?
Ohis, mutta ortodokseille Raamattu on kirkon kirja, joka on toki tärkeä mutta silti vain osa traditiota. Me emme usko, että kaiken opin tulee perustua Raamattuun.
Kannattaa ainakin ruveta käymään jumalanpalveluksissa. Ortodoksisuus on yhteisöllinen uskonto, jossa seurakunnan yhteiset jumalanpalvelukset on tärkeässä asemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ortodoksinen kirkko on elävä kirkko ja jotkut asiat voi todella muuttua aikojen saatossa. Esim. aluksi kirkko ei vihkinyt eronneita uuteen avioliittoon, mutta nykyään heidät voidaan vihkiä myös toiseen ja kolmanteen avioliittoon (erilaisella vihkikaavalla, mutta kuitenkin). Kirkko ei kuitenkaan kumarra millekään ihmisviisaudelle, ja miksi sen pitäisikään? Tämän päivän ihmisviisaus on huomenna auttamattoman vanhentunutta ja väärin.
Kirkko on Kristuksen ruumis, joka on ja pysyy Pyhän Hengen johdatuksessa.
Jännemmät?
JÄNNEMMÄT???!!